Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært veldig glad i Geografi, land, kart, vær, klima osv. Så jeg har det siste året gått veldig å tenkt på at jeg har lyst til å studere geografi. Jeg har søkt på det til høsten ved NTNU. Men snittet er alt for høyt for at jeg kommer inn vil jeg tro. Jeg har 4,0 i snitt og i fjor var snittet for å komme inn 4,3 og jeg regner ikke med snittet faller med det første. Jeg studerer fortiden førskolelærer og er ferdig til våren. Jeg vet jeg kan begynne å jobbe da og sånn, men jeg har den lysten til å studere geografi gnagende inni meg :klo:
Så jeg det jeg lurer på er om det er vanskelig å studere geografi? Er det hardt? Er eksamene ved NTNU veldig vanskelige? Og er det så mange søkere så sjansen for at jeg med mine 4,0 snitt skal komme inn, er relativt små?

Håper det er noen som studerer geografi her som vil fortelle meg litt om hvordan studiet er og hva deres erfaringer er :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk første året på geografi, men sluttet. Var ikke helt min greie - litt for mye samfunnsfag. De fagene som handla om jorda, klima, osv. var veldig interessante, så jeg tror jeg heller skulle valgt geologi. Jeg likte ikke så godt det andre om samfunn, politikk, o.l. som jo er del av studiet også. Det visste jeg jo når jeg søkte, men trodde at interessen skulle være mer der.

Det er ikke spesielt vanskelig så lenge du leser jevnlig og går på forelesninger. Jeg var ikke en flittig student, så jeg kan ikke skryte av bra karakterer, men jeg fikk f.eks. C på karteksamen etter ca 2 dager pugging, det er jo ikke så verst. Kartseminarene var faktisk ganske gøy - GIS er kjekt :) Karakterene hadde nok vært MYE bedre hadde jeg gjort en bedre innsats.

Nå vurderer jeg å søke geologi istedenfor. Det er jo realfag, noe som passer meg bedre.

Anonymous poster hash: 0b6c6...a8c
Skrevet

Gikk ikke på NTNU da, men har en bachelorgrad i geografi. Jeg syns studiet var skikkelig interessant! Vi kunne velge mellom natur, miljø/landskap eller samfunnsgeografi. Så bare å velge det som frister. Jeg helte mer mot natur og tar nå en naturfaglig master. Har hørt at jeg har en ineterssant bakgrunn fordi jeg ikke bare har typisk økologi, men også samfunnsdelen.

Mye man kan gjøre med geografi :)

Anonymous poster hash: a27c3...a65
Skrevet

Er det lov å spørre hva slags jobber dere er aktuelle for etter endt utdannelse? Jeg er voldsomt geografiinteressert, både naturgeografi og den mer samfunnsfaglignende delen, men er i dag jusstudent ved UiO. Såvidt vurdert å prøve meg litt på geografi, men tenker på dette med jobbmuligheter. Å være lærer er ikke aktuelt for meg, tror jeg, så det er i så fall snakk om andre typer jobber enn det. (Ikke et vondt ord om lærere, det bare appellerer ikke til meg.)

Anonymous poster hash: 403d3...9ad
Skrevet

Gikk ikke på NTNU da, men har en bachelorgrad i geografi. Jeg syns studiet var skikkelig interessant! Vi kunne velge mellom natur, miljø/landskap eller samfunnsgeografi. Så bare å velge det som frister. Jeg helte mer mot natur og tar nå en naturfaglig master. Har hørt at jeg har en ineterssant bakgrunn fordi jeg ikke bare har typisk økologi, men også samfunnsdelen.

Mye man kan gjøre med geografi :)

Så spennende :) Kan jeg spørre hva du jobber som siden du har bachelor i geografi? :) Hvis du har valgt å jobbe innenfor det da. Hva er jobbmulighetene? Har søkt på nettet om det men forstår ikke halvparten av det. hehe

Skrevet

Så spennende :) Kan jeg spørre hva du jobber som siden du har bachelor i geografi? :) Hvis du har valgt å jobbe innenfor det da. Hva er jobbmulighetene? Har søkt på nettet om det men forstår ikke halvparten av det. hehe

Etter endt master ser jeg for meg at jeg kommer til å jobbe hos private bedrifter som driver med konsulenttjenester som Sweco, Multiconsult etc. eller hos fylkesmannen/kommunen som miljørådgiver. Som sagt så er jeg ganske interessert i natur, så natur/artsforvaltning er det jeg har valgt å fordype meg i.

Lærer er uaktuelt for meg. Mange av mine medstudenter jobber/skal jobbe med byplanlegging, diverse karttjenester, landskapsplanlegging, ras/flomfarer og en tar en master i meteorologi. Geografer kan liksom jobbe "hvor som helst", men avhenger selvfølgelig av hvilken retning du velger.

Geografer havner liksom i sonen mellom naturfag (klima, geologi, biologi) og samfunnsfag (arealforvaltning, kart, div. planlegging).

Dessverre er nok ikke en bachelor nok, så du bør være klar til å ta master og. :-)

Skrevet

Må du studere på NTNU? :) Finnes det andre steder med lavere snitt?

Høres også lignende ut som geologi, kunne vært en god idé å utforske det og andre lignende studier for å være sikker på at du velger riktig. Samt utforske jobbmulighetene.

Skrevet

Må du studere på NTNU? :) Finnes det andre steder med lavere snitt?

Høres også lignende ut som geologi, kunne vært en god idé å utforske det og andre lignende studier for å være sikker på at du velger riktig. Samt utforske jobbmulighetene.

Nei, jeg må ikke studere på NTNU, men har helst lyst til det da. Men de har det i Steinkjer også.. Men det er nett og samlignsbasert. Nå har jeg tatt nett og samlingsbasert på førskolelærerstudiet mitt og det er litt kjedelig igrunn. Får ingen faste venner og blir mye reising. Jeg ønsker også å studere for å møte nye mennesker og kanskje få nye venner her i Trondheim også. Det er også en grunn til at jeg vil studere mer. Men jeg er veldig usikker da. Spesielt hvis man burde videreutdanne seg til master :klo:

Skrevet

Nei, jeg må ikke studere på NTNU, men har helst lyst til det da. Men de har det i Steinkjer også.. Men det er nett og samlignsbasert. Nå har jeg tatt nett og samlingsbasert på førskolelærerstudiet mitt og det er litt kjedelig igrunn. Får ingen faste venner og blir mye reising. Jeg ønsker også å studere for å møte nye mennesker og kanskje få nye venner her i Trondheim også. Det er også en grunn til at jeg vil studere mer. Men jeg er veldig usikker da. Spesielt hvis man burde videreutdanne seg til master :klo:

Hva med Bergen?

Anonymous poster hash: 0b6c6...a8c

Skrevet

Har du regnet med alderspoeng?

Anonymous poster hash: f69e7...fe4
  • Liker 1
Skrevet

Bergen er helt uaktuelt. Jeg flyttet til Trondheim i august og samboer går på skole her så å flytte er ikke aktuelt :) SÅ desperat er jeg ikke etter å studere geografi. Da velger jeg heller Steinkjer hvis jeg vil gå det :)

Ja jeg har regnet med alderspoeng ;P

Skrevet

Bergen er helt uaktuelt. Jeg flyttet til Trondheim i august og samboer går på skole her så å flytte er ikke aktuelt :) SÅ desperat er jeg ikke etter å studere geografi. Da velger jeg heller Steinkjer hvis jeg vil gå det :)

Ja jeg har regnet med alderspoeng ;P

Studiepoeng fra utdannelse da?

Anonymous poster hash: e5ddb...632

Skrevet

Studiepoeng fra utdannelse da?

Anonymous poster hash: e5ddb...632

Jepp :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...