AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Da jeg inngikk leiekontrakt med huseier, betalte jeg for to måneder - dvs. at huseier ville ha innestående én måneds leie i stedet for depositum. Jeg vet at dette strider mot utleieloven, men jeg har aldri tidligere hatt noen problemer i tidligere leieforhold, så det var greit for meg. Problemet oppstod da jeg flyttet fra samboer etter ett vanskelig år. Leiligheten stod i mitt navn, men han nektet å flytte på seg, så jeg måtte ut. Jeg kontaktet huseier, som sa at det enkleste var om vi ordnet opp oss imellom. Det så ut til å gå greit, til jeg omsider skjønte at min eks ikke hadde tenkt å betale en eneste krone verken for innboet han hadde bedt om å få beholde (som jeg hadde kjøpt inn før vi flyttet sammen), eller for forskuddsleien jeg har stående hos huseier. Jeg har vært i kontakt med huseier, som sier at de ikke vil blande seg opp i dette så lenge de har en sikkerhet på leiligheten. Det er ikke snakk om mye penger, dette er blitt en prinsippsak. Jeg har ikke tenkt å betale for leiligheten til min eks, og jeg kan dokumentere dobbel innbetaling ved inngåelse av leieforhold. HVA gjør jeg? Hvem kan hjelpe? Kan jeg skyte en hvit pil etter pengene?? Anonymous poster hash: 69692...cb5
Marie90 Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Du mener at du ikke har et depositum paa depositumskonto men har derimot overfort pengene direkte til huseier? I saa fall gjor det ting vanskelig ja... Jeg er ikke helt klar over loven i Norge her, vet bare at engelsk lov sier at huseier skal sette opp depositumskonto og bryter loven dersom h*n ikke gjor det og tar pengene selv. Det er uansett besvaer aa faa dette igjen. Hva er situasjonen naa? Har eksen tatt med seg moblene og flyttet? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Eksen bor i leiligheten fremdeles, og har møblene mine der. Husleielvoen i Norge sier at det ikke er lov med mer enn én måneds forhåndsleie, jeg betale to måneders forhåndsleie til en og samme konto, så sånn sett er det huseier som har brutt lover og regler. Problemet er å faktisk få tak i pengene når ingen er interesserte i å gjøre det riktige i dette tilfellet... Anonymous poster hash: 69692...cb5
Erazor Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Pengene dine kan det nok være vanskelig å få tak i. Men hvis leiligheten står i ditt navn, kan du si den opp og dermed må samboeren din enten inngå ny avtale med huseier eller flytte. 3
Gjest Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Står kontrakten i ditt navn? I så fall er det bare snakk om å få lempet eksen din ut! Han har ingen rett til å bo der. Møblene dine har du kvitteringer for (om ikke annet så har kanskje butikkene registrert salget under navn) og de skal selvsagt ikke han beholde! Få det hjelp fra en advokat her! Her er det mye rot, og flere som prøver å lure deg. 5
nojac Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Jeg kan ikke se at huseier fortjener kritikk her. Dere har inngått en avtale dere imellom som begge var fornøyd med. At han nå ikke vil betale tilbake disse pengene så lenge avtalen ikke er oppsagt, er helt naturlig. Si til din eks at leiligheten vil bli sagt opp umiddelbart dersom han ikke betaler. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Da må du gå til en advokat, og ha med deg all dokumentasjon. Hvis advokaten mener du har en sak, og du har lav inntekt kan du få fri rettshjelp. Selv om han bor der med dine møbler er det fortsatt dine møbler, og huseier kan anmeldes pga at h#n hat krevd å få depositum på egen konto, så du har jo god dokumentasjon der. Men snakk med advokat. Det er surt å miste penger og innbo pga en slik situasjon. Anonymous poster hash: 66d9c...0f4 1
Athene Skrevet 28. februar 2014 #8 Skrevet 28. februar 2014 Leiligheten står i ditt navn. Du har betalt depositum, riktignok ikke på lovlig måte, men det virker som om du og utleier har en grei avtale og en grei tone. Eksen nekter å samarbeide i forbindelse med å ta over leiligheten. Løsningen er ganske enkel. Du sier opp leiligheten, og får tiblakebetalt depositum fra utleier. Med litt hjelp fra venner og familie får du fjernet alle møbler du eier. Forhåpentligvis har du egen nøkkel, eller du kan be om hjelp fra utleier. Utofordringen kan selvfølgelig bli nedvask eller ødeleggelser i leiligheten, men det er en risiko du tok i det du lot en annen person overta en leilighet der du er leietaker. 4
nojac Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Da må du gå til en advokat, og ha med deg all dokumentasjon. Dette er en altfor liten sak til at du bør vurdere bruk av advokat. Du må bare snakke eksen din til fornuft. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Du har skrevet under på leiekontrakten som også står i ditt navn. Ergo så er du ansvarlig ut oppsigelsestiden. Dette forholder utleier seg til. At du valgte å flytte ut samt at eksen bor der fortsatt er en sak mellom dere to. Hva med å flytte inn igjen og gjøre livet surt for ham? Du må jo uansett betale for oppsigelsesperioden. Anonymous poster hash: c5a12...468 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 Dette er en altfor liten sak til at du bør vurdere bruk av advokat. Du må bare snakke eksen din til fornuft. Du ser vel at det ikke nytter slik ts beskriver han? Anonymous poster hash: 66d9c...0f4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 Du bør ta kontakt med for eksempel Juss Buss (hvis du er i Oslo) eller Jusformidlingen (hvis du er i Bergen), som er gratis rettshjelpstiltak som dyktige jusstudenter står for. Depositumet har du krav på å få tilbake med renter i og med at huseier har brutt husleieloven. Detaljene rundt deg og din eks og leiekontrakten må endres på dersom du ikke lenger bor der. I praksis kan du kaste han ut dersom hans navn ikke står i leiekontrakten og han ikke har noe skriftlig og vise til. Eventuelt kan du oppløse husleieforholdet og dermed få igjen ditt depositum (med renter) og få navnet ditt bort fra hele leieforholdet. Anonymous poster hash: fa2bb...db8
nojac Skrevet 28. februar 2014 #13 Skrevet 28. februar 2014 Jeg kan ikke se at huseiers påståtte brudd på husleieloven har noen relevans til det problemet TS har. Hadde det vært enklere om han i stedet hadde krevd to måneders leie som depositum på sperret konto? Det er eksen som er problemet her. Si opp leieavtalen! 2
Gjest Blondie65 Skrevet 28. februar 2014 #14 Skrevet 28. februar 2014 Trådstarter har vært usigelig dum. Det er - som huseier sier - en sak mellom leieboerne dette. Du skulle ha fortalt din samboer at betingelsen for å fortsette å bo der er å betale deg ut for forskuddsleien. Nå tviler jeg på at du har noe pressmiddel siden du er flyttet, men du kan jo prøve deg med en "betal, ellers sier jeg opp leiligheten, og du må selv ordne nytt leieforhold".
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #15 Skrevet 28. februar 2014 Takk for alle svar, og ja - jeg har vært naiv og dum (-snill). Jeg glemte å ta med ett viktig punkt i min frustrasjon; leieforholdet er overført i ekssamboers navn, og ny kontrakt er skrevet under. So far so good, alt var greit. Huseier (større utleiefirma) ba om at vi ordnet med utbetaling av depositum/forskuddsleie oss imellom, også en fair deal i de fleste tilfeller. Dette er da det punktet der samarbeidet brøt sammen - ekssamboer nekter plutselig å betale meg. Så slik som saken er nå, så er "depositum"/forskuddsleie på hans leilighet som står i hans navn innbetalt av meg. Og ettersom det ikke er snakk om et "vanlig" depositum, så blir det ikke utbetalt ved endt leieforhold. I så tilfelle hadde det vært enklere - da hadde jo dep.kontoen stått i mitt navn fremdeles, og hadde kunnet ta ut pengene på et tidspunkt. Grunnen til at det ble litt mye fokus på at det var "min" leilighet, var at det var jeg som bodde der opprinnelig, og jeg hadde ikke lyst til å flytte. Men situasjonen var såpass alvorlig at jeg etterhvert ikke hadde noe valg. Ekssamboeren er ikke sunn for meg, for å si det pent... Anonymous poster hash: 69692...cb5
Athene Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Takk for alle svar, og ja - jeg har vært naiv og dum (-snill). Jeg glemte å ta med ett viktig punkt i min frustrasjon; leieforholdet er overført i ekssamboers navn, og ny kontrakt er skrevet under. So far so good, alt var greit. Huseier (større utleiefirma) ba om at vi ordnet med utbetaling av depositum/forskuddsleie oss imellom, også en fair deal i de fleste tilfeller. Dette er da det punktet der samarbeidet brøt sammen - ekssamboer nekter plutselig å betale meg. Anonymous poster hash: 69692...cb5 I så tilfelle har du en sak mot utleier. Der du har avsluttet leieforholdet uten å få tilbake for mye betalt husleie. Jeg hadde skrevet en sakelig mail/brev med krav til han. I tillegg til å vise til at du i perioden du har bodd der har betalt en måned for mye i husleie som ikke er tilbakebetalt, kan du vise til at du nå er klar over at de var pliktig å opprette depositumskonto for slike formål, og at du vil ta saken videre dersom dere ikke kan gjøre det opp på en ryddig måte dere igjennom. Så er det opp til utleier hvordan han eventuelt får penger ut av eksen din. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 I så tilfelle har du en sak mot utleier. Der du har avsluttet leieforholdet uten å få tilbake for mye betalt husleie. Jeg hadde skrevet en sakelig mail/brev med krav til han. I tillegg til å vise til at du i perioden du har bodd der har betalt en måned for mye i husleie som ikke er tilbakebetalt, kan du vise til at du nå er klar over at de var pliktig å opprette depositumskonto for slike formål, og at du vil ta saken videre dersom dere ikke kan gjøre det opp på en ryddig måte dere igjennom. Så er det opp til utleier hvordan han eventuelt får penger ut av eksen din. Hvordan kan hun ha en sak når hun frivillig inngikk avtale om at hun og eks skulle gjøre opp dette seg i mellom? Men for all del, hun kan jo prøve.
Athene Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Hvordan kan hun ha en sak når hun frivillig inngikk avtale om at hun og eks skulle gjøre opp dette seg i mellom? Men for all del, hun kan jo prøve. Grensedragningen går jo mellom om dette er å anse som en inngått avtale eller ikke. TS skriver at "utleier mente det var greiest". Når avtaleformen er så løs, utleier er profesjonell aktør, og det er brudd på loven i form av manglende depositumskonto, er sannsynligheten høy for at TS får ut midlene ved en skriftlig, saklig og formell henvendelse.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Huseier har ingenting med dette å gjøre, dette er en sak kun mellom din eks og deg. Du kan anse pengene som tapt. Anonymous poster hash: a5674...a43
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Gå til advokat ts! Få advokaten til å skrive til dette utleiefirmaet. Anonymous poster hash: 66d9c...0f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå