AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg begynte på lavkarbo i januar, og merker mange dager at jeg har en slags "stram", merkelig lukt. Det er ikke ånden, men kroppen. Har prøvd å lukte om det er svettelukt, men kjenner ikke helt sånn ut heller. Leste en plass at det var vanlig å få, men at det gikk over. Men nå syns jeg at jeg har hatt det lenge? Er ikke hver dag, og ikke hele dager, men lukter det nå og da, og vil jo helst ikke lukte noe :-P Noen som vet hva dette er? Anonymous poster hash: d064f...e65
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Nitrogenforbindelser. SIden du får i deg lite karbohydrat må kroppen omdanne protein til ketoner for energi. Biproduktet er forskjellige nitrogenforbindelser som skilles ut med urea (svette, urin og i blandt ånde)
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Men omdannes det ikke hele tiden da? Det lukter jo bare av og til.. Kommer jeg til lukte sånn hele tida på lavkarbo eller går det seg til? Anonymous poster hash: d064f...e65
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Det avhenger vel litt..Ditt inntak av de forskjellige næringsstoffene varierer jo fra dag til dag, og din forbrenning varierer. Men lukten forsvinner ikke om du fortsetter som nå. Mulig du kan venne deg til den selv, men den forblir nok. Ikke nor farlig da, men sjenerende er det jo. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Det lukter aceton. Det er helt vanlig i starten på lavkarbo, men trøsten er at det roer seg etter hvert
Supraspinatus Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Nitrogenforbindelser. SIden du får i deg lite karbohydrat må kroppen omdanne protein til ketoner for energi. Biproduktet er forskjellige nitrogenforbindelser som skilles ut med urea (svette, urin og i blandt ånde) Det stemmer ikke helt. Ketonlegemer blir laget av fettsyrer. Protein brukes i sjeldne tilfeller i glukoneogenese. Den stramme lukten man i så fall kjenner kommer fra aceton. Det er ikke alle som skiller ut like mye aceton. 2
Wiggins Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Det lukter aceton. Det er helt vanlig i starten på lavkarbo, men trøsten er at det roer seg etter hvert Nei, det roer seg ikke etterhvert. Menneskekroppen trenger en viss mengde glukose til hjernen, og hvis man får i seg veldig lite karbohydrater vil den danne glukose fra proteiner gjennom en prosess som gir restproduktet aceton. Det skilles ut gjennom lungene, og du får acetonånde. Det vil skje hele tida så lenge du får i deg så lite karbohydrater. Det hjelper heller ikke å pusse tenna godt eller å tygge tyggegummi, siden det er et restprodukt fra en konstant prosess som skilles ut gjennom lungene, lukta sitter ikke i munnhulen. 1
Supraspinatus Skrevet 28. februar 2014 #8 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Nei, det roer seg ikke etterhvert. Menneskekroppen trenger en viss mengde glukose til hjernen, og hvis man får i seg veldig lite karbohydrater vil den danne glukose fra proteiner gjennom en prosess som gir restproduktet aceton. Det skilles ut gjennom lungene, og du får acetonånde. Det vil skje hele tida så lenge du får i deg så lite karbohydrater. Det hjelper heller ikke å pusse tenna godt eller å tygge tyggegummi, siden det er et restprodukt fra en konstant prosess som skilles ut gjennom lungene, lukta sitter ikke i munnhulen. Dette stemmer ikke. Kroppen bruker veldig, veldig lite proteiner for å produsere glukose når den er i kostindusert ketose. Da brytes triglyserider ned til fettsyrer og glyserol. Glyserol kan gå inn i glukoneogenesen, men som oftest spiser de fleste i kostindusert ketose nok karbohydrater til å dekke det lille behovet de har. Og bare for å ha det klart. Jeg bestrider ikke at kroppen trenger noe glukose. Det stemmer, men det er ikke nødvendig å tilføre denne gjennom karbohydrater i kosten. For å overleve. Acetonånde kommer fra rester ketonmetabolisme. Og det er ikke alle som skiller keton ut gjennom ånden eller kroppen for den saks skyld. Ingen vits å spre usannheter. Her står det fint forklart, på norsk, hvordan ketonmetabolismen fungerer: http://www.friskogfunksjonell.no/ketonmetabolismen/ Endret 28. februar 2014 av Supraspinatus 1
Elanore Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Jeg lurer på om andre kan kjenne det godt, jeg... Jeg har opplevd å kjenne det på meg selv, men vet ikke hvor kraftig det er for andre... Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Dere stinker phøy alle sammen! Fysj! Anonymous poster hash: b5fe6...2c8 2
Gjest Whitestripes Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 Nei, det roer seg ikke etterhvert. Menneskekroppen trenger en viss mengde glukose til hjernen, og hvis man får i seg veldig lite karbohydrater vil den danne glukose fra proteiner gjennom en prosess som gir restproduktet aceton. Det skilles ut gjennom lungene, og du får acetonånde. Det vil skje hele tida så lenge du får i deg så lite karbohydrater. Det hjelper heller ikke å pusse tenna godt eller å tygge tyggegummi, siden det er et restprodukt fra en konstant prosess som skilles ut gjennom lungene, lukta sitter ikke i munnhulen. Hos meg roet det seg etter hvert, jo. Var de første par månedene i ketose det var virkelig ille, og så ble lukten mindre framtredende. Det kan familien skrive under på...
miramis Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Kjenner et par "lav-karbere" og de lukter rart alle sammen. Ikke sett sammenhengen før nå. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Nitrogenforbindelser. SIden du får i deg lite karbohydrat må kroppen omdanne protein til ketoner for energi. Biproduktet er forskjellige nitrogenforbindelser som skilles ut med urea (svette, urin og i blandt ånde) Hvorfor nevne urin to ganger? Anonymous poster hash: 1067f...90a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Er IKKE bra å gå i ketose hele tiden. Antar at det er pga at du vil forbrenne fett at du omtrent ikke spiser karbo? Les boken Alt om fettforbrenning av Fredrik Pulun, står forklart der om hvorfor dette er å leke med kroppen og helsen . Mannen burde vite hva han skriver om, i og med at han har magistergrad i ernæringslære fra Stockholms Universitet. Ikke hør på kjærringråd fra andre som eksprementerer med sin egen kropp for å bli rippa.... Anonymous poster hash: d5a2c...a71
Supraspinatus Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Er IKKE bra å gå i ketose hele tiden. Antar at det er pga at du vil forbrenne fett at du omtrent ikke spiser karbo? Les boken Alt om fettforbrenning av Fredrik Pulun, står forklart der om hvorfor dette er å leke med kroppen og helsen . Mannen burde vite hva han skriver om, i og med at han har magistergrad i ernæringslære fra Stockholms Universitet. Ikke hør på kjærringråd fra andre som eksprementerer med sin egen kropp for å bli rippa.... Anonymous poster hash: d5a2c...a71 Paulún er ikke den eneste med utdannelse i debatten. Kostdoktorn har kommentert hans versjon av lavkarbo (LCHQ) opptil flere ganger. Mye bra i den dietten, men det henger fortsatt igjen litt spøkelser fra fortiden. Og det gjelder nok også teorien om ketose. Det er forøvrig veldig mange etterhvert som har levd ketogent i flere år uten problemer. Det er naturligvis ikke for alle. Det er trossalt en streng restriksjon å forholde seg til. Nå har ikke jeg muligheten til å lese boken hans her, kanskje du kan fortelle hva som er farlig med ketose, i følge Paulún? 1
Nepenthe Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Jeg lurer på om andre kan kjenne det godt, jeg... Jeg har opplevd å kjenne det på meg selv, men vet ikke hvor kraftig det er for andre... Noen som vet? En jeg jobbet med begynte på lavkarbo, og det luktet veldig sterkt av ham. Ikke gav det seg heller, før han gikk over til et mer moderat karbonivå. På grunn av den lukten der kunne jeg ikke tenke meg å gå på så lavkarbo selv.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Til dere som sliter med acetonlukt: spis mindre proteiner. Jeg fikk det tipset og det funker for meg. Anonymous poster hash: 51a9e...d76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå