Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i 30-årene og har vært samboere i under et år. Før dette var vi kjærester i 2 år. Tidligere har jeg hatt samboer i 7 år, slet da veldig med søvn da jeg er var for lyder og må ha det helt stille for å sove. Det var derfor deilig når jeg gikk ut av mitt forrige forhold og fikk senga for meg selv de fleste netter. Sov som en stein i 3 år hver natt. Nå har jeg ikke soverommet for meg selv lenger og jeg sliter igjen med søvnen. Jeg ligger våken i timesvis før jeg får sove og blir liggende å høre på samboeren min som snorker og sover. Ender med at jeg midt på natta rømmer soverommet og sover et annet sted. Dette gjør at jeg får lite søvn og er veldig trøtt dagen etter. Samboeren min sier at han synes det er trist at jeg er borte når han våkner og at det er så tomt å sove alene. For han så er noe av det beste med å ha samboer igjen å ha noen å krype inntil under dyna. Jeg kjenner jeg har lyst til å ha separate soverom, men er usikker på hvordan min kjære vil ta dette. Misforstå ikke, jeg elsker han veldig og liker å ligge på armen å kose, men der han sovner så ligger jeg bare og vrir meg. Er vel bare skapt for å sove alene. Noen med råd eller erfaringer?

Anonymous poster hash: 9be06...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk ørepropper og innsovingstabeletter.

Anonymous poster hash: ca214...6fc
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du syns det er et bedre forslag å proppe kroppen full av kjemiske midler i stedet for å sove på eget rom?

Edit: Glemte HI: TS, det er veldig greit å ha et sted man kan trekke seg tilbake til hvis man ikke får sove. Så kan man heller sove sammen i helgene og ferier, og andre dager hvor man ikke trenger å stå opp tidlig.

Noen netter går det jo også fint å sove sammen (var i hvert fall slik for meg), og for meg var tanken på at jeg kunne trekke meg tilbake i en annen seng ofte nok til at jeg klarte å slappe av og sove med partneren.

Endret av Petra75
  • Liker 4
Skrevet

Tenker det samme.

Er det ikke litt trist aa ha sex med noen for deretter aa umiddelbart forlate rommet og legge seg alene? De fleste ser ikke pa det som et godt forhold, jeg ville ikke hatt det slik i alle fall.

Anonymous poster hash: 52228...dd2

• Liker 5
Skrevet

Jeg bruker ørepropper hver natt, men synes ikke det hjelper. Og er uaktuelt med piller for å sove. Og er ikke bare det at han snorker, men klarer ikke å slappe av når jeg ikke sover alene og hvis jeg først sovner så våkner jeg hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Tenker det samme.

Er det ikke litt trist aa ha sex med noen for deretter aa umiddelbart forlate rommet og legge seg alene? De fleste ser ikke pa det som et godt forhold, jeg ville ikke hatt det slik i alle fall.

Anonymous poster hash: 52228...dd2

Så da skal en altså være i manko på søvn hver dag??

Fortell meg fordelene med å aldri være utkvilt.

Hvilke positive effekter har det på et forhold?

Skrevet

Dere må i hvert fall prate om det og bli enige, finne en løsning sammen.

For meg hadde separat soverom klart vært en dealbreaker.

• Liker 2
Skrevet

For noen kan det hjelpe med å gå en liten tur før man skal sove, og drikke en varm te. Rooibos te kan kanskje hjelpe.

Skrevet

Har du forsøkt ørepropper? Jeg har god effekt av det. :)

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt ørepropper? Jeg har god effekt av det. :)

Som svart ovenfor så synes jeg ikke ørepropper har noe virkning. Hører jo fortsatt snorkingen. Hvis dere har ørepropper som stenger snorking ute så vil jeg gjerne vite hva slags;-)

Skrevet

Det er ikke snakk om i evigheten, men i en overgangsperiode så du blir vant til å sove sammen med noen. Men vil du ikke prøve å fikse problemet så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om råd? Etter en mnd på innsovingstabeletter så sovner iallefall jeg som en stein ved siden av mannen min selv om jeg før ble plaget av alt støy.

• Liker 2
Skrevet

I mitt forhold er det jeg som snorker (og jeg ligger urolig) og mannen har i tillegg problemer med å sove. Vi sover hver for oss, men han pleier å komme inn til meg i løpet av natta. Han må være skikkelig trøtt for å sove sammen med meg.

Det var sårt i begynnelsen, og jeg slet med å sovne i begynnelsen, men dette har gått seg til og det går bedre nå. Det er også viktig for meg at han får sove om natta.

Anonymous poster hash: 09096...229
Skrevet

Jeg er litt som deg, jeg sliter ikke med å sove sammen med andre, men jeg foretrekker å sove alene. Så det er ett krav som blir satt om jeg blir samboer med noen igjen at vi må ha separate soverom. Kose kan man gjøre hele dagen lang, eller man kan ligge sammen i senga en stund før man går hver til sitt før man sovner.

God søvn er utrulig viktig for kropp og sjel. Å bli "nektet" en full natts søvn fordi den ene ikke evner å sove alene (hva gjør de når de er single?) er jo helt hinsides.

Anonymous poster hash: 7649d...518
  • Liker 5
Skrevet

Jeg sliter med det samme, og føler virkelig med deg! Det med ørepropper og innsovningstabletter hjelper, men det er på en måte bare en "quick fix", og ikke noe man kan drive på med i lengden (innsovningstablettene altså, ikke øreproppene).

Samboeren min snakker i søvne, og vrir seg i søvne. I tillegg sovner han alltid før meg. Til tider kan det gå bra, men dersom jeg vet at jeg må opp tidlig dagen etterpå, kan jeg fort bli stresset siden jeg vet at han kommer til å være forstyrrende for meg. Dette har ført til mye irritasjon fra min kant.

Dersom vi hadde hatt flere soverom i leiligheten, hadde jeg garantert sovet der! Ikke hver dag, men de dagene hvor jeg vet at jeg kommer til å trenge en god natts søvn. Hvis jeg var deg, hadde jeg prøvd å snakke med han, og forklare situasjonen. Ikke ty til innsovningstabletter dersom du ikke strengt tatt trenger dem. Jeg har tatt noen i ny og ne, og det er ikke noe jeg vil gjøre til en vane.

Skrevet

Som svart ovenfor så synes jeg ikke ørepropper har noe virkning. Hører jo fortsatt snorkingen. Hvis dere har ørepropper som stenger snorking ute så vil jeg gjerne vite hva slags;-)Anonymous poster hash: 9be06...581

Du har nok rett i at det ikke stenger ut all lyd. Jeg bruker nå slike propper man bruker i bassenget. :P De tetter bedre. Men likevel hender det jeg må tusle et annet sted å sove, men ikke like ofte som før. :)

Kanskje du skulle få støpt deg ørepropper. Det koster litt, men kan være verdt det kanskje.

Skrevet

Du syns det er et bedre forslag å proppe kroppen full av kjemiske midler i stedet for å sove på eget rom?

Edit: Glemte HI: TS, det er veldig greit å ha et sted man kan trekke seg tilbake til hvis man ikke får sove. Så kan man heller sove sammen i helgene og ferier, og andre dager hvor man ikke trenger å stå opp tidlig.

Noen netter går det jo også fint å sove sammen (var i hvert fall slik for meg), og for meg var tanken på at jeg kunne trekke meg tilbake i en annen seng ofte nok til at jeg klarte å slappe av og sove med partneren.

Støtter dette :)

Ofte får ikke jeg heller sove pga en snorkende samboer. Heldigvis har vi løst det med at han legger seg på gjesterommet om jeg sliter med søvnen. Han sovner også alltid før meg! Og da begynner duringa.

Det hender at han ikke snorker så mye og da får jeg sove, så for meg er det snorkingen jeg sliter med å sovne av, og ikke det at vi ligger i samme seng.

Har hatt flere samboere før og de snorker også i varierende grad, slitsomt for søvnen ja.

Føler med deg . Men er enig med andre her at det kan være stresset over at du tenker at du ikke får sove og dermed får du ikke det heller , og da er du i en ond sirkel

Anonymous poster hash: 3f0fa...93a

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt alle gode råd for god søvn?

Null TV og PC inntil en time før sengetid. rolig atmosfære, ingen store diskusjoner eller spørsmål bør tas opp like før eller i senga.

Noen syns tur før sengetid hjelper. For meg hjelper det med en god varm dusj eller et bad, fargebad eller lavendelbad er også fint. En kopp varm melk med honning, kamillete med honning er også søvndyssende.

Få kjæresten til å massere nakke, skuldre og/ eller hodebunn, stryke deg over panna, over armene osv.

Har du forsøkt en avslapningsteknikk når du skal legge deg til å sove? Selv har jeg hatt god hjelp av Autogen trening.

Separate soverom bør være siste utvei.

Skrevet

Jeg trenger ørepropper for å sove, og hadde ikke klart en snorkende samboer.

Jeg trodde man kunne i endel tilfeller få legehjelp for snorking? Uansett så hadde seperat soverom vært eneste løsning her om jeg hadde snorkende mann - så hadde vi heller kunne lagt oss en halvtime tidligere for kos/nærhet, samt vært flinke på å tilbringe helgene i sengen om morningen.

Anonymous poster hash: 2ff97...657
Skrevet (endret)

Må TS sove på samme soverom som samboeren fordi han synes det er trist å våkne alene? TS synes sikkert det er trist å ligge timesvis hver natt uten å få sove. Og søvn er kjempeviktig, og det påvirker formen hennes neste dag, noe som er trist for begge to. Kanskje det kan gå an å komme til et kompromiss? At hun legger seg på det andre rommet når han har sovnet, eller at hun sover på samme rom som han i helgene og at hun da kan sove lengre om hun trenger?

Ikke alle som kan sove med ørepropper. Når jeg bruker det, hører jeg pulsen min som trommeslag! (har prøvd på festivaler o.l.)

Endret av Jade
  • Liker 3
Skrevet

Har du forsøkt alle gode råd for god søvn?

Null TV og PC inntil en time før sengetid. rolig atmosfære, ingen store diskusjoner eller spørsmål bør tas opp like før eller i senga.

Noen syns tur før sengetid hjelper. For meg hjelper det med en god varm dusj eller et bad, fargebad eller lavendelbad er også fint. En kopp varm melk med honning, kamillete med honning er også søvndyssende.

Få kjæresten til å massere nakke, skuldre og/ eller hodebunn, stryke deg over panna, over armene osv.

Har du forsøkt en avslapningsteknikk når du skal legge deg til å sove? Selv har jeg hatt god hjelp av Autogen trening.

Separate soverom bør være siste utvei.

Masse gode tips til søvn her. Men de nettene jeg sover alene (samboeren min jobber iblandt netter) da sovner jeg iløpet av minutter. Og da sovet jeg godt og uavbrutt hele natten. Så er ikke det at jeg har problemer med å sovne på egenhånd, men at jeg ikke får sove pga at samboer snorker og holder meg våken. Sånn som det er nå så sover jeg max 5 timer hver natt og da i tillegg med noen oppvåkninger. Vi er veldig gode på å gi kos og kjærtegn iløpet av dagen og de gangene jeg har sneket meg ut på natta, så pleier jeg å komme tilbake på morgenkvisten for litt morgenkos under dyna. Så skjønner ikke helt argumentet hans om at det er tomt å sove alene. Han sover jo bare så er vel samme om vi sover i hver vår seng?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...