Gå til innhold

Spørsmål om overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. (Sorry ble litt langt, håper noen orker å lese :) )

Jeg mottar overgangsstønad og har gjort det siden oktober 2013.

Fikk brev etter at vedtaket var fattet om at det er krav om å være i yrkesrettet aktivitet fra barnet er ett år for å kunne fortsette å motta overgangsstønad. Barnet mitt fyller ett i april.

Jeg har søkt barnehageplass for lenge siden, men nå er det sånn at det bygges en ny barnehage som ligger (bokstavelig talt) ti meter fra inngangsdøren. Den vil være klar til august. Jeg har derfor satt den opp som førstevalg. Barnet mitt har jo ikke krav på barnehageplass før i august, med mindre noe ledig dukker opp, men hittil har det bare vært ventelister på de fire andre barnehagene jeg har søkt.

Hittil har jeg tenkt at hvis jeg ikke har "klart å skaffe en tilfredsstillende tilsynsordning" for barnet til 1 års dagen så vil det bli gjort unntak, da jeg jo ikke kan noe for at jeg står på venteliste og at det bare er étt hovedopptak i Oslo i året.

Men nå slo det meg at jeg kanskje ikke kan ha den barnehagen som åpner først i august som førstevalg? I forhold til at da gjør jeg det jo vanskeligere for meg selv i forhold til å skaffe barnehageplass?

Hva hadde dere gjort? Jeg er jo helt avhengig av den overgangsstønaden nå, da permisjonen min er over og jeg mottar ikke lenger foreldrepenger (og heller ikke kontantstøtte da barnet ikke er ett år enda) og ikke får jobbet siden jeg ikke har barnehageplass.

Kan NAV kreve f eks at man skaffer dagmamma for å kunne dra på jobb eller skole slik at man fortsatt har krav på OS? Og kan de kreve at jeg endrer førstevalget mitt?

Anonymous poster hash: 1fa61...63d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn umiddelbart, førstevalg er bare førstevalg. Det kan vel bety at du kan få et tilbud på 2. eller 3. valget ditt?

• Liker 1
Skrevet

Sånn umiddelbart, førstevalg er bare førstevalg. Det kan vel bety at du kan få et tilbud på 2. eller 3. valget ditt?

Jaja, selvfølgelig. Men nå tenker jeg på hva NAV kan kreve. I forhold til at jeg har satt en barnehage som ikke åpner før i august som førstevalg, når det er krav om å være i yrkesrettet aktivitet fra april :)

Skrevet

Vel, NAV kan vel kreve at du deltar i yrkesrettet aktivitet så lenge du har barnetilsyn. Punktum. Men jeg aner ikke hvor mange som frafaller og hvor mange som rykker fram i køen fram til august. Kan hende de i barnehagene kan antyde noe.

Skrevet

Vel, NAV kan vel kreve at du deltar i yrkesrettet aktivitet så lenge du har barnetilsyn. Punktum. Men jeg aner ikke hvor mange som frafaller og hvor mange som rykker fram i køen fram til august. Kan hende de i barnehagene kan antyde noe.

Hæ? Er jeg sykt dårlig på å forklare meg? :P selvfølgelig kan de kreve at jeg er i yrkesrettet aktivitet NÅR jeg har barnetilsyn. Men jeg har IKKE barnetilsyn. Og kravet er fra april. Og jeg har førstevalget mitt på barnehager på en barnehage som ikke åpner før i august. Så derfor lurer jeg på om jeg må endre førstevalget til en barnehage som er åpen per idag og som evntuelt kan få ledige plasser før august når hovedopptaket er?

Skrevet

Fra nav.no: "Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass"

Det vil si at du må søke barnehageplass fra barnet blir 1. år og ta de plassen du får tilbud om. Får barnet ingen plass må du dokumentere avslagene du får.

NAV er strenge på dette så vær forberedt på at du må søke i flere barnehager, ta kontakt direkte med barnehager for å høre om plass og ringe familiebarnehager etc.

Vil tro at du får napp i en eller annen barnehage.

Anonymous poster hash: 036dd...5a4
Skrevet

Hæ? Er jeg sykt dårlig på å forklare meg? :P selvfølgelig kan de kreve at jeg er i yrkesrettet aktivitet NÅR jeg har barnetilsyn. Men jeg har IKKE barnetilsyn. Og kravet er fra april. Og jeg har førstevalget mitt på barnehager på en barnehage som ikke åpner før i august. Så derfor lurer jeg på om jeg må endre førstevalget til en barnehage som er åpen per idag og som evntuelt kan få ledige plasser før august når hovedopptaket er?

Jeg er visst dårlig til å forklare jeg også.

Det jeg mente var at du sannsynligvis må ta den plassen du får selv om det ikke er førstevalget ditt. Hvis det blir ledig plass før august.

Er lenge siden jeg hadde småbarn selv, men mener å huske at et ikke eksisterer noen rettighet til å få plass i den barnehagen en ønsker.

NAV tar ikke hensyn til at du ønsker å vente til ny barnehage åpner, og at du kanskje får plass i denne. Som brukeren over skriver, en må dokumentere det meste for å beholde OS utover første år uten aktivitet.

Skrevet

Hjelp, jeg vet ikke hva eller hvordan jeg skal skrive det for at man skal forstå hva jeg mener :/ tenkte å muligens ringe NAV, men vet ikke om jeg tør det når jeg tydeligvis ikke klarer å få frem budskapet mitt.. kan prøve igjen da.. Jeg ser at dere som har svart misforstår litt, for jeg snakker ikke om at jeg KUN vil ha førstevalget mitt. Jeg snakker om at den barnehagen jeg har som førstevalg (fordi den ligger ti meter unna hjemmet) ikke er ferdig bygget før i august. Men får jeg tilbud om andre eller tredje eller fjerde eller femte valget sier jeg jo ja takk til den plassen. Men frem til nå står jeg på venteliste. Man har jo heller ikke KRAV på plass før august. Jeg ser ikke at man kan søke på mer enn fem barnehager av gangen? Isåfall si gjerne ifra hvis det er mulig å søke på flere enn fem. Fristen er på lørdag.. Men nok om det. Som sagt så skriver NAV at man må være i aktivitet fra barnet er ett år: det skulle jeg mer enn gjerne vært, MEN jeg har jo ikke barnehageplass. Har hatt søknad inne siden november i fjor. Fortsatt venteliste. Så det jeg spør om er om NAV kan kreve at jeg bytter ut den barnehagen som står på 1 plass på listen med en annen? Eller er det sånn de kanskje ikke har noen oversikt over? (At den ikke åpnes før august..). Med tanke på at det er krav om aktivitet fra april. Som sagt: får jeg tilbud om plass i noen annen barnehage sier jeg ja, men det er liksom ikke det spørsmålet mitt handlet om:p

Noen som skjønner hva jeg mener?:/ eller er dette er veldig rart spørsmål? :/

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor du hele tiden snakker om 1. valget ditt. For NAV er det irrelevant, de mener vel at du skal søke om barnehageplass fra barnet er 1 år. Får du det, da må du ut i aktivitet. Hvis ikke, må de vente til barnet har fått en plass, selv om dette ikke skjer før i august.

Hva tenker du? At siden du ikke har rett til plass før i august, må vente? Men det er jo ikke gitt at du får plass i akkurat den barnehagen du ønsker deg heller. Nei, nå gir jeg opp...

Gjest RompeRusk
Skrevet

Ab 5a4 svarer jo på det du spør om? Får du avslag på barnehagesøknaden, får du os frem til du får barnehageplass/dagmamma/pass uten at du må være i aktivitet

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Uten å si det for sikkert så regner jeg med at du er nødt til å søke barnehageplass i barnehager som er operative. Den barnehagen du har som førstevalg er ikke i drift før august og når sønnen din fyller 1 år i april, så er det snakk om at du må gå hjemme i 4 mnd ekstra i påvente av plassen, hvis dere skulle få den.

Hadde du satt en annen barnehage som førstevalg så er det mulig han hadde fått plass i denne fra april siden barnehagen er ferdig bygget.

Jeg vet ikke hvor god oversikt NAV har over barnehager men, jeg vet at de vil ha deg ut i aktivitet så fort som mulig. Hvis de skulle finne ut av det så tror jeg de vil be deg om å forandre søknaden. I verste fall kan de stoppe stønaden din.

Er det ikke mulig at du beholder førstevalget ditt og eventuelt skaffer en dagmamma fra april til august dersom du får den plassen du helst vil??

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor du hele tiden snakker om 1. valget ditt. For NAV er det irrelevant, de mener vel at du skal søke om barnehageplass fra barnet er 1 år. Får du det, da må du ut i aktivitet. Hvis ikke, må de vente til barnet har fått en plass, selv om dette ikke skjer før i august.

Hva tenker du? At siden du ikke har rett til plass før i august, må vente? Men det er jo ikke gitt at du får plass i akkurat den barnehagen du ønsker deg heller. Nei, nå gir jeg opp...

Ja, skjønner at du gir opp, for du skjønte fortsatt ikke noe av hva jeg mente.. ser at det er én person som har forstått det, heldigvis! Jeg er tydeligvis dårlig på å forklare:)

Skrevet

Ab 5a4 svarer jo på det du spør om? Får du avslag på barnehagesøknaden, får du os frem til du får barnehageplass/dagmamma/pass uten at du må være i aktivitet

Jammen det var jo ikke poenget. Har skrevet det gjentatte ganger nå. Men siden flere har problemer med å forstå, tar jeg selvkritikk på at jeg har vært dårlig på å forklare..

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Uten å si det for sikkert så regner jeg med at du er nødt til å søke barnehageplass i barnehager som er operative. Den barnehagen du har som førstevalg er ikke i drift før august og når sønnen din fyller 1 år i april, så er det snakk om at du må gå hjemme i 4 mnd ekstra i påvente av plassen, hvis dere skulle få den.

Hadde du satt en annen barnehage som førstevalg så er det mulig han hadde fått plass i denne fra april siden barnehagen er ferdig bygget.

Jeg vet ikke hvor god oversikt NAV har over barnehager men, jeg vet at de vil ha deg ut i aktivitet så fort som mulig. Hvis de skulle finne ut av det så tror jeg de vil be deg om å forandre søknaden. I verste fall kan de stoppe stønaden din.

Er det ikke mulig at du beholder førstevalget ditt og eventuelt skaffer en dagmamma fra april til august dersom du får den plassen du helst vil??

Endelig en som skjønte hva jeg mente :) tusen takk for svar! Jeg er også usikker på hvor god oversikt NAV har over hvilke barnehager som er i drift per dags dato, så er så usikker på om jeg skal ta sjangsen.. Fristen er 1 mars så må finne ut av dette:) er litt kjedelig å ikke kunne søke på en barnehage som ligger rett utenfor døren, men er det sånn, så er det sånn:) forstår jo at det er urimelig at man skal vente på en barnehage son åpner 4 måneder etter at kravet om aktivitet er startet, når det finnes barnehager som er åpne nå.. skal vurdere dagmamma frem til august og evnt da håpe på førstevalget (som alle andre håper på), selv om det ikke er noen garanti :)

Skrevet

I Oslo er det vel fortsatt slik at du kan få plass i hvilken som helst av de barnehagene du har satt opp på listen. Om du ikke får førstevalget ditt men en annen, så kan du velge å takke ja til den, og fortsatt stå på venteliste til den som er førstevalget. Da kan du ha barnet i en annen barnehage så lenge, og flytte over om/når du får plass i den andre. Tror vel du må takke ja om du får plass for å beholde OS.

Anonymous poster hash: a83cf...f90
Skrevet

I Oslo er det vel fortsatt slik at du kan få plass i hvilken som helst av de barnehagene du har satt opp på listen. Om du ikke får førstevalget ditt men en annen, så kan du velge å takke ja til den, og fortsatt stå på venteliste til den som er førstevalget. Da kan du ha barnet i en annen barnehage så lenge, og flytte over om/når du får plass i den andre. Tror vel du må takke ja om du får plass for å beholde OS.

AHA! Der har du årasken til at vi snakket forbi hverandre. Trodde det var slik over alt jeg! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er TS :) Ja, jeg vet at jeg må takke ja til andre eller tredje eller fjerde eller femte valget for å fortsette å motta OS:) og eventuelt bytte over til førstevalget senere hvis jeg skulle få plass senere, men det tror jeg ikke jeg gjør da (blir litt slitsomt for ungen). Men igjen, det var ikke poenget med hovedinnlegget mitt.. men som nevnt er jeg sykt dårlig på å forklare, så det var bare én som forsto hva jeg mente, se posten til malifika.. :)

AHA! Der har du årasken til at vi snakket forbi hverandre. Trodde det var slik over alt jeg! ;)

?

Jeg er TS og det var ikke jeg som skrev det innlegget til Anonymbruker over her ;)

Skrevet

Nei, det skjønte jeg. Men det var oppklarende for meg, og derfor ble det sitert.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skjønte jeg. Men det var oppklarende for meg, og derfor ble det sitert.

Åh, ok ;) Selv om den anonyme brukeren heller ikke tok poenget da ;) men nå har jeg jo fått svar på det jeg lurte på.. så ferdig med den saken! Hehe! Takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...