Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Er det? Den må jeg høre! :)

Høres ut som en hyggelig dag, Daria. Null stress og masse kake :)

Prøvde å finne den på youtube så jeg kunne legge den inn her, men dessverre uten hell.

Masse kake hever enhver dag :jepp: Må vel bake noe til lørdag - da blir det MGP-kveld med venninnebesøk i heimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han gjorde et debattnummer ut av at "hvis vi ikke gjør noe omstendelig som eks å se barnetoget i Oslo sentrum når ungen bare er halvannet år så kommer vi ALDRI til å få tradisjoner!" hvorpå jeg: "eh, ingen med sinnet i behold nærmer seg Oslo sentrum med barn som misliker stress&ståk om man ikke har egne barn i toget eller bor i gåavstand- spesielt ikke i regnvær". Joda, alle gjorde dette mente han.

Jeg skal gå med på at det er EN situasjon der det kan være hyggelig å se barnetoget selv om man ikke må: Hvis det er pent vær, man ikke har barn i vogn (du kan hilse mannen din og fortelle om den gangen jeg måtte løse billett for å reise fra Nationaltheatret til Stortinget, kun for å få krysset Karl Johan), og man generelt ikke er allergisk mot store folkemengder. Tanken har av og til slått meg at hvis jeg kun skulle ta på meg penklær og passe på meg selv, så ville ikke en tur til byen ha virket som en dødsdom. Men med barn i vogn, i regn? Takk, men nei takk. Støtter deg på den.

Og så må jeg si at han mannen din minner litt om meg selv første gang jeg fikk barn: "Krise, hvis vi ikke ser på juletretenningen i år kommer hun ALDRI til å skjønne hva et juletre er!", "Hjelp, hvis jeg ikke lærer henne opp til å sitte på restaurant/teater/whatever nå, eller hvis hun ikke klarer det, så kommer dette ALDRI til å løse seg!" Jeg MÅ lære henne hvordan vi gjør dette NÅ!" Stakkars ungen var et år eller to, og det hadde rett og slett ikke slått meg at, eh, mye av dette kommer med tiden :klaske: Ludoungen kommer helt sikkert til å få flotte tradisjoner innabords han også, men jeg ser ærlig talt ikke behovet med å stresse veldig med det før han er minst tre. Ikke når det innebærer folkemengdetråkking i dårlig vær, i alle fall.

Mye kan jo være moro også for de aller minste, men akkurat når det gjelder 17.mai i Oslo ville jeg utsatt det til det faktisk var tvingende nødvendig. For når de først begynner med det haraballet, er det jo ikke fred (rettere sagt "fri") å få de neste ti årene... Som Ciara sier, lurt å hvile på forhånd :ler:

Men så bra at det ble en fin dag til slutt. Ser ut som om det er gjennomdagstonen her inne, og når enden er god (eller med kake i flere omganger, Daria) er allting godt. Eller blått, som Blåmor sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å snakke litt interiør igjen!

Her hjemme skjer det ting. Stueveggene er nymalte og grønne, og nå holder mannen på og male taket. Jeg skal si det utgjør en enorm forskjell med hvitt tak! Ikke at det er noe nytt, men forskjellen er virkelig slående. Vi har jo trepanel i taket (fint i seg selv) som har mørknet veldig med årene. Plutselig ser stua helt ny ut selv om vi har brukt lite penger på den. Ny peis og nytt gulv og slike ting får vi ta senere, dette er vi godt fornøyde med.

Nå skal jeg faktisk interiørhandle litt. Som vanlig er det jo kjempemye jeg har lyst på, men det meste er jo så dyrt at lommeboka ikke tillater det.

(For eksempel denne: http://www.asplundstore.se/products/tati-console-120

Og denne: http://www.room21.no/no/artiklar/gatto-cocoon-bordlampe.html?gclid=CP6Vm9mmzcUCFUEMcwodqacA7w

Sukk. Jammen bra det er gratis å drømme!)

Men så har man småting som ikke er så veldig dyrt og som utgjør en stor forskjell i huset likevel.

-Jeg skal få kjøpt seks A4-rammer i tre og henge opp familiebilder på en vegg. Det er ganske morsomt, for vi har fine sort/hvitt-bilder av mannen og meg selv som små barn, og de skal vi henge opp sammen med sort/hvitt-bilder av ungene. Det er helt fascinerende hvor like Eldstemann og mannen min er - når Eldstemann ser bildet av mannen min tror han det er ham selv!)

-Jeg skal kjøpe et speil til den ene stueveggen. I stua har vi bare vindu på den ene veggen (men det er til gjengjeld veldig stort), så jeg skal henge opp et speil på den motstående veggen for å reflektere lyset. Tror det blir kjempebra.

-Og som vanlig har jeg jo lyst på et par ting fra Norrgavel. Kremt. Nærmere bestemt:

-En sånn pute (men dyr!): http://norrgavel.se/inredningsdetalj/kuddvar-skinn/

-Tresko - av alle ting! Men her i huset løper vi mye inn og ut, og nå driver jeg og kipper på meg joggeskoene når jeg skal til postkassa. Synes jeg hører min fars formaninger om å ikke ødelegge skoene mine (jeg tråkker ned hælen). Så! Disse ønsker jeg meg: http://norrgavel.se/inredningsdetalj/traskor/

-Og i det evige prosjektet Lage-system-for-å-redusere-rot har jeg planer om å kjøpe en knagg til gangen som skal være forbeholdt veska mi, så slipper den å ligge slengt i gangen (hvor små nysgjerrige mennesker pirker oppi og sprer innholdet utover...).

Jepp. Det var dagens forferdelig overfladiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint konsollbord og veldig fin lampe, men skinnputa kan jeg nok dessverre styre min begeistring for :fnise: Treskoene var koselige, de minner meg om noen mamma hadde da jeg var liten, faktisk! Men jeg ser den at det er veldig praktisk å bare kunne stikke føttene raskt i skoene når man skal mye ut og inn :jepp:

Høres jo ut som om dere er på vei til å få det riktig så fint hjemme hos dere, har lyst til å male noen tak her jeg også, men er det ikke fryktelig mye styr!?! Innbiller meg at det renner og drypper, gulvet (og en selv...) blir fullt av maling, og at det nærmest ikke er til unngå at man ender med malingssøl overalt? Eller er det jeg som er i overkant pessimistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Hei, Ciara! Jeg melder meg inn her (igjen)! :blomst:

Gøy å lese her inne om 17. maifeiring, separasjonssøknader (jeg vurderer sånne sjøl innimellom...) og interiør. Sitter her og leser mens jeg tar pause i eget interiørprosjekt: male gulvet i gangen. DET er en logistisk utfordring! :)

Ipanema: Takmaling er veldig greit. Bruk rull og forlengerskaft, så drypper det minimalt! Jeg var redd for det samme som deg og så for meg hvitmalt hår og flekker over alt, men det har gått overraskende bra. Og så er det utrolig hvor stor forskjellen blir! Selv på våre tak som allerede var "hvite" (men falmet) ble det helt andre rom etter en runde hvitmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den lampa er jeg sånn ca forelsket i. Bordet også. Skjønner det, sånne skinnputer avhenger en del av hvordan man har det ellers. Skinn i det hele tatt gjør det, synes jeg. Det er en balansegang mellom fint og harry der som det er viktig å ikke bomme på.

Det beste tipset mitt til å male tak er å skaffe seg en mann som fikser det. Da er det minimalt med styr. Han står bare på kjøkkenstolen med pensel i den ene hånden og malingsspannet i det andre, og hittil har det ikke dryppet maling noe sted. Men han er langt over gjennomsnittlig flink, det skal han ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grastusta: Hvilket nick hadde du før? Forvirret... ;)

Male gulv, DET høres ut som ren terror :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå fikk jeg lyst på en tur til Norrgavel og se på utvalget. Var jo så mye fint du linket til.

De skinnputene vil du jo ha i evigheter, hvis du velger å kjøpe.

Ingen tvil om at det er ok å ha noen sko som er lette å kjippe av og på når man går ut og inn. Jeg hadde et par "hagesko", men etter 20 års lang og tro tjeneste møtte de døden i fjor eller året før. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par billige helsesandaler da jeg hadde sommerjobb på gamlehjem (when i Rome osv - det var jo et opplagt skovalg :fnise: ) for 15 år siden, de ble pensjonert etter lang og tro tjeneste nå i vinter. Vakre og stilfulle var de ikke, men veldig kjekke å bare gå rett inn i når jeg skulle i kjelleren, ut med søpla osv. Særlig vinterstid når gangen ikke er strødd med lett tilgjengelige ballerinasko...

Det beste tipset mitt til å male tak er å skaffe seg en mann som fikser det. Da er det minimalt med styr. Han står bare på kjøkkenstolen med pensel i den ene hånden og malingsspannet i det andre, og hittil har det ikke dryppet maling noe sted. Men han er langt over gjennomsnittlig flink, det skal han ha!

Påfallende likt mitt beste tips, som involverer en hjelpsom handy-far :ler:

Dessuten ble jeg litt imponert/lattermild over at du skal ha én knagg til veska - noen har to fulle knaggrekker... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte soveromstaket med forlengerskaft (selv, Ciara ;) ) og det funket finfint. Stuetaket er panel og litt mer styrete å male, i mine øyne, så det er jeg glad jeg slapp. Det var malt da jeg flyttet inn og ser heldigvis fortsatt pent ut.

Moro med litt fornying i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafina:

Sjekk ut Norrgavel! De har så skikkelige ting. Fine, solide og miljøvennlige. Og dyre, da :ler:

Imponert over at du malte tak selv. Jeg synes det er kjempetungt!

Daria:

Ikke sant? Men faktum er at vi ikke har plass til mer enn en knagg. Resten er garderobeskap. Så jeg har bare behov for en knagg til vesken jeg bruker for tiden, de andre er i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på Norrgavel og forelsket meg i en sofa der, så kjenner til dem. :) Det jeg mente var at det var lenge siden sist jeg var innom så det er på tide med en drømmesegborttur dit igjen snart. :hjerter::ler:

Den største ulempen er definitivt prisen.

Hva er Dot? :klo:

Hva har skjedd med sitatfunksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også problemer med sitatfunksjonen?

Nå får jeg ikke lagt inn linker her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest norah

For en gangs skyld ble det billig for meg å lese her, hadde ikke lyst på noen av de tingene :P

Derimot kommer jeg hver 17.mai på at jeg har lyst på jakke til bunaden, samt ei sølje fra Hasla - tilsammen den nette sum av bunaden selv eller noe.

Eller, spisestue fra Norrgavel :P

Ehm atte Ciara, kan jeg spørre deg om noe i dagboka di? Du gav meg for HUNDRE år siden ideen om å lage middag og fryse i aluminiumsform. Nå har jeg endelig fått fatt på noen og lurer på: kan de brukes flere ganger?

HALLO GRASTUSTA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med sitat-funksjonen.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=816067&&page=140

...og ikke med linker heller

Nå virker det igjen for meg også :)

For en gangs skyld ble det billig for meg å lese her, hadde ikke lyst på noen av de tingene :P

Derimot kommer jeg hver 17.mai på at jeg har lyst på jakke til bunaden, samt ei sølje fra Hasla - tilsammen den nette sum av bunaden selv eller noe.

Eller, spisestue fra Norrgavel :P

Ehm atte Ciara, kan jeg spørre deg om noe i dagboka di? Du gav meg for HUNDRE år siden ideen om å lage middag og fryse i aluminiumsform. Nå har jeg endelig fått fatt på noen og lurer på: kan de brukes flere ganger?

HALLO GRASTUSTA!

Hehe, så bra!

Det er godt du bare har lyst på hver 17. mai, da.

Ja, det gjør jeg, i hvert fall! Så lenge de ikke ser helt herja ut, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...