Gå til innhold

Selvlært eller opplært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har du lært øvelsene du gjør? Har du prøvd deg frem på egenhånd, eller har du fått hjelp av PT eller venner?

Jeg personlig tar aldri sjangs på å gjøre noe uten veiledning først. Er mye jeg vil prøve meg på, men venter alltid til PT-time. Men så får jeg også mye skryt for god teknikk på de øvelsene jeg kan. Er veldig nøye på teknikk.

Men innimellom skulle jeg ønske jeg bare gutsa litt på og prøvde meg frem. Selv om jeg er redd for å gjøre noe feil :P

Anonymous poster hash: 5635d...66b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gangen jeg begynte å trene for 20-25 år siden fantes det ikke PTer. Da var det de ansatte på studio som ga veiledning som en del av det du betalte for å trene. De hadde da utdannelse tilsvarende det PTer har i dag.

Anonymous poster hash: 5406d...797

Skrevet

Den gangen jeg begynte å trene for 20-25 år siden fantes det ikke PTer. Da var det de ansatte på studio som ga veiledning som en del av det du betalte for å trene. De hadde da utdannelse tilsvarende det PTer har i dag.

Anonymous poster hash: 5406d...797

Har du fått sjekka teknikken etter hvert, eller bare kjørt på med gammel lærdom?

Stemmer at det var lettere å få veiledning før i tiden. Men da var det dyrere å trene også.

Skrevet

jeg har lært alt på egenhånd. Sett filmer på youtube, lest artikler og starting strenght. Spart masse penger og føler jeg sitter igjen med bedre forståelse enn om noen bare skulle fortalt meg det.

Anonymous poster hash: ee0e6...f62
Skrevet

Selvlært er vellært! :fnise: Neida, jeg har gjort det meste selv av praktiske årsaker. Du lærer liksom ikke mye av gymtimene på ungdomsskolen som du faktisk får bruk for senere i livet, så man må liksom vekke interessen og gjøre det selv på et eller annet tidspunkt, så det var da jeg begynte å søke informasjon og kunnskap om trening. Har jo hatt opplæring i ymse idretter jeg har bedrevet, men kunnskap om styrketrening og lignende har jeg hentet inn selv.

Skrevet

Jeg har hatt gratis veiledningstimer med PT, ellers har jeg trent med venner og setthvordan andre gjør øvelsene. Jeg liker å vite at jeg gjør ting riktig, og ville aldri vært uten veiledningene jeg har fått.

Skrevet

Jeg betaler for PT-timer i ny og ne. Når jeg trenger å utvide mitt reportoar og når jeg føler jeg gjør noe feil.

Prøvde å trene med en venninne, som har trent mye, men hun mente jeg skulle gjøre enkelte øvelser helt feil. Knebøy med knærne langt forran tærne og pull-ups med haka langt bakover (hun har så ødelagte knær at hun ikke kan gå i trapper en gang). Jeg ser på en del youtube-filmer også, men foretrekker å få en kyndig til å se på meg når jeg gjør øvelsen.

Jeg ser mye feil på senteret og synes det er rart de ikke skader seg.

Skrevet

Aldri betalt for PT timer, men ene læreren min er også utdannet pt og vi er ofte samtidig i vektrommet. Så da får jeg vel nærmest gratis pt. :P

Syntes i det siste at ekstremt mange flere folk vil bli personlig trener, og tviler på kunnskapsnivået til de som utdanner seg i 4 måneder på bali!

Skrevet

Jeg får veiledning på treningssenteret. På mitt senter (family sports club) er det inkludert 25 (tror jeg) veiledningstimer per år.

Anonymous poster hash: a2c38...b11
Skrevet

Jeg er enig i at kunnskapsnivået nok er veldig varierende, og jeg valgte derfor en PT med utdannelse fra bl.a. Idrettshøgskolen, i stedet for Bali :P

Men jeg er veldig fornøyd med PT og får godt utbytte av det, blant annet klarer hun å se ting jeg gjør feil, som en liten skjevhet i hofta, som over tid kunne ført til alvorlige planer. Og plutselig var ikke PT så dyrt allikevel. Jeg klarte ikke å se skjevheten, eller kjenne den, før hun påpekte det. Jeg har aldri hørt noen kommentere det før.

Og resten av det jeg betaler får jeg utbytte av ved at hun pusher meg lenger enn jeg tror jeg klarer ;)

Skrevet

Selvlært. PT-ene på mitt senter virker ikke dyktige nok. Ville melde meg på et kurs en gang, men det kostet 3000 så det utgikk.

Men forhåpentligvis vil jeg en gang få kontrollert teknikken av en med peiling.

Skrevet

Selvlært, for det meste. Jeg starta med styrketrening for snart 20 år siden, da var det stortsett bodybuilder-magasiner jeg fant øvelser i, var ikke no youtube da, ei heller PT'er. Jeg gikk idrettslinja på VGs, og lærte litt da, deretter meldte jeg meg inn på gym og lærte mye av "de store" folkene som trente der, resten leste jeg meg til i blader og bøker, og har gått PT-kurs(en av de første i Norge den gang, haha, heldigvis har PT-utdannelsen blitt mye mer omfattende siden den gang!) Er utdannet fysioterapeut, så føler meg rimelig trygg på at jeg har god teknikk, og kjenner min egen kropp veldig bra etter mange år med styrketrening og en god dæsj med faglig kunnskap.

Anonymous poster hash: e8dac...617

Skrevet

De store baseøvelsene har jeg lært av PT, men terpet mye på teknikken selv i ettertid. Andre øvelser har jeg lært selv, som regel ved hjelp av YouTube.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...