Gå til innhold

Hvor gammel ble hunden din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hund på 11 år som begynner å vise tegn på å bli gammel...

Jeg håper hun holder noen år til, men skjønner jo at det ikke varer for evig. Vet det er forskjell på raser, men hvor gammel ble hunden din? Og døde den brått, eller måtte den avlives?

Er det slik at jeg kan risikere at hun dør av alderdom mens hun sover en natt, slik som mennesker? Eller blir det som regel mer "kontrollert"?

Anonymous poster hash: 13831...781
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt rottweilertispe som ble 12 år. Ble gradvis dårligere og måtte avlives. Tror det er veldig forskjellig fra dyr til dyr hvordan de dør. Mi hadde hadde flere problemer helsemessig men ble gammel ute å lide og hadde et bra langt liv.

Skrevet

Hadde en golden retriever som ble 14 år. (Ble avlivet noen dager før 14-årsdagen sin). Han var veldig syk, og vi (eller mamma og pappa - dette var familiehunden) burde definitivt tatt avgjørelsen noen uker før. Han greide ikke reise seg opp uten hjelp, og på slutten klarte han heller ikke gjøre fra seg eller tisse, det bare kom. Han reiste seg opp, gikk noen skritt og falt sammen igjen. Før dette startet det med at han "bare" trengte hjelp opp trapper og på glatta, men det eskalerte fort, og de siste dagene lå han stort sett bare og sov i hagen. Han hadde nok sovnet stille inn om ikke veterinæren kom den dagen, for han merket ikke engang at hun kom. Heldigvis kunne hun komme hjem til oss.

Så min erfaring er da dessverre at om man venter til de sovner av seg selv kan de ha det veldig vondt før det. Den siste uka skulle han nok helst ha fått slippe. Han var egentlig veldig frisk fram til det gikk veldig fort fra bra til smådårlig til ille. Gikk turer og var glad og fornøyd i mai- døde i juli.

Jeg har egen hund nå, som er under året, og håper virkelig jeg vil klare å velge hans velferd foran egne følelser når den dagen kommer om mange år. Dyra er egentlig veldig heldige, når de lider og det ikke er håp lenger kan vi hjelpe dem til å få slippe. Tenk på hvor mange mennesker som lider med grusomme sykdommer de vet de skal dø av, men som ikke får lov før de gjør det av seg selv...

Anonymous poster hash: bd94d...a75
Skrevet

Jeg hadde en Fox terrier, min aller første hund. Han ble vel rundt 10 år gammel. Han døde ikke brått, men han fikk ryggmargsbrokk, og hele personligheten hans forandret seg. Han som var en glad liten hund, løp og hoppet rundt som en kanin dagen lang, gikk plutselig sakte rundt, lå og sov mye, og var alt annet enn sprudlende.. Han glefset pg knurret til han andre hunden vi hadde hvis han kom nær han, og ja... Vi måtte bare la ham få slutt på smertene, det var skikkelig vondt å se ham lide sånn.

Skrevet

Min første hund ble 11-12 år gammel. Ble brått dårlig og det eneste forsvarlige var å avlive han. (Dachs)

Min andre hund ble ca. 8, er litt usikker her for jeg vet faktisk ikke hvor gammel han var. Han fikk problemer med knærne, noe som er typisk for rasen. Veterinæren sa at det kunne vært mulig å operere, men at det sannsynligvis ville koste mer for hunden enn det ville smake. Derfor tok jeg det svært vanskelige valget om å la han få slippe. (Blanding mellom Papillon og Phalene)

Skrevet

Som barn hadde jeg to chow chower. De ble begge avlivet rundt 7 års alder, grunnet småsykdom. Mine foreldre ga de nok opp alt for raskt.

Så hadde søsteren min en flat coated retriver, den ble 12 år. Den ble avlivet grunnet alvorlig sykdom.

Skrevet

Vår Golden ble 14 dager. Måtte avlives et par uker etter 14-års dagen.

Helsa skrantet veldig de siste månedene, men det gikk litt opp og ned.

Hun begynte å vise tegn på å bli gammel i 12-års alder.

Anonymous poster hash: e4870...894
Skrevet

Vår Golden ble 14 dager. Måtte avlives et par uker etter 14-års dagen.

Helsa skrantet veldig de siste månedene, men det gikk litt opp og ned.

Hun begynte å vise tegn på å bli gammel i 12-års alder.

Unnskyld - 14 ÅR!

Skrevet

Min Papillongutt ble 17 år gammel, og måtte avlives pga sykdom. Han var ikke syk lenge, men ble dårlig veldig fort. Sykdommen kunne muligens kureres, men siden han var så gammel, lot vi han slippe. Det er ikke ofte jeg hører om hunder som dør naturlig, men en vennines hund gjorde det. Hunden hennes sovnet inn på sofaen, mens hun lagde middag. Det rare var at hunden hverken var gammel eller viste noe tegn til sykdom...

Gjest bustyvel
Skrevet

Min forrige hund ble 13 år, og døde av seg selv (iflg. veterinær sannsynligvis akutt hjertesvikt). Hun var i ok form hele tiden, men fikk den siste tiden litt typisk "gammel hund"-problemer, med dårlige tenner og dårlig ganglag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...