Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

OK, inspirer meg; hva pleier du ha med til lunch på jobb? Og hva spiser du ellers utenom middagen og det brødmåltidet?

(asså; ikke mengde, men type mat - og mer konkret enn "noen ganger omelett og ei gang lagde jeg salat" :P ).

Jeg finnes ikke inspirerende :ler:

Jeg har to frokostalternativer som jeg bruker like mye:

1) Ingenting

2) Tyrkisk yoghurt med havregryn og frukt

Lunsj:

Har bra kantine på jobb. Jeg spiser salat fire dager i uka og sushi én dag.

Middag hjemme (diverse fra Trines matblogg).

Og til kvelds: Det beryktede brødet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg skumlest gjennom de siste sidene, en veldig interessant, og ikke minst høyaktuell, diskusjon! Jeg har ikke tid til å kommentere så mye nå, er helt nødt til å komme meg i seng fordi jeg kjenner jeg brygger på en forkjølelse. Men jeg vil likevel si dette: Jeg er SÅ utrolig enig med omtrent alt som er blitt sagt her allerede. Jeg er, for å si det rett ut, drittlei av hysteriet rundt mat og ernæring, og at noen få fanatikere nærmest skal få sette standarden for hva som er et akseptabelt kosthold i 2015!!!

Vi har et normalt sunt kosthold med hjemmelaget mat, grove karbohydrater, fisk et par ganger i uka og mye frukt og grønnsaker. Søtsaker og de mest usunne middagsalternativene forsøker vi å holde til helgene. I min verden er det DETTE som er et sunt kosthold, men jeg får stadig oftere en følelse av at vi begynner å bli relativt alene om den oppfatningen (på tross av at vårt kosthold faktisk i stor grad er i tråd med myndighetenes anbefalinger). Veldig godt å se her inne at det fortsatt finnes en del fornuftige mennesker der ute!

Jeg mener også at myndighetenes anbefalinger er gode. Mange er uenige i det.

Denne tosken, blant annet: http://www.abcnyheter.no/livet/2013/10/06/183505/mye-av-maten-myndighetene-anbefaler-gjor-oss-syke

Jeg har inntrykk av at det er en ganske utbredt oppfatning at myndighetenes anbefalinger er avleggs, dessverre.

Men vi er nok ikke alene, vi smarte damene her inne ;) Vi får bare åpne munnen og tale matfanatikerne midt imot på neste foreldremøte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig episode i barnehagen i dag.

Jeg hadde hentet Eldstemann i hans avdeling, og så gikk vi til Softies avdeling for å hente ham. Og mens jeg gir Softie en klem hører jeg at Eldstemann begynner å gråte. Ved siden av han står en av de små guttene på Softies avdeling, og guttungen følger etter oss. Eldstemann bare gråter og gråter, jeg får ikke taket på hva som har skjedd bak ryggen min, og Eldstemann nekter å svare når jeg spør. Han var såpass oppkavet at vi måtte sitte en stund i garderoben før vi kunne kle på oss og gå hjem.

Etterhvert fikk jeg lirket ut av Eldstemann hva som skjedde. I følge ham har den lille gutten kommet uprovosert bort og slått til ham og deretter gått etter ham. Eldstemann ville ikke slå tilbake igjen og ble tydeligvis enormt frustrert av å bli slått av liten gutt han vet han må være mer forsiktig med enn sine jevnaldrende.

Man kan aldri vite helt sikkert, men jeg har ingen grunn til å tvile på det Eldstemann sier. Det stemmer godt med slik jeg oppfattet situasjonen ellers, og han pleier ikke å lyve om slike ting.

Dette må jeg gi beskjed om i barnehagen på mandag. Jeg er ikke sint på den lille gutten (som dere kanskje husker har mine gutter også slått andre barn), men jeg synes det er litt mer spesielt at en toåring uprovosert slår en fireåring og er utrykksløs etterpå. Og nå er det mulig jeg beveger meg langt ut i spekulasjoner, men denne gutten har en mor som jeg synes ofte er veldig sint. Alle og enhver kan være utålmodig og sint på ungene i garderoben i blant, men denne moren har vært sint omtrent hver gang jeg har møtt dem ved levering. Hun har en aggressiv tone og en måte å føyse ham foran seg på som ser litt hardhendt ut.

Så har man naturligvis en tendens til å legge sammen to og to og få fire. Altså tenke at det ikke er så merkelig om et barn som blir mye kjeftet på og får negativ oppmerksomhet og kanskje hardhendt behandling, selv blir voldsomt og slår. Mens det i realiteten kan ligge helt andre grunner bak. Toåringer er tross alt bare toåringer. Så jeg er i tvil om dette er noe jeg skal nevne for ped. leder. Jeg får tenke på det i løpet av helgen.

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

:(

Jeg ville nevnt det, og lagt inn et stort forbehold om at det kan hende du "går over" en grense og tar fullstendig feil.

Det er utrolig viktig å ta tak i sånt, for som du sier så ser du faktisk at moren ofte er sint - og det skal godt gjøres at man misoppfatter det over flere anledninger.

Det er mye som kan misforstås(noen ser eksempelvis sure ut uten å være det) - men sint skal godt gjøres å misoppfatte.

Du hadde jo ikke reagert på at han slo om det ikke var for det du har observert dette tidligere flere ganger fra moren.

Kanskje hun ikke er klar over at hun er såpass sint at andre faktisk legger merke til det - og hun kunne nok trengt en oppvekker. Eksempelvis ved at barnehagen kan ta tak i dette om de ser det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nevnt det, og lagt inn et stort forbehold om at det kan hende du "går over" en grense og tar fullstendig feil.

Det er utrolig viktig å ta tak i sånt, for som du sier så ser du faktisk at moren ofte er sint - og det skal godt gjøres at man misoppfatter det over flere anledninger.

Det er mye som kan misforstås(noen ser eksempelvis sure ut uten å være det) - men sint skal godt gjøres å misoppfatte.

Du hadde jo ikke reagert på at han slo om det ikke var for det du har observert dette tidligere flere ganger fra moren.

Kanskje hun ikke er klar over at hun er såpass sint at andre faktisk legger merke til det - og hun kunne nok trengt en oppvekker. Eksempelvis ved at barnehagen kan ta tak i dette om de ser det samme.

Du har rett.

Jeg tror jeg har levert samtidig med denne moren seks-syv ganger i vinter. Og hun har vært sint alle gangene. Det er lett å legge merke til, for hun er høylytt sint, ikke sånn sint-men-dempe-seg-blant-andre. Jeg tenkte faktisk på det for en stund siden, for selv er jeg ikke komfortabel med sinne, hverken i meg selv eller hos andre (i den grad at jeg har måttet lære meg at sinne også er greit i blant). Derfor prøver jeg å være minst mulig sint generelt og særlig ute blant andre. Mens denne moren altså ikke ser ut til å bry seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er bedre å nevne sånt en gang for mye enn en gang for lite. Selv om man legger inn femten "Det kan jo hende at jeg bare overanalyserer og overreagerer", så er det bedre å lufte det med noen som evt. hører/ser mer. Kanskje er det bare tilfeldig, og kanskje er det noen som trenger litt hjelp. :jepp:

Håper dere får en fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre. Ørten forbehold og "mulig jeg tar feil/misoppfatter/blåser det opp"- men du skal ikke være redd for å si det du tenker på.

Barnehagen ser jo denne gutten og moren hver eneste dag, så de vet kanskje mer. For alt du vet er de i en vippeposisjon selv, og er usikre på om de bør ta det opp, og da kan det være avgjørende at de får input fra andre også.

Selvsagt kan det være tilfeldig, og alt er ellers som det skal (bortsett fra at mor er vel glad i å heve stemmen). Men i så fall vet jo barnehagen det også. Og hva hvis ikke?

Jeg ville nok reagert akkurat som deg. Ikke for det, jeg har båret illsint treåring over skuldra selv, og sikkert lirt av meg en og annen mindre velvalgt glose når en av ungene har vært over gjennomsnittet vrang. Slikt skjer. Men når noe skjer hele tiden er det noe annet. Og så synes jeg inderlig synd på barn som har foreldre som har havnet i kjefte-være sint-fella. Veldig hyppig og voldsom kjefting grenser jo til verbal vold, og det kan lett bli en ond sirkel der barnet lukker ørene for kjeftingen, kjefteren må "skru opp" kjeftingen for å få effekt, og så har man det gående. Verdens minst hyggelige miljø for både små og store... :tristbla:

Men det får du ta på mandag- og først er det helg. Håper du koser deg med alle gutta dine (også den store :ler: )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Har tenkt mer på dette. Og det er rart hva man kommer på når man tenker etter. Jeg har stusset på denne moren før, men ikke tenkt mye på henne, akkurat.

Og når du, Mafalda, sier at alle har båret en skrikende treåring - så slår det meg at jeg ikke kan huske å sett at gutten skriker. Og det gjør kjeftingen enda merkeligere, for det er jo ingen som stusser på en forelder som hever stemmen til et barn som vræler av full hals.

Selv er jeg altså mer og mer sikker på at denne moren kjefter uvanlig mye.

Men jeg snakket med mannen i går, og han fikk panikk i blikket da jeg nevnte at jeg vurderer å nevne kjefting. Sånt som dette friker han ut av, konfliktsky som han er. Han mener dette ikke er vår sak, så der får jeg ikke støtte. Jaja, det bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, jeg må gjøre det jeg mener er rett for at ikke samvittigheten skal plage meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Takk for innspill :)

Har tenkt mer på dette. Og det er rart hva man kommer på når man tenker etter. Jeg har stusset på denne moren før, men ikke tenkt mye på henne, akkurat.

Og når du, Mafalda, sier at alle har båret en skrikende treåring - så slår det meg at jeg ikke kan huske å sett at gutten skriker. Og det gjør kjeftingen enda merkeligere, for det er jo ingen som stusser på en forelder som hever stemmen til et barn som vræler av full hals.

Selv er jeg altså mer og mer sikker på at denne moren kjefter uvanlig mye.

Men jeg snakket med mannen i går, og han fikk panikk i blikket da jeg nevnte at jeg vurderer å nevne kjefting. Sånt som dette friker han ut av, konfliktsky som han er. Han mener dette ikke er vår sak, så der får jeg ikke støtte. Jaja, det bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, jeg må gjøre det jeg mener er rett for at ikke samvittigheten skal plage meg.

Sånn er min mann og.

Og det gir jeg faen i :P

Om du tar feil så er worst case scenario at ingenting skjer.

Jeg blir faktisk utrolig provosert over folk som mener "ting er ikke vår sak" når det kommer til barn.

Det er jo AKKURAT det man skal legge seg opp i, barn har ingen mulighet selv.

Alt for få bryr seg, synes jeg. Dels fordi de er konfliktsky, og dels fordi de ikke forstår hva som kan foregå bak fire vegger - og at det man ser offentlig avogtil bare er en marginal andel av hva som skjer hjemme.

Ikke alltid, men ofte.

Endret av Ludodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar feil så er worst case scenario at ingenting skjer.

Jeg blir faktisk utrolig provosert over folk som mener "ting er ikke vår sak" når det kommer til barn.

Det er jo AKKURAT det man skal legge seg opp i, barn har ingen mulighet selv.

Nøyaktig det samme tenker jeg. "När det handlar om barn har vi rätt att ta nåns parti" var det vel Melissa Horn sang, og ja - det oppsummerer nok min tankegang. Og slik jeg tolker det har du en dårlig magefølelse ang situasjonen, og hvis du er oppriktig bekymret så synes jeg ikke det er feil å si fra uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gitt beskjed. Med en hel haug forbehold - eller rettere sagt, jeg bare sa hva jeg har observert uten å legge noen føringer for hvordan det skal tolkes. Det virket som om det ble tatt helt greit i mot.

Jeg blir forresten også provosert av min egen mann. Han er vel et godt eksempel på mennesker som i teorien er helt enig i at man bør si fra, handle på barnas vegne etc etc, men som i praksis neppe gjør det med mindre han ser en forelder slå barnet mens han er tilstede selv. Og jeg skjønner jo grunnen til at det er slik, for skrekken er jo å ta feil, og vi ser vel også for oss hvordan det må føles å bli urettmessig beskyldt for noe. Men likevel. Det er jo barna vi må passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg vært så seriøs her en stund.

På tide med litt interiør :ler:

Jeg har en hangup på Norrgavel. Jeg elsker møblene deres. Nå fikk jeg meg jo det fantastiske sofabordet, og jeg er så fornøyd. Det er utrolig pent i detaljene, heltre og glass (skikkelige materialer), miljøvennlig. Og sånn er møblene derfra. Ingen av møblene produseres før øyeblikket de bestilles. Og håndverket er så skikkelig at det er en fryd. Aberet? Prisen, selvsagt :(

Nå drømmer jeg om intet mindre enn tre ting (uoppnåelig in the first place, ekstra uoppnåelig med shoppestopp :ler:):

Dette spisebordet: http://norrgavel.se/mobel/bord-med-utdrag/

Nattbord: http://norrgavel.se/mobel/stor-kub/

Hylle: http://norrgavel.se/mobel/hyllsystem/

...og hva med denne søte krakken? http://norrgavel.se/mobel/stegpall/

Hvis jeg vinner i lotto oppheves dette shoppestoppet, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Det er helt klart barna som skal vernes om og passes på! Det blir vel litt den "bystander effect"-greia, fort? Det er sikkert noen andre som ser det og reagerer. :vetikke:

Enkelt, og rålekkert! De har virkelig mye fint!

I mitt hode har alltid et bord vært et bord, eller en lampe en lampe. Dette holder på å endre seg... Takk'a, Ciara! Jeg var helt lykkelig med Ikea jeg :hoho:

Men! Vi har arvet en type klassisk, typisk vitrineskap, i lekker, gulnet, lakket furu. Kan sånt reddes og gjøres litt lekrere? Ellers har vi bjørkefiner og sorte hyller fra Ikea og spisestue i bjørk. Tenkte det var lurt å høre her, med interiørdamene :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld! :ler:

Gamle vitrineskap kan bli kjempefine med maling, for eksempel i svart. Mye jobb, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Åh herregud KUTT UT MED DE HYLLENE OG DET SPISEBORDET!!!!!!

Hjelpes :daane:

Er det Montanapris på de hyllene eller? Si ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh herregud KUTT UT MED DE HYLLENE OG DET SPISEBORDET!!!!!!

Hjelpes :daane:

Er det Montanapris på de hyllene eller? Si ja.

:ler:

Nei, helt på Montananivå er det ikke, men rimelig dyrt likevel. Regnet ut at størrelsen jeg ønsker meg kommer på 15 000 - ish. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine nattbord! Eller, ellers fine ting, men likte nattbordene spesielt godt.

Og det skjer jo ingenting farlig ved å si fra til barnehagen at man stusser litt på noen foreldre. Enig i at det er rart med foreldre som generelt er sinte, og man kan lure litt på hva det er man egentlig observerer. Om det kun er de episodene, men kanskje mest sannsynlig ikke, fordi man skulle tro de fleste ville ta seg litt sammen i offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart barna som skal vernes om og passes på! Det blir vel litt den "bystander effect"-greia, fort? Det er sikkert noen andre som ser det og reagerer. :vetikke:

Enkelt, og rålekkert! De har virkelig mye fint!

I mitt hode har alltid et bord vært et bord, eller en lampe en lampe. Dette holder på å endre seg... Takk'a, Ciara! Jeg var helt lykkelig med Ikea jeg :hoho:

Men! Vi har arvet en type klassisk, typisk vitrineskap, i lekker, gulnet, lakket furu. Kan sånt reddes og gjøres litt lekrere? Ellers har vi bjørkefiner og sorte hyller fra Ikea og spisestue i bjørk. Tenkte det var lurt å høre her, med interiørdamene :nigo:

Pussing, grunning og maling vil gjøre vitrineskapet som nytt - og ganske fint vil jeg tro. Mye jobb, men liker man skapet og jobben blir det bra. :) Greit å ha litt å fylle tiden med, ikke sant. :fnise:

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrgavel har mye fint. Veldig bra for lommeboka at jeg ikke gikk innom der i løpet av byturen min på lørdag. :ler: Ikke alle har shoppestopp, men dessverre er ikke lommeboken konstant full. Merkelig. :klo:

Spisebordet du linket til var lekkert, synes jeg.

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...