Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner heller ingen som bare har el-bil. Synd at det skal være sånn.

Kanskje hvis Jan har Tesla. Den har en del lenger rekkevidde enn de andre. Litt annen pris også, men det er en annen sak. ;)

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hvis Jan har Tesla. Den har en del lenger rekkevidde enn de andre. Litt annen pris også, men det er en annen sak. ;)

Jan? Snop? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan? Snop? :ler:

Jan - hvor kom han fra? Dævver litt av autocorrect. :ler:

Tillegg: Og der så jeg hvor snop kom inn i bildet - kjære vene. :oppgitt:

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt snop hvordan man bruker bilen. Jeg kunne fint hatt el-bil til og fra jobb, men hadde ikke kommet meg på helgeturer etc med en slik bil. Alternativt kan man velge hybrid. Får ikke de samme økonomiske fordelene som med el-bil, men mer miljøvennlig i bruk antar jeg.

Så da kjøpte jeg ny bensinbil selv... Jaja.

Det var nettopp derfor vi valgte å vente. Nå er det jo sjelden vi har vært på helgeturer med bil. Bruker bilen stort sett til å pendle til og fra jobb. Jeg er livredd for at vi plutselig skal begynne med det idet vi kjøper nissan leaf og selger toyotaen vår =:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har mange våte drømmer om tesla. Med mindre vi blir lottomillionærer så kommer det til å forbli en drøm. Tanken på å betale 700 000 for en bil gjør meg uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp derfor vi valgte å vente. Nå er det jo sjelden vi har vært på helgeturer med bil. Bruker bilen stort sett til å pendle til og fra jobb. Jeg er livredd for at vi plutselig skal begynne med det idet vi kjøper nissan leaf og selger toyotaen vår =:fnise:

Og vips må dere ha to biler. *savner penge-smiley*

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Softie er ute av sovetullet! Han sovnet mens jeg sang nattasangen i kveld, og har ikke hørt et pip siden.

Tittet inn i munnen hans ved tannpussen, og det kommer nye jeksler. Det kan være at det er det som har plaget ham, men da jeg spurte om han hadde vondt i munnen svarte han "nei, nei". Ikke godt å si. Men så lenge vi alle sammen får sove godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min driver også med sovetull. Han har holdt på i 4 uker nå. Fortsetter han,kommer jeg til å bli gal.

Håper Softie er ferdig med sitt sovetull :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min driver også med sovetull. Han har holdt på i 4 uker nå. Fortsetter han,kommer jeg til å bli gal.

Håper Softie er ferdig med sitt sovetull :-)

Krysser fingrene for at det ordner seg snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en veldig deilig helg så langt.

Det startet med en kinodate på mannen og meg i går, vi så The Imitation Game. Jeg syntes den var midt på treet. Interessant historie, men den inneholdt noen klisjeer som irriterte meg + at jeg hadde følelsen av å ha sett den før. Men det var uansett deilig å sitte i en kinosal med mannen min en fredag kveld :)

Og denne dagen har vært så harmonisk! Startet med at guttene lå mellom oss i dobbeltsenga og så på film, og jeg er så glad i det. Fra min side på enden ser jeg bort på tre karer på rad og rekke, og alle har de like panner og neser. Jeg blir varm om hjerterøttene av det synet.

Så var det frokost og barne-tv før vi hadde et par timers pliktløp - mannen ukeshandlet og gjorde diverse ærend mens jeg var hjemme med guttene og vasket huset. Og nå begynner de å bli så enkle å ha med å gjøre. Jeg tittet til dem i ny og ne, men for det meste lekte de med Lego sammen mens jeg støvsugde, skiftet sengetøy, vasket bad og satte på oppvaskmaskin og vaskemaskin. Deilig når man kan være effektiv og faktisk få gjort mye på en time.

Så luftet mannen ungene mens jeg trente og hentet bokpakke på posten (no worries, bestilt fra Amazon lenge før shoppestopp ble bestemt). Resten av dagen har vi bare lekt og kost oss. Litt film, mye legobygging, mye lesing.

Softie har hatt flere dager denne uka hvor han ikke har sovet. Jeg er litt uforberedt på at han kutter dagsoving, merker jeg. Softie er tross alt bare to år og fire måneder, og Eldstemann sov på dagen til han var ganske nøyaktig tre år. Vi får se hvordan det går framover!

Men tilbake til dagen i dag. Etter at ungene hadde sovnet så mannen og jeg Drive. Den er jo ikke ny, men vi har ikke fått somlet oss til å se den før. Det er hva jeg kaller bra film. En sånn film som både er en nytelse og en pine å se.

Og nå leser jeg i én av mine nye bøker - The Examined Life av Stephen Grosz. Jeg liker den veldig godt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg jo bare nevne en barnehageepisode.

Jeg hentet ungene en dag denne uka, og var rett utenfor Eldstemanns avdeling da jeg hørte ham si:

"...men voksne gråter også, for mamma gråter i blant, hun!"

"Ja, det er sant, Eldstemann" svarer en av de voksne i barnehagen.

Og så kommer jeg inn liksom, hei hei. Det var noe med timingen som ble så fjern og at de ikke visste at jeg hadde hørt hva de snakket om :ler: Av en eller annen grunn ble jeg glad for at Eldstemann sa det sånn, det hørtes så ukomplisert og naturlig ut. Selv er jeg jo ikke typen som gråter i tide og utide (selv om jeg har blitt kjeks :ler:), men det hender jo, og jeg er glad for at Eldstemann har et helt avslappet forhold til det.

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny sak nå med en baby som døde og hvor foreldrene er siktet for legemsbeskadigelse. Så grusomt!

Jeg lurer virkelig på hva som får folk til å gjøre noe slikt. Virkelig. Det kan da ikke være normale mennesker som gjør noe slikt? Riktignok kan man bli drevet nærmest fra forstanden under spesielle omstendigheter, som ekstrem kolikk, fødselsdepresjon eller annet, men likevel? Et to måneder gammelt barn?

Det er så uforståelig :(

Jeg må bare kommentere dette. Etter å ha hatt baby med skriketokter, kombinert med lite søvn, og barn med voldsomme sinneutbrudd i perioder, har jeg tenkt at det er rart det ikke er enda mer vold mot barn. Eller, at det må være en del mørketall. Ikke fordi jeg har vært nær ved å gå over streken selv (selv om jeg også har hatt fantasier om å kaste både baby og meg selv ut av vindu), men fordi jeg vet at alle mulige slags folk får barn. Noen med sadistiske sider, som foreldrene til de barna Mafalda nevnte, men enda mer alle de som er ustabile, som gjelder mange flere. Som har dårlig impulskontroll, som sliter med psyken osv. Når jeg har merket hvor frustrert jeg som regner meg som en oppegående og relativt tålmodig forelder kan bli, skjønner jeg at det er vanskelig for noen å la være å gjøre noe voldsomt (som kjent skal det jo ikke veldig mye til for å skade små babyer). Og jeg ser hvordan babyer med kolikk og barn med ADHD f.eks, er mer utsatt for vold enn andre barn. Det er jo en enorm test av foreldrene, det, samtidig som akkurat disse barna enda mer trenger stødige foreldre.

Vold mot barn - et trist tema.

Og så vil jeg gi tommel opp for Octavia. Vi sverger til Skoda, og kjører Octavia nå. Aldri noe tull. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere dette. Etter å ha hatt baby med skriketokter, kombinert med lite søvn, og barn med voldsomme sinneutbrudd i perioder, har jeg tenkt at det er rart det ikke er enda mer vold mot barn. Eller, at det må være en del mørketall. Ikke fordi jeg har vært nær ved å gå over streken selv (selv om jeg også har hatt fantasier om å kaste både baby og meg selv ut av vindu), men fordi jeg vet at alle mulige slags folk får barn. Noen med sadistiske sider, som foreldrene til de barna Mafalda nevnte, men enda mer alle de som er ustabile, som gjelder mange flere. Som har dårlig impulskontroll, som sliter med psyken osv. Når jeg har merket hvor frustrert jeg som regner meg som en oppegående og relativt tålmodig forelder kan bli, skjønner jeg at det er vanskelig for noen å la være å gjøre noe voldsomt (som kjent skal det jo ikke veldig mye til for å skade små babyer). Og jeg ser hvordan babyer med kolikk og barn med ADHD f.eks, er mer utsatt for vold enn andre barn. Det er jo en enorm test av foreldrene, det, samtidig som akkurat disse barna enda mer trenger stødige foreldre.

Vold mot barn - et trist tema.

Og så vil jeg gi tommel opp for Octavia. Vi sverger til Skoda, og kjører Octavia nå. Aldri noe tull. ;)

Det er sant.

Selv har jeg sånn ca verdens lengste lunte, men mine grenser har også blitt tøyd veldig underveis. Så jeg tror også det må være ekstremt vanskelig hvis man har problemer fra før.

Hadde det bare vært lettere å finne ut hvem som var i faresonen, og gitt dem mer hjelp underveis :(

Jeg må jo si at jeg skjønner at det er mørketall her og at foreldre tviholder på en annen versjon. Det er jo ekstremt få som gjør slike ting med forsett, vil jeg tro. Og partnere har kanskje en naturlig tendens til å støtte hverandre. Jeg tror jo for eksempel at mannen min hadde trodd på meg hvis jeg påstod at jeg glapp barnet så det falt i gulvet, og ikke hadde trodd på mishandling.

Det er grusomt å tenke på. Det verste jeg vet å tenke på er slike scenarioer der alt går galt selv om det ikke er med vilje, for å si det slik. Disse foreldrene kan være mennesker som ellers er oppegående og har behandlet barnet bra for alt vi vet, men som har klikket fullstendig på grunn av en lang rekke forferdelige og uheldige omstendigheter. Jeg tror tross alt ikke at sadistene er i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Softie er syk. Han har hatt rennende nese et par dager, men i dag var han plutselig litt pjusk. Har fått bjeffende hoste og feber nå i kveld. Det er ekkelt å høre på den tunge pusten og den ekle hosten, jeg lurer på om den kan være falsk krupp. Nå sover han ganske rolig, men jeg skal lufte ham ute hvis han det fortsetter.

Og så sover jeg inne hos ham. Jeg gjør aldri det med Eldstemann lenger, men jeg blir veldig nervøs av små syke barn, særlig når luftveiene høres veldig irriterte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Årh, sånn kraftig hoste er jo vondt og ubehagelig, holder med deg i å sove på rommet hans ;)

Ludoungen hadde og sånn hoste, og han hørtes jo ut som en voksen mann.

Hvordan ble natta for dere, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh, sånn kraftig hoste er jo vondt og ubehagelig, holder med deg i å sove på rommet hans ;)

Ludoungen hadde og sånn hoste, og han hørtes jo ut som en voksen mann.

Hvordan ble natta for dere, da?

Det gikk faktisk greit! Skrudde av all varme på rommet (da blir det fort kjølig med halvåpen ventil), og da ble det bedre for halsen hans. Pakket ham godt inn i dyna, og måtte stikke en hånd inn mellom sprinklene i ny og ne og synge "Ra Ra, den bråkete løven", men så sov vi faktisk til åtte i dag. Eldstemqnn også, utrolig nok. Nå er vi alle hjemme. Jeg må jo være hjemme med Softie, og Eldstemann fikk valget om kjedelig innedag med oss eller barnehagen, og valgte oss. Så da gjør vi det beste ut av det, ser en film eller to, leser bøker og slapper av.

Merker jeg er litt surklete i lungene eller bronkiene eller hva det nå er, så det er nok en festlig liten infeksjon, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nei, går mor også ned for telling? :riste:

God bedring til Softie, og så krysser jeg fingrene for at du slipper unna det verste. I så fall får du og Softie campere på soverommet mens Eldstemann leker doktor ;)

Men så bra at han (og du) fikk sove godt. Jeg har klokkertro på å sove av seg ting, men det er jo ingen selvfølge å få de yngste barna med på den tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softie har vært en umulius i dag, stakkar. Rød og febervarm, men sove? Å nei. På et tidspunkt sa han at han ville sove, vi gikk opp og han ble lagt i senga og sunget for. Og så kommer det: "Ikke sove. Ned."

Jeg kjenner meg litt øm i musklene som når man brygger på noe, og det er helt klart noe i veien med lungene eller luftveiene. Legger meg tidlig og håper det går over. Har ikke tid til å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...