Gå til innhold

spare BSU - student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å debaterer med meg selv. Jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb men tjener forsatt ikke så mye penger totalt i året. Jeg har litt gjeld som jeg betaler ned på og sparer i utgangspunktet kun til en buffer og bsu. Men i det siste har jeg tenkt om det lønner seg å ikke spare på bsu når jeg er student men heller spare de til bufferen. Jeg tjener ikke så mye og vil heller utnytte tilbudet fullt når jeg endelig får fulltidsjobb.

Har dere noen synspunkter?

Anonymous poster hash: 0c170...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 2a773...9ea
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 2a773...9ea

Jeg er 23. Startet studier nå i høst så har allerede en god del oppspart fra før av. Har ikke lyst å "sløse" muligheten nå.

Skrevet

Hovedfordelen med sparing i BSU er skattefradraget.

Hvor vidt du bør spare i BSU så lenge du studerer avhenger av inntekten din, og hvor gammel du er. Det er dumt å fylle opp kontoen til maksbeløpet uten å få skattefradraget. Er du f.eks 30 år og bare har 20.000 på kontoen så er det bare å spare på BSU-konto uansett hvor lite du tjener, da kommer du ikke til å nå maksgrensen uansett og kan like gjerne få med deg den gode BSU-renten.

Er du derimot 20 så har du mange år med potensiell BSU-sparing igjen, så da ville jeg ha latt være å spare i BSU de årene du har lav inntekt, slik at du senere år kan spare og få skattefradrag. Evt hvis du skatter litt så kan du spare et mindre beløp og få litt skattefradrag.

Skrevet

Hovedfordelen med sparing i BSU er skattefradraget.

Hvor vidt du bør spare i BSU så lenge du studerer avhenger av inntekten din, og hvor gammel du er. Det er dumt å fylle opp kontoen til maksbeløpet uten å få skattefradraget. Er du f.eks 30 år og bare har 20.000 på kontoen så er det bare å spare på BSU-konto uansett hvor lite du tjener, da kommer du ikke til å nå maksgrensen uansett og kan like gjerne få med deg den gode BSU-renten.

Er du derimot 20 så har du mange år med potensiell BSU-sparing igjen, så da ville jeg ha latt være å spare i BSU de årene du har lav inntekt, slik at du senere år kan spare og få skattefradrag. Evt hvis du skatter litt så kan du spare et mindre beløp og få litt skattefradrag.

Tusen takk!

Jeg får heller vurdere å sette noe av bufferen inn på slutten av året hvis jeg ser inntekten blir bra. Ja etter endt studie har jeg forsatt 8 år å spare på så jeg har god tid til å bygge opp en sum

Skrevet

Før satte jeg inn akkurat det beløpet jeg hadde behov for, for å kunne få tilbake det lille jeg skattet.
I år setter jeg nok inn litt ekstra for å benytte den gode renten.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Tusen takk!

Jeg får heller vurdere å sette noe av bufferen inn på slutten av året hvis jeg ser inntekten blir bra. Ja etter endt studie har jeg forsatt 8 år å spare på så jeg har god tid til å bygge opp en sum

8 år er akuratt nok til å fylle maxbeløpet hvert år, 25 000 kr per år, 200 000 kr totalt.

Skrevet

8 år er akuratt nok til å fylle maxbeløpet hvert år, 25 000 kr per år, 200 000 kr totalt.

Ja det er det! Jeg er allerede halvveis så vil heller fylle på når jeg virkelig har penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...