AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har samboer, og vi er i midten av 20-årene begge to. Jeg fortalte ei venninne at jeg og samboeren min fordeler husarbeidet nokså likt, f.eks tar vi ca like mye av klesvasken begge to (ser når det trengs å settes på en maskin eller 3, og gjør det, men da henger den andre opp uten å måtte bli bedt om det), og når vi vasker leiligheten deler vi det også ganske likt. Vi er begge studenter og har ingen barn. Når jeg fortalte dette til ei venninne, ble hun ganske sjokkert da hun er den som tar all klesvasken der og den eneste som vasker. De er i akkurat samme livssituasjon som oss, og han gjør ikke noe annet i huset som gjør at han burde få "fri" fra å vaske. Hun sa det rett ut at jeg var heldig, og hun virket sjalu. Men jeg tenker at hun lar ham jo slippe unna..? Eller er det jeg som er veldig streng og ikke er "ekte husmor"? Hvordan fordeler dere husarbeidet? Og synes dere det er greit? Anonymous poster hash: 6e70d...f40
Gjest Coolaid Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Hun sa det rett ut at jeg var heldig, og hun virket sjalu. Men jeg tenker at hun lar ham jo slippe unna..? Eller er det jeg som er veldig streng og ikke er "ekte husmor"? Hvordan fordeler dere husarbeidet? Og synes dere det er greit? Anonymous poster hash: 6e70d...f40 Du har helt rett, TS. Om hun lar samboeren slippe unna vet jeg ikke, men det er i hvert fall soleklart at hun legger forholdene til rette for ham når hun tar hans del av husarbeid. Så lenge det skjer så er det ingen verdens grunn for å bidra selv. Husarbeid og plikter bør deles 50/50 uavhengig av kjønn. Dersom en er mer hjemme enn den andre, kan det være rimelig at den gjør noe mer. Og så er det rimelig at barn og ungdom hjelper til også, det kan de gjøre fra det er ganske små. Hos oss er det greit fordelt. Den som er mest hjemme gjør mest. Fordelingen blir ganske rettferdig. I tillegg må ungene på 12 og 17 bidra meg faste plikter og forefallende arbeid, hjelpe til osv. Det er helt greit å være ekte husmor som på 50-tallet. Det er også helt greit å ikke være det. Det kommer an på familiens helhetlige situasjon. Kan man si at man er heldig fordi man finner en partner som er med på å dele på kjedelig husarbeid? Konklusjonen er vel at man er heldig å finne en partner som man fungerer fint i lag med.
Gjest Chloe87 Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Etter hva jeg har hørt av mine venninner så gjør ikke guttene mye der i gården og jeg kan vel ikke påstå at min gjør mye husarbeid heller, men han er flink til å lage mat så det er som regel han som har den oppgaven.
Gjest Blubbs Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Hjemme hos oss er det jeg som tar på meg det meste av det hverdagslige husarbeidet, men han bidrar like mye når vi har vaskedag. Ellers så bidrar han godt når jeg ber han om det (han legger ikke merke til alt jeg gjør, og har kanskje annerledes standard enn meg). Også trår han til spesielt hvis jeg er sliten, og trenger hjelp, så kan jeg få ligge på sofaen og slakke, mens han ordner mat og kanskje vasker noe tøy. Han trokker også til når det angår andre ting, som å skulle mekke hyller, ikea møbler, bære ting, hente noe osv. Så selv om han ikke bidrar like mye på husarbeid, så drar han sitt lass på andre områder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå