Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Vi så igjennom flere av pubertetsepisodene på NRK, og jeg synes det er superknall! Enkelt, uten omskrivninger og uten å skambelegge. Kropp er topp! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tekola skrev (På 11.5.2015 den 6.08):

Så herlig! Akkurat sånn søndager skal være :rodmer:

Det er noe med det, når det er godt humør på ungene, så går alt så mye bedre!

Etter tre dager med diverse bursdagsfeiring endte Vesla med feber i går, og fortsatt noe i dag, så jeg er veldig spent på om hun i det hele tatt skal i barnehagen denne uken :fnise:

Men når hun ikke en gang vil spise bokstavkjeks (derimot er det fryktelig gøy å mate lillebror med dem... ), så er hun liksom ikke helt i barnehageform.

Og husets baby har plutselig bestemt seg at fem-tiden er et perfekt tidspunkt å våkne på, og da er det ikke aktuelt å sove mer. Jeg troooor Vesla hadde det på samme måte da hun var rundt ni måneder, så jeg krysser fingrene for at det går over. Alt før seks er tortur, og nå har han til og med prøvd seg med klokken fire et par dager :blink:

Når Vesla ikke orker bokstavkjeks kan man trygt konkludere med at hun ikke er i form, ja. Men det kan hende det er bare er slitenhet (mine får i hvert fall feber bare om de er slitne nok), og da kan det være fort overstått :)

Ja, godt humør har mye å si. Jeg har fundert på det, om det som faktisk gjør alt enklere når barna blir litt større er at de blir jevnere i humøret (i tillegg til at kommunikasjonen er på topp og kriser kan avverges på den måten). Det er liksom ikke så mye pes å skifte bleier og mate, men det blir fort mye styr når det er mye gråting.

Og huff! Håper du får sove litt lenger snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekola skrev (På 11.5.2015 den 6.47):

Vi så igjennom flere av pubertetsepisodene på NRK, og jeg synes det er superknall! Enkelt, uten omskrivninger og uten å skambelegge. Kropp er topp! :jepp:

Ja, jeg undrer meg jo litt over folk som synes den serien er ille. Det er jo akkurat sånn det er! Enkelt, konkret. Og forklart på samme nøkterne måte og i samme detaljgrad som andre deler av kroppen. Det er jo litt absurd at man kan vise mye om muskler og hvordan de fungerer, men nesten ikke tør å si eller vise noe som har med kjønnsorganer å gjøre.

Et annet ganske viktig poeng er at det er lettere å forklare grenser og grensesetting når de kjenner anatomien. Da kan man faktisk si at å lage barn og ha sex er noe bare voksne gjør med hverandre, for eksempel, og da har de en konkret forestilling om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (På 8.5.2015 den 12.22):

Henger meg på de andre her i skildringene dine av småbarnslivet! :tommel:

Jeg syns det er veldig fint at det har blitt skrevet mer om hvordan livet som nybakt mor ikke bare er rosenrødt, fordi mange har kjent på ubehaget ved at ikke alt er like idyllisk som de kanskje hadde sett for seg osv. Flere av mine venninner kjenner seg igjen i "mammasjokket". Samtidig har jeg aldri vært helt der selv, og setter pris på flere stemmer, en slags mellomting mellom de som møter veggen eller noe deromkring og de med rosamammablogger. :)

Denne forsvant innimellom for meg :)

Jeg synes også det er viktig å få fram at det ikke er rosenrødt å være forelder. Men selv har jeg hatt en annen opplevelse, og det var den at det var bedre å få barn enn jeg trodde. Jeg syntes jeg stort sett hørte mest negative ting om å ha barn før - i nyhetene (fødselsdepresjoner, slitasje på parforhold, barn som er syke - det er jo medias natur) og av venner (vi har en del venner som fikk barn før oss, og når de besøkte oss uten barn tror jeg de ubevisst gjorde litt narr av sin egen tilværelse. De kunne himle med øynene og si at vi måtte nyte tiden før vi fikk barn selv). Så det er vel egentlig ikke så overraskende at sannheten ligger et sted midt i mellom. Heldigvis :)

På baneforumet ser man veldig de samme motsetningene:

"På butikken ser jeg barn som hyler og trasser - de voksne ser bare så slitne ut! Jeg tror ikke jeg orker dette her selv!"

"Jeg elsker å være hjemme med barn. Jeg vil være hjemme med dem til de begynner på skolen og vi har aldri hatt noen problemer."

Altså, jeg er glad jeg ikke ser verden på den måten. Litt mer komplisert i blant, men ganske mye mer realistisk. Jeg forventer ikke av noen mennesker at de skal være fantastiske og ukompliserte mot meg hele tiden. Ikke foreldrene mine, ikke mannen min og ikke barna mine. Og når sant skal sies er jeg vel ikke alltid helt ukomplisert selv heller :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Norah- ungen har alltid visst hvordan han kan være litt realistisk anlagt- og nå aner jeg komplisert humør i fremtiden: han har nemlig funnet sinnet og viljen sin.

Viljen har alltid vært der, men nå: så sint at han viser det med hele blikket- idag er jeg sikker på at han hadde et aldri så lite "fy faen noe så fornærmende, jeg blir JÆVLIG RASENDE!!!" i blikket :P

Han har byttet ut trøtt-sutring med sinne :hjerte:

Jeg ser for meg noen gjentakelser, og gleder meg til de kommer i offentlighet :nigo:

Foreløpig kan jeg avlede ham med rosin. Takk alle makter for rosin!

Den søndagen hørtes jo vidunderlig ut :)

Jeg melder meg inn i gruppa for de som har hatt både mammasjokket og den mer midtimellom-greia. Multitasker :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norah skrev (På 11.5.2015 den 18.28):

Norah- ungen har alltid visst hvordan han kan være litt realistisk anlagt- og nå aner jeg komplisert humør i fremtiden: han har nemlig funnet sinnet og viljen sin.

Viljen har alltid vært der, men nå: så sint at han viser det med hele blikket- idag er jeg sikker på at han hadde et aldri så lite "fy faen noe så fornærmende, jeg blir JÆVLIG RASENDE!!!" i blikket :P

Han har byttet ut trøtt-sutring med sinne :hjerte:

Jeg ser for meg noen gjentakelser, og gleder meg til de kommer i offentlighet :nigo:

Foreløpig kan jeg avlede ham med rosin. Takk alle makter for rosin!

Den søndagen hørtes jo vidunderlig ut :)

Jeg melder meg inn i gruppa for de som har hatt både mammasjokket og den mer midtimellom-greia. Multitasker :nigo:

Jeg ser ham for meg :ler:

Barna er et studium. Hvordan følelseslivet deres utvikles, uttrykkene deres - det er fascinerende selv når det ikke slår heldig ut for meg :ler: Men har bank i bordet ikke hatt noe problem med trass på butikken, men omtrent alle andre steder. På bussen, for eksempel, det er min favoritt ;)

Softie er foreløpig veldig lett å avlede, selv om han er eldre nå enn da Eldstemann var på sitt verste. Softie er liksom så lett å manipulere, for som lillebror er hans største svakhet at han veldig gjerne vil "bli med". Så hvis han hyler for noe helt bagatellmessig kan jeg si: "Vil du bli med meg å sette på vaskemaskinen?" Og så blir han så smigret at han slutter å gråte :ler:

Men klart, rosiner funker garantert også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tekola skrev (På 12.5.2015 den 8.19):

Skal den være pen, barnevennlig, enkel, kremete, mulig å lage litt i forveien?

Ooh, her har vi en spesialist.

Jeg liker å bake, så den kan godt være noe ekstra siden dette jo er en skikkelig festdag og vi får besøk. Men jeg er ikke pyntedame. Fancy sprøyter og cupcakes finner du ikke hos meg, liksom. Gjerne mulig å lage dagen før :) Glad i det meste, men ekstra glad i sitron, friske bær og sjokolade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde en av gjestene med på 17. mai i fjor. Veldig god og kunne stå fremme lenge uten å smelte. Merkelig nok. Den var pyntet med jordbær eller bringbær og blåbær, slik at det ble det norske flagget på toppen av kaken. Nå får man jo røde, hvite og blå Non Stop, som et alternativ. Den var goood.

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1684/bloetkake-med-iskremfyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Mannen skal lage pavlova til seg selv, mens jeg går for sitronkake uten glasur, faktisk :)

Men sitronkake er ikke godt etter å ha stått i kjøleskapet synes jeg- så der dukket jo en hindring jeg ikke tenkte på opp....hm.....

Hadde jeg spist melkeprodukter hadde det nok blitt ostekake eller den Serafina postet der, den så nam ut!

Eller vent....bløtkake så jeg nå at det var. Det er nei for meg, så da...KAKEPROBLEMER! ;)

Så mye godt å velge i!

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norah skrev (På 12.5.2015 den 10.28):

Mannen skal lage pavlova til seg selv, mens jeg går for sitronkake uten glasur, faktisk :)

Men sitronkake er ikke godt etter å ha stått i kjøleskapet synes jeg- så der dukket jo en hindring jeg ikke tenkte på opp....hm.....

Hadde jeg spist melkeprodukter hadde det nok blitt ostekake eller den Serafina postet der, den så nam ut!

Eller vent....bløtkake så jeg nå at det var. Det er nei for meg, så da...KAKEPROBLEMER! ;)

Så mye godt å velge i!

Denne kaken ble laget så den kunne spises av en laktoseintolerant person. Funket finfint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serafina. skrev (På 12.5.2015 den 9.21):

Denne hadde en av gjestene med på 17. mai i fjor. Veldig god og kunne stå fremme lenge uten å smelte. Merkelig nok. Den var pyntet med jordbær eller bringbær og blåbær, slik at det ble det norske flagget på toppen av kaken. Nå får man jo røde, hvite og blå Non Stop, som et alternativ. Den var goood.

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1684/bloetkake-med-iskremfyll

Altså, dette tror jeg vi går for! Det eneste jeg er skeptisk til er hvordan den kremen blir når den har vært fryst. Men hvis du sier den var god, så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah
  Serafina. skrev (På 12.5.2015 den 10.58):

Denne kaken ble laget så den kunne spises av en laktoseintolerant person. Funket finfint. :)

Jeg har mer problemer med proteinet, og da må man over på soya og slikt- og DET er ikke like brukendes i sånne kaker.

Jeg mener folk også har stor suksess med osteiskake....DET høres godt ut.

Kake :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde forresten en utrolig god bærpai for en stund siden. Den hadde crumble (som man sier på godt norsk...) på toppen med knuste mandler i, smakte som bærpai med kransekake eller en krysning av bærpai og fyrstekake. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kake på 17. mai skal jeg nok ha, men den er garantert ikke bakt av meg. :fnise:

Jeg aner ikke hva som er enkelt og greit, men jeg elsker ostekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah
  Ciara skrev (På 12.5.2015 den 17.34):

Lagde forresten en utrolig god bærpai for en stund siden. Den hadde crumble (som man sier på godt norsk...) på toppen med knuste mandler i, smakte som bærpai med kransekake eller en krysning av bærpai og fyrstekake. Nam!

Åh, det er så godt! Oppskrift?

Hvordan ble du forresten kvitt sånn bekkenjoggevondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ciara skrev (På 12.5.2015 den 13.43):

Altså, dette tror jeg vi går for! Det eneste jeg er skeptisk til er hvordan den kremen blir når den har vært fryst. Men hvis du sier den var god, så :)

Hun hadde pyntet den før hun kom hit og jeg antar hun gjorde som det sto i oppskriften. Hadde den i kjøleskapet her til den skulle spises og det var en stund etterpå, for først var det mat. :)

Den var god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...