Gå til innhold

Har maten virkelig så mye å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke kalorier inn og ut som teller da, sånn i bunn og grunn?

Bygger en fortere muskler og blir strammere med proteiner? De leste få jo i seg nok proteiner uansett med et vanlig norsk kosthold.

Og jeg har trent i en årrekke og spist sunnt, men blir ikke stram på rumpen (slank og stram ellers) det må da være genetiskk, ikke kosthold og trening??

Og hva hvis en er slank og ikke trener, vil en da få noe utbytte av proteinrik mat fremfor karbohydratrik? Hva skjer evt. med kroppen sånn fysisk da??

Anonymous poster hash: a2899...ea6
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hovedsakelig er det kalori inn/ut som avgjør vektnedgang og vektoppgang. Ja, muskler trenger proteiner for å vokse, men kroppen trenger også fett og noe karbohydrater. Du klarer ikke å bygge skikkelig med muskler uten karbohydrater i tillegg til protein.

Slutter du å trene og kun fokuserer på kosthold kan du holde deg slank, men du vil jo ikke ha en like fit og stram kropp som de som trener.

Mange gjør også feilen å underspise kombinert med lite kalorier og da vil en jo ikke se noe fit ut fordi musklene brytes ned med hard trening uten nok mat. Uten nok mat klarer ikke musklene å bygge seg opp igjen. Og det er muskler som gjør at du ser fit ut.

Det med lavkarbo er at fokuset blir mer på proteiner og fett og karbohydrater gjennom grønnsaker, kanskje noe frukt(kommer an på grad lavkarbo). Karbohydrater binder vann så de som lever på lavkarbo vil ofte ha mindre vennvekt enn de som spiser mye karbohydrater.

Men spiser du masse proteiner, mer enn du forbrenner, så legge du fremdeles på deg fett som med all annen mat om du går i overskudd.

Skrevet

Det blir for enkelt å si at det er kun energimengden som teller.

Hvis man skal kunne argumentere for det i det hele tatt må man alltid ta i betraktning at kroppen er et visst behov for forskjellige næringstoffer. Disse har en prioritert orden. Kroppen bygger ikke unødvendige muskler når den mangler energi f.eks.

Når du skal opp i vekt så er jo det alltid mest ideelt å bygge nyttig vev. Kroppen er ikke enig med deg hva som er mest nyttig. Derfor er fettvev lettere å akkumulere sett fra et overlevelsesperspektiv. Muskler koster mye energi å opprettholde. Derfor trenger du å øke stimuli og belastning over tid for å utvikle dem.

Et tredje poeng er at genetikk og epigenetikk spiller en stor rolle. Selv om en kan komme utrolig langt med hardt arbeid så er det andre som kommer samme sted uten samme innsats.

Min påstand: Hva du spiser spiller en større rolle enn hvor mye du spiser.

• Liker 3
Skrevet

Det har også endel med gener å gjøre tror jeg. Iallefall på meg, jeg vokser fort opp i muskelmasse uansett hva jeg spiser. Så er heldig med kroppen sånnsett! Har hatt et problem med trening om jeg ikke hadde likt at muskler var synlige da.. :)

Anonymous poster hash: 61ce2...fa3
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...