Gå til innhold

Forbrenner like mye av å gå vs jogge 1 mil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at jeg vanligvis jogger en mil tre dager i uka, hvis jeg bytter ut løpingen med å gå 1 mil isteden, vil jeg da forbrenne like mye? Det er jo en mil bare at en bruker lengre til hvis en går enn når en løper..

Anonymous poster hash: 936b9...674
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 37d4c...928
  • Liker 1
Skrevet

De (de som kan noe om trening på KG) sier så, men jeg tror ikke på det.

Anonymous poster hash: e6fa3...38c
Gjest Runforit
Skrevet

Du brenner mer kalorier ved å løpe en mil kontra å gå en mil. Det er fordi kroppen bruker mer energi på å forflytte seg ved jogging og en får også høyere etterforbrenning pga. høyere puls.

Skrevet

Hvor mye da ca? Er det snakk om en betydningsfull forskjell?

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mye da ca? Er det snakk om en betydningsfull forskjell? Anonymous poster hash: 936b9...674

Det er helt umulig å svare på. Det kommer an på kjønn, høyde, vekt, intensiteten på milen(hvor fort de jogger), hvor god form vedkommende er i etc etc.

Men det er en grunn til at det som jogger mye er veldig slanke, atletiske og har en lav fettprosent.

Skrevet

De som kjører bil, forteller at de sparer på bensinen når de kjører sakte. Antar det samme prinsippet logisk sett bør gjelde for mennesker også.

Skrevet (endret)

Husker fra fysikktimene at svaret var nei fra lærern, men kan ikke gi sikre detaljer om mekanismene bak. Man bruker vel mindre tid og utretter samme arbeid (tenk fysikk), men kroppen trenger mer biokjemisk energi for å flytte seg på kortere tid. Det var så mye jeg klarte å hoste opp fra fysikktimene. :fnise:

Endret av Elanore
Skrevet (endret)

Kanskje man får noe ut av dette (det ser relevant ut synes jeg selv om det er ifbm oppvarming av hus):

Energi och effekt

Energi och effekt är två olika fysikaliska begrepp. Effekten är hastigheten för energiomvandlingen. Effekten beskriver hur snabbt energiomvandlingen sker.

Energi är produkten av effekt och tid

Energi = Effekt x Tid

Enheter för energi och effekt

Energi mäts i grundenheten joule (J). En joule energi är en mycket liten energimängd. Det går till exempel åt drygt 4 joule att värme ett gram vatten en grad.

Effekten mäts i watt (W). Om energimängden en joule omvandlas under tiden en sekund (s) är effekten en watt.

http://www.varmahus.se/energiskola/energi_effekt.php

Så hvis du løper kjempefort, har du høyere effekt enn når du går. Løper du kjempefort lenge, har du også brukt mye energi, og mer energi enn om du skulle gått like lenge. Et "biprodukt" av det er at du også har løpt lenger enn om du hadde gått. Var det forståelig? :fnise:

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

For folk flest blir det meningsløst å isolere slike ideer og utregninger innenfor trening. Hvis man først er på et treningsnivå som innebærer at gåing er aktuelt som trening er det nok andre ting som vil utgjøre en større forskjell. For meg ville det for eksempel antakeligvis lønt seg å gå i stedet for å løpe, fordi jeg er en småspiser og det å gå en mil vil si at det blir færre timer i døgnet å spise på. :) Samtidig hadde jeg da mistet motivasjonen, siden det hadde tatt opp så mye tid av uken min.

Anonymous poster hash: cc53b...3e4
Gjest Ciegus
Skrevet

Man forbrenner mindre ved å gå, men jeg tror det er snakk om ganske små forskjeller. Det har vært diskutert tidligere, så kanskje du kan finne de trådene?

Skrevet

Når du løper/jogger så beveger du deg oppover også, og ikke bare bortover. Du "løfter" jo kroppen for hvert steg slik at hele kroppen svever litt i lufta, det gjør man ikke når man går. Derfor bruker man mer energi når man løper 1 mil enn om man skulle gått.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Du brenner mer kalorier ved å løpe en mil kontra å gå en mil. Det er fordi kroppen bruker mer energi på å forflytte seg ved jogging og en får også høyere etterforbrenning pga. høyere puls.

Sikkert? Hvis man jogger 1 mil så er man, la oss si, 1 time i aktivitet. HVi man går, så er man 2 timer i aktivitet. Da bør det ikke være så stor forskjell, selv om forskjellen er vel der.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Sikkert? Hvis man jogger 1 mil så er man, la oss si, 1 time i aktivitet. HVi man går, så er man 2 timer i aktivitet. Da bør det ikke være så stor forskjell, selv om forskjellen er vel der.

Ved å jogge så forflytter du ikke bare kroppen bortover raskere, men du løfter også hele kroppen oppover(dom et hopp). Hvert steg krever mye mer energi.

Skrevet (endret)

Du forbrenner nok mer ved å jogge en mil enn å gå. Men jeg tror ikke det er snakk on så mye. Forskjellen kommer derimot timene etter en har jogget/gått den mila. Etterforbrenningen etter joggeturen vil vare vesentlig lengre enn etter gåturen, selv om det er samme lengde. Kroppen har brukt mye mer energi og muskler under joggeturen enn under gåturen.

Edit: skriveleif

Endret av Fjonana
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet kreves det samme mengde energi å forflytte samme masse fra a til b uavhengig av hastigheten. Men når du jogger har du en mer "hoppende" bevegelsemønster enn når du går og du vil bruke noe mer energi. Desto bedre teknikk du har når du jogger desto mindre vil denne forskjellen være. Har du god løpeteknikk vil du mer "flyte" fremover og ikke hoppe så mye opp og ned.

Anonymous poster hash: a4f96...6f1

Gjest Tingelinling
Skrevet

I utgangspunktet kreves det samme mengde energi å forflytte samme masse fra a til b uavhengig av hastigheten. Men når du jogger har du en mer "hoppende" bevegelsemønster enn når du går og du vil bruke noe mer energi. Desto bedre teknikk du har når du jogger desto mindre vil denne forskjellen være. Har du god løpeteknikk vil du mer "flyte" fremover og ikke hoppe så mye opp og ned.

Anonymous poster hash: a4f96...6f1

Men samtidig er du i bevegelse over lengre tid når du går den milen i stedet for å løpe den. En rimelig godt trent jogger vil klare den milen på en time, mens en utrent person vil muligens bruke to timer på samme distansen.

Så. Dersom jeg går en mil, vil jeg forbrenne ca 330 kcal pr time dersom jeg går i greit tempo (rask gange forbrenner ca 380 kcal pr time), men ikke så fort at jeg blir direkte andpusten. I løpet av de to timene jeg bruker på å gå den milen, har jeg forbrent 660 ckal.

Dersom jeg jogger den bruker jeg 660 kcal pr time.

I tillegg kommer da etterforbrenningen som jeg ikke har noen kunnskap om. Noen som vet hvor mye ekstra man forbrenner ekstra etter en mil med jogging?

AnonymBruker
Skrevet

Når en regner på etterforbrenning, så må en også huske at ved å gå, så er en i aktivitet i en time ekstra hvor den som jogger kanskje ligger på sofaen. Detter blir et komplisert regnestykke skjønner jeg.

• Liker 1
Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg bruker pulsklokke og på min runde på 5km forbrenner jeg ca 450 kcal på 35 min. Om jeg går samme runden på i underkant av en time forbrenner jeg i overkant av 300 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...