AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg overtok en voksen hund på søndag og det har gått veldig bra. Men de sa at han kunne være alene. Når jeg var i butikken nå, noe som tok en halv time, bjeffet han når jeg kom hjem. Jeg bor i blokk og det er ikke populært. Jeg har han på prøve. Men kan det være at jeg bare må gi han mer tid for å føle seg trygg? Jeg var bevisst på at jeg ikke vil ha valp, og hvis han sliter med seperasjonsangst får vi et problem, men jeg er selvsagt villig til å jobbe med det. Han følger etter meg overalt her hjemme og når jeg dusjer ligger han utenfor baderomsdøra. Han begynner å pese hvis jeg går i postkassa. Eierne virket seriøse, men er jeg litt for utålmodig? Han er kjempefin ellers. Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har lyst til å beholde han, men vet at en voksen hund med seperasjonsangst i verste fall kan kreve mer enn å lære en valp å være alene hjemme. Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Du skulle jo begynt fra begynnelsen med separasjonstrening som hos en valp. Etter en så stor omveltning for hunden så kan du ikke bare forlate han alene slik første gang. Og hunder bjeffer av og til, det er ikke til å unngå. Anonymous poster hash: 88f83...e78 10
Snurrebart Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Kan være fordi hunden er i ukjente omgivelser og ikke føler seg trygg enda. Gi den litt tid. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Du skulle jo begynt fra begynnelsen med separasjonstrening som hos en valp. Etter en så stor omveltning for hunden så kan du ikke bare forlate han alene slik første gang. Og hunder bjeffer av og til, det er ikke til å unngå. Anonymous poster hash: 88f83...e78 Du mener at en voksen hund som ikke sliter med seperasjonsangst bør behandles som en som har det når den skifter hjem? Han har vært her siden søndag og jeg har vært i postkassa og ute med søpla, men en halv time i dag var for lenge. Må jeg begynne å trene som med en valp? Ts. Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Du mener at en voksen hund som ikke sliter med seperasjonsangst bør behandles som en som har det når den skifter hjem? Han har vært her siden søndag og jeg har vært i postkassa og ute med søpla, men en halv time i dag var for lenge. Må jeg begynne å trene som med en valp? Ts. Anonymous poster hash: 90875...646 Ikke som en som har separasjonsangst, men som en valp. Det vil mest sannsynlig gå fortere enn med en valp fordi den har et grunnlag i bunn. Men, ja. Likevel. Skjønner du ikke at det har vært e stor omveltning for hunden? Du kan ikke behandle den som om du har hatt den hele tiden, nei. Anonymous poster hash: 88f83...e78 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Ikke som en som har separasjonsangst, men som en valp. Det vil mest sannsynlig gå fortere enn med en valp fordi den har et grunnlag i bunn. Men, ja. Likevel. Skjønner du ikke at det har vært e stor omveltning for hunden? Du kan ikke behandle den som om du har hatt den hele tiden, nei. Anonymous poster hash: 88f83...e78 Jeg forstår at det tar tid før den føler seg hjemme og at det tar tid. Så skal gi dette tid og ikke la den være alene før den er tryggere. Men jeg var kanskje litt overoptimist når jeg tenkte den kunne være alene etter fem dager. Setter pris på at andre deler erfaringer og kanskje har noen råd med den første tiden i et nytt hjem med en voksen omplasseringshund. Ts. Anonymous poster hash: 90875...646
Portvinpiken Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Punkt 1: stol aldri på hva tidligere eiere sier om hunden når man tar over en omplasseringshund. Det er mange som ikke forteller hele sannheten fordi de ønsker å bli kvitt hunden så snart som mulig. Og/eller ikke har så god peiling på hunder at de faktisk vet om flere av utfordringene den kan ha. Punkt 2: Mange hunder som omplasseres blir usikre og går i "skjørtekanten til mor" i lange perioder - kanskje til og med resten av livet. Mye av hengiger av hvor mange ganger den har vært omplassert før, og hvordan psyken til hunden er generelt. Det kan ta lang tid for enkelte hunder å tilvennes et nytt hjem. For andre går det helt fint og problemfritt. Man bør behandle hunden som om man har fått en valp i hus den første tiden. Tilbringe mye tid med den, sosialisering, beriket milø osv. Ikke alle hunder blir omplassert fordi de har noen problemer, men ofte er det en grunn til at de blir omplassert, og man vet aldri hele historien. Hilsen en som har tatt imot et tosifret antall omplasseringshunder... 13
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Punkt 1: stol aldri på hva tidligere eiere sier om hunden når man tar over en omplasseringshund. Det er mange som ikke forteller hele sannheten fordi de ønsker å bli kvitt hunden så snart som mulig. Og/eller ikke har så god peiling på hunder at de faktisk vet om flere av utfordringene den kan ha. Punkt 2: Mange hunder som omplasseres blir usikre og går i "skjørtekanten til mor" i lange perioder - kanskje til og med resten av livet. Mye av hengiger av hvor mange ganger den har vært omplassert før, og hvordan psyken til hunden er generelt. Det kan ta lang tid for enkelte hunder å tilvennes et nytt hjem. For andre går det helt fint og problemfritt. Man bør behandle hunden som om man har fått en valp i hus den første tiden. Tilbringe mye tid med den, sosialisering, beriket milø osv. Ikke alle hunder blir omplassert fordi de har noen problemer, men ofte er det en grunn til at de blir omplassert, og man vet aldri hele historien. Hilsen en som har tatt imot et tosifret antall omplasseringshunder... Han har vært omplassert to ganger før i løpet av åtte år, men er sosialisert og det er ingen problemhund. Jeg må nok revurdere oppfatningen min om at å overta en voksen hund innebærer å gi den like mye tid og tålmodighet som med en valp. Jeg er blitt glad i hunden og vil at dette skal gå bra. Den har blitt knyttet til meg. Når jeg har besøk og går ut med søpla sier de at den stresser og går frem og tilbake til jeg kommer inn igjen etter under fem minutter. Jeg håper ikke den har seperasjonsangst, men at det bare er en tilvenningsfase. Hvor lang tid kan det ta før den faller til ro? Ts Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Vi hadde samme problem med vår omplasseringshund i begynnelsen. Husk at hunden ikke har noen ankerpunkt enda. Ukjent hjem, ukjente folk, omgivelser, situasjon og alt. Du må begynne fra bunn som om det var en valp. Antageligvis hår det kjappere enn med en valp, siden hunden har grunnlaget, men det ble nok mye for h*n med en halvtime. Ta små skritt av gangen, så blir det nok bedre med tiden. Gå gjerne en god tur eller lignende med hunden før du reiser, slik at den har fått ut energi (bare pass på å gi hunden tid til å roe deg etter tur/lek før du går, så du ikke forlater en gira hund). Lykke til! Anonymous poster hash: 13dbc...2a1 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Vi hadde samme problem med vår omplasseringshund i begynnelsen. Husk at hunden ikke har noen ankerpunkt enda. Ukjent hjem, ukjente folk, omgivelser, situasjon og alt. Du må begynne fra bunn som om det var en valp. Antageligvis hår det kjappere enn med en valp, siden hunden har grunnlaget, men det ble nok mye for h*n med en halvtime. Ta små skritt av gangen, så blir det nok bedre med tiden. Gå gjerne en god tur eller lignende med hunden før du reiser, slik at den har fått ut energi (bare pass på å gi hunden tid til å roe deg etter tur/lek før du går, så du ikke forlater en gira hund). Lykke til! Anonymous poster hash: 13dbc...2a1 Takk for svar. Jeg luftet han når jeg kom hjem og da måtte han bæsje selv om vi hadde gått tur en time før jeg dro. Jeg forventet faktisk at en voksen hund ville være trygg når man er borte en liten stund, men har aldri hatt omplasseringshund før og jeg hadde kanskje for store forventninger. Kan det ha skadet at jeg lot han bli alene en halv time i dag? Hvordan bør jeg trene fremover med tanke på at han må være alene noen timer av og til? Ts Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Takk for svar. Jeg luftet han når jeg kom hjem og da måtte han bæsje selv om vi hadde gått tur en time før jeg dro. Jeg forventet faktisk at en voksen hund ville være trygg når man er borte en liten stund, men har aldri hatt omplasseringshund før og jeg hadde kanskje for store forventninger. Kan det ha skadet at jeg lot han bli alene en halv time i dag? Hvordan bør jeg trene fremover med tanke på at han må være alene noen timer av og til? Ts Anonymous poster hash: 90875...646 Har du hatt hund før? Man trener akkurat som man trener en valp på å være alene. Anonymous poster hash: 88f83...e78 3
Sugerøret Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Du må regne med at hunden er utrygg en stund.Den må jo lære deg å kjenne,huset du bor i,lukter lyder osv osv. Ta hensyn til slikt og gi hunden tid . Behandle som en valp-vel- tja. Den er jo voksen men med et problem som kan gå over. Den er utrygg og må få lov til å gi utrykk for det. At du må oftere ut er også helt normalt. Magen blir påvirket den også. Psyken ,kropp -mage tarm Ta korte økter og "lær" inn at du forlater huset ,som du ville gjort med en valp 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Må også legge til at han aldri har møtt meg før og alt alt er nytt. Anonymous poster hash: 90875...646
Omnivore Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 En god regel jeg har hørt ang omplasseringshunder er å behandle de som valper. Gå ut ofte så hunden får tisset og ta det sakte med alene hjemme. Når hunden ikke reagerer på å være 15 min alene kan den godt klare et par timer. Klarer den et par timer klarer den også en arbeidsdag. framskrittene skal være babyskritt den første uken, men det burde gå med stormskritt når det går seg til og hunden føler seg trygg på det nye hjemmet sitt. En stødig hund skal ikke ha tatt det så veldig hardt, men ta det med ro en stund så hunden skjønner at du ikke forlater den også prøver du babyskritt. Har du mulighet til å filme hunden? Sett på og ta deg en tur i gangen/trappa på blokka, maks 5 min også går du tilbake. OVERSE hunden når du kommer hjem, ikke lag en stor hilse seremoni. Peser/bjeffer hunden? Filming er genialt da du kan se om hunden tar det fint eller stresser. Prøv å legge "turene" i gangen til når hunden er rolig og avslappet. Går du fra en gira hund vil den gjerne gire seg enda mer. Et godt tips er også å gi hunden noe å tygge på mens du går ut så den er opptatt av det og ikke at du er borte. 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har en hund helt uten antydninger til å bli stresset når hun er alene hjemme. Men om noen skulle ha passet henne, som hun ikke kjente og i tillegg i et nytt hjem hadde jeg ikke lovet at hun kunne vært alene hjemme. Start gradvis, de må føle seg hjemme og trygge. Kjøp en ball/leke du kan fylle med godis, gjerne fryst, og dra når hunden er opptatt. Ikke gjør noe big deal om at du kommer tilbake, eller at du drar. Men helst en liten avledning når du drar i form av godis eller noe den kan holde på med en stund. Ikke vær borte lenge, og se hvor lang tid det tar før hunden begynner å stresse. Anonymous poster hash: a670b...d15 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Har du hatt hund før? Man trener akkurat som man trener en valp på å være alene. Anonymous poster hash: 88f83...e78 Ja jeg har hatt hund før, men fra de var valp. Jeg har også passet voksne hunder og de har ikke reagert på at jeg har latt de bli alene en time eller to. Men kanskje hans fortid som omplasseringshund gjør at han trenger ekstra tid. Han er ellers veldig fin og omgjengelig. Ts. Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 En god regel jeg har hørt ang omplasseringshunder er å behandle de som valper. Gå ut ofte så hunden får tisset og ta det sakte med alene hjemme. Når hunden ikke reagerer på å være 15 min alene kan den godt klare et par timer. Klarer den et par timer klarer den også en arbeidsdag. framskrittene skal være babyskritt den første uken, men det burde gå med stormskritt når det går seg til og hunden føler seg trygg på det nye hjemmet sitt. En stødig hund skal ikke ha tatt det så veldig hardt, men ta det med ro en stund så hunden skjønner at du ikke forlater den også prøver du babyskritt. Har du mulighet til å filme hunden? Sett på og ta deg en tur i gangen/trappa på blokka, maks 5 min også går du tilbake. OVERSE hunden når du kommer hjem, ikke lag en stor hilse seremoni. Peser/bjeffer hunden? Filming er genialt da du kan se om hunden tar det fint eller stresser. Prøv å legge "turene" i gangen til når hunden er rolig og avslappet. Går du fra en gira hund vil den gjerne gire seg enda mer. Et godt tips er også å gi hunden noe å tygge på mens du går ut så den er opptatt av det og ikke at du er borte. Ja han peser selv om jeg har hatt besøk bare jeg går og henter posten og da er han jo ikke alene. Straks jeg er ute av døra går han frem og tilbake til hagedøra og ytterdøra og peser. Jeg overså han når jeg kom hjem, sa bare hei og pakket ut matvarene. Han var i buret sitt når jeg var ute. Han er vant til å være i bur, men jeg lar han helst gå hvor han vil og til vanlig står burdøra åpen, men de som hadde han før sa at han pleide sove i buret og være der når de var på jobb. Han velger ikke buret når døra står åpen. Da ligger han i sofaen eller på et teppe. Ts Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 En god regel jeg har hørt ang omplasseringshunder er å behandle de som valper. Gå ut ofte så hunden får tisset og ta det sakte med alene hjemme. Når hunden ikke reagerer på å være 15 min alene kan den godt klare et par timer. Klarer den et par timer klarer den også en arbeidsdag. framskrittene skal være babyskritt den første uken, men det burde gå med stormskritt når det går seg til og hunden føler seg trygg på det nye hjemmet sitt. En stødig hund skal ikke ha tatt det så veldig hardt, men ta det med ro en stund så hunden skjønner at du ikke forlater den også prøver du babyskritt. Har du mulighet til å filme hunden? Sett på og ta deg en tur i gangen/trappa på blokka, maks 5 min også går du tilbake. OVERSE hunden når du kommer hjem, ikke lag en stor hilse seremoni. Peser/bjeffer hunden? Filming er genialt da du kan se om hunden tar det fint eller stresser. Prøv å legge "turene" i gangen til når hunden er rolig og avslappet. Går du fra en gira hund vil den gjerne gire seg enda mer. Et godt tips er også å gi hunden noe å tygge på mens du går ut så den er opptatt av det og ikke at du er borte. Jeg kan filme han og sette på webcam. Men er det lurt å la han være i buret? Han har det kanskje bedre hvis jeg ikke stenger han i bur? Jeg er ikke vant til å ha hunder i bur annet enn under transport. Men de som har vært på besøk sier at han går frem og tilbake og peser når jeg foreksempel har vært i postkassa eller ute med søpla. Anonymous poster hash: 90875...646
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har selv hatt en hund som kunne være alene før jeg fikk henne, men da hun kom til meg, fikk hun "seperasjonsangst". Det jeg gjorde, var å jobbe masse med henne på helt andre ting. Helt vanlig øvelser man gjør med hunder. Hun ble gradvis tryggere og mer selvsikker. Jeg jobbet også med at hun ikke fikk lov å fotfølge med i leiligheten. Ba henne ligge og "bli". Deretter kjørte jeg 1 min, 2 min, 5 min, 10 min ++ samtidig som jeg satte opp pcen med kamera slik at jeg kunne gå inn hver gang hun la seg ned. Det tok en liten stund, men nå har jeg en hund som uten problemer er alene hjemme, og ingen flere favorittsko er gnagd opp Ikke gi opp! Anonymous poster hash: 289de...a3f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå