Kokkilokki Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har søkt en privat barnehage til sønnen min gjennom samordna opptak. Den barnehagen jeg helst vil at han kommer inn på er skikkelig populær. Jeg lurer på om jeg skal sende et motivasjonsbrev til barnehagen for å øke sjansene mine. Hvordan vil dette bli mottatt i barnehagen? Kan det telle negativt og bli oppfattet som for smiskete? Er det noe annet jeg kan gjøre for å øke sjansene mine? Teller det positivt at jeg bor nærme barnehagen? 1
kaprifolen Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Geografisk tilknytning er med i noens vedtekter om prioritering. Brev hørtes skikkelig kleint ut, men jeg ville satt meg inn i barnehagens vedtekter og årsplan, og spurt om å få komme på besøk. Engasjer deg og still spørsmål om relevante ting. Det teller ofte positivt. 4
Tante-Sofie Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Det er vel uansett ikke barnehagene selv som tar inn, så lenge det er en kommunal barnehage?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Det er vel uansett ikke barnehagene selv som tar inn, så lenge det er en kommunal barnehage? Det står at det er en privat barnehage ;-) tror nok geografisk nærhet kan telle :-)Anonymous poster hash: 6d47a...c08
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Ville heller spurt om jeg kunne komme innom og hilse på. Brev virker veldig rart.Anonymous poster hash: cab0a...dd7
Tante-Sofie Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Det står at det er en privat barnehage ;-) tror nok geografisk nærhet kan telle :-)Anonymous poster hash: 6d47a...c08 Ja, men TS skriver jo at hun har søkt gjennom "samordna opptak", og da reger jeg med at hun egentlig mener det kommunale opptaket (siden samordna opptak er for høyere utdanning). Barnehager som er med i kommunalt opptak har svært sjelden mulighet til å ta inn barn uavhengig av søkerliste og "prioriteringskriterier" med mindre de har overskuddsplasser.
Kokkilokki Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2014 Jeg dro innom for å hilse på, men det gjorde også 15 andre.... lurer sånn på hvordan jeg kan skille meg ut i mengden.
minister-mio Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Jeg dro innom for å hilse på, men det gjorde også 15 andre.... lurer sånn på hvordan jeg kan skille meg ut i mengden. Det er ikke sånn det fungerer. Du får ikke barnehageplass av å skille deg ut i mengden
Leanne Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har jobbet med opptak, det går etter fastsatte regler om vi liker deg eller ikke spiller ingen rolle Barn født før 1 sept skal ha en plass i kommunen (privat og kommunal samordner opptak, forskjellen er at private kan ha noen andre vedtekter som blir tatt hensyn til). Barna blir plassert etter fødselsdato, er det født i januar går det foran et barn født i februar. Unntak er søsken og barn med spesielle behov de prioriteres inn uavhengig av når de er født. Opptak går som regel veldig ryddig for seg, vi må forholde oss til alle regler og vedtekter ellers ville vi jo fått en haug med foreldre som klaget på opptaket..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Du blir satt i kø slik alle andre må. Ingen blir priorotert hvis de ikke har søsken da. Søk innen 1.mars så er du med i søknaden. Lykke til. Anonymous poster hash: 93607...3a4
Mary Poppins Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 I noen private barnehager kan man faktisk påvirke opptaket jo. En barnehagestyrer jeg snakket med sa at sålenge de ikke omgår vedtektene (dvs de er nødt til å prioritere søske, barn født før 1.sept osv) står de fritt til å gi plassene til de de måtte ønske. F.eks. Tar de hensyn til kjønnssammensetning. Jeg kjenner minst to familier som fikk smisket seg til plass selvom de egentlig stod lenger ned på prioriteringslista, så det kan godt hende det er verdt et forsøk. Og jo, man søker også private barnehager gjennom det felles opptakssystemet. 2
minister-mio Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Du blir satt i kø slik alle andre må. Ingen blir priorotert hvis de ikke har søsken da. Tull og tøys. Hva med barnevernssaker? Eller skriv fra BUP om at det er viktig for barnet å få plass så fort som mulig? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har søkt en privat barnehage til sønnen min gjennom samordna opptak. Den barnehagen jeg helst vil at han kommer inn på er skikkelig populær. Jeg lurer på om jeg skal sende et motivasjonsbrev til barnehagen for å øke sjansene mine. Hvordan vil dette bli mottatt i barnehagen? Kan det telle negativt og bli oppfattet som for smiskete? Er det noe annet jeg kan gjøre for å øke sjansene mine? Teller det positivt at jeg bor nærme barnehagen? Hei. Jobber i privat bhg og har vært med på mange opptaksrunder. Vi har reglene for opptak satt i våre vedtekter, noen er bestemt av lov og felles med kommunen. Så lenge vi holder oss til reglene, så er det ingen som kan "ta oss" på at vi tar inn et barn foran noen andre. For oss er det f.eks veldig greit å ha få familier å forholde oss til. Så om det er to søskenpar som passer kriteriene _og ellers stiller likt_, så velger vi selvsagt den familien som virker hyggelig og veldig glade for å få plass i nettopp vår bhg. Det har litt med samarbeidsklima å gjøre. I våre vedtekter prioriterer vi de som bor i nærområdet. Slik vårt samordna opptak fungerer, så stiller alle søkerne likt. Så når fristen for opptak er over, så er alle på lista like for oss. Det er altså ikke sånn at Per som søkte den 2.2 kommer foran Kari på lista som søkte 23.2. Så dermed er det ikke (hos oss) sånn at noen kan "smiske seg forbi" noen som er "foran" på lista som noen antydet..! Men ja, man kan i teorien "smiske seg _inn_" til en viss grad. Ikke alltid det hjelper da, men skader vel ikke prøve. Hos oss kommer folk på besøk, samt ringer eller skriver mail. "Husk på oss!" En mor (som virket _veldig_ hyggelig, og hadde blitt en ressurs i foreldregruppen) ringte mange ganger, mailet og kom innom for å presentere sine to små håpefulle. Hun hadde til og med pyntet de og de var så nydelige. Likevel hadde vi (dessverre) ikke mulighet da den ene aldersgruppen var full. Er det barn av familier vi kjenner fra før (hatt eldre søsken der), så tar vi gjerne disse inn om det har vært bra kjemi. Men er det fullt så er det fullt! Anonymous poster hash: 9a349...00d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Hei. Jobber i privat bhg og har vært med på mange opptaksrunder. Vi har reglene for opptak satt i våre vedtekter, noen er bestemt av lov og felles med kommunen. Så lenge vi holder oss til reglene, så er det ingen som kan "ta oss" på at vi tar inn et barn foran noen andre. For oss er det f.eks veldig greit å ha få familier å forholde oss til. Så om det er to søskenpar som passer kriteriene _og ellers stiller likt_, så velger vi selvsagt den familien som virker hyggelig og veldig glade for å få plass i nettopp vår bhg. Det har litt med samarbeidsklima å gjøre. I våre vedtekter prioriterer vi de som bor i nærområdet. Slik vårt samordna opptak fungerer, så stiller alle søkerne likt. Så når fristen for opptak er over, så er alle på lista like for oss. Det er altså ikke sånn at Per som søkte den 2.2 kommer foran Kari på lista som søkte 23.2. Så dermed er det ikke (hos oss) sånn at noen kan "smiske seg forbi" noen som er "foran" på lista som noen antydet..! Men ja, man kan i teorien "smiske seg _inn_" til en viss grad. Ikke alltid det hjelper da, men skader vel ikke prøve. Hos oss kommer folk på besøk, samt ringer eller skriver mail. "Husk på oss!" En mor (som virket _veldig_ hyggelig, og hadde blitt en ressurs i foreldregruppen) ringte mange ganger, mailet og kom innom for å presentere sine to små håpefulle. Hun hadde til og med pyntet de og de var så nydelige. Likevel hadde vi (dessverre) ikke mulighet da den ene aldersgruppen var full. Er det barn av familier vi kjenner fra før (hatt eldre søsken der), så tar vi gjerne disse inn om det har vært bra kjemi. Men er det fullt så er det fullt! Anonymous poster hash: 9a349...00d [/quote Dette høres latterlig og lite profesjonelt ut! Fint pyntet og søte barn. Håpet for all del at dette er unntaket. Har jobbet lenge i natnehage og aldri opplevd noe som dette. Her er alt styrt av vedtekter, og ja, søknadsdato er viktig! Har heldigvis aldri opplev brev, vi har telefoner og noen som møter opp for å hilse på. Hyggelig, men ingen betydning i det store og hele.Anonymous poster hash: 2c23b...c0e 2
minister-mio Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 En mor (som virket _veldig_ hyggelig, og hadde blitt en ressurs i foreldregruppen) ringte mange ganger, mailet og kom innom for å presentere sine to små håpefulle. Hun hadde til og med pyntet de og de var så nydelige. Likevel hadde vi (dessverre) ikke mulighet da den ene aldersgruppen var full.Anonymous poster hash: 9a349...00d Hahaha, ditt lille troll
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Hvorfor skal dato for søknad ha noe å si når søknadsfristen er 1. mars? Hvis man søker jobb, innen søknadsfristen, så er det jo likegyldig når søknaden ble mottatt. Anonymous poster hash: df69c...7b5
Leanne Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Søknadsdato har ikke hatt noe å si i de to kommunene jeg har sittet med opptak. (Så lenge det er søkt før fristen) Det vi så på var barnas fødselsdato, barn født 5 januar får plass før barn født 6 januar.. (Men de med søskenpriortet eller andre grunner til prioritert opptak fikk plass aller først)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Hahaha, ditt lille troll Tro hva du vil. Det er mange som kommer på besøk før fristen, og har med barna. Men jeg har riktignok aldri opplevd lignende selv om jeg har jobbet i bhg i over 10 år, men de var faktisk vannkjemmet med penklær! Anonymous poster hash: 9a349...00d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Latterlig? De aller fleste stiller jo likt. Men om to søkere stiller likt, så tar man jo de man har inntrykk av foran de som er anonym. Ellers må man jo trekke navnelapper fra en boks. (Ingen dum ide kanskje). I vår kommune er det full dekning, så det er jo ikke sånn at noen ikke vil få plass på sitt førstevalg. Det er 4 andre bhg å velge i på prioritetslista så de vil vanligvis få plass blant en av de. I opptaksrunden ser vi først og fremst på de som har satt oss på førstevalg, deretter evt på 2. eller 3.valg om vi "trenger" et barn i en viss alder/kjønn..Anonymous poster hash: 9a349...00d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå