Gå til innhold

Stekefett med lite kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hva dere bruker som stekefett i matlagingen deres. Hadde tenkt til å kjøpe Fry Light igår, men var såklart ikke å finne på butikkene her.
Noen som har noen alternativer med lite kalorier?:)

Anonymous poster hash: a9744...757
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er bare tull :) Vet ikke hva du steker, men det meste går fint med rapsolje, olivenolje og smør. Steker du rent kjøtt trekker det til seg lite av fettet så du får ikke så mye av det i deg. Oljer er uansett bare sunt for deg, men som sagt som alt annet så gjelder alt med måte. Skal kose seg med alt.

Endret av debattanten
Skrevet

Stekefett? Bruker nonstick panne eller kontaktgrill uten fett.

Må jeg bruke noe, tar jeg smør for smakens skyld. Gnir bare smøret rett fra kjøleskapet mot kald panne. Da er det akkurat nok til at nonstickpannen ikke biter seg fast i eggene.

Det finnes jo fett som går rett gjennom kroppen, som olein, men jeg er ingen tilhenger av hverdagsdiaréen, så jeg vil heller satse på at det følger litt ernæringsverdi med det jeg bruker, hvis jeg først må bruke olje. Hurra for A og D, og Omega3.

Skrevet

Steker kjøtt uten smør, men tenker på pannekaker osv :)

• Liker 1
Skrevet

Det er så lite at det har absolutt ingen betydning. Du må heller spørre hva som er best egnet til å steke i og det er fett som tåler høy varme.

Anonymous poster hash: 00ba3...cd2
Skrevet

Fett er fett, det finnes ikke noe lett-fett, da er det tilsatt skumle ingredienser. Eller er det "0 kalorier"-svindelen - hvis du sprayer i et tredjedels sekund så er det "omtrent ingen" kalorier? Men ingen klarer å holde knappen inne så kort... Hva med å bare helle bittelitt olje i panna og gni det utover? Naturlig fett er ikke farlig. Bare unngå herdet fett, som margarin. Bruk smør eller en olje som tåler høy temperatur. Må du ha færre kalorier, så bruk heller mindre fett, eller kok, grill, ovnsstek, damp maten. Og spis rått det som kan spises rått.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) Det går vel kanskje an å slenge pannekakene på bakepapir i ovnen?

Skrevet

Om du er bekymret for energimengden så er vel det først og fremst melet i pannekakene som bør sløyfes... men da blir jo det bare en omelett. I grunnen.

:P

• Liker 3
Skrevet (endret)

Himmel, lag deg nå pannekaker på normal vis, du spiser det vel ikke hver eneste dag til hvert eneste måltid? Hvetemelet i dem og det du har på er antakeligvis mer kaloririkt enn det lille fettet som måtte bli sugd opp...

Edit: Her får jeg meg igjen til å virke teit som bare hermer etter Supraspinatus! Men jeg skrev det samtidig med ham altså!

Endret av Pringle
Skrevet

Pannekaker er veldig godt å steke i kokosfett. Kokosfett er sunt og egner seg godt til steking. Mange av de vegetariske oljene blir til skadet fett (transfett) ved høy temperatur ved steking.

Løk synes jeg også er godt å steke i kokosfett.

Skrevet

Pannekakene inneholder 55 kcal per stk og jeg bruker sammalt hvete og havregryn :) Men kan kjøpe kokosfett. Tusen takk for svar! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ''steker'' alt kjøttet mitt i litt vann :-)

Kjøttdeig, kyllingfilet, karbonader, osv. smaker like bra ''stekt'' på pannen med litt vann, som med olje :-) Sunnere og bedre enn alle verdens oljer..

Anonymous poster hash: c8975...7ea
Skrevet

Pannekakene inneholder 55 kcal per stk og jeg bruker sammalt hvete og havregryn :) Men kan kjøpe kokosfett. Tusen takk for svar! :)

Kjøp den for steking, ikke extra virgin! Du kan også lage smørghee til å steke i.

Skrevet (endret)

Kjøttdeig, kyllingfilet, karbonader, osv. smaker like bra ''stekt'' på pannen med litt vann, som med olje :-) Sunnere og bedre enn alle verdens oljer..

Dette er jo helt feil. Vann inneholder så og si ingen næring. Oljer inneholder en rekke viktige næringsstoffer, kroppen trenger også fett. Dette blir bare tull alt sammen.

Alt med måte, olje av riktig sort er bra for deg, f.eks olivenolje og rapsolje. Du skal selvfølgelig ikke bruke en halvliter til å steke noen pannekaker, men en liten slump i pannen gjør deg ingenting vondt, bare godt :) Oljen du bruker til å steke maten er mest sannsynlig bedre for deg enn kjøttet du steker.

Fisk og olje blir i tilegg fantastisk sammen når det kommer til smak. Fisk + olje er en perfekt match både på smak og sunnhetsskalaen.

Endret av debattanten
Skrevet

Du koker kjøttet. Det blir ikke samme smak og ikke like godt, nei.

• Liker 3
Skrevet

Pannekaker er veldig godt å steke i kokosfett. Kokosfett er sunt og egner seg godt til steking. Mange av de vegetariske oljene blir til skadet fett (transfett) ved høy temperatur ved steking.

Løk synes jeg også er godt å steke i kokosfett.

Det jeg har uthevet er ikke riktig. Transfett dannes ikke ved høy temperatur i stekepannen. Transfett dannes kjemisk ved å binde hydrogen til fettsyren. Prosessen kalles gjerne delvis hydrogenering.

Høy temperatur kan dog oksidere fettet og derfor anbefales det alltid å steke under røkpunktet til oljen/fettet.

Maten blir også bedre dersom en har kontroll på steketemperaturen. Bindinger mellom protein og sukker som skjer under høy temperatur settes i sammenheng med kreft (maillard reaksjon).

• Liker 1
Skrevet

Hvilke oljer tåler steking/høy temperatur?

Anonymous poster hash: 12e90...8ee
Skrevet

Rapsolje, solsikkeolje, forsåvidt også olivenolje som ikke er kaldpresset.

Skrevet

Men olivenolje ødelegger smaken på pannekaker.

Til pannekaker ville jeg brukt litt smør, og kanskje hatt i noen baconterninger. Ville ikke ha sukker i røra, og da går det fint på nonstickpanne.

Olje til pannekaker bør ikke avgi egen smak, eller egensmaken bør berike og komplimentere retten.

Derfor i foretrukket rekkefølge: Smør, kokosfett, jordnøttolje, rapsolje, soyaolje. Tror jeg ville skygget unna solsikke- og olivenolje, som derimot funker fett til annen mat de smaksmessig forbedrer. Stort sett foretrekker jeg olivenoljen kald til salatdressing eller kaldsauser, hvis det ikke er spesielle retter der den er en essensiell del, som baccalao.

Skrevet

Det jeg har uthevet er ikke riktig. Transfett dannes ikke ved høy temperatur i stekepannen. Transfett dannes kjemisk ved å binde hydrogen til fettsyren. Prosessen kalles gjerne delvis hydrogenering.

Høy temperatur kan dog oksidere fettet og derfor anbefales det alltid å steke under røkpunktet til oljen/fettet.

Maten blir også bedre dersom en har kontroll på steketemperaturen. Bindinger mellom protein og sukker som skjer under høy temperatur settes i sammenheng med kreft (maillard reaksjon).

Tusen takk for at du rettet meg. Det var interessant. Har alltid trodd, og mener lært, at det da ble dannet til transfett, men det dannes ikke til transfett ved at vi steker med høy temperatur. Men det dannes til ugunstige stoffer. Så det er jo ikke bra, men der lærte jeg noe nytt at det ikke ble til transfett ved den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...