Gå til innhold

Vil vi få høyere lån om vi unngår mellomfinansiering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i banken for snart ett år siden for å forhøre oss om mulighetene for å kjøpe et rekkehus, og de var villige til å gi oss et lån på maks 3,1.

Leiligheten vi har nå ble kjøpt for 2 mill for 3,5 år siden, og har en takst på ca 2,5.

Vi tenker nå å selge først og dermed unngå mellomfinansiering. Kan vi regne med å få et større lån?

Anonymous poster hash: 778e6...7ae
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det spilte i alle fall ingen rolle for min bank. Den eneste forskjellen var at det hele ble noen tusen dyrere for meg mens jeg måtte betjene begge lånene til leiligheten ble solgt.

Det som er viktig å huske er at dere kan selge over takst og dermed få mer i EK eller undertakst og få mindre EK. Størrelse på egenkapital kan påvirke størrelse på lånet. Hvis 3,1 i lån er begrenset av inntekten deres, så vinner dere ingenting, men hvis tilbudet er begrenset av EK (altså dere tjener mye og kan ta mer i lån, men krav om EK stopper), så kan det være lurt å selge først.

AnonymBruker
Skrevet

Det spilte i alle fall ingen rolle for min bank. Den eneste forskjellen var at det hele ble noen tusen dyrere for meg mens jeg måtte betjene begge lånene til leiligheten ble solgt.

Det som er viktig å huske er at dere kan selge over takst og dermed få mer i EK eller undertakst og få mindre EK. Størrelse på egenkapital kan påvirke størrelse på lånet. Hvis 3,1 i lån er begrenset av inntekten deres, så vinner dere ingenting, men hvis tilbudet er begrenset av EK (altså dere tjener mye og kan ta mer i lån, men krav om EK stopper), så kan det være lurt å selge først.

Tja EK ligger jo i leiligheten vår nå, så blir vel i underkant av en halv mill. Minus det som megleren skal ha, så da snakker vi en 3-400 000 kr. Kanskje ikke så mye, men vi har ikke fått spart opp noe særlig utenom...vi har normale inntekter, og går i pluss hver mnd. Kan fint betale 5000 ekstra i mnd på et lån. Ts

Gjest Ciegus
Skrevet

Tja EK ligger jo i leiligheten vår nå, så blir vel i underkant av en halv mill. Minus det som megleren skal ha, så da snakker vi en 3-400 000 kr. Kanskje ikke så mye, men vi har ikke fått spart opp noe særlig utenom...vi har normale inntekter, og går i pluss hver mnd. Kan fint betale 5000 ekstra i mnd på et lån. Ts

Poenget til Wei Wei er nok at før dere har solgt huset kan dere ikke vite hvor mye EK dere faktisk har. Det er jo ikke sikkert at huset blir solgt til takst.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget til Wei Wei er nok at før dere har solgt huset kan dere ikke vite hvor mye EK dere faktisk har. Det er jo ikke sikkert at huset blir solgt til takst.

Er klar over dette, og at det kan gå både 1 og 200 000 under takst. Noe jeg tviler på i fht beliggenhet og standard.

Vi får høre med banken først uansett. Ts

Skrevet

Vi kjøpte nettopp. Huset vårt legger vi snart ut for salg. Banken trakk av 500000 i ek ifht meglers verdivurdering (3,5 M). Vi kunne altså fått betydelig større lån om vi hadde valgt å selge først (og oppnådd prisant). Nå er selvfølgelig usikkerheten flyttet til hvor stort lån vi faktisk ender opp med og hvor mange mnd mellomfinansiering vi må tåle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...