Tøytigern Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 ...eller ikke hamster. Det er spørsmålet. Argumenter for Hamstere er ålreite dyr. De roter ikke. De bråker ikke, når de har riktig sportsutstyr.. De koster ikke mye i matveien. De skaper trivelig stemning. De klarer seg selv på selskaposfronten, hvis det trengs. Alt utstyr de behøver er i hus. De er våken når jeg er våken. Argumenter mot Det er så trist når de dør. De lever veldig kort. Det er dyrt når de blir syke. Vetrinærer har ikke peiling på å behandle hamster! Hva skal man gjør hvis man skal på en lengre ferie? Hvis hamster kommer i en ulykke, med en dør feks. eller treningshjulet sitt, er det grusomt. Vetrinærer har ikke peiling på å ta seg av hamster! Ok, det virker i grunn som om argumentet med at man ikke kan få godt kvalifisert hjelp til en syk hamster, er det som veier tyngst for meg. I tillegg til dyrlegeutgiftene som de da tar betalt for å avlive hamster i stedet for å behandle det... Men ellers syns jeg hamster er et koselig dyr og jeg har altså et tomt hamsterhjem i boden, her. Noen som kan hjelpe meg å bestemme meg?
Mireille Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 - hamster er nattdyr, og sover derfor store deler av dagen (fungerer dog om du er natteravn) - hamster egner seg ikke for barn, de er skjøre og sover gjerne når barna er våkne - hamster lager mye lyd, jeg har hatt 3 stk, alle bråket - det er ekstremt vanskelig å vite at hamster er sykt, fordi de har en tendens til å skjule sykdommen sin - hamster er veldig asosiale, altså så foretrekker de å være alene Når det er sagt, så har jeg temmet og vært veldig glad i hamsterene jeg har hatt. Jeg har ikke hatt behov for å ta de med til dyrlegen noen gang. Når jeg har reist bort så har jeg brukt enten smådyrpensjonat eller venner som muligheter for å passe hamster. 2
Tøytigern Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2014 - hamster er nattdyr, og sover derfor store deler av dagen (fungerer dog om du er natteravn) - hamster egner seg ikke for barn, de er skjøre og sover gjerne når barna er våkne - hamster lager mye lyd, jeg har hatt 3 stk, alle bråket - det er ekstremt vanskelig å vite at hamster er sykt, fordi de har en tendens til å skjule sykdommen sin - hamster er veldig asosiale, altså så foretrekker de å være alene Når det er sagt, så har jeg temmet og vært veldig glad i hamsterene jeg har hatt. Jeg har ikke hatt behov for å ta de med til dyrlegen noen gang. Når jeg har reist bort så har jeg brukt enten smådyrpensjonat eller venner som muligheter for å passe hamster. Jeg er ofte våken om nettene, så derfor er det ok med et hamster. Jeg har hatt hamster to ganger før, så jeg vet ikke helt hva du mener med bråk? Det eneste som bråker er når de har bur og treningshjul som lager lyd. Hamsteret i seg selv bråker ikke. Spesielt ikke når det ikke kjeder seg såpass mye i et for lite bur, sånn at de begynner med stereotyp adferd som overdreven gnaging (for å komme seg ut...) og fremetisk spurting i løpehjulet ( for å komme seg vekk...) De er stille dyr, som går forsiktig omkring eller bare tasser fort over gulvet/langs gulvlistene. Jeg har ingen barn her som hamster skal bo. Jeg pleier å få meg meg om dyret er sykt, fordi jeg følger mye med på hva det gjør, hvor mye det spiser og drikker, om det følger "rutinene sine", har våt avføring, lar være å vaske seg og sånne ting. Så selv om dyret ikke ser sykt ut, så kan man se det på adferd, spisevaner, drikkevaner, aktivitet og avføringen/urinmengden. At hamster er asosial er jo en ting jeg ser som et pluss, fordi de klarer seg fint uten en hamstervenn (de vil gjerne ikke ha noen!) og de savner ikke selskap av en person. Det de i tilfelle reagerer på er å bli sittende i buret, uten å bli tatt ut ofte nok. Smådyrspensjonat er jeg skeptisk til, fordi jeg har prøvd det- og fått hjem et skittent dyr som ikke har fått rent vann og renhold av hamstertoalettet. Det virket som de hadde satt buret til oppbevaring i en krok og bare latt det stå der til jeg kom tilbake... Jeg har hatt behov for vetrinær til mitt forrige hamster, som fikk sukkersyke og nyresvikt. Men vetrinæren hadde overhode ikke peil og sa hamster hadde luft i magen... Han fortsatte med å forsøke å gi hamster en sprøyte i nakken, som om det var en katt. -Ynnskyld, sa jeg. -Men du stikker den nåla inn i kinnposen. -Neida, sa vetrinæren. Tre sekunder etter rant medisinet ut av munnen til hamsteret. Derfor er jeg skeptisk på å ha noen ny hamster, i tilfelle noe sånt skal skje igjen. Det er helst det som gjør at jeg er skeptisk.
Tøytigern Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2014 En ting til med vetrinærer er et lite hamster jeg fikk hjem en gang, som plutselig fikk anfall og besvimte. Jaha, så tok jeg det til vetrinær. Vetrinæren visste ikke hva det kunne komme av. Så jeg betalte og gikk hjem. Etterpå leste jeg i en bok at hamster som blir dehydrert kan få anfall og besvime. Så jeg byttet vannflasken til hamsteret og la inn agurkbiter. Det viste seg at den var så liten at den ikke hadde drukket fra flaske før. Dyrebutikken solgte hamster som ikke skulle vært tatt fra moren enda! Den var for ung til å klare seg alene. Men med agurk å tygge på kom den seg fort og den lærte å drikke vann fra den nye flasketypen. Den besvimte aldri etterpå, på de to årene den levde. En annen vetrinær jeg var hos, med et lite dverghamster med brukket fot, sa det eneste å gjøre var avlivning. Etterpå lærte jeg at hamster med brukket fot kan komme seg helt fint med ro og hvile til foten gror igjen. Så avlivningen av det lille knøttet var komplett unødvendig. Behandlingen ville vært å ta vekk løpehjulet og sette maten og vann rett utenfor sovehuset! Så derfor er jeg skeptisk til vetrinær når det kommer til andre dyr en landbruskdyr, hund og katt. For vetrinærene har ikke peil, etter min erfaring.
Mireille Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Når jeg skrev at hamsterne bråket var det mer hjulløpingen jeg tenkte på, enkelte hjul lager mye lyd Ellers har jeg stortrivdes med hamster som husdyr. Det med veterinær kan jeg ikke uttale meg så mye om, da jeg ikke har hatt behov for det
Gjest blasé Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 En ting til med vetrinærer er et lite hamster jeg fikk hjem en gang, som plutselig fikk anfall og besvimte. Jaha, så tok jeg det til vetrinær. Vetrinæren visste ikke hva det kunne komme av. Så jeg betalte og gikk hjem. Etterpå leste jeg i en bok at hamster som blir dehydrert kan få anfall og besvime. Så jeg byttet vannflasken til hamsteret og la inn agurkbiter. Det viste seg at den var så liten at den ikke hadde drukket fra flaske før. Dyrebutikken solgte hamster som ikke skulle vært tatt fra moren enda! Den var for ung til å klare seg alene. Men med agurk å tygge på kom den seg fort og den lærte å drikke vann fra den nye flasketypen. Den besvimte aldri etterpå, på de to årene den levde. En annen vetrinær jeg var hos, med et lite dverghamster med brukket fot, sa det eneste å gjøre var avlivning. Etterpå lærte jeg at hamster med brukket fot kan komme seg helt fint med ro og hvile til foten gror igjen. Så avlivningen av det lille knøttet var komplett unødvendig. Behandlingen ville vært å ta vekk løpehjulet og sette maten og vann rett utenfor sovehuset! Så derfor er jeg skeptisk til vetrinær når det kommer til andre dyr en landbruskdyr, hund og katt. For vetrinærene har ikke peil, etter min erfaring. Kommer litt an på hvor du bor i landet, men i Oslo så er det flere dyreklinikker som spesialiserer seg på smådyr/gnagere 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Jeg elsker å ha hamster. Min er veldig sosial, er mye våken og vil opp og kose/løpe fritt. Hun ble kjøpt hos oppdretter som koste med de fra de var helt små. Hjulet bråker litt, men ikke så altfor gale så lenge dyret ikke står på soverommet. Hvis jeg skal reise vekk mer enn 2-3 dager får jeg en til å gå innom og mate og sjekke vann. Anonymous poster hash: 998ca...563 1
Whatwhat Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Hamster er ikke kosedyr hvertfall, de kan bli veldig tamme, men hamstere vil ikke kose. 2
Gjest Silverstream Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Hamsteret mitt rotet som bare det. Var sagflis blandet med bæsj utenfor buret hele tiden
skruf Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Vi (eller, var egentlig minstejenta sin) hadde verdens herligste hamster. Han ble fort håndtam, og veldig sosial. Sov minimalt om dagen, sto og gnog på buret for at han ville ut i hamsterballen sin (plastikkball til å putte hamsteren i sånn at den løp fritt overalt), bestis med katten vår, og var en generell trivelig fyr:) Han ble litt uvenn med minstejenta da hun skulle kysse hamsteren og han bet henne i leppa, men det ordnet seg med litt antibiotika og rens. Det eneste dumme jeg kan si om hamster er at de lever ikke lenge. Doffen (hamsteren) levde i litt over 2 år, og det var ganske lenge for en dverghamster. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Min hamster er kosete, hun sitter i hånden min helt stille mens jeg kysser på henne og klapper henne. Hun kommer også opp i hånden min når jeg tar den i buret, fordi hun vil opp:) Anonymous poster hash: 998ca...563 1
Tøytigern Skrevet 2. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2014 Får mer lyst til å skaffe et hamster igjen, når jeg leser det som står her. Må sjekke opp det der med dyreklinikker som har peil på smågnagere i Oslo. Takker for info om det. Noen som vet om noen navn på sånne klinikker?
Tøytigern Skrevet 2. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2014 Hamsteret mitt rotet som bare det. Var sagflis blandet med bæsj utenfor buret hele tiden Er sikkert med hamster som med folk. Noen roter mer enn andre
Querido Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Ååå, jeg elsker hamster! Det er flotte dyr. Måtte nylig avlive min lille gullhamster på godt over 3 år, og gud så tomt det er uten han! Sånn som du forklarer, så kan du jo mye om hamster, og du vil ha. Så hvorfor ikke? Når det kommer til dette med at veterinærer ikke kan nok ift behandling av såppas små dyr, så er jeg enig. Det er mange som ikke kan, men leter du ordentlig på forhånd, så finner du nok en som er spesialist på gnagere du kan dra til når lille blir syk(noe den forhåpentligvis ikke blir).
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 ...eller ikke hamster. Det er spørsmålet. Argumenter for Hamstere er ålreite dyr. De roter ikke. De bråker ikke, når de har riktig sportsutstyr.. De koster ikke mye i matveien. De skaper trivelig stemning. De klarer seg selv på selskaposfronten, hvis det trengs. Alt utstyr de behøver er i hus. De er våken når jeg er våken. Argumenter mot Det er så trist når de dør. De lever veldig kort. Det er dyrt når de blir syke. Vetrinærer har ikke peiling på å behandle hamster! Hva skal man gjør hvis man skal på en lengre ferie? Hvis hamster kommer i en ulykke, med en dør feks. eller treningshjulet sitt, er det grusomt. Vetrinærer har ikke peiling på å ta seg av hamster! Ok, det virker i grunn som om argumentet med at man ikke kan få godt kvalifisert hjelp til en syk hamster, er det som veier tyngst for meg. I tillegg til dyrlegeutgiftene som de da tar betalt for å avlive hamster i stedet for å behandle det... Men ellers syns jeg hamster er et koselig dyr og jeg har altså et tomt hamsterhjem i boden, her. Noen som kan hjelpe meg å bestemme meg? De er nattdyr Anonymous poster hash: 9dc44...537 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #16 Skrevet 3. mars 2014 Ser mange hamstereiere kun gir hamsteret sitt mosjon via løpehjul, men jeg ville absolutt anbefale deg å ha den utenfor buret også. Man kan få tak i innhegninger til hamstere om du er redd for å miste den i huset. Disse dyrene er kanskje små, men de trenger også mental stimulering og nytt å utforske som alle andre dyr. Anonymous poster hash: 3c956...b1a
Tøytigern Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2014 De er nattdyr Anonymous poster hash: 9dc44...537 Det er nettopp det de er Ser mange hamstereiere kun gir hamsteret sitt mosjon via løpehjul, men jeg ville absolutt anbefale deg å ha den utenfor buret også. Man kan få tak i innhegninger til hamstere om du er redd for å miste den i huset. Disse dyrene er kanskje små, men de trenger også mental stimulering og nytt å utforske som alle andre dyr. Anonymous poster hash: 3c956...b1a Men, vil de ikke bare klatre ut av den innhegningen? Jeg tenker at den må få gå litt på gulvet, ja. Hvis man bare lar den være i ett rom, er det vel ikke så stor fare for at den forsvinner? Det som er dumt er at det blir kanskje ikke så mye nytt å undersøke, hvis de bare er i ett rom, bestandig.
Tøytigern Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #18 Skrevet 4. mars 2014 Sånn som du forklarer, så kan du jo mye om hamster, og du vil ha. Så hvorfor ikke? Det er noe med at jeg syns jeg må være hundre prosent sikker på at jeg har anledning til å ta vare på det lille knøttet hele dets levetid. Så jeg vurderer litt fram og tilbake. I tillegg har kona en hund. Så det er kanskje ikke den beste kombinasjonen? Men hamsteret trenger jo ikke gå omkring på gulvet mens hunden er i samme rom.
Querido Skrevet 4. mars 2014 #19 Skrevet 4. mars 2014 Det er noe med at jeg syns jeg må være hundre prosent sikker på at jeg har anledning til å ta vare på det lille knøttet hele dets levetid. Så jeg vurderer litt fram og tilbake. I tillegg har kona en hund. Så det er kanskje ikke den beste kombinasjonen? Men hamsteret trenger jo ikke gå omkring på gulvet mens hunden er i samme rom. Når jeg hadde hamster hadde jeg hund, to katter og kanin! Vi gjorde det så enkelt som at jeg brukte å la den lille løpe på soverommet i noen timer, mens jeg leste o.l(hunden fikk ikke være der inne, og vi lukket kattene ute). Det var ganske enkelt og greit, og den lille elsket det :-) Det er bra du tenker ordentlig på det! Men det er faktisk ikke så vanskelig å få pass til hamster. Har du ikke familie, venner el som kan passe på om du må reise bort?
Tøytigern Skrevet 6. mars 2014 Forfatter #20 Skrevet 6. mars 2014 Når jeg hadde hamster hadde jeg hund, to katter og kanin! Vi gjorde det så enkelt som at jeg brukte å la den lille løpe på soverommet i noen timer, mens jeg leste o.l(hunden fikk ikke være der inne, og vi lukket kattene ute). Det var ganske enkelt og greit, og den lille elsket det :-) Det er bra du tenker ordentlig på det! Men det er faktisk ikke så vanskelig å få pass til hamster. Har du ikke familie, venner el som kan passe på om du må reise bort? Ja, jeg tenker jeg må planlegge og spørre folk om de kan tenke seg å passe hamster i ferier, før jeg tar valget om å skaffe en ny. Fint å ha en slagplan klar, før dyret flytter hjem til en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå