AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Hva må en nybegynner vite? Hva er lurt å kjøpe inn etc..? Anonymous poster hash: 46c53...82a
Blåbært Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Jeg var i en strikkebutikk i dag, med presis samme ønske som deg. Jeg gikk rett og slett i kassa, sa at jeg ville lære meg å strikke, og hva jeg kunne tenke meg å begynne med. Så fikk jeg garn og strikkepinner tilpasset oppskriften jeg valgte, og dro hjem for å sette i gang Nå kunne jeg legge opp masker og strikke rette masker fra før av, men youtube har veldig mange bra tutorials på strikking. Både rett og vrang! 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Takk for svar! Kanskje jeg bare skal gå å spørre jeg også Anonymous poster hash: 46c53...82a
Djungelvrål Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Jeg lærte å strikke her. http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=&thumbnails=&categoryid=1 3
breiflabb Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Jeg ville venta med å hamstre til du er sikker på at du liker å strikke:-) Men passende pinner og garn til et prosjekt DU vil strikke er et must! Mange steder anbefaler de deg å begynne med rillestrikka skjerf eller noe, men det kan fort bli et dødfødt prosjekt. Så finn noe du vil strikke! Garnstudio.no har filmer på alt du trenger å vite for å sette i gang. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Garn og pinner kan du få kjøpt for en billig penge på både Europris og Nille. Garnet derfra er like bra som det du kjøper i garnbutikken, men pinnene er etter min smak ikke like gode, men de kan jo byttes ut i mer kvalitetspinner når du finner ut om du liker å strikke eller ikke. Du er sikkert på facebook også. Da er et tips å melde deg inn i Strikkesida. Der er det alltid hjelp å få om du skulle stå fast med noe. Masse inspirasjon er det også å hente der. Lykke til Anonymous poster hash: 95270...99f 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #7 Skrevet 28. februar 2014 Ts her. Så mange svar, Takk! Dere får alle sammen hver deres pluss som takk for hjelpen Anonymous poster hash: 46c53...82a 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #8 Skrevet 28. februar 2014 Har du noe ide om hva du vil begynne å strikke? Anonymous poster hash: 95270...99f 1
SmallTalk Skrevet 28. februar 2014 #9 Skrevet 28. februar 2014 Finn ihvertfall noe du har lyst til å strikke før du setter igang, hvis ikke så er det lett å bli demotivert. Start med noe lite og enkelt, så ser du resultater raskt og du får motivasjonen til å fortsette. Dessuten så kan det lønne seg å finne en oppskrift å strikke etter. Ikke bare fordi den sier hva du skal gjøre, men også fordi det kan være vanskelig å bedømme hvor stort/lite noe blir når man ikke har så mye strikkeerfaring iforhold til pinnestørrelse, garntykkelse og antall masker. Garnstudio.com har en god del gratis oppskrifter, og er et veldig greit sted å lete for å finne inspirasjon. Jeg har vel akkurat lært meg å strikke seg, og fikk en aha-opplevelse når jeg var innom en garnbutikk for å kjøpe mønster, garn og pinner til en babyjakke her om dagen. Der fikk jeg en anbefaling om å prøve bambuspinner, og de var mye mer behagelige å strikke med enn de vanlige metallpinnene. Den anbefalingen hadde jeg f.eks ikke fått på Nille (som heller ikke har bambuspinner). Pinnene var ikke spesielt dyre heller. 2
nattsvermer Skrevet 28. februar 2014 #10 Skrevet 28. februar 2014 Pickles.no har mange enkle og kule oppskrifter, pluss at de har en haug med tips og videoer. Om du bor i Oslo, har de kurs også 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 Har du noe ide om hva du vil begynne å strikke? Anonymous poster hash: 95270...99f Hmm ja, det blir vel et par enkle grytelapper eller sokker, haha! Ts Anonymous poster hash: 46c53...82a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 Til grytelapper og sokker kan du godt bruke billiggarn, men til andre ting er det stor forskjell på garn fra billigbutikker og skikkelig garn. Anonymous poster hash: 0fe8e...6c6 2
SmallTalk Skrevet 28. februar 2014 #13 Skrevet 28. februar 2014 Både grytelapper og sokker er faktisk ganske vanskelig å strikke. Grytelappene fordi de må være så tykke og stramme for å fungere skikkelig og sokkene fordi du må strikke på rundpinne eller flere pinner og felle av til hæl. Mitt personlige tips er å finne et skjerf eller pannebånd du kunne tenke deg, bare for å få teknikkene inn i fingrene og å bli vandt til å strikke. Eller et babyteppe dersom det skulle være av interesse. 2
nattsvermer Skrevet 28. februar 2014 #14 Skrevet 28. februar 2014 Også vil jeg tipse om at du bør kjøpe ullgarn. Garn med akryl og andre syntetiske materialer svir i hendene og er ubehagelige å ha på. Tror ikke det akkurat motiverer en nybegynner 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #15 Skrevet 28. februar 2014 Blir litt ør i hodet av alle disse tipsene, haha. Mye å sette seg inn i Men tusen takk for gode tips alle sammen! Da blir det nok pannebånd jeg skal prøve meg først på Wee, gleder meg Ts Anonymous poster hash: 46c53...82a 1
Wolfmoon Skrevet 28. februar 2014 #16 Skrevet 28. februar 2014 Både grytelapper og sokker er faktisk ganske vanskelig å strikke. Grytelappene fordi de må være så tykke og stramme for å fungere skikkelig og sokkene fordi du må strikke på rundpinne eller flere pinner og felle av til hæl. Mitt personlige tips er å finne et skjerf eller pannebånd du kunne tenke deg, bare for å få teknikkene inn i fingrene og å bli vandt til å strikke. Eller et babyteppe dersom det skulle være av interesse. Sokker må absolutt ikke felles av med hæl, man kan strikke sokker uten hæl. Fant ikke igjen oppskriften jeg strikker akkurat nå, men noe lignende dette. Men man må selvfølgelig strikke på flere pinner, da. Det krever jo litt, men de sokkene var det perfekte prosjektet etter pulsvarmere og skjerf 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #17 Skrevet 28. februar 2014 Prøv å strikke en av Skappel oppskriftene. Genseren er hvert fall veldig enkel for nybegynner, og var mitt aller første strikkede plagg. Og nå strikker jeg Mariusgensere for å si det sånn. Ble skikkelig bitt av basillen! Og jeg brukte Youtube og Garnstudio sin skole for å lære meg de forskjellige teknikkene. Lykke til! Anonymous poster hash: 2241a...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #18 Skrevet 28. februar 2014 Både grytelapper og sokker er faktisk ganske vanskelig å strikke. Grytelappene fordi de må være så tykke og stramme for å fungere skikkelig og sokkene fordi du må strikke på rundpinne eller flere pinner og felle av til hæl. Mitt personlige tips er å finne et skjerf eller pannebånd du kunne tenke deg, bare for å få teknikkene inn i fingrene og å bli vandt til å strikke. Eller et babyteppe dersom det skulle være av interesse. Gjett hvem som strikker pannebånd nå?? Har kun strikket 4 runder, men FY så sliten i hendene!! Kjennes ut som om jeg har vært på boksekamp! Jeg tviholder i pinnen, og strikker så hardt at jeg nesten ikke får pinnen gjennom hullene, haha. Det går seg vel til TS Anonymous poster hash: 46c53...82a 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #19 Skrevet 28. februar 2014 Gjett hvem som strikker pannebånd nå?? Har kun strikket 4 runder, men FY så sliten i hendene!! Kjennes ut som om jeg har vært på boksekamp! Jeg tviholder i pinnen, og strikker så hardt at jeg nesten ikke får pinnen gjennom hullene, haha. Det går seg vel til TS Anonymous poster hash: 46c53...82a Dette vil gå seg til. Øvelse gjør mester vet du Anonymous poster hash: 95270...99f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå