AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har en massiv kredittkort gjeld. Men har nå kuttet ned på studier, tatt på meg ekstra jobb, og skal klare å nedbetale all gjeld innen 2 år. Da meg og kjæresten skal flytte sammen til sommeren, valgte jeg å fortelle min kjæreste om dette, og være ærlig om mine feil. Han godtok dette og ting var greit. Men nå oppdager jeg at han er minst lite rotete i økonomien som meg, og det skremmer meg. Jeg er usikker i hvliket omfang dette er, men han har nok ett sted mellom 40-60 tusen i kredittkort gjeld. Dette er forsåvidt ok, skremmer meg ikke så mye. Men det som skremmer meg er hvor rotete han er i forhold til penger. Han tjener nokså bra, og har inn ca. 30-50 tusen hver mnd. Men pengene ryker ut på snus, pølser på bensinstasjonen, sjokolade, spise ute, og masse masse drit. Jeg skjønner det bare ikke. Han går i minus hver måned, og låner penger av foreldrene. Han tror ikke jeg vet om det. Jeg ser regningene, og han er elendig til å betale dem. Masse purringer og lignende, ikke fordi han har pengene, men fordi han bare "glemmer de". Han sier ja til å reise på turer, uten å ha en plan for økonomi, eller oppsparte midler. Jeg kjenner det skremmer meg å skulle begynne ett samliv med noen som ikke virker villig til å ta ett tak, og skjønne at han har ett kaos han også. Har prøvd opptil flere ganger å ta dette opp, men han avfeier det. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 75937...36b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Ikke flytt sammen med han. Anonymous poster hash: 68367...df5 3
Gjest Runforit Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 Jepp, ikke flytt samme med han. Om dere en gang skulle gifte dere så er du plutselig i knipe om han havner i gjeldshelvete. 3
Gjest Lille-pus Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Jeg ville nok ikke flyttet inn sammen med noen av den kategorien du her beskriver, TS. Det forkommer meg som mitt største mareritt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har en massiv kredittkort gjeld. Men har nå kuttet ned på studier, tatt på meg ekstra jobb, og skal klare å nedbetale all gjeld innen 2 år. Da meg og kjæresten skal flytte sammen til sommeren, valgte jeg å fortelle min kjæreste om dette, og være ærlig om mine feil. Han godtok dette og ting var greit. Men nå oppdager jeg at han er minst lite rotete i økonomien som meg, og det skremmer meg. Jeg er usikker i hvliket omfang dette er, men han har nok ett sted mellom 40-60 tusen i kredittkort gjeld. Dette er forsåvidt ok, skremmer meg ikke så mye. Men det som skremmer meg er hvor rotete han er i forhold til penger. Han tjener nokså bra, og har inn ca. 30-50 tusen hver mnd. Men pengene ryker ut på snus, pølser på bensinstasjonen, sjokolade, spise ute, og masse masse drit. Jeg skjønner det bare ikke. Han går i minus hver måned, og låner penger av foreldrene. Han tror ikke jeg vet om det. Jeg ser regningene, og han er elendig til å betale dem. Masse purringer og lignende, ikke fordi han har pengene, men fordi han bare "glemmer de". Han sier ja til å reise på turer, uten å ha en plan for økonomi, eller oppsparte midler. Jeg kjenner det skremmer meg å skulle begynne ett samliv med noen som ikke virker villig til å ta ett tak, og skjønne at han har ett kaos han også. Har prøvd opptil flere ganger å ta dette opp, men han avfeier det. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 75937...36b Har det alltid vært slik, eller har det blitt slik de siste årene? Med en slik inntekt så burde han klare å få orden på dette. Hva med å snakke med ham om dette, forklare hva du tenker og at du ikke ønsker et samliv så lenge han enda er slik, og eventuelt oppsøke en økonomisk rådgiver sammen som kan få orden på dette? Anonymous poster hash: 13e2e...9e6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Nesten alle kan havne i en vanskelig økonomisk posisjon, er min tanke. Det kan tenkes han synes det har blitt så overveldende mye, at han rett og slett fortrenger det og ikke vet hvor han eventuelt skal begynne for å få orden. Vent uansett en stund med samboerskap til du ser bedring! Anonymous poster hash: 13e2e...9e6 1
MarianneE Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Konfronter ham. Om ikke det hjelper: Tving ham til å se på Luksusfellen. Slik fikk jeg tatt et grep om min egen økonomi. Om det ikke det hjelper: Meld han på.
Gjest Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Her er det "oppvasksamtale" som gjelder - hardt mot hardt. Men vær forberedt på å hjelpe ham ! Jeg hadde satt meg ned og sagt hva jeg visste og hvordan jeg opplevde det - og at det ikke var aktuelt å fortsette å være kjæreste med ham om han nå ikke startet opprydninga. Si at du kan hjelpe ham med å få oversikt, være med å sette opp en plan, og ikke minst følge ham opp slik at det blir gjennomført. Mine kriterier for potensiell kjæreste den gangen jeg var på utkikk, var at han måtte ha et godt forhold til kemneren/ordnet økonomi, klare seg sjøl (altså ha en stødig jobb), samt en grei relasjon til tannleger Ikke for mye forlangt av et voksent menneske synes jeg. 2
miamia23 Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Synes det er LITT komisk at du plutselig blir klar over alle feil han gjør og hvordan han burde bruke sine penger- når du overhodet ikke har klart å ta hånd om din egen økonomi. Ikke minst finner jeg det spesielt at de andre som ha rkommentert fraråder deg å flytte inn med han osv på bakrgunn av dette, når du selv- and i quote: har en massiv kredittkort gjeld. Som jeg skrev innledningsvis synes jeg det virker litt komisk hvordan du legger det hele frem, hvor flink og presist du bemerker hans feil og mangler og manglende evne til å rydde opp osv.. når du har vært helt lik selv. Personlig er ikke dette en grunn for meg å dumpe en. er du først i et forhold med vedkommende og du mener at han er den du vil være med i mange år fremmover- er dere et team. Vet ikke om du har hørt om teamwork før? Sett grenser og ønsker for hvordan og hva og påpek at det er for deres beste interest. for dere to. siden dere er et team. og at ting han gjør og hvordan han bruker pengene påvikrer deg i like stor grad som det påvirker han. forklar hvordan du ønsker å bygge en fremtid med han og tegn et bilde om hvor fint livet kan bli når alt er vel. Men jobb om dette sammen. og ikke glem- du har selv vært like ille, om ikke verre enn han. Du vet hvordan det er å sitte på den andre siden av gjerdet.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Ordne opp i din egen økonomi først. Ikke flytt sammen med en med dårlig økonomi, og lån ham ikke penger. Anonymous poster hash: a763d...5df
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 TS her. Som jeg også skriver, så er det ikke kredittkort gjelden hans som skremmer meg. Jeg har også rotet det til. Men jeg har tatt tak for å ordne opp i det, i motsetning til han. Det er det som skremmer Neh, at han enda sløser med penger, og ikke tar tak i å ordne opp, ikke åpner regninger osv. Anonymous poster hash: 75937...36b
Gjest Chloe87 Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Eksen min var likedan og han var veldig opphengt i å flytte sammen med meg, jeg visste jo hvorfor: så han kunne bruke alle pengene sine på morro og jeg på alt det nødvendig. Glad jeg ble kvitt han.
zaia Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 mannfolk og penge rot, det er ikke nødvendigvis noe nytt. kanskje han har postkasse skrekk i tillegg... det er jo mulig å lage en avtale at dere har felles økonomi, hvor du ordner med regninger og har full oversikt og styr over deres begges økonomi. ser ikke hvordan dette skal gå bra ellers
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Du må nok snakke med ham. Siden du selv har hatt problemer med kredittkort ville jeg vinklet det som at du er bekymret for hvordan dere skal klare dere sammen i fremtiden, og at du føler at dere sammen må lage en del rutiner rundt økonomi slik at dere ikke skal få problemer. Foreslå at dere setter opp en plan eller liknende. Har dere vurdert samboerskap kan du jo foreslå å spare sammen feks, så dere kan spare til leilighet, møbler osv. Det er en ting som har motivert min ellers ganske øknomi-håpløse kjæreste til å spare ganske mye, siden han har lyst til å flytte sammen:) Hvis du kommer som ikke-samboer som i tillegg har gjeld selv og skal fortelle ham hvordan han skal bruke sine penger kan det fort føles som kritikk og som innblanding, selv om det er velmenende fra din side (og sikkert noe han egentlig trenger å høre) Anonymous poster hash: 8f2c9...54b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå