Gå til innhold

Vin til maten med barn til stede.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn har bare godt av å lære at alkohol handler om smak og ikke om fyll. Har dere familie og venner som ikke klarer å drikke sivilisert, uavhengig av om det er barn til stedet eller ikke, er jeg enig i at det er en god idè å begrense serveringen.

Jeg har vokst opp med foreldre og familie som tok seg alkohol til maten ofte. Og jeg har aldri opplevd en full voksen i nærmeste omgangskrets. Det gav meg et normalt forhold til alkohol også som voksen. Jeg drikker meg aldri full, men nyter ofte et-par glass vin sammen med venner eller alkohol som passer til maten.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1974
Skrevet

Jeg kan fortelle hva vi gjorde. Vi hadde ikke veldig mange barn til stedet, det var mine nieser på 16 ( 3 stykker) ei på 12. så min mann sine barn som da var 10,11 år gamle, en liten baby som var 3 uker gammel og mine brudebarn som var 5,7, 9, 11.

Det vi gjorde var å servere vin, øl til maten, vi informerte om at det var barn til stedet for de som vi visste ikke ville klare seg bra, og at disse barna forsvant når baren åpnet.

Mine nieser kom jo fra Nord sammen med foreldrene sine og der sa vi at de måtte gjerne bli men at da var det foreldrenes ansvar, noe som da medføre at de dro på hotellet ,mens en av de voksne ble med, de skulle ta 0800 fly så de måtte uansett dra tidelig.

Jeg mener at barn ikke har vondt å se at foreldre / folk kan nyte et glass vin eller 2 til maten.

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Jeg syntes ikke du behøver å opplyse om dette ettersom det er vanlig å servere vin til mat :) Foreldrene vil antagelig spørre dere om det er et helt alkoholfritt bryllup eller ei, dersom dette er noe de er opptatte av. Syntes det er flott at du tar hensyn til at dere har invitert barn og derfor serverer begrensede mengder alkohol. Som regel er det noen av gjestene som ikke klarer å beherske seg ifht. alkohol og som setter foreldrene og barna i en vanskelig situasjon, her har dere tatt ansvar. Tommel opp til TS!

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette hysteriet? Er helt normalt i min omgangskrets å drikke selv med barn til stedet. Det går ann å kun ta seg noen glass vin eller noen øl for å ikke bli overstadig beruset. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan åpne baren heller.. I alle bryllup jeg har vært deltaker i har det vært bar på kvelden og alkohol til maten. Det har overhodet ikke påvirket meg på noen som helst måte.

Jeg skjønner at det er noe annet hvis man har noen med alkohol problemer som er invitert, men et glass vin til maten må man kunne ta seg i ett bryllup.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke noe problem i mine øyne. God vin hører til god mat. Hadde heller reagert på det motsatte tror jeg, - altså om det ikke ble servert vin. Men folk er jo forskjellige :)

• Liker 1
Skrevet

Makan til hysteri!!!!

Du snakker som om du inviterer til LSD sex orgie!

• Liker 4
Skrevet

Vi har ikke skrevet noe om alkohol i invitasjonen. Burde vi nevne det kanskje??

Vet at min nærmeste familie syns det er ok + har sett at flere i hans familie har kosa seg med vin sammen med barna der. Så egentlig er det særlig to familier jeg er litt usikker på fordi jeg vet at foreldrene ikke drikker og har aldri vært i situasjoner sammen med dem der det har vært alkohol.

Anonymous poster hash: b3952...431

Da ville jeg vel heller opplyst at det ikke blir servering etter maten.

Skrevet

Det skulle dere tenkt på før dere fikk barn.

Anonymous poster hash: d8b06...3f0

Hjelpes.

Skrevet

Vi kommer til å servere vin til middag med barn tilstede. Men i vår familie er vi oppvokst med at vin skal nytes og ikke pælmes for å bli fortere full.

Det er selvsagt forskjellig fra familie til familie, men vi har avslappet forhold til alkohol.

Anonymous poster hash: 1d096...a50
Skrevet

I andre deler av verden - og Europa - er det barn som vokser opp helt greit mens de ser sine foreldre drikke vin til maten. Til og med på hverdager.

Skrevet

Jeg syns nesten det er viktigere å informere om at det IKKE blir alkohol og dans etter maten.

I de bryllupene jeg har vært har kakene og kaffen vært over senest klokka 22 - og da hadde jeg blitt rimelig skuffa om lyset ble skrudd på i lokalet!

• Liker 3
Skrevet

Bare nordmenn som blir dritings på 1 glass vin eller ikke klarer å nyte vinen til maten og ikke drikke seg dritings.

Helt utrolig at dette kan være et spørsmål.

Anonymous poster hash: 133fa...48f
Skrevet

Jeg syntes ikke du behøver å opplyse om dette ettersom det er vanlig å servere vin til mat :) Foreldrene vil antagelig spørre dere om det er et helt alkoholfritt bryllup eller ei, dersom dette er noe de er opptatte av. Syntes det er flott at du tar hensyn til at dere har invitert barn og derfor serverer begrensede mengder alkohol. Som regel er det noen av gjestene som ikke klarer å beherske seg ifht. alkohol og som setter foreldrene og barna i en vanskelig situasjon, her har dere tatt ansvar. Tommel opp til TS!

Tusen takk for et fint svar :) vil jo så klart ta hensyn til alle. Vår dag blir fin dersom de fleste har det gøy! :)

Og takk for fine innspill alle sammen. Jeg føler meg tryggere på at å servere vin til maten er et godt og respektfullt valg! Hilsen TS

Skrevet

Jeg syns nesten det er viktigere å informere om at det IKKE blir alkohol og dans etter maten.

I de bryllupene jeg har vært har kakene og kaffen vært over senest klokka 22 - og da hadde jeg blitt rimelig skuffa om lyset ble skrudd på i lokalet!

Lokalet stenger 01:30 og vi planlegger å være der til da. Kakene skal serveres i 23-24 tiden så vi lager kanskje et par aktiviteter/ konkurranser eller noe gøy vi kan ha i bakhånd dersom vi føler at stemningen dauer helt av. :) TS

Skrevet

Tviler på det støter noen barn. Med mindre de f.eks. har opplevd alkoholmisbruk i familien. Men da ville du vel også gjerne visst om dette og tatt hensyn.

Dersom foreldrene derimot mener det kan støte barna sine, så får de heller få noen til å passe barna mens de er på bryllupsfesten.

Skrevet

Som barn av en familie som misbrukte alkohol til alle høytider og fester er jeg veldig ydmyk over at du tenker på barna her TS. Jeg kjenner jeg får helt angst av å ha alkohol i nærheten av barn, men nå vet ikke jeg hva det vil si å ha en sunt forhold til alkohol heller.

Anonymous poster hash: fc80d...f50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...