Gå til innhold

1 1/2åring som lugger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 1 1/2 år som lugger. Og slår. Og biter. Føler jeg har prøvd alt. Tatt hånden hans vekk og ignorert det. Vært bestemt, vært irritert, blitt sint, til og med grått. Har prøvd å gjøre det om til noe positivt, feks, lugging blir til kosing av håret og rost han masse når han koser. Har prøvd å fjerne han fra situasjonen, men ingenting hjelper. Lurer virkelig på hva jeg gjør galt. Han får masse oppmerksomhet, jeg ser han, hører. Vi leker, synger og leser sammen. Jeg er alene med ham, og er nok litt sliten, men har generelt ikke noe inntrykk av at han merker mye til det. Han er tillitsfull og stort sett fornøyd, det er bare den luggingen og slåingen.

Noen som har noen tips/erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 73d5f...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alderen. Vi har denne perioden med mange av barna i barnehagen. Nå er det dytting og slå med leke, og så er det å si "bæsj" i nesten hver setning. Nå har vi to små som er aktiv og den eldste som prater. Har ikke hatt dette med mine barn.

Går han i barnehage? Snakk med de om han gjør det der og. De kan ha mange gode tips, og en kan bruke samme metode der som hjemme. Lykke til.

Anonymous poster hash: 06903...2a4
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Nei han har ikke fått plass enda. Tenker at det kanskje vil hjelpe når han begynner i bhg.

Godt å høre at det er alderen, er så redd for at det er meg og at jeg håndterer det feil

Skrevet

. Har prøvd å gjøre det om til noe positivt, feks, lugging blir til kosing av håret og rost han masse når han koser. 73d5f...7cb

Kan du utdype?

Skrevet

Vel, når han tar tak i håret og begynner å dra, tar jeg hånden min opp og over hans og liksom koser håret mitt. Sier noe sånt som "kose mammas hår, så fint." Hmm litt dårlig forklsrt?

Skrevet

Si rolig og alvorlig at du får vondt når han lugger, og si at du ikke vil leke/kose/lese med ham når han gjør slikt. Gjør han det igjen går du bort (og forklarer igjen hvorfor). Jeg vet ikke hvor han er på språkforståelse, men tilpass forklaringen til hans nivå så han skjønner det.

Når du går tilbake eller han kommer etter deg så kan du rose ham hvis han ikke lugger mer. Det vil si - ros ham for det han GJØR i stedet for det han ikke gjør. "Å, så fint at du kommer hit til meg og vil kose." "Nå har vi det koselig" osv. når han sitter sammen med deg uten å slå eller lugge. Unngå helst å kommentere den uønskede oppførselen lenge etterpå, du må kommentere akkurat når han gjør det og så rose det han gjør bra ellers.

Kjefting eller straff er ingen vits når de er så små, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...