Gå til innhold

hvor godt ble det mottatt at dere ønsket særeie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å kreve særeie og skrive testament fordi han har barn fra før. I tillegg har han kun en gjeld og intet oppspart. Jeg synes det er naturlig i et samfunn hvor så mange skilles, at man ønsker særeie. I tillegg med barn fra før, ekskone osv. Usikker på hvordan han vil ta det. Erfraringer?

Anonymous poster hash: 29687...91a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Jeg vil heller ikke at folk som komme godt ut på grunn av min økonomi.

Anonymous poster hash: 9e517...527
  • Liker 2
Skrevet

Det høres helt legitimt og fornuftig ut :).

• Liker 3
Skrevet

Her ble det ikke godt mottatt i det hele tatt. Han ble fornærmet og sur, jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg går frem videre.

Anonymous poster hash: c2c39...587
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er helt klar på at min kjæreste burde ha særeie. Jeg går på skole og skal gjøre det i 5-6 år til mens han er i full jobb. Jeg skal ikke tjene på eventuelt brudd :)

Endret av JulieUdugelige
  • Liker 3
Skrevet

Jeg går på skole og skal hjøre det i 5-6 år til

Det ser det ut som du trenger, ja.

Anonymous poster hash: 66f52...758

• Liker 12
Skrevet

Jeg er helt klar på at min kjæreste burde ha særeie. Jeg går på skole og skal hjøre det i 5-6 år til mens han er i full jobb. Jeg skal ikke tjene på eventuelt brudd :)

Kjærester har vel uansett "særeie"?

Jeg hadde løpt min vei hvis han ønsket særeie! Han er i et slikt yrke hvor han tjener ganske godt, men er ute og reiser halve året, og samtidig veldig opptatt på jobb når han er hjemme. Når barn og slikt kommer er det uaktuelt at jeg drifter hele familien, og dermed taper inntekt, mens han tjener seg opp en formue.

Anonymous poster hash: 30d4e...ad1

• Liker 2
Skrevet

Det ser det ut som du trenger, ja. Anonymous poster hash: 66f52...758

empati?

Anonymous poster hash: 4870c...deb

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer til å kreve særeie og skrive testament fordi han har barn fra før. I tillegg har han kun en gjeld og intet oppspart. Jeg synes det er naturlig i et samfunn hvor så mange skilles, at man ønsker særeie. I tillegg med barn fra før, ekskone osv. Usikker på hvordan han vil ta det. Erfraringer?

Hvis det er mye usikkert gjeld og han er i hengemyra bør du vurdere hvor lurt det er å gifte seg i det hele tatt.

Som gift er man økonomisk ansvarlig for den andre parten.

Hva om at du spanderte på deg en time hos en advokat som driver med slikt?

Han kan gi deg gode råd som passer for din situasjon.

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er mye usikkert gjeld og han er i hengemyra bør du vurdere hvor lurt det er å gifte seg i det hele tatt.

Som gift er man økonomisk ansvarlig for den andre parten.

Hva om at du spanderte på deg en time hos en advokat som driver med slikt?

Han kan gi deg gode råd som passer for din situasjon.

så enkelt er det faktisk ikke. man har underholdsplikt men ikke ansvar for gjeld. man har også bidragsplikt om man forsømmer sin underholdsplikt så nei man kommer nødvendigvis ikke dårligere ut av det personlig om man gifter seg med noen som har satt seg fast i hengemyra

Anonymous poster hash: f82a4...3b9

• Liker 1
Skrevet

Er det noen jenter som ikke har noe imot at partner ønsker særeie?

Jeg er arving til en bedrift og en god del penger på toppen av dette og er ikke så veldig keen på at en dame skal få halvparten ved et brudd ved f eks 5 år,

Men heller en løsning på at når vi har vært sammen i f eks 10 år så får ho mer og mer % av husets verdi osv.

Høres det totalt fjernt ut?

Skrevet

Jeg er arving til en bedrift og en god del penger på toppen av dette og er ikke så veldig keen på at en dame skal få halvparten ved et brudd ved f eks 5 år,

Men heller en løsning på at når vi har vært sammen i f eks 10 år så får ho mer og mer % av husets verdi osv.

jeg er ikke imot det. jeg syns det er en selvfølge. din arv er din arv og ikke min (om vi hadde vært sammen) så jeg er enig med deg. det er helt fjernt at noen "krever" en del av kaka

• Liker 5
Skrevet

så enkelt er det faktisk ikke. man har underholdsplikt men ikke ansvar for gjeld. man har også bidragsplikt om man forsømmer sin underholdsplikt så nei man kommer nødvendigvis ikke dårligere ut av det personlig om man gifter seg med noen som har satt seg fast i hengemyra

Særeie beskytter nettopp mot at en ektefelle ender med å stå ansvarlig for den andres gjeld.

Anonymous poster hash: 0d013...833

• Liker 2
Skrevet

Vi er samboere og har avtale om særeie. Jeg hadde mer EK, og vil "sikre" meg denne ved et evt. brudd. Ubehagelig å tenke på, men det er arv og penger jeg har spart over lang tid. Avtale om særeie har ingen betydning i hverdagen, kun ved et evt. brudd. De fleste synes vel det er fair at man går ut med det man kommer inn med, når det er snakk om store summer. Uten at man trenger å gå helt på detaljnivå da :)

Anonymous poster hash: 6428a...25a
Skrevet

Synes ikke det høres dumt ut i det hele tatt jeg. Eneste dumme er hvis dama har barn fra før. Kan være i ekteskap av feil grunner, for å sikre sitt avkom på sikt.

Skrevet

Du har ikke helt forstått skjønt hva særeie er.

Ved et brudd tar man uansett alene med seg ut det man hadde med seg INN i ekteskapet. Kun verdier opptjent eller ervervet i løpet av ekteskapet blir gjenstand for vanlig deling der det fins felleseie.

Særeie er mer aktuelt ved gjeld hos den andre ene av ektefellene, eller der en av dem har barn fra før av.

• Liker 4
Skrevet

Vi er samboere og har avtale om særeie. Jeg hadde mer EK, og vil "sikre" meg denne ved et evt. brudd. Ubehagelig å tenke på, men det er arv og penger jeg har spart over lang tid. Avtale om særeie har ingen betydning i hverdagen, kun ved et evt. brudd. De fleste synes vel det er fair at man går ut med det man kommer inn med, når det er snakk om store summer. Uten at man trenger å gå helt på detaljnivå da :)

Anonymous poster hash: 6428a...25a

Men det hadde du uansett gjort!

Du trenger ikke noen særeieavtale her. Det du behøver er kun tinglysning hos kartverket som viser at du eier en større prosentandel av boligen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes ikke det høres dumt ut i det hele tatt jeg. Eneste dumme er hvis dama har barn fra før. Kan være i ekteskap av feil grunner, for å sikre sitt avkom på sikt.

Hjelpes. Det er da ingen som gifter seg for å "sikre sitt avkom".

Get real ;).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Hva om man vil sitte på det man selv har opparbeidet seg også? I hvertfall inntil man har fått barn, eller inntil begge er i full jobb?

Skrevet

Vi har særeie og det var jeg som ville ha det. Min mann stusset litt på det, da han eide bolig og hadde 700K i inntekt, og alt jeg eide i verden var en søppelsekk med klær og bøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...