Gå til innhold

Hva skal man velge, sfo eller ikke!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Pappa

Vi har en datter som trives svært godt på skole og sfo. Hun begynner i andre klasse til høsten og vi har egentlig ikke bruk for sfo mer. Økonomisk så ville det være en stor fordel å slippe unna utlegg for sfo, vi skulle gjerne hatt det litt romsligere økonomisk. Problemet er bare at hun elsker å være der, leker og har det gøy, sammen med alle vennene som også er på sfo. Når vi vet at hun har det så kjekt der, og at det ikke er andre barn å leke med hjemme etter skoletid (alle er jo på sfo), er det vanskelig å kutte ut sfo. Så dillemaet blir sfo vs økonomi. Noen som har synspunkter? Hjelp hva gjør vi? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Myumi

Hvis hun åpenbart trives godt på SFO og har alle sine venner der ville jeg strukket meg langt for at hun skulle få fortsette der.

Hva er utgiftene deres til SFO pr. mnd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym pappa

Regninger osv......ikke unødvendig luksus. Kan jo være kjekt å ikke alltid være skrapt hele tiden. Vi har begge lavtlønnsyrker, og tilsammen 1.5 stilling. Kunne jo vært kjekt å ha noe ekstra i tillfelle vaskemaskinen ryker..... vi har et barn til også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke SFO'en deres halv plass eller deltidsplass eller noe sånt da? Så kan hun være der litt, til en litt lavere pris...

Ellers ville jeg absolutt prioritert SFO i den grad dere har mulighet til det. Neste år gidder hun kanskje ikke mer, men så lenge hun virkelig har lyst, så... Som du sier, det er jo ingen å være sammen med hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med halv plass for henne? Da kan dere ha henne hjemme på morgenen og så kan hun være der i etpar timer etter skolen hver dag. Det har jeg for min datter og det fungerer kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym pappa

Vi har vært inne på tanken men det blir ikke mange hundrelappene i forskjell....på vår sfo. Nesten to tusen kr er mye å betale for en tjeneste man egentlig ikke har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært inne på tanken men det blir ikke mange hundrelappene i forskjell....på vår sfo. Nesten to tusen kr er mye å betale for en tjeneste man egentlig ikke har bruk for.

Jeg vet at du ikke kan ta 50 & plass, da må du betale for 60%. (Dumt, men slik er det). Dere kan jo velge 40% plass. Da sparer dere jo noen kroner. Jeg ville ha valgt det iallefall, sålenge dere vet at datteren deres trives og at hun har det bra så ville jeg ha latt henne få gjøre det. For hennes del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Nesten to tusen kr er mye å betale for en tjeneste man egentlig ikke har bruk for.

Synet ditt på hva som betyr noe synes jeg er litt følelskaldt. Vi snakker ikke om en ny bil her, vi snakker om datteren sin og hennes beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sofia kom med et godt råd.

Kutt ned på %-plassen hennes en del.

trenger hun å være på SFO alle dagene? Kanksje to eller tre dager i uka er "nok"?

da bør det jo også bli reduserte priser på en måte som gjør det bedre økonomisk for dere, samtidig som jenta fremdeles får lekt seg sammen med vennene sine (i noen dager i allefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har dårlig råd er to tusen kroner mye penger og jeg kan godt forstå at du tenker som du gjør.Klart er det trasig for jenta når hun har det så morsomt der men dersom valget står mellom SFO og det å få betalt strømregninga, eller hva det måtte være, så vet jeg hva jeg hadde valgt. Da må det nesten bare være følelseskaldt.....

Hva med om hun kunne hatt med seg en venn hjem etter skoletid?Eller som andre foreslår,redusert plass på SFO?

Vi har hatt samme problemet selv og var nødt til å kutte SFO for min samboers sønn. Når det står mellom å få betalt regninger og ha råd til mat hele måneden så fant vi ut at SFO var det eneste alternativet. Vi snakket mye med NN på forhånd og forklart situasjonen.Han ble nok både sur og skuffet,men det har gått kjempefint. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker om datteren sin og hennes beste.

Trodde kanskje at det var til datterens beste om familien fikk litt romsligere økonomi også jeg da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym pappa

Synet ditt på hva som betyr noe synes jeg er litt følelskaldt. Vi snakker ikke om en ny bil her, vi snakker om datteren sin og hennes beste.

Tydeligvis at du ikke akkurat er vant med å ha lite penger. Å ha lite penger er ikke noe man selv velger. Og selvfølgelig ønsker man seg mest av alt at man kunne bare ta valg uten å tenke på hva valget koster i kr og øre. Det virker som om enkelte ikke helt vet hva det vil si å ha lite penger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer det samme selv - jeg har mammapermisjon nå, og har sånn sett ikke behov for sfo for storebror som begynner i andre klasse.

Har din datter noen barn å leke med på dagtid hvis hun ikke går på sfo? Barn er flinke til å omstille seg, men de trenger også noen å leke med :-) Hun vil jo også nyte godt av det hvis familien fikk litt romsligere økonomi..

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Hei Anonym Pappa.

Jeg støtter alle de andre her som sier hun bør få fortsette om hun har så stor glede av det. Om dere derimot synes det blir for dyrt, - ja da blir det for dyrt.

til Chiquita:

Det kan kansje oppfattes dithen at mer penger til familien altid er til barnas beste. Problemet er mer hvordan barna selv opplever dette. Hadde barnet fått 1900,- mer i direkte sponsing pr mnd ville hun kansje hatt glede av det en stund. Men etter kort tid hadde hun rutinemessig sett på pengene som noe helt annet enn litt ekstra.

Om beløpet f.eks. blir 100,-/ uke hadde hun sansynligvis vært langt mer glad for å være på SFO. Spørsmålet blir heller om familien har økonomi til å fortsette en slik løsning.

Jeg synes dette bekrefter at barn er mye mer glad for kontakt med andre enn de er mht matrielle goder.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synet ditt på hva som betyr noe synes jeg er litt følelskaldt. Vi snakker ikke om en ny bil her, vi snakker om datteren sin og hennes beste.

I alle dager, Mezzaluna! :o :o

Hva er i veien med deg for tiden... :o :-?

Jeg synes faktisk du virker litt følelseskald jeg... :riste:

Mannen har tydelig reflektert rundt dette, han vet datteren stortrives på SFO, men økonomien har også litt å si. Bedre økonomi gagner også datteren og resten av familien.

Jeg sier som en annen sa, du har nok aldri hatt dårlig råd - håper aldri du får det heller!

Så til Anonym pappa:

Jeg ville nok så langt det lot seg gjøre prøvd å beholde SFO. Der har hun venner, hun stortrives og får vært med på det alle andre barna der får.

Alternativet er kanskje å redusere, men som du selv sier - det er ikke mye å hente der... :-?

Lykke til med valget! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er forskjellen på hel og halv plass til halv tre eller halv fem om ettermiddagen.

Ingen redusering i betalingen om man vil ha noen dager der og noen dager ikke, da må man uansett ha full plass.

Vi har ikke hatt SFO til vår sønn som snart er ferdig med 2klasse fordi vi ikke har råd. Det har funket veldig bra her, det er noen andre barn som heller ikke går der, så han har noen å leke med.

Det har også ført til at enkelte andre i klassen har vært misunnelig på vår gutt som har sluppet SFO og "forlangt" at de fikk slippe.

Derfor er mannen min (som er hjemme) nå blitt "dagpappa" for noen andre barn etter skolen noen dager i uken, så tjener vi litt penger på det i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er vanskelig å ha dårlig råd. Jeg ville imidlertid strukket meg veldig langt for å få råd til SFO når datteren trives der og alle vennene går der. Tror faktisk jeg heller ville handle klær til meg selv på Fretex og koke grønnsakssuppe og slikt fra grunnen et par ganger i uken osv. fremfor å si opp plassen. Siden du setter det opp som et dilemma, hva du skal velge, så antar jeg at du har en viss mulighet til å prioritere. Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2 klasse går de jo lengre dager enn 1 klasse. Timene fra skoleslutt til vennene komme hjem er ikke lenge. Forhør deg litt om noen andre har tenkt å "slutte" på sfo. Eventuelt 2 dager i uka.

Jeg hadde ikke latt mitt barn gå hver dag hvis jeg ikke hadde hatt behov for det. 2000,- er mye penger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...