Gå til innhold

Blir nekta å bruke sykt-barn dager!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ikke bruke sykt barn-dager hvis far ikke har jobb/er uføretrygda?

Jeg var hjemme en dag i forrige uke med gutten som hadde øreverk (var hos legen med han dagen før). Pappaen er på vei til å bli uføretrygda, og hadde et møte med Nav den dagen, så min mor skulle passe han, går ikke i barnehage enda.

Ville ikke sende en syk liten til mamma, så jeg valgte å bli hjemme.

Da jeg kom på jobb dagen etter fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville få dekka fraværet, fordi de visste at jeg hadde en hjemmeværende mann!!!

Fikk hakaslepp....

Har jeg ikke rett på å bruke sykt barn-dager i det hele tatt?

Må jeg ta meg fri uten lønn for å kunne være hjemme med barnet mitt om han blir syk framover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke tenke meg at dette er riktig - uten at jeg har noe skriftlig å henvise.

I utgangspunktet har ikke din arbeidsgiver noe med hvorfor din mann er hjemme/sykmeldt/uføretrygda etc - så det er vel din rett å kunne ta ut sykedager på barn.

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver har noe som helst med hvorfor din mann ikke kan ta gutten denne dagen.

Jeg har vært hjemmeværende en periode og det har ikke min manns arbeidsplass vist om en gang. Og sykt barn gjelder også syk barnepasser, så min mann har tatt sykt barn såg når jeg går vært dårlig.

Anonymous poster hash: 07d42...0d5

• Liker 1
Skrevet

Retten til å bruke sykt barn dager er ikke knyttet opp til den andre foreldrens situasjon. Retten er knyttet til at vedkommende har daglig omsorg for et el flere barn, og at enten barn eller barnepasser er sykt. Om den andre foreldren er hjemmeværende, student eller arbeidstaker har ingen betydning.

Anonymous poster hash: 4f053...d72
  • Liker 5
Skrevet

Merkelig. De sa til meg at de hadde sjekket opp i reglene fordi de mistenkte at en kollega a meg misbrukte dette, de sa til og med navnet hans til meg, de har da taushetsplikt...i alle fall, kona han er i fødselspermisjon, og han har brukt 4 sykt barn-dager i år, sel om hun er hjemme.

Så jeg ble "skadelidende" fordi han ble mistenkt for skulk.

Syns det var ganske ille å få det slengt i trynet, følte liksom at de sa til meg at jeg hadde skulka...

• Liker 1
Skrevet

Man har ikke krav på sykt barn-dag dersom barnet har en hjemmeværende forelder. For at du skulle få fri uten problemer da, kunne du f.eks ha hatt med din manns møteinnkalling. Viss din mann er syk og ikke kan ta vare på barnet kan du være hjemme pga barnepassers sykdom.

§ 9-5 Første ledd bokstav a - Nødvendig tilsyn og pleie

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer.

For mer info se https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147794.cms

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det er rimelig at din mann passer barnet når det er sykt så lenge han er i stand til det (noe reglene tydeligvis også sier). Hvis han ikke er i stand til å passe kan han helt sikkert få dokumentasjon på dette slik at din arbeidsgiver ser at du må være hjemme innimellom.

Anonymous poster hash: e29ff...ac5

• Liker 4
Skrevet

Det er jo forskjell på å være hjemmeværende, sykmeldt, på app og under behandling ...

Anonymous poster hash: 8955e...40d
  • Liker 3
Skrevet

FOlk er uføretrygdede av en grunn.

Uføretrygdet er ikke "hjemmeværende". Hjemmeværende er fullt funksjonsfrisk person som velger å være hjemme. Uføretrygdet er ufrivillig syk - 100% av tiden de er hjemme, ellers hadde de blitt avkrevd å jobbe/vært delvis ufør.

Anonymous poster hash: 30b6a...198
  • Liker 8
Skrevet

Hvis du er fagorganiesert, så hør med din organisasjon.

Ellers er jeg enig i forhold til å gi arbeidsgiver en kopi av din manns møteinnkalling. Forøvrig ikke det samme med en partner som har permisjon kontra en partner som har aap og tett dialog med NAV om veien videre.

Det jeg tror jeg hadde gjort er å få tak på en kopi av mannens møteinnkallelse, be om et møte med sjefen, framlegge innkallelsen og si at du er dypt rystet over at arbeidsgiver begynner med denne formen for innblanding i privatlivet, og at du kommer til å vurdere å finne deg et annet arbeidssted da du ikke trives med arbeidsgivere som ikke overholder avtalte rettingheter.

Og så begynner du å søke på en ny jobb!

• Liker 4
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_12

Ifølge Arbeidsmiljøloven så har du rett på å være hjemme med sykt barn, og her står det ingenting om at en hjemmeværende partner gjør at man ikke kan være hjemme med sykt barn. Du burde lese gjennom paragraf 12-9, og spesielt punkt 5 her, ettersom det kan bli gjeldende for din del når mannen din får innvilget uføretrygd.

Forøvrig så kan det være en fordel å smelle AML i bordet for arbeidsgiver og be de lese gjennom det lovverket det faktisk har å forholde seg til før de beskylder deg og kollegaen din for misbruk av ordningen. Her er det arbeidsgiver som ikke har sitt på det tørre og som prøver seg på noe de ikke har lov til.

• Liker 4
Gjest chiki
Skrevet

Så utrolig frekk arbeidsgiver!

Jeg brukte sykt barn flere ganger da mannen min var sykemeldt og senere på aap, det er da en grunn til at han ikke jobbet den perioden! De dagene han var i bedre form tok han jo jenta om hun var syk. Men som regel var han veldig dårlig og ikke i form til å ta seg av henne alene en hel dag.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du ikke godta. Du har krav på å være hjemme med sykt barn, uavhengig av din partners situasjon.

Enig med dem som sier at du bør finne frem lovteksten, og gi den til din arbeidsgiver. Gir de seg ikke, ta for all del kontakt med fagforeningen hvis du er medlem der!

Anonymous poster hash: 16206...2e9
Skrevet

Dette kan du ikke godta. Du har krav på å være hjemme med sykt barn, uavhengig av din partners situasjon.

Enig med dem som sier at du bør finne frem lovteksten, og gi den til din arbeidsgiver. Gir de seg ikke, ta for all del kontakt med fagforeningen hvis du er medlem der!

Anonymous poster hash: 16206...2e9

Men poenget her er nettopp lovteksten.

Arbeidsmiljølova sier at en har rett til permisjon for nødvendig tilsyn med barnet. Dersom barnet har en forelder hjemme, er dette vilkåret i utgangspunktet ikke oppfylt. Barnet har da allerede nødvendig tilsyn.

Lov om folketrygd sier akkurat det samme. Derfor, om man må være hjemme på grunn av at den andre forelderen er syk eller ikke tilgjengelig er det det en må synliggjøre for arbeidsgiver.

Nei, dette er ingen privatsak. Vi har faktisk betalt for å være på jobb. Å være hjemme med syke barn er et gode som noen dessverre misbruker, og da må arbeidsgiver stramme inn og kontrollere dette.

• Liker 5
Skrevet

Det stemmer at man ikke har krav på sykt barn dager når den andre forelederen er hjemme, ref sitatet i innlegg 6. Dersom du kan dokumentere at din man var for syk til å ta seg av barnet har du likevel rett på dette, men det høres ut som om han har den daglige omsorgen. Ta en prat med arbeidsgiver og se om dere kan komme til enighet her. De fleste arbeidsgivere er runde i kantene og sjekker ikke hjemmesituasjonen, men det betyr ikke at dette er noe du har krav på.

• Liker 2
Skrevet

Så rart... Nevnte du at far ikke var hjemme grunnet møter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke krav på sykt barn-dag dersom barnet har en hjemmeværende forelder. For at du skulle få fri uten problemer da, kunne du f.eks ha hatt med din manns møteinnkalling. Viss din mann er syk og ikke kan ta vare på barnet kan du være hjemme pga barnepassers sykdom.

§ 9-5 Første ledd bokstav a - Nødvendig tilsyn og pleie

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer.

For mer info se https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147794.cms

Nøkkelen her ligger i "fra den fjerde dagen".

Forøvrig har heller ikke kollegaen misbrukt dette, da en kone i fødselspermisjon trolig har hendene fulle med en baby, og må ha bistand for å vise tilstrekkelig sykepleie til et sykt eldre barn.

Sjefen din kunne jo prøvd selv å ta seg av en toåring med omganssyke og et diebarn alene selv. Ikke alltid det lar seg gjøre....

Anonymous poster hash: 35716...23e

• Liker 1
Skrevet

Nøkkelen her ligger i "fra den fjerde dagen".

Forøvrig har heller ikke kollegaen misbrukt dette, da en kone i fødselspermisjon trolig har hendene fulle med en baby, og må ha bistand for å vise tilstrekkelig sykepleie til et sykt eldre barn.

Sjefen din kunne jo prøvd selv å ta seg av en toåring med omganssyke og et diebarn alene selv. Ikke alltid det lar seg gjøre....

Anonymous poster hash: 35716...23e

Nei, det ligger ingen nøkkel i "fra den fjerde dagen". Men fra den fjerde dagen er det ikke lenger tilstrekkelig med egenmelding, da må du ha sykemelding. Du har fortsatt ikke krav på betaling for å være hjemme med sykt barn dersom ikke begge foreldre er yrkesaktive.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet dere hva ordene "nødvendig barnetilsyn" betyr?

Betyr det fri HELE dagen? Betyr det fri de timene barnet ikke har annet tilsyn?

Mannen var i møte - var det hele dagen? Eller bare noen timer?

Og ja, begge skal være yrkesaktive for at man skal kunne ta sykt barn dager. Skal man ha sykt barn dager der den ene er ikke-yrkesaktiv må man bruke barnepassers sykdom.

Men det er mange som tror at dette er hele dager. Det er ikke det. Regelen er at man skal være på jobb og kan ta fri inntil annet barnetilsyn kan ta over. Det er dette det påstås du har brutt, trådstarter. Det er godt mulig at en møteinnkallelse som dokumentasjon på barnepassers fravær kan hjelpe, men du er i nye problemer dersom dette kunne vært løst ved at du gikk eller kom kl 12 (f.eks).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...