AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har/har hatt et forhold til en gift mann. Jeg ble "venninne" med kona hans etter å ha overnattet der og hun plutselig kom inn døra (vi satt å drakk kaffe og han presenterte meg som om jeg var kun venninna hans). Møtte henne senere på en fest og i de sene nattetimer lå hun å gråt i armene mine fordi mannen hadde fortalt at han har følelser for noen andre. Begynte selv å gråte og innrømmet at vi har flørter og hatt sex ved flere anledninger. Vi jobber begge i en annen by og har vært "kjærester" der borte. gått sammen offentlig og holdt i hånda, kysset osv.. Jeg bad om unnskyldning og skjønte jo at det var jævlig feil av meg å innlede ett forhold til en gift mann. Det var lett for meg å tenke at det var hans feil, det er jo ikke jeg som er gift, men skjønner jo nå at det er min feil. Anyhow. Jeg kuttet all kontakten og byttet nr.. Han har oppsøkt meg flere ganger, spesielt på jobb men jeg har avvist han. Mer .... Jeg er gravid. Det første som slo meg var å ta abort og la det gå stille forbi uten å si noe. Men er det mulig å beholde barnet og bare oppgi "ukjent" som far?? Hvordan konsekvenser har det? Anonymous poster hash: 80cdf...12d Anonymous poster hash: 403e2...ca2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Det er han som har ansvar her, ikke du. Som du selv sier; det er ikke du som er gift. Å beholde barnet er helt og holdent opp til deg. Det riktige vil være å oppgi far. Først og fremst for barnet sin del- som bør få vite hvor hun/han kommer fra. Men du bør også gjøre det av økonomiske grunner. Han skal som far også bidra. Klart staten kan gi deg bidrag- men hvorfor skal staten betale når mannen selv er i stand til det? Anonymous poster hash: 6e973...daa 3
Britt Banditt Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Herregud for en smørje.. Selvfølgelig er det mulig å oppgi ukjent far, men du bør tenke på barnet oppi det hele. Og selv om han har vært en "utro dritt" så fortjener han ikke at du setter et barn til verden som han ikke får vite om. Sjansen er jo uansett ganske stor for at han kommer til å legge sammen to og to når han finner ut at du har fått barn. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Du kan selvsakt la vær å oppgi barnefar, men du er nesten nødt å vurdere om du økonomisk har råd til dette mtp støtte osv. På en annen side synes jeg alle har rett til å få vite om di har et barn der ute.. Om du skulle ta abort vil jeg ikke si at su behøver å nevne noe for han. Men han burde få en mulighet til å være en del av sitt barns liv om du velger å gjenomføre svangerskapet. Anonymous poster hash: 73718...a70
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 NAV skal fastslå farskapet, men du kan oppgi "far ukjent". I så fall vil barnet ikke bli registrert med noen far og du kan heller ikke søke bidrag fra han. Du vil ka kun få utvidet barnetrygd dersom du ikke har annen samboer/er gift med en annen. Og du vil få bidragsforskudd fra staten alt etter hva du har i inntekt. Det vil også ha betydning for eventuell arverett dersom du ikke oppgir far. Dersom han faller fra vil barnet ditt ikke få arverett etter han. Peronlig synes jeg det er uetisk å ikke oppgi far når man vet hvem det er og at det ikke ligger andre tungtveiende hensyn bak, f.eks. voldtekt... Anonymous poster hash: a09e6...cf1 4
lulle Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Det vil både ha følelsesmessige og økonomiske konsekvenser for barnet. Barnet vil ikke ha krav på arv etter far. Barnet vil ikke ha krav på kjennskap til evt sykdommer som er knyttet til den delen av familien (dette er noe av det verste synes jeg). Det er for mange et biologisk ønske å vite hvor man kommer fra , dette vil også utebli for barnet. Min personlige mening er at det er et særdeles egoistisk valg å føde et barn med far ukjent. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Takk for svarene.. Ser nå at jeg må ta en prat med han. det blir litt følelsesmessig kaos i en slik situasjon.. Anonymous poster hash: 403e2...ca2
xfce123 Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Du kan litt for det selv. Var ikke noen avklaring av skyldspørsmål TS var ute etter, heller. Hvis typen elsker noen andre, slik den hulkende kona hans sa, så er det sjanse for at det er TS. TS har kommet i en ekkel situasjon fordi kona tydelig er naiv og har hatt tillit til TS, men hvis alternativet er å ta abort og være singel, så ville jeg prøvd å få mannen til å skifte beite ja. I hvert fall høre først hvordan ståa er. Litt kleint, men... 2
Chloe- Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Herregud, ta abort! Tenk på barnet som blir født inn i denne smørja! 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 I dette tilfellet er abort flott! Anonymous poster hash: c14d4...766 2
Peter007 Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Du kan jo litt for det selv ble det sagt over. Ja jeg er ening i det med. Mannen en er gift ovs. men du visst det det og har et moralsk ansvar, slik som mannen. Det er det samfunnet vi lever som har de normene. Jeg vet om ei dame som er samboer, hun er bifil og treffer sin venninne med og uten mannen for sex. Dette er også greit for mannen. Han ha også sex med venninnen sammen med sin samboer. Venninnen ønsker seg barn slik som hun jeg snakker om så de har sex uten prevensjon alle sammen. Hva om venninnen blir gravid spurte jeg. Det er opp til henne og mannen min sier hun. Vil du gjøre det slutt om han ble far og hun mor spør jeg? Nei, sier hun hvorfor skulle jeg det sier hun. Det er i orden for denne damen om hun venninnen blir gravid og mannen hennes far der. Så er det andre samfunn der en har flerkoneri ol. Så er dette som TS. beskriver så galt? Det må være opp til hver enkelt å bestemme selv. Abort er helt i orden om en vil dette selv. Men TS. det er du som selv bestemmer hva du vil gjøre. Arv som er nevnt her kommer ikke fra far når han er ukjent. Nå er det mange som kvitter seg med arven av de som har noen verdier der de vil fordele de slik som de vil. Gi meg ett til to år så er alt fordelt juridisk riktig uten at noen kan si noe. Bare smuler til den som evt. skulle ha krav på pliktmessige arv. Sykdom er noe annet. Ja arvelige sykdommer kan være godt og vite, men det er absolutt ikke noe en trenger vite. Det meste kan en få undersøkt i dag. Dette argumentet er i grunnen gått ut på dato. Dette også opp mot at en faktisk ikke vet hvilke arvelige sykdommer en er bærer av. Barnelova: § 3.Farskap eller medmorskap etter ekteskap Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen. Som medmor til barnet skal reknast den kvinna som mora er gift med ved fødselen når barnet er avla ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell og med kvinna sitt samtykke til befruktninga. Ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell i utlandet må identiteten til sædgiver vere kjent. Var ektefellene ved fødselen separerte ved løyve eller dom, gjeld ikkje første og andre stykke. Er mora enkje, skal ektefellen reknast som far eller medmor dersom mora kan ha blitt med barn før ektefellen døydde. 0 Endra med lover 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998 - men slik at første leden andre setninga, no tredje leden, ikkje gjeld for barn fødd før 1 jan 1998), 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 27 juni 2008 nr. 745), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). § 4.Erklæring av farskap eller medmorskap Når farskap ikkje følgjer av reglane i § 3, kan faren erklære farskap under svangerskapet eller etter at barnet er født. Faren skal erklære farskapen skriftleg anten i fødselsmeldinga, eller ved personleg frammøte for a) jordmor eller lækjar ved svangerskapskontroll, b) folkeregistermyndigheita, c) tilskotsfuten, dommaren eller arbeids- og velferdsetaten, eller d) norsk diplomatisk eller konsulær tenestemann, dersom faren er i utlandet. Farskap kan òg erklærast ved retur av skjema frå Arbeids- og velferdsdirektoratet, jf. § 11 andre ledd. Arbeids- og velferdsdirektoratet må sende skjema i rekommandert brev eller ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom det er nytta ein betryggande metode for å sikre at skjemaet er mottatt. Erklæringa gjeld berre når ho er gjeven av den som mora har gjeve opp som far, eller når mora skriftleg har godteke erklæringa. Er den som vil erklære farskapen under 18 år, må også dei som har foreldreansvaret for han, skrive under på erklæringa. Er eit barn fødd etter assistert befruktning, kan moras kvinnelege sambuar erklære medmorskap etter reglane i paragrafen her. Den assisterte befruktninga må ha skjedd innafor godkjent helsestell, og moras kvinnelege sambuar må ha gjeve samtykke til befruktninga. Berre myndige personar kan gi slikt samtykke. Regelen i § 3 andre ledd andre punktum gjeld tilsvarande. 0 Endra med lover 19 juni 1992 nr. 63, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 des 2002 nr. 92 (ikr. 1 apr 2003, etter res. 20 des 2002 nr. 1696), 17 juni 2005 nr. 63 (ikr. 1 jan 2006, etter res. 17 juni 2005 nr. 612), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006, etter res. 16 juni 2006 nr. 631), 29 juni 2007 nr. 53 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 7 des 2007 nr. 1370), 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 27 juni 2008 nr. 745), 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 1 jan 2014, etter res. 21 juni 2013 nr. 703). § 5.Ansvaret for det offentlege for å få fastsett foreldreskap Dersom barnet korkje har far eller medmor i samsvar med reglane i §§ 3 og 4, skal det offentlege ta seg av å få fastsett kven som er faren eller medmora, jf. kapittel 3 og 4. Dersom ein utanlandsk farskap eller medmorskap ikkje vert lagt til grunn etter § 85, har det offentlege ansvar etter første stykket. Det offentlege skal klargjere kven som er mor til barnet når dette ikkje er kjent. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om gjennomføring av reglane i paragrafen her. 0 Endra med lover 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 27 juni 2008 nr. 745), 21 juni 2013 nr. 64 (andre og fjerde ledd ikr. 31 aug 2013, resten ikr. 1 jan 2014, etter res. 9 aug 2013 nr. 971). § 6.Endring av farskap etter §§ 3 og 4 for domstolane Barnet kan alltid reise sak for domstolane om farskap etter ekteskap eller erklæring. Er barnet mindreårig, vert saka reist av oppnemnd verje. Er barnet fylt 15 år, kan verja ikkje reise sak utan samtykke frå barnet. Når særlege grunnar taler for det, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet reise saka. Kvar av foreldra kan reise sak om farskapen dersom vedkomande legg fram opplysningar som tyder på at ein annan kan vere far til barnet. Saka må reisast innan eitt år etter at vedkomande vart kjend med opplysningane, likevel slik at fristen tidlegast vert rekna frå tidspunktet då barnet vart født. Retten avgjer i orskurd om vilkåra for å reise sak ligg føre, og kan i orskurd gjere unntak frå eittårsfristen når særlege grunnar talar for det. Den som meiner at han er far til barnet, kan fram til barnet fyller tre år, reise sak om farskapen dersom han legg fram opplysningar som tyder på at han kan vere far. Retten kan i orskurd gjere unntak frå treårsfristen når særlege grunnar talar for det. Reglane i andre stykket andre og tredje punktum gjeld tilsvarande. 0 Endra med lover 19 juni 1992 nr. 63, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 des 2002 nr. 92 (ikr. 1 apr 2003, etter res. 20 des 2002 nr. 1696), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006, etter res. 16 juni 2006 nr. 631), 26 mars 2010 nr. 9 (ikr. 1 juli 2013, etter res. 5 apr 2013 nr. 338) som endra med lov 5 apr 2013 nr. 12, 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 1 jan 2014, slik at fristane i andre og tredje stykket startar tidlegast å løpe når endringane tek til å gjelde, etter res. 21 juni 2013 nr. 703). § 6 a.Barnet sin rett til å få kunnskap om sin biologiske far Barnet har frå det fyller 18 år rett til å skaffe seg kunnskap om kven som er den biologiske faren, jf. andre stykket, utan at dette endrar farskapen. Barnet kan krevje at Arbeids- og velferdsdirektoratet gjev pålegg om å levere eigna prøve til DNA-analyse etter § 11 første stykket, og har rett til å få vite resultatet av analysene. Dersom nokon ikkje rettar seg etter pålegget, kan retten gjere vedtak etter § 24 tredje stykket. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om gjennomføring av reglane i paragrafen her. 0 Føyd til med lov 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 1 jan 2014, etter res. 21 juni 2013 nr. 703). § 11.Sakshandsaminga i arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet kan krevje at mora og den eller dei som kan vere far til barnet, gjev forklaring, og kan gje pålegg om at dei og barnet skal gje frå seg ei eigna prøve til DNA-analyse. I særlege tilfelle kan den som kan vere far, bli pålagd å gje frå seg ei eigna prøve til DNA-analyse før barnet er født. Arbeids- og velferdsdirektoratet skal oppmode den mannen som analysen utpeikar som far, til å erklære farskapen. Døyr barnet kort tid etter fødselen eller andre sterke grunnar talar for det, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet leggje bort saka når mora er samd i det. Dersom Arbeids- og velferdsdirektoratet legg bort saka, kan barnet, mora eller den mannen som meiner at han er far til barnet, sjølv reise sak om farskapen for domstolane. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om prøvetaking, eigna biologisk materiale og DNA-analyse til bruk i saker om farskap eller slektskap. 0 Endra med lover 19 juni 1992 nr. 63, 16 juni 1994 nr. 21, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998, etter res. 13 juni 1997 nr. 576), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006, etter res. 16 juni 2006 nr. 631), 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 1 jan 2014, etter res. 21 juni 2013 nr. 703). § 13.Når saka går til retten m.m. Arbeids- og velfersdirektoratet skal sende stemning til tingretten til avgjerd etter kapittel 4 dersom han som er oppgjeven som far, ikkje har erklært farskapen eller mora ikkje har godteke ei erklæring skriftleg, og saka ikkje er lagd bort etter § 11 tredje stykket. Endar ei rettssak utan at farskapen vert fastsett, og han heller ikkje vert fastsett seinare, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet sende saka til retten på nytt dersom det kjem fram nye opplysningar som tyder på at faren kan vere ein mann som tidlegare ikkje har vore part i saka. 0 Endra med lover 19 juni 1992 nr. 63, 16 juni 1994 nr. 21, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998, etter res. 13 juni 1997 nr. 576), 14 des 2001 nr. 98 (ikr. 1 jan 2002, etter res. 14 des 2001 nr. 1416), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006, etter res. 16 juni 2006 nr. 631), 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 1 jan 2014, etter res. 21 juni 2013 nr. 703). Kapittel 4. Rettargang i farskapssaker. § 14.Tilhøvet til allmenne rettargangsreglar. For farskapssaker gjeld reglane i dette kapittel, domstolloven og tvisteloven. 0 Endra med lov 17 juni 2005 nr. 90 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 26 jan 2007 nr. 88) som endra med lov 26 jan 2007 nr. 3. § 15.Kva for domstol saka høyrer under. Saka skal reisast ved det alminnelege vernetinget til barnet. Lever ikkje barnet eller bur det utanfor riket, skal saka reisast ved det alminnelege vernetinget til mora. Er også ho død eller busett utanfor riket, skal saka reisast ved det alminnelege vernetinget til den oppgjevne faren. Dersom mora eller barnet bur på sperra adresse, jf. lov 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering med forskrifter, eller det er søkt om eller gjeve løyve til å nytte fiktive personopplysningar for mora eller barnet, jf. lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet § 14 a, kan saka reisast for Oslo tingrett. 0 Endra med lover 11 juni 1993 nr. 83, 17 juni 2005 nr. 90 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 26 jan 2007 nr. 88) som endra med lov 26 jan 2007 nr. 3, 21 juni 2013 nr. 64 (ikr. 31 aug 2013, etter res. 9 aug 2013 nr. 971). § 16.Kva for spørsmål som kan takast opp i ei farskapssak. I ei farskapssak kan andre tvistemål berre takast opp når dei gjeld ei følgje av farskapen eller av farskapssaka. § 17.Partane i saka. I farskapssaker er både barnet, mora og kvar mann som vert rekna for faren eller kan vere det, partar i saka. Døyr ein mann som kan vere far til barnet, skal dødsbuet eller arvingane hans gjerast til part. Kjem det fram opplysningar som tyder på at nokon annan kan vere faren, skal retten ved prosesskriv gjere han til saksøkt. 0 Endra med lov 17 juni 2005 nr. 90 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 26 jan 2007 nr. 88) som endra med lov 26 jan 2007 nr. 3. Som dere ser er det flere måter og fastsette farskapet på. Men når mor ikke opplyser noe vil det offentlige ved NAV innkalle til møte. Der vil de presse på og forsøke få rede på hem som er far. Tenker en oppgi UKJENT far bør en ha bestemt seg på forhånd slik en ikke røper noe. Jordmor og leger, dette også en primærlege har ikke taushetsplikt her. De vil også spørre etter hvem som er far. Som dere ser har mor plikt til å oppgi farskap. Det er ikke noen straffereaksjoner mot mor her. Dette kom ikke med i årets endring av barneloven. Det var omtalt men kom som sagt ikke med nå. Hva som kommer ved senere enderinger er ikke gått og si. Er en ikke i mot abort ville det være en fornuftig løsning her TS? Hva livet senere vil gi deg får du i midlertid aldri vite nå. Endret 28. februar 2014 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #13 Skrevet 28. februar 2014 Stakars, stakars unge som blir født inn i noe sånn....Tenk på hvordan ungen kommer til å føle det når h*n får greie på at h*n ble til fordi moren luddret med en horebukk av en gift mann.... Skam deg TS....Slike mennesker som deg og den mannen fortjener alt karma slenger i ansiktene deres, makan til egoisme. Anonymous poster hash: 8534e...9ee 1
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2014 #14 Skrevet 28. februar 2014 Ikke bry deg om tullete innlegg Ts. Vi gjør handler alle på godt og vondt. Men i din situasjon ville jeg informert faren. Veldig vanskelig å si hva du skal/bør gjøre før du og pappaen har kommunikasjon. Du skal ikke ta alt ansvar alene. Dere har vært to om det. Så : informer ham.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #15 Skrevet 28. februar 2014 Herregud for noen mennesker det finnes i denne verdenen! Anonymous poster hash: 21402...701
ms.mini Skrevet 28. februar 2014 #16 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Herregud, ta abort! Tenk på barnet som blir født inn i denne smørja! Ta abort? Vil hun beholde ungen og kan gi det et fint liv, fortjener vel denne ungen å komme til verden som alle andre. Jeg blir oppgitt.. Ja, litt av en "smørje," men tror du dette betyr så voldsomt mye om noen år? For alt vi vet, varer ikke forholdet mellom denne mannen og kona. Jeg selv er I MOT utroskap, men synes ikke det er en god grunn til å fjerne et foster/barn hvis man ellers kan gi barnet et godt liv. Endret 28. februar 2014 av ms.mini 2
Chloe- Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Ta abort? Vil hun beholde ungen og kan gi det et fint liv, fortjener vel denne ungen å komme til verden som alle andre. Jeg blir oppgitt.. Ja, litt av en "smørje," men tror du dette betyr så voldsomt mye om noen år? For alt vi vet, varer ikke forholdet mellom denne mannen og kona. Jeg selv er I MOT utroskap, men synes ikke det er en god grunn til å fjerne et foster/barn hvis man ellers kan gi barnet et godt liv. Du glamouriserer det å ha far ukjent eller være et resultat av en utenomekteskapelig affære.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Du kan beholde barnet og oppgi "far ukjent", hvis det er det du ønsker. På den annen side vil det være mer redelig å oppgi faren. Når hans kone er klar over hva som har skjedd allerede, så er det likevel et sjokk, men samtidig kommer det som et resultat av en situasjon hun visste om fra før. Det er mange ukjente faktorer her, men kanskje det beste hadde vært å informere faren, og deretter trekke seg helt unna mens han ordner opp i rotet sitt. Er du forberedt på å bli helt-alenemor, hvis det kommer til det? Hvis far kommer på banen senere, er det flott. Men jeg ville fortsatt å holde avstand nå mens det verste står på, så han kan få ordnet opp med sin kone (om det ender med at de fortsetter sammen uten kontakt med barnet, fortsetter sammen med kontakt med barnet, eller skilsmisse får tiden vise, men du bør være forberedt på alle alternativene). Det viktigste, hvis du velger å få dette barnet, er at det ikke blir trukket inn i en kaos-tilværelse med mye drama og bråk. Det har ingen barn godt av. Jeg tror ikke et barn er dømt til et miserabelt og fælt liv selv om det har lite kontakt med faren sin. Men da må mor være en stødig og trygg voksenperson, som evner å sette barnet foran voksenproblemer og tør å ta de vanskelige samtalene når den tid kommer. Barn tåler mye, men de må få kjærlighet og trygghet. Anonymous poster hash: 9473c...fe3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå