AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Hvordan bør man forholde seg til felles investeringer i samboerskapet? Tenker kjøp av bil, scooter etc? Spørsmålet: Om ene samboer tar opp forbrukslånet og står som eier av gjenstanden, skal begge være med på å betale lånekostnadene via felleskonto? Kan nevnes at vi har en bil som ble kjøpt under samboerskapet, som han har tatt lån på og eier, begge er med på å betale på lånet via felleskontoen. Vi har en felleskonto hvor vi deler 50/50 utgifter som husleie, strøm, mat, barnehage, abonnementer, internett, transportutgifter til bil, vegavgift, etc. Vi har fire barn, den siste er fellesbarn, jeg har to fra før, han har en fra før Anonymous poster hash: 0309e...0f8
aquiz Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Jeg er en av de gode gamle... Regningene må betales uansett. Har ikke helt skjønt greia hvor det er snakk om at "jeg synes snart kan skal betale meg tilbake, jeg la ut for badekaret og nå må jeg snart få inn de pengene på sparekontoen min igjen!".. når man ikke har planer om å gå fra hverandre. 3
Gaupemor Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 Jeg er en av de gode gamle... Regningene må betales uansett. Har ikke helt skjønt greia hvor det er snakk om at "jeg synes snart kan skal betale meg tilbake, jeg la ut for badekaret og nå må jeg snart få inn de pengene på sparekontoen min igjen!".. når man ikke har planer om å gå fra hverandre. Tenker større ting enn badekar...
aquiz Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Tenker større ting enn badekar... Det leste jeg. Bytt badekaret ut med bil så får du samme greia. Hvis dere skal ha seperate nedbetalinger er det dumt å felles konto. Betaler du ned på bilen kan du kreve å få stå som deleier av bilen. 1
Gaupemor Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Det leste jeg. Bytt badekaret ut med bil så får du samme greia. Hvis dere skal ha seperate nedbetalinger er det dumt å felles konto. Betaler du ned på bilen kan du kreve å få stå som deleier av bile Deler 50/50 på vanlige felles utgifter. Når det gjelder bilen har jeg kommet med ønske om å registrere meg som medeier på den, koster 1530,- å få den omregistert på begges navn, men han vil ikke dette, sier det er for dyrt... Bilen kosta ca 200 000,- og er snart nedbetalt. Vi betaler 5000,- pr mnd på den, 2500,- hver. Så jeg har krevd å stå som medeier, men han vil ikke..
Gaupemor Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 Han har også nylig kjøpt en kapell henger til 56 000,- står som lånetaker alene, men vil at vi skal betale den i lag fra felleskonto. Vil ikke ha meg som medeier på vognkortet (siden jeg ikke står som låntaker).
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Vi noterer slike kjøp i samboerkontrakten med eierandel om de betales av felleskassen. Utover det betaler vi egne lån selv om det er særeie. Min bil er f.eks særeie, den hadde jeg med inn, nedbetalt. Hans bil kjøpte vi sammen da den bilen han hadde var for liten for vårt samlete behov. Den har jeg 30% eierandel på, som er omtrent det jeg har skutt inn. Dette fordi jeg og bruker bilen, og vi har den til langkjøring etc. Ved eventuelt brudd skal jeg ha 30 % og han beholder bilen.Anonymous poster hash: ff158...41f
Gjest Kjærleik Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Om han ikke vil at du skal stå som medeier på tingene du også betaler på; da synes jeg at han skal betale for det selv. Noe annet er urimelig. Han kan ikke både forvente at du skal betale halvparten og få eie hele selv. 1
Gaupemor Skrevet 4. mars 2014 #9 Skrevet 4. mars 2014 Ja, har kommet fram til at jeg ikke skal betale hverken på bil eller henger, så lenge jeg ikke står som medeier. Han fått en sur mann pga denne avgjørelsen. Er ferdig med den saken! Han sier han ikke er ferdig med saken, og vil at jeg skal føre opp km hver gang jeg bruker bilen til meg selv og mine unger. Og så etterbetale han. Er det vanlig at det gjøres slik? Jeg er med på å betale vegavgift, EU kontroll, forsikring. Det går på felles konto. Skal jeg kutte ut dette også da, om han vil "tvinge" meg å betale for km bruk av bil?
Gjest Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Ja, har kommet fram til at jeg ikke skal betale hverken på bil eller henger, så lenge jeg ikke står som medeier. Han fått en sur mann pga denne avgjørelsen. Er ferdig med den saken! Han sier han ikke er ferdig med saken, og vil at jeg skal føre opp km hver gang jeg bruker bilen til meg selv og mine unger. Og så etterbetale han. Er det vanlig at det gjøres slik? Jeg er med på å betale vegavgift, EU kontroll, forsikring. Det går på felles konto. Skal jeg kutte ut dette også da, om han vil "tvinge" meg å betale for km bruk av bil? Ja, om han vil at du skriver kilometer, så bør alle utgifter gå på han. Og så får du heller se deg om etter en rimelig bil du kan eie utel lån og betale alene. Men husk at dere alt har tatt alle bilutgiftene på "fellesen" i lang tid, så du bør ha opparbeidet deg en viss eierandel uansett. Eller krev at han tilbakebetaler deler av det han har tatt fra fellesen og brukt på sin bil. Men det høres ut som om dere trenger litt ekstern rådgivning før dette blir fullstendig skyttergravskrig. Og så må dere være enige om felles investeringer, om dere skal fortsette sammen. Nytter ikke å ha "felles" på regninger og så eie alt selv!
nojac Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Det avgjørende er ikke hvem som står som formell eier, men hvem som har nytte av bil og tilhenger. Er det familiens bil betaler dere begge på den. Uten at dere av den grunn bør omregistrere den. Hvis dere skulle gå fra hverandre, må dere uansett dele alle ting dere har anskaffet dere felles. Og du har selvsagt en betydelig eierandel i den bilen hvis du har betalt 2 500 i måneden i lengre tid, selv om den ikke er registrert på deg. Hvis dere har skaffet dere felles barn bør dere begynne å fungere som en familie, ikke som to som tilfeldigvis har samme adresse.
Gaupemor Skrevet 30. mars 2014 #12 Skrevet 30. mars 2014 Han vil jeg skal betale for bruk av bilen pr km, vegavgift og eu, forsikringer, reparasjoner/kostnader (han skrur sjøl!). Hardt for samlivet dette. Jeg har heldigvis en gammel bil jeg skal bruke. Har foreslått at vi lager en samboer kontrakt hvor det fremgår at vi begge er å regne for eiere, hvis jeg skal fortsette å betale på lånet. Men det vil han IKKE, siden jeg er kverulantisk...
Gjest Skrevet 30. mars 2014 #13 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Han vil jeg skal betale for bruk av bilen pr km, vegavgift og eu, forsikringer, reparasjoner/kostnader (han skrur sjøl!). Hardt for samlivet dette. Jeg har heldigvis en gammel bil jeg skal bruke. Har foreslått at vi lager en samboer kontrakt hvor det fremgår at vi begge er å regne for eiere, hvis jeg skal fortsette å betale på lånet. Men det vil han IKKE, siden jeg er kverulantisk... Samlivsterapi! NÅ! Det der høres alt for slitsomt ut i lengden! Dere må ha en felles måte å tenke penger på, hvis ikke nytter det ikke med felles økomomi. Red: Det ble kanskje litt klønete her, men det virker som om han ønsker seg fellesøkonomi når det passer for han, og at du ikke har så mye du skulle sagt over ting han vil kjøpe. Han har en forventning om at ting skal eies av han, men betales 50% av deg, og det er helt hinsides! Om han ikke går i seg selv, og dere får effektiv hjelp, så kommer forholdet deres til å ende i grøfta uansett. Derfor kan du like greit prøve å få tak på skikkelig hjelp med en gang. Endret 30. mars 2014 av Themis
Lea2 Skrevet 30. mars 2014 #14 Skrevet 30. mars 2014 For meg skal alle større ting med en viss salgsverdi stå på begge om de skal betales av begge. Om han kjøper en henger som har en salgsverdi på 25.000 kroner (f.eks) som han trenger ting sin hobby eller jobb og som du egentlig ikke trenger i det hele tatt, så synes jeg ikke at du skal betale på denne. Og i alle fall bør du stå som eier 50/50 på denne, slik at du har krav på halvparten om den selges eller om dere går fra hverandre. La oss si at du betaler ned 50% på en bil og det blir slutt mellom dere. Om dere ikke står som eiere på denne og evt har en kontrakt, så vil jo ikke du ha krav på en eneste krone. Ingen skal kunne tjene på samboeren. Om det skal tjenes noe bør det være jevnt fordelt etter hva partene har investert.
Gaupemor Skrevet 30. mars 2014 #15 Skrevet 30. mars 2014 Samlivsterapi! NÅ! Ja, enig, kanskje vi trenger en terapirunde, så vi kan prøve å forstå hverandres synspunkter å bli enige... Føler at han egentlig ikke vil ha en framtid med meg når det er slik.... Det der høres alt for slitsomt ut i lengden! Dere må ha en felles måte å tenke penger på, hvis ikke nytter det ikke med felles økomomi. Red: Det ble kanskje litt klønete her, men det virker som om han ønsker seg fellesøkonomi når det passer for han, og at du ikke har så mye du skulle sagt over ting han vil kjøpe. Han har en forventning om at ting skal eies av han, men betales 50% av deg, og det er helt hinsides! Om han ikke går i seg selv, og dere får effektiv hjelp, så kommer forholdet deres til å ende i grøfta uansett. Derfor kan du like greit prøve å få tak på skikkelig hjelp med en gang.
Gaupemor Skrevet 30. mars 2014 #16 Skrevet 30. mars 2014 For meg skal alle større ting med en viss salgsverdi stå på begge om de skal betales av begge. Om han kjøper en henger som har en salgsverdi på 25.000 kroner (f.eks) som han trenger ting sin hobby eller jobb og som du egentlig ikke trenger i det hele tatt, så synes jeg ikke at du skal betale på denne. Og i alle fall bør du stå som eier 50/50 på denne, slik at du har krav på halvparten om den selges eller om dere går fra hverandre. La oss si at du betaler ned 50% på en bil og det blir slutt mellom dere. Om dere ikke står som eiere på denne og evt har en kontrakt, så vil jo ikke du ha krav på en eneste krone. Ingen skal kunne tjene på samboeren. Om det skal tjenes noe bør det være jevnt fordelt etter hva partene har investert. Enig!!!! Det er det jeg prøver å forklare han!
Gaupemor Skrevet 30. mars 2014 #17 Skrevet 30. mars 2014 Ja, enig! Han mener det er MEg det er noe galt med! At ikke jeg har tillit, er paranoid at han er ute etter å lure meg... Det er aldri feil med han. Foreslår at jeg kan overta bilen formelt, melde eierskifte, ta over lånet...Men da skal IKKE han være med å betale på lånet! Så jeg får smake min egen medisin. Han er bare sint på meg og er ikke med på at vi skriver samboerkontrakt fordi jeg er så kverulerende etc, huff alt kjennes så håpløst ut Tror ikke jeg får han med på samlivsterapi dessverre.
Lea2 Skrevet 30. mars 2014 #18 Skrevet 30. mars 2014 Samlivsterapi er ikke nødvending. Dette er økonomi. Kjenner dere en økonom eller advokat, eller en eller annen som kan litt om økonomi og som helst ikke er i familie med en av dere eller venn av den ene, så ta en prat og be om få det forklart. I verste fall, foreldre kan fungere også. Om det er slik at han ikke skjønner dette, så fungerer det fint, men om han ikke VIL skjønne det for sin egen del bør det være noen utenforstående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå