AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Samboeren min mener at jeg er streng og har mange regler for ungene på 7 og snart 10 år. Jeg mener at det er vanlig folkeskikk de "reglene" jeg har og at det er få oppgaver de faktisk må utføre for å få lommepenger som er 100 kr hver i uken.. Det de må gjøre for å få ukepenger er : Rydde rommene sine en gang til bunnen. Hun på snart 10 må støvsuge eller henge opp en klesvask en gang i uken. De må rydde av bordet en gang hver i uken. Det han mener er strenge regler er: De må sitte fint når vi spiser og vente til alle er ferdige. Sitter vi i sofaen skal fua være i sofan og beina på gulvet, de skal spise fint med kniv og gaffel der dette passer seg og lukke munnen samt si takk for maten. Hvis ungene ligger i sofaen, smatter, kragler, eller andre ting som aviker fra den oppførselen som er ønsket prater jeg til de 3 ganger før de må gå opp på rommet å vente til vi er ferdige med å spise. Ungene skal ta tallerkenen og glasset sitt ut på kjøkkenet etter endt måltid og eventuelt sette i maskinen om denne er tom. Ungene skal gjøre leksene fint med veiledning og hjelp fra oss. Ungene skal legge seg fint på kveldene, en ekstra klem eller om de vil prate om noe er greit men hvis det blir gjentatte ganger opp og ned så prater vi til de. Vi spiser ikke is eller godteri i ukedagene, og hvis vi mot formodning har brus er det et glass om dagen (bortsett fra i helgene), unntak gjelder så klart, er det bursdager eller andre ting så skeier vi ut. Hvis de ikke vil spise et måltid skal de fortsatt sitte ved bordet mens vi spiser og de får ikke noe mat før neste måltid, er dette en lørdag blir det heller ingen godteri før de har spist neste måltid. Hvis ungene er sultene rett etter et måltid må de vente før de får noe, da hvertfall en time. de får max en skive nugatti/sjokade om dagen. Ellers så skal de si hvor de går hvis de går ut, siden vi har trafikk vei 300 meter fra huset. Ikke spille fotball i stuen. samboeren min kommer fra et hjem uten rutiner, regler eller konsekvenser, noe som merkes på han da han smatter når han spiser, sitter med beina på bordet (dette ble det en slutt på etter mye om og men) forventer at andre skal gjøre det de ikke vil mens han kun skal gjøre det han har lyst til. Han skjønner ikke at det han gjør har konsekvenser og at ikke alt går etter han sin pipe. Jeg kommer fra et hjem der det var faste rammer og regler, vi viste hva vi skulle forholde oss til men hadde det også fritt på den måten at så lenge vi oppførte oss så kunne vi gjøre stort sett det vi ville innenfor de rammene som var satt. Ungene har aldri klaget på det sm har blitt satt og vi har alltid hatt en åpen dialog med de der vi forklarer hvorfor vi gjør som vi gjør. Den eneste som syns jeg er streng er faren, fordi han mener at det holder å snakke til de en gang, og hvis de fortsetter får de bare fortsette. Mens jeg mener at de må prates til hver gang de aviker fra det de får beskjed om da unger gjerne kan glemme seg og at de må bli minnet på hva de skal gjøre hver gang for å lære rutinen.. Hva mener dere? Og hvordan regler har dere? Anonymous poster hash: c8e52...296 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Er delvis enig med samboeren din. Reglene dine høres ikke så ille ut, men det virker som du aldri lar noe gå? Blir veldig slitsomt hvis hver dag skal gå til å irretesette barna i stedet for å prøve å ha det litt hyggelig. Anonymous poster hash: 63097...85e 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Samboeren min mener at jeg er streng og har mange regler for ungene på 7 og snart 10 år. Jeg mener at det er vanlig folkeskikk de "reglene" jeg har og at det er få oppgaver de faktisk må utføre for å få lommepenger som er 100 kr hver i uken.. Det de må gjøre for å få ukepenger er :Rydde rommene sine en gang til bunnen.Hun på snart 10 må støvsuge eller henge opp en klesvask en gang i uken.De må rydde av bordet en gang hver i uken. Det han mener er strenge regler er:De må sitte fint når vi spiser og vente til alle er ferdige. Sitter vi i sofaen skal fua være i sofan og beina på gulvet, de skal spise fint med kniv og gaffel der dette passer seg og lukke munnen samt si takk for maten. Hvis ungene ligger i sofaen, smatter, kragler, eller andre ting som aviker fra den oppførselen som er ønsket prater jeg til de 3 ganger før de må gå opp på rommet å vente til vi er ferdige med å spise.Ungene skal ta tallerkenen og glasset sitt ut på kjøkkenet etter endt måltid og eventuelt sette i maskinen om denne er tom.Ungene skal gjøre leksene fint med veiledning og hjelp fra oss.Ungene skal legge seg fint på kveldene, en ekstra klem eller om de vil prate om noe er greit men hvis det blir gjentatte ganger opp og ned så prater vi til de.Vi spiser ikke is eller godteri i ukedagene, og hvis vi mot formodning har brus er det et glass om dagen (bortsett fra i helgene), unntak gjelder så klart, er det bursdager eller andre ting så skeier vi ut.Hvis de ikke vil spise et måltid skal de fortsatt sitte ved bordet mens vi spiser og de får ikke noe mat før neste måltid, er dette en lørdag blir det heller ingen godteri før de har spist neste måltid.Hvis ungene er sultene rett etter et måltid må de vente før de får noe, da hvertfall en time.de får max en skive nugatti/sjokade om dagen.Ellers så skal de si hvor de går hvis de går ut, siden vi har trafikk vei 300 meter fra huset.Ikke spille fotball i stuen. samboeren min kommer fra et hjem uten rutiner, regler eller konsekvenser, noe som merkes på han da han smatter når han spiser, sitter med beina på bordet (dette ble det en slutt på etter mye om og men) forventer at andre skal gjøre det de ikke vil mens han kun skal gjøre det han har lyst til. Han skjønner ikke at det han gjør har konsekvenser og at ikke alt går etter han sin pipe. Jeg kommer fra et hjem der det var faste rammer og regler, vi viste hva vi skulle forholde oss til men hadde det også fritt på den måten at så lenge vi oppførte oss så kunne vi gjøre stort sett det vi ville innenfor de rammene som var satt. Ungene har aldri klaget på det sm har blitt satt og vi har alltid hatt en åpen dialog med de der vi forklarer hvorfor vi gjør som vi gjør. Den eneste som syns jeg er streng er faren, fordi han mener at det holder å snakke til de en gang, og hvis de fortsetter får de bare fortsette. Mens jeg mener at de må prates til hver gang de aviker fra det de får beskjed om da unger gjerne kan glemme seg og at de må bli minnet på hva de skal gjøre hver gang for å lære rutinen.. Hva mener dere? Og hvordan regler har dere?Anonymous poster hash: c8e52...296 "Hvordan regler?" Hva mener du?Anonymous poster hash: 33be6...0fa 3
Gjest åffårno Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 (endret) For meg er det normal folkeskikk. Synes det er et passende regelsett, og jeg tror og ungene dine blir enkle for andre å omgås da de nok fint klarer innrette seg etter normale regler. Det har samme forventninger og nivå til hva jeg mener er rimelig, men fortsatt ikke overdrevent. Jeg ser ikke hvorfor man skal oppfordre til smatting, klaging og krangling rundt matbordet og lære ungene til å ikke delta i bittelitt husarbeid. Blir nok også lettere for de som engang skal bo med dem i et kollektiv/som samboere- og nå i skole/sosial sammenheng. Edit; synes liggeforbud i sofaen gjør det ukoselig, og jeg antar du med "pen" spising mener helt normalt. Man bør også kunne fravike reglene når det er logisk/nødvendig. Skjønte heller ikke det med spising i sofa? Anywho; lørdagspizza/generell kos inntar man gjerne i sofaen, hverdagsmiddag v spisebordet. Hadde,heller ikke terpet på smådetaljer hver gang, måltider skal være hyggelig og jeg ville heller brukt tiden på å tilrettelegge for at middag er en hyggelig og sosial arena. Endret 27. februar 2014 av åffårno 12
Gjest Jørild Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Jeg reagerer bare på at dere spiser i sofaen og lar ungene få nugatti hver dag. 17
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Jeg reagerer bare på at dere spiser i sofaen og lar ungene få nugatti hver dag. Hvor står det at de spiser i sofaen? Nugatti får ikke mine barn i helgene engang. Jeg er strenge enn TS og mener at dette er alminnelig folkeskikk. Jeg ville heller aldri fått barn med en slik mann. Anonymous poster hash: 317af...e7b 4
Gjest RompeRusk Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Jeg reagerer bare på at dere spiser i sofaen og lar ungene få nugatti hver dag. Herregud for et hysteri, så lenge de er aktive og spiser normalt sunt, skader ikke en skive nugatti om dagen. Jeg var et ekstremt kresent barn som kun spiste nugatti til jeg begynte på VGS. Guess what, det ble menneske ut av meg også, og i dag spiser jeg alt mulig, og 0 nugatti 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 For meg er det normal folkeskikk. Synes det er et passende regelsett, og jeg tror og ungene dine blir enkle for andre å omgås da de nok fint klarer innrette seg etter normale regler. Det har samme forventninger og nivå til hva jeg mener er rimelig, men fortsatt ikke overdrevent. Jeg ser ikke hvorfor man skal oppfordre til smatting, klaging og krangling rundt matbordet og lære ungene til å ikke delta i bittelitt husarbeid. Blir nok også lettere for de som engang skal bo med dem i et kollektiv/som samboere- og nå i skole/sosial sammenheng. Edit; synes liggeforbud i sofaen gjør det ukoselig, og jeg antar du med "pen" spising mener helt normalt. Man bør også kunne fravike reglene når det er logisk/nødvendig. Skjønte heller ikke det med spising i sofa? Anywho; lørdagspizza/generell kos inntar man gjerne i sofaen, hverdagsmiddag v spisebordet. Dette med spising i sofaen skjer de gangene vi har vært på jobb og bordet vi bruker til mat er fult av klær om er brette Ikke ofte.. Ligging i sofaen er lov når vi ikke spiser altså Men når vi spiser så sitter vi fint Til deg over her som sa at jeg irettsetter barna hele tiden istede for å ha det hyggelig, det er ikke sant altså, for vi har det mye gøy hver eneste dag, men jeg er konsekvent og hvis jeg sier en ting så endrer jeg ikke mening ved mindre det er en god grunn til det Men vi gjøre masse aktiviteter iløpet av uken, alt fra maling, tegning, trolldeig, lek ute, lek inne, ser filmer, barnetv, baker brød, lager middag sammen, går turer, spiller spill.. Så jeg går ikke bare rundt å er streng Ts her forresten. Anonymous poster hash: c8e52...296
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Jeg reagerer bare på at dere spiser i sofaen og lar ungene få nugatti hver dag. Vi spiser av og til i sofaen, når bordet er fult av klær, vi må lage mat og spise fort før vi skal videre på aktiviteter De spiser ikke nugatti hver dag, men de har perioder der de ønsker det på nisten, da er det max en skive Anonymous poster hash: c8e52...296
Gjest Jørild Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Herregud for et hysteri, så lenge de er aktive og spiser normalt sunt, skader ikke en skive nugatti om dagen. Jeg var et ekstremt kresent barn som kun spiste nugatti til jeg begynte på VGS. Guess what, det ble menneske ut av meg også, og i dag spiser jeg alt mulig, og 0 nugatti Det må du gjerne synes, men jeg er uenig.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 "Hvordan regler?" Hva mener du?Anonymous poster hash: 33be6...0fa Hvordan regler dere har hos dere mente jeg.. Anonymous poster hash: c8e52...296
Lumê Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 For meg så er ikke dette strengt, det er det jeg vil kalle normal folkeskikk. Vi hadde det omtrent likt da jeg var barn, men vi hadde enda mer plikter. Synes det er helt greit å lære ungene at man må jobbe for pengene og bidra til å holde huset rent, og jeg synes det er veldig viktig å lære gode manerer. 2
Rofl Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Syntes ikke du var noe streng jeg. Du virker som en god mor så får hyggelig og vel oppdratte unger. Smatting er en fryktelig uting syntes jeg! 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Synes det høres helt normalt og fornuftig ut. Forutsetter at kravene balanseres ut mot ros og moro ellers. Anonymous poster hash: ea937...27a 3
Athene Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Det blir alltid feil og nyanser som forsvinner når man setter opp reglene punktvis på et forum. Dette er bare noe du og mannen må bli enige om, gjennom gode samtaler dere i mellom og kanskje med hjelp fra en nøytral tredjepart. Det er helt umulig å si hva som er strengt eller ikke uten å observere dere, og selv da er det opp til det enkelte foreldrepar å velge hvilken linje de skal følge. (det viser synet på nugatti i denne tråden, blant annet ) Det beste er at dere som foreldre er samstemte utad. Det sagt. Jeg har foreldre som hadde ulike meninger om oppdragelse. Men jeg klarte meg ganske bra likevel, og lærte at alle regler var forhandlbare, noe jeg har dratt nytte av også som voksen. Trygge barn havner som regel på bena uansett.
Marie90 Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Synes det virker rimelig, med noen faa unntak. Skjer det at de fortsatt er sultne etter middag? I saa fall, hvorfor? Da ville jeg heller latt dem faa litt frukt el.l. til de er mett - aa spare sulten til neste maaltid er som regel ikke lurt (og gjor at man spiser mer i totalen). Noen av reglene virker litt autoritaere - jeg mener bare at de boer jo vite hvorfor man skal oppfore seg, hvorfor man skal spise opp osv. ikke bare "fordi det er regelen" eller "fordi da faar jeg pengene mine". 3
Skogsprinsessa Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Høres ikke strengt ut, men slik jeg vil tro de fleste har det? Jeg reagerer veldig på det du skriver om samboeren din: Om barna gjør noe de ikke skal, så skal de bare snakkes til og om de ikke hører etter får de bare fortsette???? Hæhhhh????? Hvordan i alle dager mener samboeren din at de skal lære noe da??? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Synes ikke dette høres ille ut... Eneste jeg reagerte på var at de ikke kan ligge/ha beina i sofaen, men så så jeg lenger ned at det bare gjaldt under måltider, og at det var fullt lov å ligge å dra seg i sofaen ellers, og da er jeg helt enig med deg Det med at de er sultne rett etter måltid, stusser jeg på? Fikk de ikke nok mat, synes jeg det er slemt å la de vente en time.. Er det det at de bare håper på dessert, kan jeg forstå regelen, men ville heller gitt de en kjedelig brødskive eller noe isteden... Anonymous poster hash: debfe...135
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Hvordan regler dere har hos dere mente jeg.. Anonymous poster hash: c8e52...296 Regner med at den som spurte mente å kritisere ordvalget ditt, ettersom det heter "hvilke" eller evt "hva slags" og ikke "hvordan". Flisespikkeri, med andre ord, siden alle skjønte hva du mente! Anonymous poster hash: 9ffa5...5a0 5
Skogsprinsessa Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Det er vel for at de ikke liker maten, tenker jeg? Da er det helt ok å vente en time, synes jeg. Fin måte å oppfordre til å smake/prøve å spise litt, på! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå