Gå til innhold

Utrygg ungkatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vet ikke om det er noen her som kan hjelpe, men tar i mot alle tips og råd.

Vi har en 11 mnd gammel hunnkatt som er veldig utrygg på oss. Hun har et fast gjemmested i stua på stolene under spisebordet. Hun kommer frem av og til, men med en gang noe blir skummelt så er det tilbake til stolen. Hun er nysgjerrig av seg og kommer frem og utforsker, men helst litt på avstand fra oss. Men hun kommer noen ganger også ganske tett på, men da veeeldig forsiktig og hvis vi gjør en brå bevegelse så fyker hun av gårde. I natt våknet jeg faktisk av at hun stod på nattbordet ved siden av hodet mitt og så bort på oss i sengen. Da hun så at jeg så henne hoppet hun etter hvert ned. Hun leker godt, både med seg selv og med oss. Da kan hun tørre å komme ganske nært oss, spesielt hvis hun glemmer seg litt. Hopper også av og til opp i sofaen av nysgjerrighet, hvis vi bare ligger og slapper av for eksempel, men det er sjelden hun legger seg ned og blir liggende.

Hun virker som hun nyter det når vi koser med henne, men det er ikke ofte vi får sjans til det og da må vi tvinge oss på litt - og det vil vi helst ikke for vi vil ikke skremme henne. Her er vi veldig usikre på hvor pågående vi bør være. I går fikk jeg sneket meg litt innpå henne da hun hadde lagt seg i sofaen, og satt lenge og klappet henne. Først prøver hun å komme seg unna, men så gir hun opp og hengir seg til kosen. Litt forsiktig, men hun lener seg mot hånda og lukker øynene. Har foreløpig kun hørt henne male en gang.

Ellers så spiser hun godt, gjør kun fra seg i kattedoen og virker frisk. Vi har bare hatt henne i tre uker, så vi håper jo at hun vil bli tryggere på oss etter hvert. Men hun er mest sannsynlig født ute og har ikke hatt så mye menneskekontakt.

Finnes det noen med erfaring med liknende katter som har noen gode råd å komme med? :)

Anonymous poster hash: bd622...6fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Hun har forresten ikke vist noen form form aggressivitet, verken ved kloring, biting, fresing eller andre måter. Også mjauer hun aldri.

Skrevet

Har katten vært omplassert? Det som er en mulighet er at katten forsatt er nervøs på hvor hun egentlig er og hvem dere er. La det gå hvertfall en mnd så vil katten begynne å oppsøke dere. Å få en nesten 1 år gammel katt i hus kan være vansklig, både for dere og hun pga all usikkerheten.

Min lille pus hadde blitt forlatt i en liten boks og vi fant hun via dyrebeskyttelsen. Nå 4 år senere virker hun super lykkelig, elsker kos osv. Hun ble dog litt mer tilbakeholden når vi måtte avlive hunden vi hadde (hun vokste opp med denne etter at hun flyttet til oss) Men igjen, så tror jeg dere bare må gi hun litt tid til å komme seg. Vil hun utforske, ikke prøv dere på noe kos. Hun kommer til dere når hun er klar.

Anonymous poster hash: 7b1a8...db9
Skrevet

Takk for svar :)

Hun er omplassert ja, eller adoptert fra dyrebeskyttelsen :)

Skrevet

Noen katter bruker veldig lang tid på å bli ordentlig trygge, hvor lenge har dere hatt henne?

Det beste dere kan gjøre er å la all kos og tilnærming skje på hennes premisser. Ingen tvangskos eller tvang av noe som helst slag. La henne komme til deg.

Beste måten å gjøre det på er å ignorere henne til hun kommer helt inntil deg og selv tar kontakt. Da kan du overøse henne med masse kos og godlyder til hun gir tydelig signal om at det er nok, slik at hun forbinder deg og stemmen din med noe behagelig og trygt.

Samme når du gir mat, lag koselyder og prat med kosestemme både når du fyller på tørrfór og når du gir ekstra godt våtfór.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...