Gå til innhold

Er ikke dette alt for høyt strømforbruk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene i en leilighet på 35 kvadrat. Jeg har to oljeovner der den ene vanligvis står på rundt 2 av 4 og den andre bytter jeg på å skru av og på på veldig lite varme.

Ellers dusjer jeg en gang hver 3 dag og bruker pc-en ganske mye hver dag.

Er dette nok til å sluke 1400 kwh i måneden? Jeg synea det høres så veldig mye ut i forhold til at jeg prøver å være veldig forsiktig med forbruket. Har aldri tv-kontakten i, og bruker forsåvidt omtrent aldri tv-en.

Har 2 sparepærer på, og 2 led. Sparepærene skrus av hver kveld.

Anonymous poster hash: 9e246...87d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja også har jeg jo et kjøleskap som går på en del. Og vasker tøy omtrent 1-2 ganger i uka.

Har ikke oppvaskmaskin eller noen andre ting som bruker mye strøm.

Skrevet

Nå på vinteren så er nok dette fult mulig om det er dårlig isolert. Høres veldig mye ut dog. Vet ikke hvor kaldt det er der du bor? Har du ikke varmekabler? Det kan sluke en del :)

Kan du kjenne om det er mye trekk i vinduer osv? Står ventiler oppe?

Skrevet

Det var veldig høyt, ja. Jeg leste akkurat av strømmen her, siden 1.2. har vi brukt 1200 kw og vi er en familie på fem i et middels stort rekkehus der både vaskemaskin og oppvaskmaskin går nesten daglig. I tillegg har vi varmekabler i gangen og på to bad som står på hele tiden, og det dusjes mye. Vi er ekstremt lite flinke til å spare strøm, så det høres rart ut at vi bruker mindre enn du gjør.

Anonymous poster hash: f4103...f7a

Skrevet (endret)

Jeg bor alene i en leilighet på 35 kvadrat. Jeg har to oljeovner der den ene vanligvis står på rundt 2 av 4 og den andre bytter jeg på å skru av og på på veldig lite varme.

Gjør følgende umiddelbart.

Gå i sikringskapet og noter ned målerstand (tallene).

Gjør dette hver (eneste dag) en stund. Noter ned på samme tidspunkt hver dag.

Det er fortsatt fyringsesong selv om det er litt mildt om dagen.

Det som har betydning for strømregningen er panelovner, gulv-varme eller annen oppvarming.

Kanskje du har en lekk varmtvannsbereder.

Forbruket ditt på 1400 kwh tilsvarer nesten 2000W som står på kontinuerlig uten termostat (24t i døgnet, hele måneden).

Skaff deg også noen termometre som du plasserer i viktige (oppvarmede rom).

Hvor varmt har du det inne?

Litt mer:

1400 / 30 dager = 46.67 kwh i døgnet.

Deles dette på 24 blir det 1.94 kwh i timen - altså 1940 watt kontinuerlig forbruk.

Oljeovnen din er sikkert på 1000, 1500 eller 2000W....?

Den alene kan faktisk være årsaken, men du har sikkert varme på badet også.

Endret av slask
Skrevet

Det kommer ann på hvor godt isolert leiligheten er og hvor du bor, så behøver ikke være noe feil.

Eks.

Oljeovn 1, 2500W. Dersom denne står på halvparten av tiden så tilsvarer dette:

2,5 kW * 12 timer * 30 dager = 900 kWh

Oljeovn 2, 2000W. Dersom denne står på 5 timer i døgnet tilsvarer dette:

2 kW * 5 timer * 30 dager = 300 kWh

Kjøleskap. Typisk 250-300 kWh per år:

250 kWh / 12 måneder = 20 kWh

PC: Typisk 150-200 watt. 10 timer bruk per dag.

0,15 kW * 10 timer * 30 dager = 45 kWh

Tilsammen blir dette 1265 kWh.

Anonymous poster hash: dfe5c...88f
  • Liker 1
Skrevet

Er dette nok til å sluke 1400 kwh i måneden? Jeg synea det høres så veldig mye ut i forhold til at jeg prøver å være veldig forsiktig med forbruket. Har aldri tv-kontakten i, og bruker forsåvidt omtrent aldri tv-en.

Oljeovner kan være så mangt.

Dersom den ene er på 2000w og vi antar at den er effektiv 18 timer i døgnet ville denne alene brukt 1080kwt.

Skrevet

Jeg bor akkurat sånn som deg. 35 kvadrat. I januar brukte jeg 1100KWh. Her brukes dusjen 2 ganger hver dag + varmegulv + en ovn som står på 750w døgnet rundt. Vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøres 2-3ganger i uka og jeg er ikke spesielt opptatt av å spare strøm på noe. :P

Skrevet

Oljeovner kan være så mangt.

Dersom den ene er på 2000w og vi antar at den er effektiv 18 timer i døgnet ville denne alene brukt 1080kwt.

Dette var du kanskje ikke helt stødig på :-)

2000 W = 2 kW

Gang med 18 timer og du får 36 kWh

Nå er det også et definisjonsspørsmål hva som er effektiv tid.

En ovn med termostat er ikke effektiv hele tiden. I et godt isolert rom så er den effektiv kanskje 1/3 av tiden.

Den må bare "gi på litt" hver gang temperaturen synker for lavt.

Og til TS. Ikke bekymre deg for LED-pærene dine. De trekker ingenting. Ikke en gang i løpet av et år. PC og TV er også nesten ubetydelig. Om du skal slå disse av har mer med levetid å gjøre.

Skrevet

Dette var du kanskje ikke helt stødig på :-)

2000 W = 2 kW

Gang med 18 timer og du får 36 kWh

Nå er det også et definisjonsspørsmål hva som er effektiv tid.

En ovn med termostat er ikke effektiv hele tiden. I et godt isolert rom så er den effektiv kanskje 1/3 av tiden.

Den må bare "gi på litt" hver gang temperaturen synker for lavt.

Nå var det snakk om én måned så da stemmer det.

Varmeovn med termostat er enten av eller på. Så det gir ingen mening å snakke om å "gi på litt".

Skrevet

TS her!

Har ingen varme på badet. Ingen varmekabler. Ingen tørketrommel.

Skulle gjerne notert, men strømskapet er inne hos utleier. (Bor i en del av bolig)

Jeg pleier å prøve å holde temperaturen på rundt 20 grader inne.

Jeg får vel anta at det er ovnene som er årsaken da. :/

Vi får se hvordan det går. Kan hende jeg ser etter en billigere strømleveradør også.

Jeg skjønner ikke hva annet det kan være enn ovnene.. Men syns det er litt rart siden jeg er såpass streng på alt annet strømbruk.

Skrevet (endret)

Synes det høres veldig mye ut. Min bolig er ca 160 kvadrat og halvparten av tiden er vi 3 stykker her. Resten av tiden er jeg alene. Varmegulv i 2 rom, det dusjes daglig, vaskemaskin som går ca 8 ggr i måneden + tørketrommel, oppvaskmaskin som brukes annenhver dag. Flere frittstående varmeovner.

Bruker ca 18 000 kW pr år.

Edit: hadde oppgitt feil årsforbruk

Endret av Sign
Skrevet

Oppvarming tar mye strøm! oljeovner bruker veldig mye, og hvis det er dårlig isolert så må jo ovnen "jobbe" hele tiden for å holde temperaturen oppe.

Skrevet

Oppvarming tar mye strøm! oljeovner bruker veldig mye, og hvis det er dårlig isolert så må jo ovnen "jobbe" hele tiden for å holde temperaturen oppe.

En oljeovn bruker akkurat like mye en panelovn eller varmekabler med tilsvarende effekt.

Eller gammeldagse lyspærer med glødetråd.

Skrevet

Varmeovn med termostat er enten av eller på. Så det gir ingen mening å snakke om å "gi på litt".

Jo da, det gir mening når man snakker om hvor lang tid termostaten kobler inn elementet.

Setter du på ovnen i gjennomkaldt rom kan det f.eks. gå 5-10 timer før instilt temp er oppnådd - da går 2000W kontiunerlig. Deretter slår kanskje termostaten inn 5 minutter og 5 minutter "hvile" (altså halv effekt i snitt).

Skrevet

Jo, det er mye, og høres helt feil ut. Jeg har en liten enebolig på rundt 100 kvm, og har i januar (kaldeste måned, så langt i år) hatt bare litt høyere forbruk enn deg.

Du burde få sjekket at spenningen er riktig, at alt er i orden med sikringsboksen, og om det er noe du ikke har tenkt på som sluker strøm.

Anonymous poster hash: 78dea...a18

Skrevet (endret)

Du burde få sjekket at spenningen er riktig, at alt er i orden med sikringsboksen, og om det er noe du ikke har tenkt på som sluker strøm.

Anonymous poster hash: 78dea...a18

Spenningen er ikke problemet her.

10% avvik går greit, men hvis variasjonene skjer mens man f.eks. ser på ei lyspære vil man se at pæra lyser hvitere (vanlig glødepære).

Større avvik vil gjøre at elektronikk ryker eller slutter å virke.

Høres mer ut som leietaker "tjener litt ekstra" her.

(forutsatt at leiligheten er normalt godt isolert og vinduer ikke står pip åpne store deler av døgnet).

Endret av slask
Skrevet

Ok, etter mye forvirring har jeg nå funnet ut at 1400 var forbuket på 2 måneder. Så fordelt på to så vil de si rundt 700 kwh per måned de siste to månedene. Men jeg er fortsatt vilt forvirret over den forrige strømregningen min. Skjønner ikke helt hva som er hva der, og om det ser riktig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...