Gå til innhold

KID

Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Tror virkelig de norske bokklubbene at de har ca. en milliard milliard kunder? Virker sånn på de for j*****e lange kid-numrene iallfall. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi, godt poeng. Men jeg tror nok at de har ganske mange kunder. Er nok av eksempler på tråder her inne som handler om å "utnytte" bokklubber mest mulig, de har jo så fantastiske åpningstilbud!

Jeg har fire medlemsskap.. Fire navn, og jeg kombinerer de derfor som det passer meg. Har fått både kjølebag som passer akkurat til en 6pack med øl, og keramikkservise! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Tror virkelig de norske bokklubbene at de har ca. en milliard milliard kunder? Virker sånn på de for j*****e lange kid-numrene iallfall. :evil:

Det er ikke bare sine egne kunder de må ta hensyn til. KID-numrene skal være unike for hele landet, og det er faktisk ikke dem som velger det. Ikke alle sifrene ihvertfall. En del av sifrene må være der, siden bokklubben får et viss antall KID-numre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det er ikke bare sine egne kunder de må ta hensyn til. KID-numrene skal være unike for hele landet, og det er faktisk ikke dem som velger det. Ikke alle sifrene ihvertfall. En del av sifrene må være der, siden bokklubben får et viss antall KID-numre.

Nja, har da kid-numre hos noen bestående kun av mitt kundenummer og noe ekstra nuller. Og uansett så finnes det da ikke 99999999999999999999 mennesker i denne verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Ikke antall mennesker, men antall giroer. Skal jo helst ha noen å dele ut i fremtiden og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfelle. KID må bare være unike for kontoen. KID benyttes kun internt hos betalingsmottakeren, eksternt alltid i samarbeid med kontonummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Hmmm..ok. Da har i så fall Tom rett i at det er utrolig rart med så lange KID-nummere. Så flere giroer kan ha samme KID-nr, så lenge de skal betales av forskjellige bankkontonummere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flere giroer kan ha samme KID-nr' date=' så lenge de skal betales av forskjellige bankkontonummere?[/quote']

Ja - eneste kravet som stilles til KID er at siste siffer skal være sjekksiffer utregnet i modulus-10.

Dersom KID skal benyttes til avtalegiro er det litt flere krav, men da kun i forhold til at en del av KID må være identisk til enhvertid for det er denne verdien BBS bruker for å skjønne hvem sin konto det skal trekkes fra.

I teorien skulle sjelden en KID behøve å være mer enn 10 siffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg rette på megselv litt.

Flere giroer kan ha samme KID-nr, så lenge de skal betales til forskjellige bankkontonummere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke gammel, men disse kidnr irriterer meg. Så smått og langt.

Må være vanskelig for eldre folk.

Går vel an å finne på noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KID = Kundeidentifikasjon

Dette er bygget opp i et datasystem - og siste nr i KID-feltet er alltid et kontrollsiffer. KID-nr kan være bygget opp på forskjellig måte.......etter hvilket datasyste/leverandør som har lagd programmene. Hvis du f.eks. ser nøye etter på KID-nr hos Telenor, så vil du se at telefonnr ditt er en del av KID-nr. I andre KID-felt vil du se at kundenr også er en del av KID-feltet. Andre igjen har med faktura-nr å gjøre.............

KID-feltet er unikt hos det firmaet du handler med og SKAL brukes/registreres ved betaling. Det gjør at innbetalingen oppdateres automatisk i regnskaps-systemet til bedriften - det gjør at betalingen registreres hurtigere og mer korrekt enn om det skulle vært gjort manuelt.

Unnlater du å taste inn KID-nr, så gjør du det vanskeligere for mottaker å registrere betalingen. Mer-arbeid for mottaker - noe som jo kan føre til at varer og tjenester blir dyrere på sikt Bedriften skal jo ha fortjeneste......

BRUK KID-FELT......... det gjør at din betaling registreres hurtigere og mer effektivt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...men det er et under at ikke flere tilbyr e-faktura enda...

Enig! Det er genialt - så lenge folk forstår at det bare er elektronisk faktura og ikke autogiro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...