Gå til innhold

Leilighet solgt før visning, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er interessert i en leilighet som har vært annonsert på finn. Denne har visning neste uke, men nå står den som solgt på finn. Er det lov å selge en leilighet før visningen har vært?

Anonymous poster hash: 14cc7...309
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, selvsagt er det lov. Selv kjøpte jeg oss min leilighet før visning.

Dro dit dagen før og gav de et bud de takket ja til.

Anonymous poster hash: a538c...0ae
  • Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Selger til den de selv ønsker å selge til, sannsynligvis har noen vært ekstremt interesserte, fått privatvisning og lagt inn et godt bud for å slippe budkrig.

• Liker 3
Skrevet

Siktet oss et fint hus før det var visning.

Anonymous poster hash: 5a089...1b2

Skrevet

Det er visst lov, ja. De gangene jeg har vært veldig interessert i et hus som er annonsert, har jeg tatt kontakt med megler før visning, fortalt at jeg var interessert, og bedt om å få vite noe hvis det kom inn bud før visning eller andre ting skjedde. Men jeg synes det er en uting at dette skal være nødvendig.

Anonymous poster hash: e9a73...c8b
  • Liker 1
Skrevet

Det er lov å selge før visning, men ikke gjennom megler. Dvs at man byr ikke på vanlig måte, men kontakter selger direkte. Megler har ikke lov til å formidle bud før dagen etter siste annonserte visning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da vi kjøpte bolig før visning ringte vi megler - fikk nummer til selger. Pris på bolig ble avtalt med selger:)

Etterpå måtte vi sende inn budskjema til megler med summen vi ble enig om, for så sette frist til kl 12 dagen etter oppsatt visning. Vi kjøpte boligen med en gang den ble lagt ut for salg.

Anonymous poster hash: bfc33...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å selge før visning, men ikke gjennom megler. Dvs at man byr ikke på vanlig måte, men kontakter selger direkte. Megler har ikke lov til å formidle bud før dagen etter siste annonserte visning.

Det er nok dette jeg har hørt før og derfor ikke trodde det var lov. Det er en leilighet tilknyttet boligbyggelaget her i byen så jeg har jo mulighet til å kjøpe den via forkjøpsretten. Men er vel ikke mulighet for visning om den allerede er solgt? Vil jo ikke legge inn forkjøpsrett på den utsett..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på visning i forbindelse med bruk av forkjøpsretten

Anonymous poster hash: 8901a...49b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på visning i forbindelse med bruk av forkjøpsretten

Anonymous poster hash: 8901a...49b

Er du helt sikker på dette? Har du evt en link til et sted hvor det står?

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer an på om forkjøpsretten er forhåndsanmeldt, du må sjekke dato man må melde forkjøp. Noen lyser det ut på forhånd slik at fristen for å melde interesse allerede har gått ut, dvs at det ble utlyst på nettsiden til aktuelt boligbyggelag for en stund siden. Noen lyser ut slik at den går ut dagen etter siste visning. Dvs det at den nå står solgt betyr enten at fristen har løpt ut og avtale er inngått med kjøper, eller at avtale er inngått med kjøper, og med mindre noen ønsker å tre inn på samme vilkår innen en viss dato får selger den.

Anonymous poster hash: 291a4...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer an på om forkjøpsretten er forhåndsanmeldt, du må sjekke dato man må melde forkjøp. Noen lyser det ut på forhånd slik at fristen for å melde interesse allerede har gått ut, dvs at det ble utlyst på nettsiden til aktuelt boligbyggelag for en stund siden. Noen lyser ut slik at den går ut dagen etter siste visning. Dvs det at den nå står solgt betyr enten at fristen har løpt ut og avtale er inngått med kjøper, eller at avtale er inngått med kjøper, og med mindre noen ønsker å tre inn på samme vilkår innen en viss dato får selger den.

Anonymous poster hash: 291a4...a5d

Her i byen er det slik at om forkjøpsretten ikke er utlyst på forhånd, blir den utlyst første mandag etter leiligheten er solgt med en ukers frist for å melde seg. Det er dette som gjelder for denne leiligheten.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...