AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har lovet min sønn (8) en kanin, men han fortalte meg i går at han ville ha en albino!!!! Hva f***n?! Jeg stivnet da jeg hørte dette! Vet ikke hva jeg skal gjøre! Syens de er pyton! Klarer ikke synet av de røde øynene! Hva er det som er så fascinerende med albinokaniner? Hva burde jeg gjør? Anonymous poster hash: b8bc7...74c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Innsiden som teller. Anonymous poster hash: b4b82...214 8
Kvothe Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Jeg leste hybelkanin istedenfor albinokanin og tenkte at det var litt merkelig :D Har ikke råd, ville ikke anskaffet verken meg eller ungen en kanin. 3
Gjest Ciegus Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Uavhengig av fargen på kaninen - har du som voksen tenkt å ta godt vare på den, og ikke bare oppbevare den i et bur store deler av dagen? Hvis ikke, dropp kanin. Husk at de er skapt for bevegelse, ikke et liv i bur. 15
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Stikk ut øynene på kaninen. Problem solved :D Anonymous poster hash: 972b1...f7c 1
Gjest Kathakombine Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Uavhengig av fargen på kaninen - har du som voksen tenkt å ta godt vare på den, og ikke bare oppbevare den i et bur store deler av dagen? Hvis ikke, dropp kanin. Husk at de er skapt for bevegelse, ikke et liv i bur. Enig! Det er så mange som tror at kaniner er så enkle dyr. Jeg har sett nok av kaninhold her hvor jeg bor, og sett at ungene blir utrolig fort lei av dyrene og da blir de sittende i et bur uten noe særlig selskap. Jeg er av den oppfatning at det er den voksne som må ønske seg dyr, for i det store og hele så blir det den voksnes ansvar at dyret har det bra. Ungene kan ha store intensjoner om lufting og stell men etter en tid går de lei, utrolig hva de er villig til å gjøre for å få et dyr før dyret er i hus. Så den voksne må være villig til å ha hovedansvaret. I mitt hus kommer det ikke noe dyr som jeg ikke er interessert i eller liker. Jeg kan kanskje virke streng men det er et resultat av å se på andres dyrehold. 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Jeg leste hybelkanin istedenfor albinokanin og tenkte at det var litt merkelig :D Har ikke råd, ville ikke anskaffet verken meg eller ungen en kanin. Så "morsom" du var, da. Anonymous poster hash: 316bb...052 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #8 Skrevet 28. februar 2014 Hvis dere ikke alt har den, kjøp Den store kaninboka. Den er en veldig god bok om kaninhold, men dere kan også se på alle de kjempesøte kaninene UTEN røde øyne i den, så kan han sikkert bli styrt vekk fra albinotanken. Anonymous poster hash: e8e13...308 4
Gjest RompeRusk Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Jeg leste hybelkanin istedenfor albinokanin og tenkte at det var litt merkelig :D Har ikke råd, ville ikke anskaffet verken meg eller ungen en kanin. Og jeg leste "ville ikke anskaffet meg verken unge eller kanin" 19
Gjest Hyssingen Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Og jeg leste "ville ikke anskaffet meg verken unge eller kanin" JEG OG! Syns egentlig det var morsommere enn det som faktisk stod 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 For det første må du tenke på om du selv ønsker deg en kanin. Ja, for det blir kun din kanin. Sønnen din kan få låne den. Vil du ikke ha kanin? Vil du ikke: klippe klør jevnlig på sprelsk kanin, ta den til dyrlegen, kjøpe høy, pellets, urter og grønnsaker, eventuelt børste den, tømme kanindoen annenhver dag, kastrere den, gi den masse oppmerksomhet, bruke tusenvis av kroner på bur og innhegning, bruke timesvis på å grave ned nettingen så den ikke graver seg ut? Da kjøper du ikke en kanin. De har kosedyr i lekebutikken. Og forresten, ja, de skal alltid kastreres og de burde være to stk. Anonymous poster hash: 9e8ca...4eb 5
Gjest RompeRusk Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 JEG OG! Syns egentlig det var morsommere enn det som faktisk stod Burde bare legge ut begge deler på Finn liksom, "selges samlet, ingen returrett"
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #13 Skrevet 28. februar 2014 Unnskyld meg, men hvorfor i helvete lover du sønnen din en kanin? Tror du virkelig sønnen din kan alt om hold av kanin i en alder av 8 år? Mest sannsynlig er han lei etter to dager, så blir kaninen sittende i buret sitt og røtne fordi ingen egentlig er interessert i den, kun sønnen din som som ble lei etter to dager. En 8 åring kan ingenting om hold av kanin i så ung alder. Syns det er helt tullete av foreldre å gi BARNA sine dyr, de tenker ikke lenger enn nesa rekker. Anonymous poster hash: acea8...775 7
Chloe- Skrevet 28. februar 2014 #14 Skrevet 28. februar 2014 Abinoer har ofte flere helseplager. Kan bli dyrt, men det kan jo hvilkensomhelst kanin også bli. Vær sikker på at du har råd før du anskaffer DEG (ikke sønnen din) kjæledyr. Folk som klager på veterinærpriser er noe av det teiteste jeg ser. Lykke til! 3
Gjest Belle âme Skrevet 28. februar 2014 #15 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Venninnen til søsteren hadde albinokanin en gang, beste kaninen noensinne <3 Endret 28. februar 2014 av Belle âme
Gjest Lille-pus Skrevet 28. februar 2014 #16 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har lovet min sønn (8) en kanin, men han fortalte meg i går at han ville ha en albino!!!! Hva f***n?! Jeg stivnet da jeg hørte dette! Vet ikke hva jeg skal gjøre! Syens de er pyton! Klarer ikke synet av de røde øynene! Hva er det som er så fascinerende med albinokaniner? Hva burde jeg gjør? Anonymous poster hash: b8bc7...74c Når tar jeg tråden alvorlig (selv om visse indikasjoner forteller meg det motsatte). Hva du burde gjøre? - du bør være den voksne. Så enkelt. For du er den voksne? Da tar du de voksne beslutningene. De voksne beslutningene betyr at dersom du ikke har lyst på en kanin, du ikke ønsker å ta hånd om kaninen, du ikke ønsker å reparere det som innimellom kan få gnageskader, du ikke vil leke med og sosialisere kaninen, du ikke kan skaffe kyndig tilsyn i ferier, du ikke vil kjøre for å kjøpe annen kaninmat enn de posene med 'subb' som selges i dagligvaren (det er ikke kaninmat, ikke marsvinmat eller noe som helst annet), du ikke har råd til alle de økonomiske utleggene som vil komme (og det gjør de), du ikke vil klippe klør, kjøpe skikkelig høy som mageregulerende kost, ikke vhar lyst til det ene eller det andre.... så blir det ingen kanin. Det høres ut som det er barnet på 8 som har styringen hjemme hos dere. Det må det bli en slutt på. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. februar 2014 #17 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Kan du ikke kjøpe en kaninbok med bilder av forskjellige typer kaniner og se om han kanskje ombestemmer seg? Jeg vet ikke hvor mange type kaniner det finnes i Norge da Mamma gjorde det med meg når det gjaldt et annet dyr, jeg ombestemte meg. Hun leste også opp fordeler, ulemper og sykdommer. Endret 28. februar 2014 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #18 Skrevet 28. februar 2014 Selv har vi (barna) kaniner, vi hadde lenge 2, som vi også fikk flere kull på i etterkant. Dette var vi forberedt på, og grunnen til at vi hadde 2 er at kaniner er flokkdyr og trives best med selskap. Vi har plass nok, og både ute og innebur. Alle kullene har blitt solgt til fine familier, og jeg vil si at det har gått veldig bra med at barna har hatt ansvar for "sine" kjæledyr. Det krevde at vi som voksne satte oss godt inn i hvordan kaninhold er, leste mye, og videreformidlet/lærte barna om dette. De var godt innenforstått med at ansvaret var deres. Så det at barn ikke kan ha ansvar for dyr, tror jeg kommer veldig an på hvordan foreldrene lærer dem dette før de skaffer seg dyr. Den kaninen vi nå sitter igjen med får mer enn nok av kjærlighet, omsorg, og kontakt. Særlig nå hvor den er alene igjen, etter at den andre døde (alder) Det største problemet vi har kommet bort i har ikke vært at barna har tatt ansvar, men sorgen deres da den ene døde. Da dette for oss var ett familiemedlem. Det at vi også har hatt mange fine kull, lærte de enda mer om ansvaret, da kaninbabyer krever enda mer, da de jo skal bli opplært til ikke å være redd for mennesker. Barna var faktisk mer nøye enn meg på hvem de solgte disse videre til. De lærte også ulempene da vi 1 år måtte droppe sommerferie pga ett kull med kaninbabyer. Men det krever mye av foreldrene, for å lære barna ansvaret, og ikke selv bare ta over hvis de går lei. Klarer man det kan man ha mye glede av kjæledyr. Dessverre er det mange som har lett for å "glemme" hva kaniner krever da de sitter i bur og ikke går løse som katter/hunder, men ansvaret er desto like stort, om ikke større, da det krever mye stell hver dag. Ikke påta ansvaret hvis du er usikker, da lærer du barnet at det er ok å "glemme" dyr og det er ikke bra. Anonymous poster hash: f87ed...1c0 3
Austinbutler Skrevet 28. februar 2014 #19 Skrevet 28. februar 2014 Hvorfor vil han ikke bare ha en vanlig, hvit kanin da?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #20 Skrevet 28. februar 2014 For det første må du tenke på om du selv ønsker deg en kanin. Ja, for det blir kun din kanin. Sønnen din kan få låne den. Vil du ikke ha kanin? Vil du ikke: klippe klør jevnlig på sprelsk kanin, ta den til dyrlegen, kjøpe høy, pellets, urter og grønnsaker, eventuelt børste den, tømme kanindoen annenhver dag, kastrere den, gi den masse oppmerksomhet, bruke tusenvis av kroner på bur og innhegning, bruke timesvis på å grave ned nettingen så den ikke graver seg ut? Da kjøper du ikke en kanin. De har kosedyr i lekebutikken. Og forresten, ja, de skal alltid kastreres og de burde være to stk.Anonymous poster hash: 9e8ca...4eb Signerer denne. Det blir faktisk dine kaniner. Selv om en 8 åring er flink til å stelle kaninene, så blir det allikevel foreldrenes ansvar. Les: kaniner i flertall. De skal ikke være alene. Og kaniner skal ha åpen burdør helt 24/7 da de har et stort behov for å bevege seg mye. Gjerne ha en løpegård de kan bruke på sommeren og når det er fint vær ute. De liker å lufte pelsen sin. Anonymous poster hash: 49130...dd6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå