Gå til innhold

Hva gjør du med tulipanløkene etter blomstringen?

Nigella

Anbefalte innlegg

Det er like før tulipanene mine er avblomstret og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem for å få dem til å dele seg mest mulig?

La dem stå?

Kan jeg grave dem opp til høsten for å plante "overskuddet" andre plasser?

Ta dem opp og legge mørkt og tørt nå for så å sette dem ned igjen til høsten?

Noen med grønne fingre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikkje ta dei opp med ein gong! Tulipanar skal ideelt sett få stå til dess blada er visne (ser ikkje så fint ut, men er visst veldig bra for løkane...). Men korleis du skal få dei til å dele seg mest mogeleg, er eg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva en må gjøre for at de skal dele seg, men jeg har klipt ned mie. Orker ikke se på de tustene står igjen etter avblomstring. Tror ikke du må grave opp løkene til høsten. Det er da du skla sette tulipanløker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal la de stå der ei stund til bladene er døde........... dette for at næringen i bladene skak trekke ned i løken igjen.........

Min mor brukte å bøye bladene nedover og binde de fast "til seg selv". Da så det litt penere ut.

Du kan godt grave de opp på høsten - for å flytte de til et annet sted. Det tåler de.

Jeg bruker å grave ned løkene på våren jeg - der jeg vil ha dem. Så kan sommerblomtene få plass der løkblomstene var før........

Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...