AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Min sønn på 22 år flytter hjem til meg til høsten etter å ha bodd flere år hos far. Pga litt problemer er han nå på det siste året på videregående og skal begynne å studere til høsten. Vi er selvsagt svært fornøyde med det . Han er veldig motivert og har kjempegode karakterer nå i 3. Gutten er ikke noe arbeidsjern. Han jobber i butikk og tar bare akkurat så mange vakter han trenger for å overleve. Jeg syns likevel det er naturlig når han er pass gammel at han betaler noen kroner for maten. Hva syns dere , er det kipt av en mor å kreve matpenger ..? Anonymous poster hash: f7f56...5a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Absolutt ikke! Maten bør det være en selvfølge at han dekker selv. Synes han bør betale et bidrag til deg utenom mat også, pga du vil få økte kostnader til strøm, husholdningsartikler. Dette handler ikke bare om dine kostnader, men om opplæring av sønnen, så han vet litt om hvilke ting som koster når han skal bo for seg selv senere.Anonymous poster hash: 2deb5...afc 19
Brunhilde Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Ja, jeg syns det er kjipt så lenge han studerer og jobber nok til å holde seg selv med skolebøker og lommepenger. 40
OnlyGemini Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Han er 22 år, og bør ikke få bo på hotell hos foreldrene. Jeg hadde ikke godtatt det. Det bør være en selvfølge at han betaler, spesielt om foreldrene ikke har god råd. 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Synes ikke det er kjipt i det hele tatt. Han lærer seg økonomisk vett av å måtte betale en del av lønna si for å få mat og husly i retur. Han lærer da at han ikke kan bruke opp alt han eier og har og vil dra stor nytte av dette senere i livet. Anonymous poster hash: 3f532...722 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 en venn av meg får bo hjemme gratis så lenge han studerer, men så fort han er ferdig med det og skal jobbe så må de betale en viss sum i leie eller flytte. det kreves også at en viss sum skal inn på sparekonto mens de bor hjemme Anonymous poster hash: c22cc...2a6 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Synes ikke det er kjipt å ville at han skal bidra. Noen hundrelapper i måneden bør han bidra med. Kanskje han kan handle et par ganger i måneden? Anonymous poster hash: b36cb...797 1
Leonia Skrevet 28. februar 2014 #8 Skrevet 28. februar 2014 Du får spørre han om hvor lenge han tenker at han vil bo hos deg. Det er jo veldig behagelig for mange å bo hjemme, spesielt om man får bo gratis. En dag må han jo faktisk jobbe mer for å få råd til å flytte ut, og du har vel en grense om hvor lenge han får bo? Hva prioriterer han penger på? Om jeg hadde hatt en 22 åring som bodde hjemme, så hadde jeg forventet at han bidro med litt leie, og at han hjelper til med husarbeid. Flott at han gjør seg ferdig med videregående, men han burde kanskje jobbe litt mer, sånn at han kan flytte ut av redet og klare seg selv. 2
Gjest Vevila Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Matpenger er et minimum. Synes også du bør kunne kreve en symbolsk sum som husleie, han er tross alt voksen.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Jeg synes han bør få bo gratis, men at han gjerne kan være med på å betale for mat. Anonymous poster hash: 69cfa...972 2
Gjesten Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 Jeg synes vanligvis at så store "barn" skal dyttes ut av redet, men så lenge han studerer og nå (tilsynelatende) jobber hardt for å komme seg gjennom vgs, synes jeg ikke det er naturlig at han betaler for å bo hos mamma. 17
Gjest Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 Så lenge han er under 25 og holder på med videregående utdanning, så har du forsørgelsesplikt for han. Imidlertid har han også rett på litt støtte fra sin far så lenge han er på videregående (under 25). Det er visse unntak for regelen, du finner sikkert mer info om du søker. Tror man skal kunne sette krav til at skolegangen gjennomføres på rimelig tid, blandt annet. Men du kan jo gjøre et forsøk på å sette litt krav på han. Selv tror jeg bare jeg hadde holdt pusten fram til videregående er avsluttet, og tatt det da. 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #13 Skrevet 28. februar 2014 Til dere som mener han bør få bo gratis: Hvorfor det? Han er voksen og ansvarlig for å forsørge seg selv. Han kan søke studielån og/eller jobbe som alle andre studenter.Anonymous poster hash: 2deb5...afc 5
Gjest Silverstream Skrevet 28. februar 2014 #14 Skrevet 28. februar 2014 Hadde nok gjort det selv om jeg hadde et barn på 22. Altså, at han i det minste bidro til litt husarbeid.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #15 Skrevet 28. februar 2014 Så lenge han er under 25 og holder på med videregående utdanning, så har du forsørgelsesplikt for han. Imidlertid har han også rett på litt støtte fra sin far så lenge han er på videregående (under 25). Når han flytter inn til høsten er det for å studere (les hovedinnlegget!)Anonymous poster hash: 2deb5...afc 4
Modeus Skrevet 28. februar 2014 #16 Skrevet 28. februar 2014 jeg måtte bo hjemme et par måneder i en alder av 24 å jeg så på det som en selvfølge å betale for maten + at jeg ga en 500 lapp i måneden ekstra for andre utgiter. Jeg hadde heller ingen jobb da så hvis han jobber i tilleg burde det virkelig ikke være et problem for han å betale for seg, han er tross alt voksen. 2
Gjest caramiacaramella Skrevet 28. februar 2014 #17 Skrevet 28. februar 2014 Jeg synes ikke du er kjip dersom du faktisk godt kan trenge litt ekstra penger, han sparer jo veldig mye på å kunne bo hos deg i forhold til å bo i egen leilighet. Jeg har inntrykk av at det vanlige er at man betaler litt for mat eller leie dersom man bor hos foreldre når man er ferdig på vgs. Jeg som er 23 bor ofte hos foreldrene mine over sommeren da jeg kan jobbe mye og spare opp veldig mye ved å bo hjemme. Da pleier jeg alltid å si at jeg gjerne vil betale dem noe for å bo der og evt. mat, men de pleier ikke å godta det da de heller vil at jeg skal spare pengene jeg tjener. Likevel foreslår jeg det alltid og håper jo de vil si ja - det er ikke en god følelse å 'snylte' på foreldrene sine, uansett om det bare er en sommer. Lurer på om sønnen din kanskje er litt bortskjemt jeg - kanskje du kan ta en prat med ham og evt. foreslå at han tar flere jobbvakter, mer ansvar for seg selv økonomisk? Hvis han fortsetter å bo hos foreldre og ikke blir vant til å betale for seg snart vil han ikke komme til å klare seg når han faktisk må ut og bo på egen hånd etterhvert.
Gjest Skrevet 28. februar 2014 #18 Skrevet 28. februar 2014 Når han flytter inn til høsten er det for å studere (les hovedinnlegget!)Anonymous poster hash: 2deb5...afc Beklager. Leste for raskt. I så fall helt enig i at det ikke bør være gratis å bo hjemme. 1
Babycakes Skrevet 28. februar 2014 #19 Skrevet 28. februar 2014 Jeg synes absolutt han skal betale litt for seg når han skal bo hjemme. Viktig å lære seg å være selvstendig! Jeg flyttet sammen med en som flyttet rett fram mammas varme hjem og sammen med meg, da var han nesten nettopp fylt 20. Foreldrene fortsatte å gi penger og kjøre hit å dit i over ett år, jeg satte hardt mot hardt at dette måtte slutte, han er tross alt voksen. Nå har han vært hjemme igjen hos trygge mor i snart to uker og blir 22 i år For meg som har vært selvstendig siden jeg var 17 er det helt ubegripelig at ikke foreldre tar mer ansvar for å sparke voksne barn ut av redet å ta vare på seg selv! Men klart, gi han støtte så han kommer igjennom studiene, men ikke for mye så han blir bedagelig. Husleie og matpenger har han bare godt av, lykke til! 1
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2014 #20 Skrevet 28. februar 2014 Jeg synes vanligvis at så store "barn" skal dyttes ut av redet, men så lenge han studerer og nå (tilsynelatende) jobber hardt for å komme seg gjennom vgs, synes jeg ikke det er naturlig at han betaler for å bo hos mamma. Jeg synes derimot det er meget naturlig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå