Gå til innhold

avbestillingsforsikring, norwegian. får ikke avbestille tur likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en enveis-flybillett hos Norwegian i august 2013. Men så flyttet jeg den til mars 2014 for jeg trengte den ikke likevel som planglagt i august.

Derfor planla jeg at meg og kjæresten kunne ta oss en tur i mars istedenfor siden vi da har jubileum, så en helgetur til paris passet fint. Men nå har han fått politinnkalling til en rettsak der han må vitne - som faller på samme dato som helgeturen. Derfor kan ikke vi reise sammen (han har ikke kjøpt billett enda og nå kan han ikke gjøre det heller) og jeg har ikke råd til å bare reise alene til paris heller. For jeg måtte jo i tillegg ha kjøpt hjemreise-billett, overnatting, mat og utflukter så jeg kan derfor ikke ta meg råd når jeg ender opp alene.

Har ringt og ringt og prøvd å forklare situasjonen med norwegian - og jeg trodde at avbestillingsforsikringen som jeg betalte noe og 70kr for var en god nok forsikring hvis noe uforutsett kom til å skje slik at jeg ikke kunne reist likevel. Men denne gjelder visst ikke som avbestilling generelt. Kun ved uventet dødsfall / sykdom..... DET informerte de dårlig om! Jeg var sikker på at det bare var å avbestille om jeg trengte det - uten problemer.. neida

I tillegg har min mor vært syk i 2 år nå, så har hun havnet på sykehus igjen, og jeg har bare ikke bruk for den helsikkens paris-turen i det hele tatt men det virker så jeg ikke kan gjøre noe? Ikke er min mors forverrede situasjon god nok grunn heller til avbestilling da det ikke er noe uventet situasjon da jeg visste om den usikre tilstanden hennes når jeg bestilte billetten...-ifølge norwegian.

Er det ingenting jeg kan gjøre? Avbestillingsforsikring + endringer har gjort at denne billetten har kostet meg over 2500kr for EN vei.

Jeg har europeiske reiseforsikring i tillegg, kan jeg gå til legen min og håpe at hun kan gjøre noe for meg? Vi har et veldig godt forhold da jeg har vært masse innom henne dette siste året pga min mors situasjon m/sykemelding m.m. så hun vil forstå veldig godt at jeg ikke kan reise på ferie alene mtp. hvordan jeg har tatt dette med min mor.

Kan jeg gjøre noe? Kan legen min hjelpe meg? Den politiinnkallingen for reisepartneren min, kan den brukes som dokumentasjon på at noe uventet dukket opp? Den står jo ikke i mitt navn, men kunne den vært nok for norwegian til å kansellere MIN billett? Jeg har veldig dårlig råd da jeg har vært sykemeldt i noen perioder, og så for meg at denne turen kunne være et lyspunkt, men nå er den det totalt motsatte og de pengene kunne kommet til god nytte om den helsikkens Norwegian kunne gått med på å kansellert turen min og gitt de tilbake :( fortvilet

Anonymous poster hash: 33b14...b2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du stiller dårlig her.. Betingelsene til forsikringen ble du garantert opplyst om da du bestilte, men ikke sikkert du gadd å klikke på linken for å lese. Det er nettopp derfor avbestillingsforsikring ofte er bortkastet, for den dekker ikke mer enn reiseforsikring. At du bestilte billett kun til deg selv gjør vel også at hva som skjer med reisefølget ditt ikke er relevant.

Kan du selge billetten?

• Liker 3
Skrevet

Den eneste forsikringen jeg har sett når jeg bestiller fra Norwegian, er den du får opp som alternativ når du bestiller. Om det er den, så må du nok ta dette på dine egen kappe for der står det:

Sikre deg ved sykdom før reisen
Dersom du eller noen i din nærmeste familie blir syke kan du kansellere billetten din og få hele beløpet refundert. Spedbarn er gratis. Les mer>>

Anonymous poster hash: 90172...24a
Skrevet

Ts her.

Ja jeg skjønner at jeg burde lest vilkårene hos norwegian. Det tar jeg på egen kappe.

MEN på europeiske sine hjemmesider står det; "Avbestillingsforsikring, - hva vi dekker ; - At du eller din ektefelle/samboer... reiseledsager blir innkalt som jurymedlem, meddommer eller vitne i en rettsak mindre enn 14 dager før planlagt avreisedato"

? Er dette godt nok da? Mtp. at hans billett ikke er kjøpt.

Skrevet

Avbestillingsforsikringene er ikke det man tror, jeg leste igjennom for noen år siden, og det er egentlig bare spesielt alvorlige situasjoner (ang. deg selv) som kan være bra nok grunn til å få avbestilt, etter første døgn fra du bestilte bill.

Litt kjedelig for min del og, jeg har en bill. i mars jeg ikke trenger alikevel. :(

Gjest constance90
Skrevet

Ts her.

Ja jeg skjønner at jeg burde lest vilkårene hos norwegian. Det tar jeg på egen kappe.

MEN på europeiske sine hjemmesider står det; "Avbestillingsforsikring, - hva vi dekker ; - At du eller din ektefelle/samboer... reiseledsager blir innkalt som jurymedlem, meddommer eller vitne i en rettsak mindre enn 14 dager før planlagt avreisedato"

Du får ta det via europeiske og se om din reiseforsikring er godt nok der. Det betyr at du ikke selv skal ta det med norwegian men europeiske prøve å ordne opp.

Gjest constance90
Skrevet

Pluss at hans innkallelse anngår egentlig ikke deg, derfor tror jeg med mindre det er snakk om ektefelle med barn så tror jeg du må se bort ifra de pengene. Sånn er livet noen ganger.

Skrevet

Jeg tror du stiller dårlig her. Det står ganske tydelig hva avbestillingsforsikringen gjelder. Men du kan jo forsøke å selge billetten for å redusere tapet litt, eller spørre om du kan flytte den videre igjen. Mtp Europeiske er det jo bare å melde inn saken og se om de kan gjøre noe.

Anonymous poster hash: 4b3b2...5a2
Skrevet

Pluss at hans innkallelse anngår egentlig ikke deg, derfor tror jeg med mindre det er snakk om ektefelle med barn så tror jeg du må se bort ifra de pengene. Sånn er livet noen ganger.

?

Det står jo i vilkårene til Europeiske at om din reiseledsager blir innkalt så dekker avbestillingsforsikringen din det.

Ts

Gjest constance90
Skrevet

?

Det står jo i vilkårene til Europeiske at om din reiseledsager blir innkalt så dekker avbestillingsforsikringen din det.

Ts

Javel. Da er det vel bare å sende de mail da. Det er tross alt de som skal behandle saken din, ikke oss

Skrevet

?

Ts

Problemet er at han ikke var din reiseledsager da du bestilte. Han har jo ikke billett en gang, hvordan skal du bevise at du tenkte å reise med han?

Men du burde absolutt ringe europeiske for sikkerhets skyld!

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Dette må du selvfølgelig ta med Europeiske, ikke KG.

Anonymous poster hash: d2d55...a61

• Liker 1
Skrevet

?

Ts

Fant denne definisjonen på «eneste reiseledsager»:

Eneste reiseledsager i reiseforsikringen defineres som en personen som i tillegg til skadelidte er påført samme deltagerbevis/billett, eller som har inntegnet seg til reisen sammen med denne, i den hensikt at reisen skal foretas i fellesskap.

Om ikke du og kjæresten er samboere tror jeg du kan få problemer med dokumentasjonen ettersom det ikke foreligger noen håndfaste beviser for at vedkommende skulle være med på turen. Dersom dere er samboere ser det ut til at det kan være muligheter likevel, gitt at han fikk innkallingen senere enn 14 dager før turen.

Støtter for øvrig å ta dette med Europeiske, ettersom de er de eneste som kan gi et faktisk svar i denne situasjonen.

Skrevet

Ts her.

Tviler. Det er vel heller ikke mindre enn 14 dager til planlagt avreisedato.

Skrevet

Avbestillingsforsikring hos flyselskaper har aldri vært noe annet enn ved dødfall/sykdom. Alternativet er å betale for flex billetter som kan endres nesten i det uendelige, men så koster de som regel 2-3 ganger så mye som de rimelige billettene.

• Liker 2
Skrevet

Men kjære deg, dere har jo ingen dokumentasjon på at det var meningen at han skulle være med deg engang. Hvis han verken har flybillett eller hotellbooking hvor hans navn er nevnt, har du ingen bevis på at han skulle på tur engang.

Du får ringe forsikringsselskapet, men jeg tror som flere andre her at du ikke har noe å hente.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...