Gjest gjest1974 Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Litt sånn merkelig situasjon, men må lufte tankene mine her. Saken er den at jeg driver et lite selskap hvor jeg tar på meg å lage mat. Så fikk jeg forespørsel om å lage mat til et bryllup, for ca 1 år siden. Jeg skulle lage mat til 55 stykker så jeg ansatte 2 andre til å hjelpe meg, brudeparet ordnet serveringen selv, og alt, de skulle hente maten hos meg, totale sum kom på rundt 12-13000 kroner. Siden jeg før har levert mat mot faktura så så jeg ikke på det som noe problem, de virket seriøse og ordentlige. Jeg er på facebook og fikk en venneforespørsel fra de, noe jeg takket ja til, da de var visst venner med noen felles venner. Og jeg traff de igjen 1 uke etter i et vennepars 40 års lag. Og vi traff tonen for å si det sånn. Jeg sendte fakturaen ca 14 dager etter selskapet, og mottok en hyggelig mail om at dette var mottatt og at de skulle betale, takket for god mat atter en gang. Så gikk dagene og ingen innbetaling skjer, jeg har sendt purring på purring, men nei da. Jeg sender saken til et inkassobyrå, de purrer og purrer men nei da. Så tok inkassoselskapet kontakt med meg, de folkene hadde søkt gjeldsordning og kom med forslag til betalingsordning. Fikk å vite at om jeg sier nei går det til retten, og de vinner uansett tydeligvis Jeg fikk vite at den totale summen jeg får er ikke fullt 2000, nærmere bestemt 1681, da dette er 12,37% dividende. Det viser seg at de har gjort det samme med lokalet de leide, osv, så de fikk et bra bryllup med mat og alt til rundt 3000. Jeg forstår at folk kan komme i knipe men likevel. Jeg tenker, visste de dette? Var det en slags plan de hadde? Jeg måtte ut med lønn til de jeg leide inn. Jeg sitter med tap delux. Det som provoserer meg er at jeg ser på Facebook at de skal reise til Egypt, Italia, Tyskland i sommer og de har booket seg inn på Spa, og diverse. Ei venninne som vet om mitt problem sier, til de ( felles venn altså) Hvordan har dere råd til dette, jo da får hun svar, vi tar oss råd til det. Jeg sitter da igjen med ingenting og dette har kostet meg. Hva kan jg gjøre? Ta dette opp med namsmannen , eller hva
zaia Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 du får ta saken dit du kan, men å tenke på hvordan de har råd til ditt og datt er ikke noe poeng. du går ikke konkurs på grunn av dette etter posten din bedømme. kanskje lurt å ta depositum fra nå av på bestillinger, mange firmaer som opererer på den måten, så de ikke sitter igjen med mindre enn ingenting. depositum blir tilbakebetalt når regningen er betalt. tungvint, men bedre enn å bli lurt.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Litt sånn merkelig situasjon, men må lufte tankene mine her. Saken er den at jeg driver et lite selskap hvor jeg tar på meg å lage mat. Så fikk jeg forespørsel om å lage mat til et bryllup, for ca 1 år siden. Jeg skulle lage mat til 55 stykker så jeg ansatte 2 andre til å hjelpe meg, brudeparet ordnet serveringen selv, og alt, de skulle hente maten hos meg, totale sum kom på rundt 12-13000 kroner. Siden jeg før har levert mat mot faktura så så jeg ikke på det som noe problem, de virket seriøse og ordentlige. Jeg er på facebook og fikk en venneforespørsel fra de, noe jeg takket ja til, da de var visst venner med noen felles venner. Og jeg traff de igjen 1 uke etter i et vennepars 40 års lag. Og vi traff tonen for å si det sånn. Jeg sendte fakturaen ca 14 dager etter selskapet, og mottok en hyggelig mail om at dette var mottatt og at de skulle betale, takket for god mat atter en gang. Så gikk dagene og ingen innbetaling skjer, jeg har sendt purring på purring, men nei da. Jeg sender saken til et inkassobyrå, de purrer og purrer men nei da. Så tok inkassoselskapet kontakt med meg, de folkene hadde søkt gjeldsordning og kom med forslag til betalingsordning. Fikk å vite at om jeg sier nei går det til retten, og de vinner uansett tydeligvis Jeg fikk vite at den totale summen jeg får er ikke fullt 2000, nærmere bestemt 1681, da dette er 12,37% dividende. Det viser seg at de har gjort det samme med lokalet de leide, osv, så de fikk et bra bryllup med mat og alt til rundt 3000. Jeg forstår at folk kan komme i knipe men likevel. Jeg tenker, visste de dette? Var det en slags plan de hadde? Jeg måtte ut med lønn til de jeg leide inn. Jeg sitter med tap delux. Det som provoserer meg er at jeg ser på Facebook at de skal reise til Egypt, Italia, Tyskland i sommer og de har booket seg inn på Spa, og diverse. Ei venninne som vet om mitt problem sier, til de ( felles venn altså) Hvordan har dere råd til dette, jo da får hun svar, vi tar oss råd til det. Jeg sitter da igjen med ingenting og dette har kostet meg. Hva kan jg gjøre? Ta dette opp med namsmannen , eller hva Så dårlig gjort. Dette burde de forutsett, for sånne problemer kommer ikke over natten. Ja, alle kan få problemer, men har du så store problemer at du søker gjeldsordning så vet du om problemene lenge før det går så langt. Jeg skjønner ikke at de har nerver til å se deg i øynene og å legge deg til som venn på face. De virker skikkelig beregnende og utspekulerte. Anonymous poster hash: 67df3...d18
Modeus Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 (endret) hadde jeg vært deg hadde jeg gått til retten uansett om jeg hadde tapt 1600 er jo ingenting, da syns jeg heller det dusteparet kan dra seg til retten å fortelle om den ydmykende livssituasjonen sin... å man vet aldri kommer det fram at de har for vane å gjøre sånt eller at de gjorde det med vilje så kan retten sette foten ned. Endret 28. februar 2014 av Modeus
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Utrolig frekt! Som de sier over her så har ikke disse problemene dukket opp over natten. Jeg ville kjørt det så langt det er mulig. Går ikke an å holde på sånn! Kommer ikke over hvor frekk det går an å være! Anonymous poster hash: a1c2f...b4b
Pengebingen Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Hvis opplysningene du hører og ser er sanne, så kan det godt hende de ikke FÅR gjeldsordningen de søker. Gjelden kan oftest ikke være ny f.eks. Men du må nok avvente til den saken er avgjort. Men snakk med namsmannen om hvordan du skal forholde deg til ditt krav i det hele.
Gjest gjest1974 Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har nettopp ringt namsmannen, sagt at jeg mener at de bevisst gjorde dette her, og at jeg er uenig av kravet. Jeg har fjernet de som venner på fb etter at jeg skrev en ikke fullt så hyggelig status ikke nevnt navnene deres men at noen burde skamme seg, velge å reise på ferie fremfor å betale. Jeg går ikke konkurs nei, men jeg måtte jo ut med en del penger til de ansatte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå