AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg bor i en leilighet 42 kvadrat. Det er bare varmekabler på badet, og disse står på 5, altså halvt av 10. Jeg vasker 1 vask i vaskemaskin i uken, et fåtall ganger 2 vask i uken. Oppvaskmaskinen går ca 2-3 ganger i uken. Jeg har bare på tv og pc når jeg er hjemme, av og til en panelovn, og bruker komfyren til middag 1 gang pr dag. Jeg har ikke på overdrevent lys i rommene, bare lyset på stuen/kjøkkenet (sånn avlang firkantet i taket), og ikke har jeg på annet elektronikk enn å lade mobilen. Strømregningene mine ligger gjennomsnittlig på 3000kr pr 2/mnd. Jeg har snakket med BKK/Fjordkraft (som er leverandøren), og kan ikke forstå hvordan jeg kan ha slike sinnsyke regninger. De sier at alt stemmer.... Bor i en 8-manns-bolig, og naboen over meg betalte visst for en annen nabo i tillegg i ca 8mnd (vi har felles strømrom alle som bor her, så vi kan ikke måle inne i leiligheten).. Om jeg skal få en slik kontrollmåler (som sjekker BARE mitt forbruk), så er det 1: i strid med reglene i borettslaget, 2: meget meget meget dyrt å kjøpe og installere. Hva skjer??? !! Anonymous poster hash: 34043...451
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Må legge til at jeg ikke har mikrobølgeovn, ikke tørketrommel, og heller ingen andre duppeditter som skal sluke strøm... Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Og... (synd man ikke kan redigere innlegg som anonym), om sommeren da ikke varmekablene er på, og panelovnen aldri er i bruk, da mye middag går på KULLgrill utenfor, da er regningene på ca 2000 pr 2/mnd... Anonymous poster hash: 65755...6b4
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Hva er det som er i strid med reglene i borettslaget og hvorfor i all verden har du ikke tilgang til din strømmåler i et borettslag?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Hva er det som er i strid med reglene i borettslaget og hvorfor i all verden har du ikke tilgang til din strømmåler i et borettslag? Man får visst ikke lov å sette opp en individuell måler for eget forbruk. Jeg har tilgang ja, men jeg får samtidig tilgang til 7 andre strøm-målere i det jeg låser meg inn i "strøm-rommet" "vårt". ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Det må være noe galt der. Har borettslaget en strømavtale med bkk, eller må dere tegne egne abbonementer? Har du fått opplyst hvilken måler som er din? Anonymous poster hash: adb08...b28
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Det må være noe galt der. Har borettslaget en strømavtale med bkk, eller må dere tegne egne abbonementer? Har du fått opplyst hvilken måler som er din? Anonymous poster hash: adb08...b28 Jeg måtte ikke tegne eget abbonement. Jeg har bodd her i ca 7 år, og det har vært like høye regninger hele tiden.. Joda, det står husnummer på alle mplerne, så jeg ser hvilken som er min og hvilken jeg da skal lese av til BKK. Anonymous poster hash: 65755...6b4
HvittHus Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 (endret) Du kan jo starte med å slå ned alle bryterne og se om måleren fremdeles beveger seg. Endret 27. februar 2014 av zellica 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Du kan jo starte med å slå ned alle bryterne og se om måleren fremdeles beveger seg. Dette punktet er låst. Jeg kan styre mitt strømskap fra leiligheten, men målerne i "strømhuset" kan man ikke gjøre noenting med. ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Jeg bare lurer på hva i alle dager jeg skal gjøre.............. ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
HvittHus Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Dette punktet er låst. Jeg kan styre mitt strømskap fra leiligheten, men målerne i "strømhuset" kan man ikke gjøre noenting med. ts Anonymous poster hash: 65755...6b4 Men du har en måler i strømhuset du kan sjekke? Så hvis du slår ned alle sikringene i leiligheten din, kan du deretter sjekke måleren i strømhuset. Har dere felles varmtvann?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Jeg måtte ikke tegne eget abbonement. Jeg har bodd her i ca 7 år, og det har vært like høye regninger hele tiden.. Joda, det står husnummer på alle mplerne, så jeg ser hvilken som er min og hvilken jeg da skal lese av til BKK. Anonymous poster hash: 65755...6b4 Jeg trodde det var slik at alle måtte anskaffe strømkontrakt med andre enn bkk? Anonymous poster hash: adb08...b28
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Har omtrent samme str leilighet, har aldri vært over 800 i mnd. Vask og tørketrommel går nesten hver dag + oppvaskmaskin og panelovner står konstant på.Anonymous poster hash: df609...273
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Det er såpass seriøst at det må tas opp med styret og finn ut om naboene også betaler så mye strøm. Anonymous poster hash: adb08...b28 1
pingu 78 Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 virker som om noe er galt ja.... det var veldig høye regninger.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Jeg skjønner ikke noe av det du prøver å si. Hvis jeg låser opp sikringsskapet her - noe alle andre her også kan siden alle her har nøkkel til vårt felles målerskap i gangen - ja så ser jeg alles måleren. Hva er problemet med det? Dere har hver deres måler - hvordan er de andres strømforbruk? Har de også løpske utgifter? Her var det påstander om det, men styret gikk gjennom de boligene som hadde store strømutgifter og visste dem hva som var årsakene (månedlig forhåndsbetalt strøm var alt for lavt, dermed fikk de en avregning "fra helvete" hvert år). Første bud hos deg er å høre om de andre også har svært høye strømregninger for hvis dette gjelder alle bør dere selvsagt dele på investeringen i måler. Dersom det bare er deg må du få BKK til å sjekke din måler slik at det er sikkert at den virker som den skal. Så er det: hva slags temperatur er det du holder innendørs? Er du en sånn en som skal gå i shorts og barbeint hjemme hele året? Jeg er sikkert i overkant gnien, og foretrekker f.eks kaldt soverom. Der har jeg ingen varme. På badet er det kabler, disse står på ca midt i skalaen om vinteren og på minimalt om sommeren. Da jeg flyttet hit ble jeg advart om gulvkulde, noe jeg har løst ved teppe under salongen og ulltøfler. Jeg kjøpte ny oljeovn denne vinteren fordi den forrige var noe for stor for leiligheten og jeg mistenkte at termostaten hadde tatt kvelden. Den nye sørger for jevn varme, og jeg regulerer ved å skru ned hvis der blir for varmt samt å åpne soveromsdøren på gløtt. Jeg kjøpe sånne små termometere på Clas Ohslon for å få et bevisst forhold til innetemperatur og har senket temperaturen til rundt 21-22 grader i hovedrommet. Det er akkurat passe, men blir det for kaldt hiver jeg på en jakke og/eller et pledd.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Men du har en måler i strømhuset du kan sjekke? Så hvis du slår ned alle sikringene i leiligheten din, kan du deretter sjekke måleren i strømhuset. Har dere felles varmtvann? Ja det har jeg. Og jeg slo av mitt strømskap, gikk og så i felleshuset, og min måler beveget seg ikke mens jeg sto der hvertfall. Sto der i ca 1/2 time og fulgte med. Jeg trodde det var slik at alle måtte anskaffe strømkontrakt med andre enn bkk? Anonymous poster hash: adb08...b28 Ikke her. Det var visst ordnet med inn i husleiekontrakten. ... Eller jeg burde kanskje ordnet mitt eget allerede da, men det tenkte ikke jeg på, da det allerede var en ordning. Har omtrent samme str leilighet, har aldri vært over 800 i mnd. Vask og tørketrommel går nesten hver dag + oppvaskmaskin og panelovner står konstant på.Anonymous poster hash: df609...273 Jøsss...... Nå er jeg enda mer skremt...... Det er såpass seriøst at det må tas opp med styret og finn ut om naboene også betaler så mye strøm. Anonymous poster hash: adb08...b28 Det kan jeg gjøre, altså gå på dørene og spørre. Det er ikke prøvd enda. Han over meg, som betalte (ved en feiltagelse) strøm for en annen nabo i 8mnd, han ligger på ca 1500 pr/2mnd.. ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Jeg skjønner ikke noe av det du prøver å si. Hvis jeg låser opp sikringsskapet her - noe alle andre her også kan siden alle her har nøkkel til vårt felles målerskap i gangen - ja så ser jeg alles måleren. Hva er problemet med det? Dere har hver deres måler - hvordan er de andres strømforbruk? Har de også løpske utgifter? Her var det påstander om det, men styret gikk gjennom de boligene som hadde store strømutgifter og visste dem hva som var årsakene (månedlig forhåndsbetalt strøm var alt for lavt, dermed fikk de en avregning "fra helvete" hvert år). Første bud hos deg er å høre om de andre også har svært høye strømregninger for hvis dette gjelder alle bør dere selvsagt dele på investeringen i måler. Dersom det bare er deg må du få BKK til å sjekke din måler slik at det er sikkert at den virker som den skal. Så er det: hva slags temperatur er det du holder innendørs? Er du en sånn en som skal gå i shorts og barbeint hjemme hele året? Jeg er sikkert i overkant gnien, og foretrekker f.eks kaldt soverom. Der har jeg ingen varme. På badet er det kabler, disse står på ca midt i skalaen om vinteren og på minimalt om sommeren. Da jeg flyttet hit ble jeg advart om gulvkulde, noe jeg har løst ved teppe under salongen og ulltøfler. Jeg kjøpte ny oljeovn denne vinteren fordi den forrige var noe for stor for leiligheten og jeg mistenkte at termostaten hadde tatt kvelden. Den nye sørger for jevn varme, og jeg regulerer ved å skru ned hvis der blir for varmt samt å åpne soveromsdøren på gløtt. Jeg kjøpe sånne små termometere på Clas Ohslon for å få et bevisst forhold til innetemperatur og har senket temperaturen til rundt 21-22 grader i hovedrommet. Det er akkurat passe, men blir det for kaldt hiver jeg på en jakke og/eller et pledd. Innendørs så er det bare varmekabler på badet som sagt, og disse står på 5 av 10. Jeg har bare på panelovn i stuen, og den er sjeldent på. Jeg bruker mye telys, og de varmer godt, men jeg går ikke i shorts hele året. Nå feks, er det 20,8 grader her. ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Skal sjekke med de andre hva deres reginger ligger på Og det er sannelig godt å vite at det er noe feil her, at det ikke er meg som tuller, for det er virkelig overdrevet dette her !! ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Håper jeg klarer å svare dere. Jeg prøver å svare på alt dere skriver ts Anonymous poster hash: 65755...6b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå