Gå til innhold

Ups.. zalo i oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, vet ikke om det er mulig å ta ut oppvaskmaskinen uten å ødelegge noe, den er vel muligens skrudd fast i noe? Føler meg litt smådum men har så lite peiling på dette området :-/

Anonymous poster hash: 6db1c...cd9

Gjest Blondie65
Skrevet

Den er nok skrudd fast i toppen av skapet. Er det mannen som har montert den? Be han hjelpe?

Skrevet

Ring IKEA i morgen du.. så kanskje du unngår å gjøre masse unødvendig. Og hvem vet.. kanskje å trekke ut kontakten i 12 timer gjør susen også? Varierer litt hvor lang tid det tar å nullstille.

Skrevet

Den er nok skrudd fast i toppen av skapet. Er det mannen som har montert den? Be han hjelpe?

Nei, er utleier. Vi leier så alt var ferdig når vi flyttet inn.. Tør ikke gjøre noe og få utleieren på ryggen. Men nå har jeg satt maskinen på pånytt, og nå har den holdt på en god stund mer enn de andre gangene. Altså den stopper ikke opp og piper. Krysser virkelig fingrene, pinlig om den skulle bli ødelagt av at jeg glemte at formen hadde noen zalo dråper i seg.

Skrevet

Ring IKEA i morgen du.. så kanskje du unngår å gjøre masse unødvendig. Og hvem vet.. kanskje å trekke ut kontakten i 12 timer gjør susen også? Varierer litt hvor lang tid det tar å nullstille.

Det er sant, dersom den ikke går nå lar jeg den stå i natt og utover morgen dagen, og ringer evt til IKEA. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. :)

Skrevet

Jeg tror ikke maskinen blir ødelagt av litt zalo, men alt skummet kan utløse sånne sikkerhets-ting som finnes i nye maskiner, f.eks aquastop, som er noe dritt om det utløses uten en skikkelig grunn. Jeg hadde et uthell med en bøtte vann på vaskerommet en gang og vaskemaskinen ble våt under, nor som gjorde at den gikk inn i krise-modus og nektet å starte igjen.

Egentlig skulle vi hatt en profesjonell montør til å fikse det, men vi fikk det ordnet på et eller annet vis. Men fryktelig irriterende at maskinen ikke skjønte at det faktisk ikke var noe feil.

Skrevet

Jeg tror ikke maskinen blir ødelagt av litt zalo, men alt skummet kan utløse sånne sikkerhets-ting som finnes i nye maskiner, f.eks aquastop, som er noe dritt om det utløses uten en skikkelig grunn. Jeg hadde et uthell med en bøtte vann på vaskerommet en gang og vaskemaskinen ble våt under, nor som gjorde at den gikk inn i krise-modus og nektet å starte igjen.

Egentlig skulle vi hatt en profesjonell montør til å fikse det, men vi fikk det ordnet på et eller annet vis. Men fryktelig irriterende at maskinen ikke skjønte at det faktisk ikke var noe feil.

Ja, virkelig irriterende og har holdt på å knekke koden i hele dag, forhåpentligvis går maskinen nå (den har heldigvis enda ikke stoppet). Har jo lest noen skrekkhistorier der maskinen har blitt ødelagt av zalo, men da har nok andre faktorer også spilt inn. Min mor sa det skjedde henne en gang også og at det gikk bra, jeg krysser fingrene for at jeg har flaksen hennes! angrer nå på at jeg ikke vasket den driten for hånd som mannen sa vi burde :fnise: Lenge leve latskapen min...

Skrevet

En ting er om du fylle zalo inn i såpekammeret i maskinen.. det er krise.

Men litt zalorester på en form skal vel ikke gjøre så enormt utslag.

• Liker 2
Skrevet

Ja var heldigvis bare rester, så krysser fingrene :)

Skrevet

Mange nyere maskiner har et hurtig spyleprogram på rundt ti-femten minutter. Det er beregnet for om du setter skitne ting i, som skal bli stående der en stund før den er full nok til å starte vaskingen.

Trolig er det enten såpeskummet som ikke dras skikkelig gjennom pumpa, og en eller annen sikkerhetsautomatikk som pauser maskinen. Det lureste da er å la maskinen hvile seg en stund. Helle to til fem liter lunkent vann i bunnen på den, lukke døra og starte dette korte spyleprogrammet. Maskinen starter trolig programmet med å pumpe ut gammelt guff før den fylles med rent vann. Dette burde tynne ut eventuelle såperester tilstrekkelig til at vannet ikke skummer.

Skrevet

Oppdatering.. Maskina lagde lyder og jeg trodde den gikk, holdt på i sikkert 2 timer før jeg skjønte at det ikke gikk bra likevel. Kommer ikke noe som helst vann :-/

Skrevet

Mange nyere maskiner har et hurtig spyleprogram på rundt ti-femten minutter. Det er beregnet for om du setter skitne ting i, som skal bli stående der en stund før den er full nok til å starte vaskingen.

Trolig er det enten såpeskummet som ikke dras skikkelig gjennom pumpa, og en eller annen sikkerhetsautomatikk som pauser maskinen. Det lureste da er å la maskinen hvile seg en stund. Helle to til fem liter lunkent vann i bunnen på den, lukke døra og starte dette korte spyleprogrammet. Maskinen starter trolig programmet med å pumpe ut gammelt guff før den fylles med rent vann. Dette burde tynne ut eventuelle såperester tilstrekkelig til at vannet ikke skummer.

Mener du å helle vann i det avløpet eller bare rett i maskinen? :-)

Skrevet

Høres ut som inntaket er tett eller noe synes jeg. Enten hoppet av eller fått en knekk eller en sperre.

Skrevet (endret)

Beklager seint svar.

Åpne døra/luken stikk inn litermålet med vann, snu det. :jepp:

Gjenta etter behov, til du ser vannflaten nede i maskinen. Men ikke så mye at det kan komme ut mellom maskinen og luka, og grise til gulvet ditt.

Lukk luke, sett programvelger først på O (AV), siden på avskylling, start maskin.

Nå skal den starte med å pumpe ut alt vannet i bunnen. Da blir det ikke mye zalo igjen.

Hvis du fant bruksanvisningen på siden til ikea, kan det lønne seg å lese den. Ikke utenkelig at du finner en sølvfarget etikett trolig bak på maskinen. Der skal modellnummer etc. stå. Deretter finner google bruksanvisningen. De fleste bruksanvisninger til sånne maskiner har en egen feilsøkeseksjon.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det ser ut som maskinen går nå, den tok iallfall denne oppvasken. Krysser fingrene for at jeg hadde flaks denne gangen :)

Annonse
Skrevet

Tror jeg også. En pumpe designet for å pumpe vann vil ha dårlig tak på skum (som jo for det meste består av luft). Skummet må antagelig spyles ut av pumpa/pumpene før ting normaliserer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...