Gå til innhold

Røyker=lavere inntekt og utdanning?

Jens

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Det er mitt valg ja, og jeg har overhodet intet ønske om å slutte, ei heller respektere den loven som trer i kraft 010604. Jeg kommer til å fortsette å røyke hvor det enn måtte være, ute som inne. Jeg anser det som en menneskerett å røyke, på lik linje med retten til å kjøre bil....... som spyr ut gedigne mengder med skadelige stoffer.

Så..... dere fanatikere, ser dere en stolt dame på byn etter 010604 som røyker inne på puber, ja så er det garantert meg!!

Haha, who's the fanatic, sier jeg bare, men regner med at dette innlegget bare var for å provosere. Virker ikke som om det kom fra en med "7 års utdanning på høyskolenivå". Hvis da det ikke var snakk om en utdanning normert til tre...;)

Men ja, kanskje på tide at dette flyttes til skråblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Felicity-unplugged
regner med at dette innlegget bare var for å provosere.

TomKrus........ lille venn, DU var den eneste som skjønte det :ler: Du røyker nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

TomKrus........ lille venn, DU var den eneste som skjønte det :ler: Du røyker nok ikke.

Stemmer. I'm so smart, s-m-r-t.. I mean s-m-A-r-t 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgitt av sosial- og helsedirektoratet om tobak:

"Passiv røyking

Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og kan få i seg like mye av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Den røyken som siver ut fra sigaretten mens man holder den i hånden forbrennes ved en lavere temperatur. Derfor inneholder den en høyere konsentrasjon av giftstoffer enn røyken som pustes inn når man tar et trekk av en sigarett.

Mange føler ubehag ved passiv røyking, også over korte tidsperioder. Vanlige symptomer er irritasjon i øynene, hoste, sår eller tørr hals, hodepine, tetthetsfølelse i brystet og tung pust.

Passiv røyking øker risikoen for hjerteinfarkt med 30 prosent. Både aktiv og passiv røyking fører til en endring av fettprofilen (kolesterolet) i blodet som øker risikoen for åreforkalkning. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere av hjertesykdom som er forårsaket av passiv røyking.

Passiv røyking kan føre til utløsning av hjertekrampe.

Hvis man er utsatt for passiv røyking over lang tid, øker risikoen for å få lungekreft med 10-30 prosent. I Norge oppdages det hvert år 50 tilfeller av lungekreft som skyldes passiv røyking. Lungekreft er en meget alvorlig sykdom. Bare 1 av 10 som får diagnosen, er i live etter 5 år.

Passiv røyking er spesielt farlig for små barn. Tobakksrøyk gjør at lungene fungerer dårligere, og at slimhinnene i luftveiene blir mer mottakelige for infeksjoner. Barn som vokser opp i et røykfylt innemiljø, får derfor mer luftveisinfeksjoner som bronkitt og lungebetennelse, og gjentatte ørebetennelser.

Barn som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker, har økt forekomst av astma. Passiv røyking øker hyppigheten og alvorlighetsgraden av astmaanfall hos de som har sykdommen. Langvarig passiv røyking øker risikoen for kroniske luftveissymptomer.

Barn som ligger i mors mage utsettes for passiv røyking hvis moren røyker, i det at de får i seg de samme stoffene som hun gjør. Røyking under svangerskapet kan føre til at barna får atferdsproblemer, lærevansker og svakere språkutvikling.

Røyking under svangerskapet gir fosteret mindre oksygen og næring, og dermed dårligere vekst og utvikling av viktige organer som hjerne, hjerte og lunger.

Røyking kan føre til komplikasjoner i svangerskapet, for tidlig fødsel og dødfødsel. Dessuten øker risikoen for krybbedød betydelig. Det er også økt risiko for krybbedød hvis spedbarnet utsettes for passiv røyking etter fødselen, uavhengig av om mor røykte under svangerskapet eller ikke. "

Så passiv røyking er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nei' date=' det er ingen menneskerett å kjøre bil, men så sant man oppfyller de krav som stilles, så har man rett til det.']

Akkurat som med røyking. Så lenge man oppfyller de krav som stilles (dvs oppholder seg utendørs eller på et privat sted der man har fått tillatelse til å røyke) så har man rett til det.

Bilkjøring er forresten heller ikke tillatt over alt, kun på dertil beregnede steder ;)

Slippe å bli utsatt for en helseskadelig påvirkning......... nuhvel' date=' det er alltid så greit å angripe røyken, den store stygge røyken.']

Unskyld meg? Hva mente du med dette? Synes du ikke det er vesentlig å slippe å bli utsatt for helseskadelig påvirking? Og hva mente du med at det er "alltid så greit å angripe røyken"? Synes ikke det er enkelt i det hele tatt, jeg.. Har forsøkt å unngå røyk hele mitt liv.. Og med svært vekslende hell.

Det er dog bevist i en faglig undersøkelse at det frem til dags dato IKKE har forekommet dødsfall og alvorlige sykdommer som følge av passiv røyking. ]

Hvor har du oppholdt deg?? Under en stein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss -

Vi er dumme, uinteligente, har lav inntekt, er sosialt handikappede, er mer politisk ukorrekte enn nazister og er i det hele tatt helt UT. Og alt annet som påstås i den pågående kampanjen som skal få oss alle til å slutte.

...eller så er vi bare ikke så jævlig redd for å være politisk ukorrekte - og ikke følge strømmen!

Ingen utesteder som tør/gidder prøve? sjekk nattklubben Alexis på Elverum (hos NRK.No)

Forøvrig stoor applaus til Felicity!!

Ambi

(som antgelig det eneste untak blandt landets røykere som har lang høyskoleutdanning og inntekt godt over middels)

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No er det ei lita trøyst at det ikkje var ein ikkje-røykar som drog den slutninga/antyda at dei med låg utdanning eller røyker er dumme - det var det ein røykar som gjorde.

Eg veit ikkje eg - er det kanskje litt... dumt... med ei slik slutning?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig poenget med slik statistikk?? Poenget er vel nå å verne allmeheten mot passiv røyking. Det reguleres nå ved hjelp av en lovendring.. Har dette da noen annen hensikt enn å stigmatisere en hel gruppe?

kan man forestille seg at man brukte lignende statistikk og uttalelser om andre grupper som anses å ha et helseproblem? Neppe.

Om påstanden var sann (og jeg presiserer om) hadde vi da sett i alle landets aviser:

"overvektige er lavt utdannet og mindre inteligente" ("det må de jo være når de propper seg med mat og tillater seg selv å bli så tjukk!")

Eller:

"HIV-positive er mindre smarte" "(det må de jo være når de sansynligvis har utsatt seg selv for ubeskyttet sex elle deling av sprøyter")

Jeg tror ikke det - det hadde vært både stigmatisernede og sjikanøst. Men det er vel noe ennet med røykere..

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cornelial

For det første er ikke høy utdanning ensbetydende med høy inntekt- men det tror jeg dere vet fra før.

Derimot viser undersøkelser fra forsker Karl Erik Lund (1997-2001) ved Statens institutt for rusmiddelforskning at trenden er at røykerne dominerer i gruppen med lav/ingen utdanning.

"Felicity" skrev at hun allerede vet om flere serveringssteder som vil overse totalrøykeforbudet. Vel, det kan så være det, Felicity. Men det er en forskjell på denne loven og den forrige: under den forrige slapp eierne unna. Men det gjør de ikke nå. Så hvis eierne ønsker å slippe bøter og reprimander, så lar de ingen røyke inne hos seg.

Både bøter og klager fra mange gjester vil nok få eierne til å overholde "røyking forbudt". Denne gangen vil også mange gjester som er ikke-røykere "passe på" og melde fra. Det er klart eierne ikke ønsker så negativ omtale.

Selv gleder jeg meg veldig til å kunne gå ut og drikke og hygge meg uten røyklukt! Det skal bli skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Selv gleder jeg meg veldig til å kunne gå ut og drikke og hygge meg uten røyklukt! Det skal bli skjønt.

:Nikke::Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke::Nikke:

Åja! Og forhåpentligvis vil det få langvarige positive følger. Å begynne å røyke vil bli lite attraktivt, at de nåværende røykerne skal tviholde på kreftpinnen i ren trass er nå sin sak, men framtidens unge som ikke røyker vil kanskje ikke bli fristet til å begynne heller når man bare kan røyke på begrensede steder. Og jeg tviler sterkt på at utelivsbransjen vil tape på det. Mange røykere "truer" med at de nå bare skal ha hjemmefester, men er man en person som er vant til å gå ut og feste så vil det ikke ta mange ukene med hjemmefester før de tusler ut på restauranter og utesteder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si røykeforbudet gleder meg. Jeg har nemlig røyket gjennom maaange år på høgskole og i arbeidslivet. Jeg sluttet (selvfølgelig) da jeg ble gravid, og nå når det ikke er lov å røyke noen steder lenger, har jeg stor tro på at jeg skal klare å fortsette å være røykfri også etter endt ammeperiode.

Det er ingen som sier at røykere har lav utdannelse. Det er ingen forklaringsvariabel den veien, men omvendt.

Blant de som har lav utdannelse er det flere røykere enn blant de som har høy utdannelse. Dette er en utviklingstrend, det har altså ikke alltid vært slik, men det er i ferd med å bli slik nå.

Og siden noen mener at de med høy utdannelse definerer en del status-ting, antar man derfor at røyking er i ferd med å bli lavstatus.

Og det syns jeg er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ser ut til at en del her ikke skjønner at statistikk baserer seg på hovedtrekk i samfunnet.

At gjennomsnittlig levealder i Norge er så-og-så mange år betyr IKKE at ALLE vil bli så gamle, kun at et gjennomsnitt mattematisk sett vil bli det.

At den jevne røyker har lav utdanning betyr heller ikke at alle røykere har lav utdanning, men at de gjennomsnittlig har det i forhold til ikkerøykere.

(For de som må ha det inn med teskje....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

I dag skal du vel ha god råd for å røyke?

tror de bruker disse argumentene for å få folk til å slutte.

Ja, det ser dumt ut der vi står og røyker. Derfor røyker jeg aldri ute blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker og er snart ferdig med fire år på høyskole og har da en cand mag.

Mine venner som hovedsaklig har mellom 4 og 6 år på samme skole røyker også. dette stemmer ikke i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Akkurat dette har jeg diskutert med min eldste sønn og han sier at det faktisk er helt ut å røyke blant de unge idag.

Da stemmer det som jeg har lagt merke til selv, unge idag er mye mer opptatt av sunnhet, de spiser sunnere, trener mer, tar mer utdannelse, røyker og drikker mindre enn vi gjorde da vi var i samme aldersgruppe for 20-25 år siden :-)

Selv sluttet jeg å røyke for 2 år siden og liker virkelig den trenden vi nå ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...