Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på styrkeyrening for to dager siden, og har ganske mye gangsperre i dag. Likevel har jeg veldig lyst på Body Pump i dag. Skulle alltids klart å trosse gangsperren slik at jeg greidde å delta. Men er det lurt? Eller bør man vente til den verste gangsperren er over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har trent BP med gangsperre flere ganger. Men er jeg veldig støl, og da spesielt i skuldre, så drøyer jeg det noen dager.

Anonymous poster hash: 5521c...75c
Skrevet

Generelt går det greit å trene når man er støl. Dersom du alltid er støl, eller er støl veldig lenge, kan det være et tegn på at du ikke hviler nok, eller mer alvorlige skader.

Det er normalt å være mer støl to dager etter, enn dagen etter, en hard økt.

Jo mer treningserfaring du får, jo mindre støl blir du. Og bremsende bevegelser skaper mest stølhet.

Skrevet

Hvis du klarer å bevege deg greit uten å få veldig vondt, så er det bare å gå! :) Hjelper på stølheten også vanligvis.

Skrevet

Du blir støl fordi du har belasta musklene mye hardere enn de er vant til. Dermed ryker du en mengde muskelfibre, noe som etter en dag eller to gir en skikkelig følelse av stølhet. Det skyldes at musklene dine holder på å bygge seg opp igjen sterkere enn før, da er det ikke optimalt å gi dem mer belastning. Du vil nok neppe bli overtrent om du går på en treningsøkt med støle muskler, men hvorfor ikke la kroppen få den hvilen den åpenbart ber om?

Trening hjelper ikke på stølhet. På grunn av diverse biokjemiske prosesser vil du kjenne deg mindre støl hvis du er i litt aktivitet, men musklene vil ikke bygge seg opp igjen noe raskere, snarere tvert i mot.

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Generelt går det greit å trene når man er støl. Dersom du alltid er støl, eller er støl veldig lenge, kan det være et tegn på at du ikke hviler nok, eller mer alvorlige skader.

Det er normalt å være mer støl to dager etter, enn dagen etter, en hard økt.

Jo mer treningserfaring du får, jo mindre støl blir du. Og bremsende bevegelser skaper mest stølhet.

Hva mener du med bremsende bevegelser?

Skrevet

Hva mener du med bremsende bevegelser?

Bevegelser med motstand, hvor du holder igjen.

Anonymous poster hash: e5453...e12

Gjest Vena Cava
Skrevet

Bevegelser med motstand, hvor du holder igjen.

Anonymous poster hash: e5453...e12

Som for eksempel å gå/jogge i nedoverbakke?

Skrevet

Som for eksempel å gå/jogge i nedoverbakke?

Ja. Eller når du senker vekten mot deg i benkpress osv. Eksentrisk muskelarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...