Gå til innhold

Tror jeg betaler strømmen for utleierens egen bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet i utleiers bolig, og jeg bruker svært lite strøm. Det står en enhet montert i min leilighet og helt siden jeg flyttet inn har forbruket vært veldig høyt. Summen på regningen er hva jeg mener er normalen for en liten enebolig. Ca 1500 pr mnd. Leiligheten min er bare 30 kvm, og det er varmekabler på badet og panelovner ellers.

Og så har jeg valgt en strømleverandør, og da kom det opp en liste over strømmålere på adressen. Og kun min måler kom opp. ville det ikke være naturlig at det kom opp strømmålernummeret til huseieren også?

Hvordan kan jeg finne ut om utleier har en egen måler?

Anonymous poster hash: 134ea...36f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ringe strømleverandøren å spørre?? vi bruker 1800 kr mnd og vi har 105 m2.. Så det hørtes veldig mye ut på 30 m2. Så lenge du ikke har på sykt varmt med kabler på badet da.. Gammelt hus eller?

Skrevet

Gammelt hus, men nei ikke sterk varme på badet. Jeg har leid før, men aldri opplevd så høy strømregning for bare 30 kvm.

Skrevet

Oi, det hørtes veldig høyt ut! Jeg har ingen gode råd, men jeg ville nok prøvd å sjekke alt som sjekkes kan.

• Liker 2
Skrevet

Sjekk først om det er lys i vinduene hos utleier. Så ned med alle sikringene. Deretter ut igjen.

• Liker 3
Gjest Jørild
Skrevet

Skru av hovedsikringen når de er hjemme og vent å se hva som skjer ;)

Er alt mørklagt hos dem er det jo enkelt å skjønne tegningen.

• Liker 9
Skrevet

Du kan og skru av all strøm i din leilighet, så sjekker du strømmåleren din, hvis den da snurrer, så har du "vill"strøm. Det kan være ting i utleiers leilighet, men også lekkasje av strøm.

Skrevet

Takk for alle forslag, jeg skal sjekke dette. Men hva må jeg gjøre dersom det viser seg at min strømboks også er utleiers?

Skrevet

Takk for alle forslag, jeg skal sjekke dette. Men hva må jeg gjøre dersom det viser seg at min strømboks også er utleiers?

Da har du selvsagt krav på å få refundert alt du har betalt ekstra for strøm.

Om de ikke går med på det, så vil jeg tro de kan anmeldes for svindel. Eller noe i den rettningen.

Støtter forslaget om å ta hovedsikringen etter at du har sjekket at det er lys på i annen etasje. Ha klar stearinlys, og kos deg. Vent til noen kommer ned for å sjekke hvorfor i H*** strømmen har gått akkurat hos dere. Da har du et godt forhandlingsutgangspunkt.

Om de lager bråk, så kan du begynne å slå av strømmen når du selv ikke er nødt til å bruke den på ettermiddagen, kvelden, og slikt. Burde gjøre de samarbeidsvillige å miste strømmen midt i middagslagingen eller tv-tittingen noen ganger.

Om du betaler for den, så er det jo din strøm, og du slår av når du føler for.

Ps. sørg for at du har rikelig med stearinlys i fall det blir krig :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg og støtter forslaget om å sjekke om de har lys på hos seg, ta hovedsikringen, og deretter se om det ble bekmørkt hos de. Bare husk å se etter flere lys, så det er helt klart at det var pga at hovedsikringen ble tatt at lyset gikk av hos de, og ikke at de skrudde av en lampe. ;)

Om de kommer ned til deg og spør hvorfor sikringen er av, kan du jo bare kontre med hva det har å si for de om DU skrur av DIN sikring, så har de ikke så jæskla mye de skulle ha sagt. :P Jeg tror også at jeg hadde dokumentertdet og, for eksempel filme mens du går ut å ser at det er lys, mens du tar sikringen, og mens du går ut igjen etterpå. (men det er meg da) ;)

Anonymous poster hash: 30668...b29

Skrevet

Husker du å levere måleravlesning til netteier da? Slik at regningene dine faktisk er reelle, og ikke utifra stipulerte stanser?

Og ift adresse hos strømleverandøren, oppgav du målepunktid/EANnummer til de så finner de kun 1 måler. Hvis du oppgav gateadresse burde det jo komme fler. Men du burde sjekke med netteier i ditt område, for det er de som sitter med en oversikt over alle strømmålere :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er svært spent på utviklingen i denne saken. Om utleier er så frekke som det ser ut håper jeg de får seg en lærepenge.

Anonymous poster hash: 4bc23...5a5
  • Liker 2
Skrevet

Da har du selvsagt krav på å få refundert alt du har betalt ekstra for strøm.

Om de ikke går med på det, så vil jeg tro de kan anmeldes for svindel. Eller noe i den rettningen.

Støtter forslaget om å ta hovedsikringen etter at du har sjekket at det er lys på i annen etasje. Ha klar stearinlys, og kos deg. Vent til noen kommer ned for å sjekke hvorfor i H*** strømmen har gått akkurat hos dere. Da har du et godt forhandlingsutgangspunkt.

Om de lager bråk, så kan du begynne å slå av strømmen når du selv ikke er nødt til å bruke den på ettermiddagen, kvelden, og slikt. Burde gjøre de samarbeidsvillige å miste strømmen midt i middagslagingen eller tv-tittingen noen ganger.

Om du betaler for den, så er det jo din strøm, og du slår av når du føler for.

Ps. sørg for at du har rikelig med stearinlys i fall det blir krig :)

Når er det man ikke er nødt til å bruke strøm? Hva med kjøleskap og slik?

Anonymous poster hash: a71df...634

• Liker 1
Skrevet

TS,

Ta ut sikringen når du vet at de er bortreist og alt av innhold de har i frys og kjøl blir ødelagt. DA merker de konsekvenser av å lure noen :fnise:

Anonymous poster hash: de253...990
  • Liker 1
Skrevet

Husker du å levere måleravlesning til netteier da? Slik at regningene dine faktisk er reelle, og ikke utifra stipulerte stanser?

Og ift adresse hos strømleverandøren, oppgav du målepunktid/EANnummer til de så finner de kun 1 måler. Hvis du oppgav gateadresse burde det jo komme fler. Men du burde sjekke med netteier i ditt område, for det er de som sitter med en oversikt over alle strømmålere :)

Jeg oppga kun gateadressen. Og da kom det kun opp den måleren jeg har, og målere som er registrert på andre adresser.

Skrevet

Jeg slo av sikringene i går, men utelyset hos utleier var fortsatt på da jeg slo av sikringen. Så jeg er ikke sikker på om det ikke finnes en måler til. Uansett er det merkelig at det ikke kom opp mer enn en måler da jeg sjekket gateadressen. Jeg har sendt mail til netteier med spørsmål om dette.

Skrevet

Når er det man ikke er nødt til å bruke strøm? Hva med kjøleskap og slik?

Anonymous poster hash: a71df...634

Kjøleskap og fryser greier seg fint en time eller to uten strøm om man lar være å åpne døra i utrengsmål.
Skrevet

Jeg slo av sikringene i går, men utelyset hos utleier var fortsatt på da jeg slo av sikringen. Så jeg er ikke sikker på om det ikke finnes en måler til. Uansett er det merkelig at det ikke kom opp mer enn en måler da jeg sjekket gateadressen. Jeg har sendt mail til netteier med spørsmål om dette.

Utelys kan bruke batteri eller solcelle...

• Liker 4
Skrevet

Utelys kan bruke batteri eller solcelle...

Å, da må jeg sjekke engang til da. Jeg prøver å holde innetemperatur på 19-20 grader, men måleren jeg har viser temperatur på bare 17 grader. Jeg går med ullklær på inne hele tiden.

Det frister ikke å fortsette med å bo her dersom jeg virkelig betaler strøm for huseier også. Jeg betaler allerede 7500 bare for å bo her.

Skrevet (endret)

Ned med sikringene når du er sikker på at utleieren er hjemme, og så stikker du en tur på kafe, bibliotek el noen timer. :plystre:

Endret av zellica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...