Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Den blir jo kjempefin! Virkelig! Den grønnfargen er nydelig.

Det er veldig få som kler beige. Jeg gjør det i hvert fall ikke. De gangene jeg har brukt beige har folk spurt om jeg ikke er i form siden jeg er så blek.

Imponert over det prosjektet!

Dere som sverger til svarte klær, bruker dere det om sommeren også?

Jeg bruker svart, men også andre farger. Må ha litt farger på skjerf hvis jeg bruker bare svart.

Veldig fin farge på den jakken du strikker, Tekola.

Takk! Gleder meg til A) Å komme i gang, B) å faktisk bli ferdig med den :ler:

Bestevenninna og Mannen i huset innførte svart-stopp på meg en periode. Men det hjalp faktisk litt! Men som jeg sa, da får de bli med meg på shopping og vise meg hva jeg kler :ler.

Oooh, den var fin Ciara! Du trenger jo den der? :nigo:

Jeg fikk roser av mannen i dag, helt uoppfordret. Fine, fine mannen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Gleder meg til A) Å komme i gang, B) å faktisk bli ferdig med den :ler:

Bestevenninna og Mannen i huset innførte svart-stopp på meg en periode. Men det hjalp faktisk litt! Men som jeg sa, da får de bli med meg på shopping og vise meg hva jeg kler :ler.

Oooh, den var fin Ciara! Du trenger jo den der? :nigo:

Jeg fikk roser av mannen i dag, helt uoppfordret. Fine, fine mannen :rodmer:

Hehe, hvis mannen min hadde måttet bli med på shopping hadde han gått over til å akseptere svart resten av livet.

Jeg trenger jo den! Men hvorfor er alt så dyrt?

Applaus til mannen! Det var flott gjort og garantert vel fortjent. Alle menn - inkludert min egen - burde forstå at en blomsterbukett kan regnes som en investering i parforholdet. Selv må jeg nok fikse min egen bukett, som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus til mannen! Det var flott gjort og garantert vel fortjent. Alle menn - inkludert min egen - burde forstå at en blomsterbukett kan regnes som en investering i parforholdet. Selv må jeg nok fikse min egen bukett, som vanlig...

Til gjengjeld har du jo en mann som maler tak og bytter peis - må jeg velge kjøper jeg heller blomster selv enn å male taket selv... ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjengjeld har du jo en mann som maler tak og bytter peis - må jeg velge kjøper jeg heller blomster selv enn å male taket selv... ;)

Enig!

Nå gjør jeg begge deler selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimme gimme! http://norrgavel.se/mobel/lanstol/

Det er farlig å pusse opp stua. Plutselig ser man jo at man mangler møbler også...

Det er visst et nettsted for brukte Norrgavel-møbler, kanskje du kan melde deg inn der. Ellers kan du sjekke finn.no. Ei jeg kjenner solgte sin stol der.

Lekker stol, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst et nettsted for brukte Norrgavel-møbler, kanskje du kan melde deg inn der. Ellers kan du sjekke finn.no. Ei jeg kjenner solgte sin stol der.

Lekker stol, altså.

Ja, jeg følger med! Genialt å kjøpe slikt brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag.

Blomsterbukett kjøpt inn. To flasker vin også (klarte ikke å velge mellom rosé og hvit). Huset er rent, for det fikset jeg i går.

Litt shoppelykke: Har kjøpt et stort speil til stua.

I kveld skal jeg være alene hjemme (ungene er hjemme da, men mannen er ute), og da skal jeg ta meg et glass vin (uansvarlig!!!), spise sjokolade og se Olive Kitteridge. Dette kan umulig bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Åssen speil? *kikke på norrgavel på finn*

Oppdatering på min helg:

Begynte helga med å ta full voksing der nede for aller første gang(fy fasikens i helvete, det var jo ikke deilig akkurat) i god tro om at dette ble en avslappende helg hvor jeg kunne få assistanse om det gikk til helvete.

Så sier mannen: "Jeg drar bort denne helga jeg" :sjokkert:

Hæ? Alenemortilværelse uten forberedelse? Nå som jeg nettopp har tatt Hollywoodvoksing på hoohaen?

Jaja. Jeg får låne en up&go av ungen og putte isbiter i om det blir for ille.

:hoho: Jeg egner meg ikke som alenemor, det er sikkert. Vet jo knapt hva jeg skal gjøre ett døgn liksom!

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Vil heller ha en som trener for meg og at virkningen av treningen vistes på meg. :fnise:

Da hadde jeg satt igang prosjekter, gitt.

Barbere leggene, trene 7 ganger i uken og litt yoga(vil ikke ha treningsskader, bare sprettrumpen og sterke armer), ordne håret pent HVER dag, lese seg opp på masse fagstoff(kunnskapen bare overførte seg til hjernen)..........................ja. Listen er utrolig lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen speil? *kikke på norrgavel på finn*

Oppdatering på min helg:

Begynte helga med å ta full voksing der nede for aller første gang(fy fasikens i helvete, det var jo ikke deilig akkurat) i god tro om at dette ble en avslappende helg hvor jeg kunne få assistanse om det gikk til helvete.

Så sier mannen: "Jeg drar bort denne helga jeg" :sjokkert:

Hæ? Alenemortilværelse uten forberedelse? Nå som jeg nettopp har tatt Hollywoodvoksing på hoohaen?

Jaja. Jeg får låne en up&go av ungen og putte isbiter i om det blir for ille.

:hoho: Jeg egner meg ikke som alenemor, det er sikkert. Vet jo knapt hva jeg skal gjøre ett døgn liksom!

Jeg har bestilt speil fra Norrgavel, faktisk. Fy fader, jeg burde snart få prosenter derfra! :ler: Men altså, jeg ELSKER håndverket.

Jeg har aldri prøvd full voksing der nede. Skal jeg være ærlig forstår jeg ikke hvorfor kvinner utsetter seg for sånt. Au!

Og alenehelg uten forberedelse? Skjønner at det kom bardus på. Men det går helt sikkert fint :) Ta med ungen i Botanisk hage, nå er det jo så nydelig der!

Da hadde jeg satt igang prosjekter, gitt.

Barbere leggene, trene 7 ganger i uken og litt yoga(vil ikke ha treningsskader, bare sprettrumpen og sterke armer), ordne håret pent HVER dag, lese seg opp på masse fagstoff(kunnskapen bare overførte seg til hjernen)..........................ja. Listen er utrolig lang!

:ler:

Vedkommende skulle også få lært seg noen ekstra språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Botanisk hage!Ja! Takk for super idé :) Den har jeg faktisk ikke besøkt siden jeg flyttet hit.....*kremt*

Ehm...det med brasiliansk går ikke på at jeg liker behandling, men mer resultatet dersom det viser seg å funke. Og ehm...enkelte typer Ludo for kvinnens del blir tusen ganger gøyere(asså; ehm- bedre) om man er....tilstrekkelig pyntet.

For å si det på røverspråket.

Men for alt jeg vet angrer jeg som ei bikkje(eller;ribba høne) imorra :ler:

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botanisk hage!Ja! Takk for super idé :) Den har jeg faktisk ikke besøkt siden jeg flyttet hit.....*kremt*

Ehm...det med brasiliansk går ikke på at jeg liker behandling, men mer resultatet dersom det viser seg å funke. Og ehm...enkelte typer Ludo for kvinnens del blir tusen ganger gøyere(asså; ehm- bedre) om man er....tilstrekkelig pyntet.

For å si det på røverspråket.

Men for alt jeg vet angrer jeg som ei bikkje(eller;ribba høne) imorra :ler:

Botanisk hage er nydelig, og kafeen der inne koselig. Norah-ungen liker den sikkert :)

Hehe, jeg regner jo med noe sånt er intensjonen, ja. Ellers kunne man nøyd seg med bikinilinja, liksom. Og så har mannen din frekkhetens nådegave og reiser vekk, makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo godtfolk!

Jeg håper det står til liv rundt i hjemmene, at ungene oppfører seg eksemplarisk, mennene kommer hjem med blomsterbuketter og at dere får sove om natta!

Her har helga vært sånn midt på treet. Det lå til rette for at den kunne blitt glimrende, men det var før mannen kom vandrende med et brekkjern og satte igang med et nytt oppussingsprosjekt. Han er virkelig ikke sann. Så i går måtte jeg ha en oppvaskprat med ham og få ham til å forstå at i blant så er det helt greit å ta det med ro en helg og bare streife rundt med ungene i skogen, spise is og kose oss. Det er jo ikke noe hvilehjem i seg selv, det heller, for så er det krangling, så er det noen som faller, noen som er sultne og noen som må på do, mat som må handles, middager som må lages og smuler som må støvsuges opp. Men jo - han tok poenget. Så får vi håpe det sitter en stund. Men dét skal han ha: Han er virkelig ikke arbeidssky :ler:

Og ellers går livet med til mange morsomme småprosjekter som jeg får energi av.

• Disse fine ungene.

Eldstemann: Se, alt har skygger, alle har skygger.

Jeg: Ja.

Han: Men ting har bare skygger når det er sol.

Jeg: Ja.

Han: Når det er masse skyer eller regn er det ikke skygger.

Jeg: Men visste du at det alltid er sol over skyene?

Han: Nei?
Jeg: Hvis man tar fly en dag det regner eller er overskyet er det ganske morsomt, for da flyr man gjennom skyene og over er det sol! Alltid!

Han: Og da er det varmt!

Jeg: Nei, det er det rare, at høyt oppi lufta der flyene flyr, der er det alltid kaldt. Selv om det er midt på sommeren.

Han: Å ja. Jeg skulle ønske det aldri var skyer og regn.

Jeg: Men plantene og vi trenger regn.

Han: Hvorfor det?

Jeg: Fordi skogen dør uten vann. Tenk så masse det hadde blitt å vanne, og hvor skulle vi fått vannet fra?

Han: Og da hadde det ikke blitt snø om vinteren.

Jeg: Riktig. Det hadde vært trist.

Han: Ja. Men er det skyer i verdensrommet?

Jeg: Nei. Bare rundt jorda.

Han: Hvorfor faller ikke himmelen ned?

---

Eldstemann: Mamma, du er den beste i hele huset.

---

Og her en dag møtte Softie og jeg et barn han går i barnehage med på lekeplassen. De går på forskjellige avdelinger, så jeg tror ikke de er spesielt godt kjent, og det virket heller ikke sånn på dem - de lekte sammen, men observerte hverandre mye og snakket ikke mye sammen.

Jeg: Leker du med Kari i barnehagen, Softie?

Softie (alvorlig): Ja. Vi er bestevenner.

(Softie, altså. Han har plass til mange bestevenner også, han.)

• Mannen min. Jeg tror jammen jeg er litt vårforelska.
  • Hobby: Jeg blir mer og mer interessert i arkitektur. Jeg leser interiørblader og -artikler, men innser stadig at jeg ikke er så veldig interessert å lese om andres møbelvalg. Derimot liker jeg veldig godt å se forskjellige løsninger på praktiske problemer, planløsninger, forholdet mellom ute og inne. Hvis det er flere her som er interessert i dette anbefaler jeg å se "Arkitektens hjem" på NRK nett-tv - jeg pløyde gjennom alle på én kveld. Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med denne interessen, jeg vurderer å sjekke ut pensumlistene på Arkitekturhøgskolen.
  • Og det henger jo sammen: Jeg elsker godt håndverk. Ikke (bare) fordi jeg vil ha et fint interiør å bo i, men fordi det gir meg glede å se ting som er skikkelig laget og skikkelig tenkt. Som gjerne har miljøprofil og som ikke er masseprodusert. Et godt eksempel er dette bordet. Vi snakker ekte kjærlighet.
  • Hageprosjektet! Et evig pågående prosjekt som jeg har skrevet lite om hittil i år, det har jo ikke vært så mange varme dager. Men jeg er veldig fornøyd med at alt vi plantet i fjor har klart seg og kommer igjen, større og kraftigere. Nå er det på et så lettstelt nivå at vi må klippe vår mikroskopiske gressplen, og ellers har et par krukker å plante i, men ellers er det ikke noe særlig vi må gjøre. Der har du fordelen med liten hage. Vi har ett stort bed der naturen lever sitt eget liv (mannen har luket i vår og dett er dett), den lille gressplenen og terrassen. Jeg har plantet i noen krukker og skal plante i noen flere - vi har så firkantet terrasse og hage at jeg liker å ha noen krukker her og der som bryter opp litt. Til helga er det blomstersalg i Botanisk Hage, det har jeg tenkt å få med meg for første gang :)

Så ja, sånn er ståa. Og det står bra til, som dere ser, når det stort sett handler om estetikk. Jeg har mange ganger hatt dårlig samvittighet for det, for det har føltes så utrolig light så mange ganger, og det er ikke sånn jeg føler meg, egentlig. Men jeg tror jeg er avhengig av skjønnhet, på sett og vis. Ikke nødvendigvis i form av konsum og nye produkter, men like gjerne i form av natur, håndverk, hage, litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estetikk i hjemmet og i hagen kan sikkert virke light, men jeg tror det er viktig. Hvordan vi har det rundt oss i hverdagen påvirker oss, enten vi vil eller ikke. Rot og støv hjemme, vi må ha farger og bilder vi liker, møbler som er praktiske, pene, gode å sitte i og gjerne med en miljøprofil, hvis det betyr noe. Jeg tror flere enn meg påvirkes av dette. Det betyr ikke at vi trenger å bytte ut alt hvert halvår, kaste og kjøpe nytt etter moten, men omgi oss med ting som vi liker.

Jeg kan røpe at min hage ikke er i stand til å klare seg selv - enda. Eller det ser forresten ut som den lever sitt eget liv... :fnise: Jobber med saken, men det er mye å gjøre...

Så til noe annet: for en smart Eldstemann som stiller spørsmål om naturvitenskap og skjønner at det heller ikke blir snø om vinteren hvis det ikke regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estetikk i hjemmet og i hagen kan sikkert virke light, men jeg tror det er viktig. Hvordan vi har det rundt oss i hverdagen påvirker oss, enten vi vil eller ikke. Rot og støv hjemme, vi må ha farger og bilder vi liker, møbler som er praktiske, pene, gode å sitte i og gjerne med en miljøprofil, hvis det betyr noe. Jeg tror flere enn meg påvirkes av dette. Det betyr ikke at vi trenger å bytte ut alt hvert halvår, kaste og kjøpe nytt etter moten, men omgi oss med ting som vi liker.

Jeg kan røpe at min hage ikke er i stand til å klare seg selv - enda. Eller det ser forresten ut som den lever sitt eget liv... :fnise: Jobber med saken, men det er mye å gjøre...

Så til noe annet: for en smart Eldstemann som stiller spørsmål om naturvitenskap og skjønner at det heller ikke blir snø om vinteren hvis det ikke regner.

Jeg tror også det :) Jeg vil absolutt ikke bytte møbler ofte. Jeg synes heller folk burde legge litt mer penger i det og kjøpe noe skikkelig, men det er jo ikke så lett. Vi har noen år med redebygging bak oss, og har trengt mer enn vi har hatt råd til, på sett og vis. Og da blir det IKEA selv om jeg helst skulle valgt annerledes. Men heldigvis finnes finn.no! :)

Jeg er ganske sikker på at din hage er vesentlig større enn min :) "Hageflekk" er strengt tatt et mer dekkende ord enn "hage"... Hva har du planer om å gjøre i hagen framover?

Ja, Eldstemann har hodet på rett plass. Sa mor ubeskjedent :ler: Han er interessert i naturvitenskap, i hvert fall, og trasker rundt i skogen så ofte han får lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen store "bed" fra tidligere eiere som jeg vil fjerne. Har prøvd å grave selv, men det er en for stor jobb så er litt i tenkeboksen der. Jeg bruker hagen veldig lite, sitter der nesten aldri da jeg føler det er for lite privat. Så må titte på noe gjerdeløsning/levegg så jeg kan bruke den og så er det å fjerne litt buskas, plante litt etc. Dette ser ikke så mye ut, men det ER mye selvom den ikke er så veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen store "bed" fra tidligere eiere som jeg vil fjerne. Har prøvd å grave selv, men det er en for stor jobb så er litt i tenkeboksen der. Jeg bruker hagen veldig lite, sitter der nesten aldri da jeg føler det er for lite privat. Så må titte på noe gjerdeløsning/levegg så jeg kan bruke den og så er det å fjerne litt buskas, plante litt etc. Dette ser ikke så mye ut, men det ER mye selvom den ikke er så veldig stor.

Vi har terrassevegger med trespiler som det vokser klematis på. Kan varmt anbefale det.

Skjønner godt at det er en stor jobb. Det verste er å fjerne gamle vekster, synes jeg. Hva med å kalle inn venner til dugnad? De hjelper til, du serverer rosévin? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad skal man ikke kimse av. Jeg har hatt gode venner til god hjelp, det er virkelig uvurderlig. Det er også rosevin. :ler:

Det høres veldig fint ut med en klematisvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Serafina sier, det trenger ikke være light selv om det føles sånn i korte øyeblikk. Det er jo virkelig litt trist hvis du går rundt og nærmest har dårlig samvittighet for å være opptatt av interiør og møbler- det ER jo en stor del av hverdagen, hvordan det ser ut rundt en.

Når det er sagt, håper jeg ikke påvirkningskraften er så altfor stor... :ler: Hilsen hun som deler hus med ørten rotehuer og kjemper en evigvarende kamp om å ha det levelig ("pent" blir det rett og slett ikke på de neste åtte-ti årene).

For en herlig samtale du hadde med Eldstemann! Det er en flott alder. Så mye tankevirksomhet og filosofering som foregår i de små hodene, det er til å bli imponert av.

Imponerende han mannen din også, som setter i gang så fort han har fri. Men enig med deg- det MÅ gå an å ha en helg uten praktiske gjøremål på tapetet. Jeg har en mor som er litt sånn ("Nei så synd at det ble dårlig vær, da kan vi ikke dra til hytta og snekre på uthuset.... men Karl Einar, da kan vi jo sette i gang med hageplaneringen her hjemme, hurra!".... og nevnte Karl Einar, som har 200 reisedager i året og aldri er hjemme før sju på en vanlig arbeidsdag, blir gråere og gråere i trynet etter hvert som entusiasmen vokser... :fnise:) Det er ikke nødvendig med prosjekter absolutt hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...