AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Dersom en person norsk person ble gift i et arabisk land med en muslim (på et offentlig kontor og ikke med religiøs vielse), og personen tar ut skilsmisse i Norge, blir ekteskapet annulert i det arabiske landet? Hva hvis det oppdages feil i vielsedokumentet, at personen er oppført som muslim, når det var en kristen og en muslim som giftet seg, og den kristne ikke har konvertert til å bli muslim? Må den norske personen gjøre noe for å få skilsmisse i det arabiske landet, eller sender norske myndigheter beskjed om at skilsmisse er tatt ut i Norge, til ambassade/myndigheter for det aktuelle landet? Anonymous poster hash: 17ff7...cb8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Strengt tatt ser jeg ikke hvorfor muslim, arabisk land og ikke-religiøs vielse er relevant her. Annullering og skilsmisse er ikke det samme. Først og fremst - er ekteskapet gyldig i Norge? Man blir ikke skilt verken på dagen eller automatisk ved å ta ut skilsmisse (dessuten må det først tas ut separasjon og "reglene" der må følges). Hvis man ønsker å bli skilt fra en utlending som bor i et annet land, så må norske myndigheter sende en anmodning om forkynning til norsk ambassade. Deretter må saken oversendes de lokale myndighetene, som må lete opp vedkommende og forkynne dokumentene, så må vedkommende skrive under. Så må alt sendes tilbake. Men, veldig ofte finner man ikke personen, da kan det nok bli en langvarig prosess. Anonymous poster hash: 8f22e...a5b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Ja, de sier ekteskapet er gyldig i Norge. Godkjent hos skatteetaten. Men de vet ikke om skatteetaten ville godkjent ekteskapet dersom det ble kjent at det står at den ene parten er registrert som muslim enda den personen er kristen. Jeg vet hva som er reglene ved skilsmisse her i Norge, først separasjon, deretter skilsmisse, med mindre det er blitt skilsmisse ved dom eller vielsen er ugyldig. Personene dette gjelder befinner seg i Norge. Men ekteskapet er jo registrert i den ene partens hjemland, hva skjer med det ved en skilsmisse? Anonymous poster hash: 17ff7...cb8
Gjest Wei Wei Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Jeg vil tro at du må selv sende dokumentene om at dere er skilt til hans land. At det står feil religion på papirene har ingenting å si, vil jeg tro. Viegsel var borgerlig, så feilen spiller vel liten rolle. Hvis han er i Norge, så er det faktisk enklere og det bør gå raskere. Hvis jeg ikke tar feil, så trenger man ikke godkjening fra begge om at de vil skille seg. Det er nok at den ene sender inn papirene. Flytt ut, send separasjonspapirene og la separasjonen starte. Så går dere gjennom skilsmisse om litt over ett år. Når du får papirene, så overessetr du dem til arabisk (med apostyl, vet ikke om det langet krever det) og sender til Folkeregisteret i det landet. Mulighens du får også bekreftelse fra det landet om at papirene er mottatt og du er registrert skilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå