Gå til innhold

Hva er essensen av fascisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste tillegger begrepet "fascist" en negativ verdivurdering, men hva er egentlig essensen av fascisme? Hva er det som gjør en fascist til en fascist? Er det uniformen? Frisyren på barten? Den aggressive retorikken? Eller noe helt annet?

Anonymous poster hash: 8bdda...d1a
Skrevet (endret)

Fascisme er avledet av fasci og har sammenheng med det romerske fasces, som et et knippe av tynne trestokker som holdes sammen med makt. Tvungent samhold er altså essensen av fascisme. Fascister søker å prakke sine verdier på resten av befolkningen, enten de vil det eller ikke. Det er en vanlig utbredt myte at man må gå i uniform, være sinna og skrike høyt og gasse jøder for å være fascist, men det er ikke tilfelle. Man er fascist i den grad man vil tvinge sine verdier på andre. Eksempler: Avgifter på og forbud mot "uønsket adferd" (sukkeravgift, alkoholavgift, røykelover, sexkjøpslover, etc). Tilhengerne av dette omtales med rette som helsefascister og seksualfascister.

Endret av Filosof1
Skrevet

Nasjonalisme, "er du ikke med oss er du mot oss" tankegang, og troen på at fysisk eller militær makt gir deg rettigheter til å bruke denne for å tvinge igjennom politikk er det jeg forbinder med fascisme.

Anonymous poster hash: d6316...a28
Skrevet

Nasjonalisme, "er du ikke med oss er du mot oss" tankegang, og troen på at fysisk eller militær makt gir deg rettigheter til å bruke denne for å tvinge igjennom politikk er det jeg forbinder med fascisme.

Troen på at man har rett til å tvinge igjennom politikk er fascistisk, ja, men det er fullt mulig å være fascist uten å være nasjonalist.

Skrevet

Troen på at man har rett til å tvinge igjennom politikk er fascistisk, ja, men det er fullt mulig å være fascist uten å være nasjonalist.

Det har jeg vanskelig for å se. Et av grunnprinsippene fascistiske bevegelser har alltid vært at nasjonalstaten er limet som skal holde kvistene samlet i fascien.

Skrevet

Det har jeg vanskelig for å se. Et av grunnprinsippene fascistiske bevegelser har alltid vært at nasjonalstaten er limet som skal holde kvistene samlet i fascien.

Det er riktig at det er veldig vanlig at fascister er nasjonalister, men essensen av fascisme er tvungen ensretting, og nåde den som forsøker å skille seg ut.

Skrevet

Hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: 83731...0fb
Skrevet

Hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: 83731...0fb

...på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...