Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Men da kan du være introvert i motsetning til en ekstrovert, som ikke slapper av alene hjemme. Satt litt på spissen. :)

Forøvrig er jeg helt enig med deg. :nigo:

Samma det.... viktigste er å slappe av hjemme alene noen ganger. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og oppfølger til fb-gruppa: Fikk melding fra min bekjente om at fb visst har reagert. De hadde fått melding om at de måtte være forsiktige med å gi medisinske råd når man ikke visste erfaring etc. Hun var litt snurt/småforbannet på den idioten som hadde meldt dem. :engel:

Jaggu bra de følger opp, for det høres ikke trygt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder jo på at fb tar ting alvorlig. Så får vi håpe de har lært. Jeg skal ikke inn i den gruppen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt meg i senga mi for å være skikkelig introvert noen timer. Dere skal ikke se bort fra at jeg er deprimert tatt i betraktning hvor trøtt jeg er. Men det finnes lys i tunnellen - jeg har nå innsett at grunnen til at mannen min aldri forstår hintingen min om blomster er at han har Asperger, stakkar. Og guttungen som bli sint på meg i stad fordi jeg irettesatte ham er tross alt bare høysensitiv. Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler også godt av ekstrovert/introvert. Det er slett ikke sikkert man er introvert fordi man ikke liker å holde taler, liksom. De fleste av oss har trekk fra begge. Min nye irritasjon er "hypersensitiv". Gud hjelpe meg så mange det er som har hypersensitive barn plutselig. For all del, noen er det sikkert, men ikke så mange som tror de er det. I blant tror jeg ikke ungene er hypersensitive, bare uoppdragne :sjenert:

Du kan være sjenert uten å være introvert, være bekymret uten å ha angst, være vanskelig uten å være psykisk syk, ha problemer med sosiale relasjoner uten å ha Asperger. Det er ikke noe i veien med folk selv om de ikke er enkle og harmoniske hele tiden.

Det heter vel høysensitiv, ikke "hypersensitiv" :P Personlighetstrekk ja..., jeg er høysensitiv og jeg har Asperger syndrom. Jeg skal ikke si så mye mer. Men det finnes en hel haug med bøker om temaene. Jeg for min del har lest så mye om sensitivitet at jeg "begynner å bli lei" :rolleyes: Det jeg er lei av er å lese så mye av akkurat det samme, men jeg velger det selv... Uansett er det et interessant tema da ca en femtedel av verdens befolkning er høysensitive på ulike måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt sikkert sånn det er, Ciara.

God natt.

Jeg bør nok også legge meg, men begynte å se på "En kveld med Trond Viggo" fra opptaksboksen så da blir det sikkert ikke tidlig til sengs i kveld heller. Dessuten skal jeg bare strikke ferdig pinnen..... og lure litt på hvordan det funker på rundpinne. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla: :daane: Det høres jo helsefarlig ut, det forumet du beskriver. Medisinering er og blir en sak for utdannet helsepersonell, selv om mange sikkert sitter på mye erfaring er det ikke dermed gitt at de er kompetente til å gi råd til andre...

Og når det gjelder diagnose-hysteriet på KG, kan jeg ikke annet enn å si meg enig. Det er en dobbelt irritasjon for mitt vedkommende- for det første denne sykeliggjøringen du snakker om, Ciara, og også den unnskyldningsfaktoren som Daria nevner. Hver gang jeg ser et innlegg på for eksempel Samliv, om at "Min samboer gidder aldri legge skittentøyet på vaskerommet og rydder aldri på kjøkkenet", er det bare å telle ned. 3-2-1 Ping! "Så ufølsom du er, du må jo skjønne at han er deprimert, han kan ikke noe for det!"

(og når det gjelder dette med høysensitive barn, så må jeg innrømme at samtlige bekjente som tjater om dette i hytt og pine har unger av det rimelig uoppdragne/bortskjemte slaget. Men det er jo sikkert en hendig forklaringsmodell, det)

Og når ble det sånn at livet skal være 100% rasjonelt og A4, eller så er man syk? Og hvis du ikke er glad og lykkelig bestandig, så er det noe galt? Selv Knutsen og Ludvigsen vet bedre (ref. Dum og deilig, hvis noen ikke har hørt sangene på lenge. Ingen kan ha fødselsdag hver dag, det er et år fra jul til jul. Dager fins i alle farger, også grå. Men så- den som venter han skal få) ;)

Der formulerte du sånn ca alt jeg tenker, bare bedre :)

Det jeg reagerer på her (ikke i dagboken altså) er alle med sosial angst. Noen er selvsagt diagnostisert, men mange er nok som deg og meg. Altså at man bare gjør det man må. Nytter ikke å sitte i en krok for seg selv alltid. Husker et bryllup jeg var i i ungdommen. Tror jeg rødmet hele kvelden og syntes selv jeg sa mye dumt, men du verden så lærerikt det var.

Når det er sagt synes jeg det var godt å lære at introverte lader batteriene best alene, trenger litt ro og egne tanker og at jeg ikke bare er "rar". Introvert og sosial er ikke motsetninger, heldigvis, jeg bare må lade meg litt innimellom.

"Angst" og "depresjon" er ikke ord man skal bruke så lettsindig, mener jeg. Å være deprimert er ikke å være "litt nedfor", det er å være syk. Å ha angst betyr ikke at man er "litt engstelig". Synes disse ordene skal reserveres til reelle tilfeller, ellers vannes de så ut at de ikke lenger har noen mening.

Jeg tror "diagnosene" er et påskudd til å forbli i komfortsonen.

Det heter vel høysensitiv, ikke "hypersensitiv" :P Personlighetstrekk ja..., jeg er høysensitiv og jeg har Asperger syndrom. Jeg skal ikke si så mye mer. Men det finnes en hel haug med bøker om temaene. Jeg for min del har lest så mye om sensitivitet at jeg "begynner å bli lei" :rolleyes: Det jeg er lei av er å lese så mye av akkurat det samme, men jeg velger det selv... Uansett er det et interessant tema da ca en femtedel av verdens befolkning er høysensitive på ulike måter.

Jeg lurer alltid på hvordan de kommer fram til slike tall som 1/5-del. Jeg merker jeg er litt skeptisk :)

Men om jeg kan få spørre: Hva tenker du som faktisk har Asperger syndrom når du leser alle disse trådene her på KG hvor folk foreslår Asperger som en mulighet? Stusser du også over at det hender veldig ofte for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Angst" og "depresjon" er ikke ord man skal bruke så lettsindig, mener jeg. Å være deprimert er ikke å være "litt nedfor", det er å være syk. Å ha angst betyr ikke at man er "litt engstelig". Synes disse ordene skal reserveres til reelle tilfeller, ellers vannes de så ut at de ikke lenger har noen mening.

Jeg tror "diagnosene" er et påskudd til å forbli i komfortsonen.

Jeg lurer alltid på hvordan de kommer fram til slike tall som 1/5-del. Jeg merker jeg er litt skeptisk :)

Men om jeg kan få spørre: Hva tenker du som faktisk har Asperger syndrom når du leser alle disse trådene her på KG hvor folk foreslår Asperger som en mulighet? Stusser du også over at det hender veldig ofte for tiden?

Jeg tror de "diagnosene" i mange tilfelle gjør at man tillater seg selv å være i komfortsonen. Hvis man derimot er syk er det en annen sak.

Når det gjelder høysensitivitet er det en amerikansk dame, Elaine Aron, som har forsket på dette i mange år. Hvordan hun kan tallfeste hvor utbredt det er vet jeg ikke, men jeg kan bekrefte at det ikke er tull. Som andre personlighetstrekk er jo ikke dette noe man trenger å slenge om seg med, men det kan være en forklaring for seg selv hvorfor man reagerer som man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over det. Men at Asperger syndrom kanskje blir foreslått for ofte? Ja... Det er mye mulig. Det er så mange diagnoser som "går i hverandre", og kan være vanskelige å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Det har vært stille fra meg en stund. Jeg har rett og slett ikke hatt noe særlig å si, i tillegg til at jeg har vært en smuuuule lei av KG. Noe jeg fortsatt er. Det er barneforumet jeg føler jeg har mest å si i, men samtidig så er det så mye merkelig der at jeg ikke alltid gidder.

Oh well.

Det er fredag, lønningsdag og sol! Jeg har ingen andre planer for helgen enn at småtassene og jeg skal til skobutikken så de kan få seg nye joggesko og å ta dem med i hvitveisskogen. Vi har en hvitveisskog rett ved huset, og jeg elsker den. Nå har hvitveisen bare så vidt begynt å komme, men etter hvert blir det nesten som om skogbunnen får et hvit teppe der. Jeg er så glad i å plukke blomster selv, og foreløpig liker også guttene det :)

Ellers har jeg planlagt litt fredagsglamour i form av en vinflaske og en blomsterbukett (med noen hvitveis spredt rundt omkring i huset kommer det til å bli nydelig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG-lei kan noen og enhver bli i perioder, det er mye... merkelig der ute for tiden alltid...

Jeg går gjennom en hvitveisskog til og fra jobb, det er så vakkert :hjerte:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg skrive litt om Eldstemann i dag.

Eldstemann har plutselig tatt et sprang framover. Enda ett.

I går stod vi opp, og han gikk først ned på kjøkkenet. Jeg stelte Softie på badet, og da vi kom ned på kjøkkenet fem minutter senere kunne Eldstemann stolt fortelle at han hadde laget frokost til lillebror og seg selv.

Han hadde altså dratt krakken sin bort til kjøkkenbenken, så vidt nådd opp til frokostskålene i overskapet (for det går jo oppover med ham også, bokstavelig talt), tatt ned to stykker og satt på bordet. Han hadde hentet melk, havregryn, nøtter, rosiner og skjeer, og så hadde han fylt skålene. Og fylt vannglass, "med iskaldt vann, Softie!"

Jeg ble så oppriktig imponert. Mye av dette har han gjort lenge, men det som var nytt her var å rekke opp til skålene (har han blitt høy?!) og ikke minst initiativet - det var tydelig at mor og bror skulle overraskes, og han var kjempestolt og sjenert der han stod. Så jeg ga ham naturligvis en stor klem og roste innsatsen! Da mannen kom hjem i går ettermiddag måtte vi ta en skryterunde til:

"Vet du, far, hva Eldstemann gjorde i dag tidlig?"

"Nei?"

"Han lagde frokost til seg selv og lillebror!"

"I alle dager! Gjorde du det, Eldstemann? Så flott!"

Og guttungen vokste omtrent der han stod.

Og i dag leverte han seg visst selv i barnehagen. Det vil si, han gikk inn i barnehagen alene mens mannen leverte Softie hos småbarna, og så gikk mannen til storbarnsavdelingen etterpå og sa ha det. Det var visst også stas.

Jeg er 80% glad og 20% trist. Så flink han er! Men hvor ble den lille gutten av?

Det aner meg hvilke følelser jeg skal slite med de neste årene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink eldstemann er! Og ikke minst snill, tenk at han tenkte ut det helt selv :)

Hos oss er det også mye hvitveis, og jeg gleder meg til lillemann blir så stor at jeg kan ta han med og plukke. Syntes det var stas til langt opp i tenårene å plukke hvitveis i skogen der vi bodde. Men foreløpig er lillemann for liten, han hadde nok bare endt med å spise alle blomstene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG-lei kan noen og enhver bli i perioder, det er mye... merkelig der ute for tiden alltid...

Jeg går gjennom en hvitveisskog til og fra jobb, det er så vakkert :hjerte:

Du har jo rett - som vanlig. Det er alltid mye rart på Kg. Det handler kanskje om meg selv og hva jeg orker å lese :ler: Som regel ender jeg heldigvis opp med å konkludere med at fordelene veier opp for ulempene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink eldstemann er! Og ikke minst snill, tenk at han tenkte ut det helt selv :)

Hos oss er det også mye hvitveis, og jeg gleder meg til lillemann blir så stor at jeg kan ta han med og plukke. Syntes det var stas til langt opp i tenårene å plukke hvitveis i skogen der vi bodde. Men foreløpig er lillemann for liten, han hadde nok bare endt med å spise alle blomstene....

Ja, tenk på det! :)

Hvor gammel er småtten? Jeg har alltid tatt med ungene i hvitveisskogen. Men i starten fordi jeg ville dit selv, først og fremst. Jeg er gal etter blomster og elsker å være i skogen. Plukker blomster hele sommeren og synes jeg går fra det ene høydepunktet til det andre - hvitveis, liljekonvall, rødkløver... Og lupin - utredet som ser helt spektakulært ut når man plukker en stor bukett lilla, hvite og rosa. For ikke å snakke om smørblomster og hundekjeks.

Men altså - da Eldstemann var ni måneder satt han i vogna og så storøyd på mens jeg plukket hvitveis. Årene etter har han vært med :) Samme med Softie. Utrolig koselig, om enn ikke like meditativt som når jeg plukker alene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og fra det ene til det andre - menn.

Dog litt beslektet denne gangen, for temaet er vakre ting å se på :fnise:

De fleste morgenene jeg går til jobb ser jeg en usedvanlig kjekk mann :ler: Han har tydeligvis helt motsatt rute av meg, for vi går forbi hverandre på samme sted, og jeg gjetter på at han bor like ved jobben min og er på vei østover.

Men altså, han er helt usannsynlig kjekk! Jeg tenker det hver gang jeg ser ham, for det er helt ekstremt sjelden jeg ser en mann jeg synes er så kjekk, det må jeg si. Men han her snur jeg meg omtrent etter.

Nå skal jeg skynde meg å legge til at jeg stadig er like lykkelig gift med Ciaramannen og fortsatt synes at akkurat han er verdens aller kjekkeste. Men det er likevel noe litt spennende ved å legge merke til andre kjekke menn. På den måten at jeg blir glad av å se denne fyren, han er liksom et visuelt høydepunkt på vei til jobben :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg skjønner godt hva du mener. Og jeg er også lykkelig gift med mannen min og kunne ikke tenke meg noen annen. Det er lov å synes andre er kjekke for det!

Og så koselig med hvitveis. Snuppa elsker å plukke blomster, det hender dog at hun kommer inn med noe som er nødt til å være hageblomster - da er jeg glad for at vi har så greie naboer!

God helg til deg og de fine gutta dine! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal glede seg over det vakre i livet, det være seg blomster eller menn :ler:

Jeg har aldrei skjønt disse som mener at fordi man er i et forhold skal man ikke kunne kaste et blikk på andre - eller i det hele tatt tillate seg å tenke tanken at det finnes andre menn/kvinner der ute som også kan være en fryd for øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtten er 13 måneder. Tror kanskje jeg skal ta han med på hvitveisplukking likevel. Hvor skadelig kan det være å spise litt hvitveis liksom? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...