Gå til innhold

Har man krav på et bestemt antall timer i full stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg får for lite timer enn det jeg har krav på i min nye jobb. Har jobbet her rundt om et halvt år. Dette er skiftarbeid i matbransjen, hvor timene varierer fra 6,5 timer på dagtid til 7 timer på kveldstid. I helgene har mellomvakter som går sammen med oss 6 timer, som er ungdommer. I min kontrakt står det at jeg har full 100 % stilling, men det står ingenting detaljert om hvor mange timer dette innebærer. Er det et minimum antall timer jeg har krav på? Jeg tenker spesielt siden dagene mine er kortere enn andre vanlige kontorjobber for eksempel. Føler jeg tjener lite i måneden egentlig, og får aldri like mange timer hver måned. I februar og neste måned har jeg bare 125 og 132 timer sammenlagt. Når jeg ser på neste måneds vaktplan blir jeg ganske fortvilet da sjefen har satt meg på ganske mange mellomvakter som ungdommene pleier å ha. Ingen av de andre som går dag og kveldsvakter har fått en eneste mellomvakt, og dette er jo en forferdelig ugunstig vakt både med tanke på klokkeslett og lite timer. Jeg er den eneste med lite barn hjemme, så jeg skjønner ikke hvorfor bare jeg plutselig får disse dårlige vaktene. Noen som kan være til hjelp?

Anonymous poster hash: b400e...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

37,5 timer/uke er standard 100% stilling. Sjekk med HK eller annen fagforening for hjelp. Det kan være gjort spesielle avtaler for noen arbeidsplasser som de vil vite om. Men spør sjefen dinom hvordan de tenker også :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan være voksen nok til å få barn, men ikke være voksen nok til å kjenne til grunnleggende fakta om jobb eller snakke med sjefen din. Selvfølgelig er ikke 125 timer på en måned full stilling. Hvis du får timebetalt skal du antakeligvis jobbe 37,5 timer per uke i snitt.

Anonymous poster hash: 16975...05a
Skrevet

Hvis jobben din er definert som skiftarbeid, er det vanlig at en 100% stilling er 33,6 timer per uke. Dette utgjør ca 134,5 timer per måned.

Selv jobber jeg turnus, hvor uken er 35,5 timer i 100% stilling. Alt etter hvor mye vakter jeg har, varierer timeantallet litt per måned, mend et ligger sånn ca på det det skal, og jevner seg ut iløpet av året.

Anonymous poster hash: 097a8...147
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jobben din er definert som skiftarbeid, er det vanlig at en 100% stilling er 33,6 timer per uke. Dette utgjør ca 134,5 timer per måned. Selv jobber jeg turnus, hvor uken er 35,5 timer i 100% stilling. Alt etter hvor mye vakter jeg har, varierer timeantallet litt per måned, mend et ligger sånn ca på det det skal, og jevner seg ut iløpet av året. Anonymous poster hash: 097a8...147

Dette - alt annet, inkludert frekk kommentar, er feil.

Skiftarbeid beregnes med færre timer pr uke grunnet den ugunstige arbeidstiden.

Men, kontrakten din skal si noe om hvor mange timer du skal arbeide i en gjennomsnittlig måned. Har du 100 % stilling i skiftarbeid skal du ha det som tilsvarer en full stilling. Er du sikker på at du ikke i løpet av en måned oppnår ca 134,5 timer?

Skrevet

100% stilling i HoReCa er 154 timer i mnd.

Jeg har 80% og jobber 124 timer i mnd i snitt. Sjekk med fellesforbundet hvis du mener du får uriktig timeantall. Rik i denne bransjen blir man aldri. Har utbetalt 17k i mnd og det er med 8 års annsienitet MED fagbrev.

Har dere ikke fast turnus på din arbeidsplass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...