AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Min samboer mener at jeg er klassisk arbeiderklasse, men jeg er litt uenig. Da jeg har en far med 5 årig ingeniør utdannelse og en mor som ikke har noen utdannelse utover grunnskolen hvilken sosial klasse tilhører jeg da? Hvilken sosial klasse mener du at du tilhører og hvorfor? Anonymous poster hash: 6e441...0b7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Klasse er veldig udefinert i Norge. Av flere grunner - landet er sapass rikt at en underklasse knapt eksisterer. Det er selvsagt forskjell på folk, men vi har heller ingen "overklasse", kun en finansiell elite. Ville plassert meg selv som øvre middelklasse. Anonymous poster hash: 94a51...1aa 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Klasse er veldig udefinert i Norge. Av flere grunner - landet er sapass rikt at en underklasse knapt eksisterer. Det er selvsagt forskjell på folk, men vi har heller ingen "overklasse", kun en finansiell elite. Ville plassert meg selv som øvre middelklasse. Anonymous poster hash: 94a51...1aa Men hvorfor ville du det? hva er dine kriterier? Anonymous poster hash: 6e441...0b7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Hva har faren og moren din jobbet med da, TS? Og tidligere generasjoner? Jeg synes ikke at man tilhører arbeiderklassen med fem års utdannelse, jeg prøver bare å forstå hva kjæresten din kan mene. Hva er kjærestens bakgrunn? Anonymous poster hash: ed21a...324 2
Djungelvrål Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 (endret) Min samboer mener at jeg er klassisk arbeiderklasse, men jeg er litt uenig. Da jeg har en far med 5 årig ingeniør utdannelse og en mor som ikke har noen utdannelse utover grunnskolen hvilken sosial klasse tilhører jeg da? Hvilken sosial klasse mener du at du tilhører og hvorfor? Anonymous poster hash: 6e441...0b7 Du tilhører arbeiderklasse ja, høyskoleutdannelse er helt vanlig og gjør ikke folk til overklasse. Hvorfor betyr det noe? De eneste i Norge jeg tenker på som overklasse er kjendiser, overleger, folk med "gamle penger" rike bedriftseiere og landeiere, Samboeren min er også ingeniør og er i tillegg bedriftseier, men det kunne ikke ramlet meg inn å kalle oss for overklasse for det. Så latterlig! Endret 27. februar 2014 av KG dama 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Hva har faren og moren din jobbet med da, TS? Og tidligere generasjoner? Jeg synes ikke at man tilhører arbeiderklassen med fem års utdannelse, jeg prøver bare å forstå hva kjæresten din kan mene. Hva er kjærestens bakgrunn? Anonymous poster hash: ed21a...324 Kjærstens bakgrunn er at begge foreldrene hans har doktorgrader, så han er vel definitift øvre middelklasse. Han mener at siden min mor ikke har noen utdannelse så trekker det meg ned. + at min far ikke jobber med noe akademisk, han eier sinegen bedrift hvor han videreformidler varer. Tidligerer generasjoner er det mye fiskere og bønder og husmødre... Anonymous poster hash: 6e441...0b7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Du tilhører arbeiderklasse ja, høyskoleutdannelse er helt vanlig og gjør ikke folk til overklasse. Hvorfor betyr det noe? De eneste i Norge jeg tenker på som overklasse er kjendiser, overleger, rike bedriftseiere og landeiere, Jeg prøvde ikke å prate meg inn i overklassen altså men hadde tenkt meg inn i middelklassen...er så utrolig uenig i at kjendiser er overklasse, Tone Damli uten noen form for utdannelse er ikke "overklasse" i mine øyne. Anonymous poster hash: 6e441...0b7 13
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Du tilhører arbeiderklasse ja, høyskoleutdannelse er helt vanlig og gjør ikke folk til overklasse. Hvorfor betyr det noe? De eneste i Norge jeg tenker på som overklasse er kjendiser, overleger, folk med "gamle penger" rike bedriftseiere og landeiere, Samboeren mn er også ingeniør og er i tillegg bedriftseier, men det kunne ikke ramlet meg inn å kalle oss for overklasse for det. Så latterlig!i Det som er latterlig er at du tydeligvis ikke er klar over at det er noe som heter middelklasse. Anonymous poster hash: ed21a...324 14
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Kjærstens bakgrunn er at begge foreldrene hans har doktorgrader, så han er vel definitift øvre middelklasse. Han mener at siden min mor ikke har noen utdannelse så trekker det meg ned. + at min far ikke jobber med noe akademisk, han eier sinegen bedrift hvor han videreformidler varer. Tidligerer generasjoner er det mye fiskere og bønder og husmødre... Anonymous poster hash: 6e441...0b7 Fiskere og bønder er så mangt. Det var forskjell på jekteeiere/storbønder og vanlige fiskere uten egen båt og bønder med småbruk. Det er også andre ting som spiller inn, som kulturell kapital. Jeg prøvde ikke å prate meg inn i overklassen altså men hadde tenkt meg inn i middelklassen...er så utrolig uenig i at kjendiser er overklasse, Tone Damli uten noen form for utdannelse er ikke "overklasse" i mine øyne. Anonymous poster hash: 6e441...0b7 Nei, det er jeg enig i, men hun kunne ha blitt det, dersom hun hadde giftet seg inn i overklassen. Anonymous poster hash: ed21a...324 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Fiskere og bønder er så mangt. Det var forskjell på jekteeiere/storbønder og vanlige fiskere uten egen båt og bønder med småbruk. Det er også andre ting som spiller inn, som kulturell kapital. Nei, det er jeg enig i, men hun kunne ha blitt det, dersom hun hadde giftet seg inn i overklassen. Anonymous poster hash: ed21a...324 Det syntes jeg ikke, en person som hoppet av utdannelseskarusellen etter vgs, vil aldri være overklasse i mine øyne, uansett hvor rik hun ble (kanskje med unntak av Mette Marit) Anonymous poster hash: 6e441...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Hvem bryr seg? Det er det store spørsmålet. Anonymous poster hash: 1d390...2f0 21
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Hvem bryr seg? Det er det store spørsmålet. Anonymous poster hash: 1d390...2f0 å lukke øynene for et fenomen betyr ikke at det ikke eksisterer... Anonymous poster hash: 6e441...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Men hvorfor ville du det? hva er dine kriterier? Anonymous poster hash: 6e441...0b7 - Høyere utdannelse hjemmefra (foreldre, besteforeldre, sosken) - Kulturell kapital (belest, bereist osv.) - Familie med veldig god råd Det ligger mest i kulturen for min del. Faren min er kanskje litt av en "intellektuell snobb", men de har vært svært papasselige gjennom hele oppveksten, ift. hva jeg skal lese, hva jeg ikke kan se på TV osv. Anonymous poster hash: 94a51...1aa 3
Gjest Evans Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 (endret) Vi har jo ikke klasser i Norge slik som de har i England. I Norge er vi alle like men noen mener vi har et klassesamfunn også i Norge http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Den-nye-overklassen-6609832.html#.Uw8MbdwbTi0 Jeg syns det blir vanskelig å si at noen er i den og den klassen, når vi ikke har en definisjon av hva som ligger i de ulike klassene i Norge og dette ikke er noe som er brukt til vanlig. The upper class in modern societies is often considered by middle class social scientists and their adherents to be the social class composed of the wealthiest members of society, who also wield the greatestpolitical power. According to this view, the upper class is generally contained within the wealthiest 1-2% of the population, and is distinguished by immense wealth (in the form of estates) which is passed on from generation to generation the middle class is the broad group of people in contemporary society who fall socio-economically between the working class and upper class. The common measures of what constitutes middle class vary significantly among cultures. The working class (also lower class, labouring class, proletariat, or laboring class) are those employed in lower tier, subordinate jobs. These typically include blue-collarjobs, but also include large amounts of white collar and service work. The working class subsists on wages, by working for others, because it does not own independent means of income generation. (wiki) Jeg vet ikke hva som er reglene for hopping mellom klassene, men i Norge står vi i hvert fall fritt til å hoppe fremover, og bakover, om vi ønsker det, ettersom vi egentlig ikke har noe klassesamfunn - formelt sett i hvert fall. Og er det egentlig noen som bryr seg om dette? Om foreldrene mine har jobbet som fiskere eller har studert på universitetet har i dag lite å si for hvem jeg definerer meg selv som. Jeg har muligheten til å ta en god utdannelse uavhengig av deres valg og kapital (selv om det selvsagt kan være et fortrinn å komme fra en mer akademisk familie om du selv skal studere noe akademisk i mange år). Endret 27. februar 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Det syntes jeg ikke, en person som hoppet av utdannelseskarusellen etter vgs, vil aldri være overklasse i mine øyne, uansett hvor rik hun ble (kanskje med unntak av Mette Marit) Anonymous poster hash: 6e441...0b7 Jeg snakker ikke om økonomi, jeg snakker om overklasse. To forskjellige begreper. Hvis hun hadde giftet seg med en dansk eller svensk greve, så hadde hun tilhørt overklassen. Anonymous poster hash: ed21a...324 2
minister-mio Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Jeg syntes det er rart du går etter foreldrene dine sin utdannelse. Har ikke din egen og din manns noe å si? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Jeg syntes det er rart du går etter foreldrene dine sin utdannelse. Har ikke din egen og din manns noe å si? Den har noe å si men ettersom klasse ofte er definert utifra bakgrunn og hva man har vokst opp med - det former ens verdier og kultur. Man kaller det jo "klassebakgrunn". I land som faktisk har klassesystem er dette tydelig. Ta f.eks. skuespillere som Clive Owen og Liam Neeson - de er steinrike kjendiser idag, men de er fra fattig landsbygd med foreldre uten utdannelse og vil fortsatt referere til seg selv som "arbeiderklasse". Pa lik linje definere briter (eller franskmenn for den saks skyld) overklasse med titler og velstand som gar flere generasjoner tilbake (aristokrati) - man kan ikke pakalle seg overklasse her uavhengig av hvor rik, velutdannet eller kultivert man er. I USA derimot er overklasse kun en finansiell elite. Egen og ektefelles utdannelse spiller en rolle, men det hele har stort sett en sammenheng. Det er sjelden at et barn av to foreldre med doktorgrad ikke studerer i det hele tatt (dog det skjer). Anonymous poster hash: 94a51...1aa 2
Grønt blad Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Hvilken utdannelse/jobb har du selv? Hvilke interessert har du? Avhengig av interesser og kulturell kapital, ville jeg plassert foreldrene dine i arbeiderklassen eller middelklassen. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Hvem bryr seg? Det er det store spørsmålet. Anonymous poster hash: 1d390...2f0 Vi har jo ikke klasser i Norge slik som de har i England. I Norge er vi alle like Jeg syns det blir vanskelig å si at noen er i den og den klassen, når vi ikke har en definisjon av hva som ligger i de ulike klassene i Norge og dette ikke er noe som er brukt til vanlig. Og er det egentlig noen som bryr seg om dette? Om foreldrene mine har jobbet som fiskere eller har studert på universitetet har i dag lite å si for hvem jeg definerer meg selv som. Jeg har muligheten til å ta en god utdannelse uavhengig av deres valg og kapital (selv om det selvsagt kan være et fortrinn å komme fra en mer akademisk familie om du selv skal studere noe akademisk i mange år). Hvem som bryr seg? Nei, altså noen er interessert i fenomener i et samfunn, politikk. Noen bruker til med år av sitt liv på å studere disse fenomenene på universitetet. Selv om det ikke er store forskjeller i Norge som i Storbritannia, så betyr det ikke at det ikke finnes klasseforskjeller. Det er heller ingen stor uenighet om at forskjellene har økt de siste 20 årene. Det er vel ingen som har påstått at dette har betydning for hvilken verdi man har som mennesker, eller at man kan foreta en klassereise. Det betyr imidlertid ikke at klasser ikke ekstisterer og at det ikke kan være interessant å diskutere disse mekanismene i samfunnet. Anonymous poster hash: ed21a...324 3
Gjest Evans Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Hvem som bryr seg? Nei, altså noen er interessert i fenomener i et samfunn, politikk. Noen bruker til med år av sitt liv på å studere disse fenomenene på universitetet. Selv om det ikke er store forskjeller i Norge som i Storbritannia, så betyr det ikke at det ikke finnes klasseforskjeller. Det er heller ingen stor uenighet om at forskjellene har økt de siste 20 årene. Det er vel ingen som har påstått at dette har betydning for hvilken verdi man har som mennesker, eller at man kan foreta en klassereise. Det betyr imidlertid ikke at klasser ikke ekstisterer og at det ikke kan være interessant å diskutere disse mekanismene i samfunnet. Anonymous poster hash: ed21a...324 Så klart er det folk som bruker tid på dette, men jeg tenker selvsagt på vanlige folk, som også var utgangspunktet for tråden (?). Hvem går rundt å tenker på om de er middelklasse eller arbeiderklasse? Og særlig i Norge? Og hvem av vanlige folk har behov for å dele opp folk de kjenner i ulike klasser? Jeg interesserer meg også for samfunn og politikk, men jeg bryr meg ikke om hvilken klasse folk, eller jeg selv, tilhører. Men selvsagt kan det være interessant å se på om det er makt-eliter i Norge, og hvilke kriterier det er for å komme inn i disse gruppene, men det syns jeg ikke henger sammen med hvilke klasse man selv definerer seg som – hvilket, slik jeg forstod det som, var spørsmålet her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå